حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ریه افراد مبتلا به کوید-19 بسیار وخیم تر از ریه افراد سیگاری است!

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | پزشکی و سلامت

دکتر بریتنی کندال، جراح تروما در تگزاس، سه عکس رادیولوژی از ریه نشان داد: یکی ریه فرد سالم، یکی ریه فرد سیگاری و دیگری از بیمار COVID-19 است. در عکس رادیولوژی فرد سالم فضای سیاه زیادی وجود دارد که نشان می دهد قادر به استنشاق مقدار طبیعی اکسیژن است. درحالی که عکس رادیولوژی بیمار COVID تقریباً به طور کامل سفید است، عکس رادیولوژی بیمار سیگاری کمی تار است.

مقایسه ریه بیماران مبتلا به کوید-19 و افراد سیگاری

تاری ریه در عکس معمولاً نشان می دهد که ریه ها پر از چیزهایی مانند مایعات یا باکتری ها و همچنین زخم های متراکم و آسیب دیدگی است.

یک جراح تروما می گوید ریه بیماران بهبود یافته از COVID-19 حتی از بیماران سیگاری خیلی بدتر به نظر می رسد. دکتر بریتنی کندال، استادیار مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس، از زمان افزایش ناگهانی همه گیری در ماه مارس، هزاران فرد مبتلا به این بیماری را معالجه کرده است.

وی گفت: عکس رادیولوژی ریه های افراد سیگاری کمی تار است، اما ریه های بیماران مبتلا به کرونا تقریباً به طور کامل سفید است و این نشان از زخم شدید و کمبود ورود هوا به ریه ها دارد.

كندال در 4 ژانویه در توییت خود نوشت: “من نمی دانم چه كسی باید این را بشنود، اما ریه های افراد بهبود یافته از کرونا از وخیم ترین ریه های افراد سیگاری بدتر به نظر می رسد. و ریه متلاشی می شود؛ و لخته می شوند و تنگی نفس ادامه دارد … و … و …. ”

ریه

دکتر بریتنی کاندل، جراح تروما در تگزاس، تفاوت بین عکس رادیولوژی فرد سیگاری (چپ) و بیمار COVID-19 (سمت راست) را نشان داد. عکس رادیولوژی افراد سیگاری کمی تار است در حالی که عکس رادیولوژی بیمار COVID-19 تقریبا به طور کامل سفید است.

در عکس رادیولوژی فرد سالم فضای سیاه زیادی وجود دارد که نشان می دهد قادر به استنشاق مقدار طبیعی اکسیژن است.

كندال گفت كه بسیاری از متخصصان بر میزان مرگ و میر و نه بر تأثیرات طولانی مدت بیماری بر بهبودیافتگان تمرکز داشته اند.

او ادامه داد: “همه خیلی نگران نرخ مرگ و میر هستند و این وحشتناک است؛ ترسناک است! اما همه بهبودیافتگان و افرادی که آزمایششان مثبت شده است، باید نگران باشند.”

ویروس کرونا اغلب منجر به عوارضی مانند ذات الریه می شود، به صورتی که ریه ها از مایع پر و ملتهب می شوند. کیسه های هوا با پر شدن از مایعات، قادر به دریافت اکسیژن کافی نیستند و همین امر منجر به علائمی مانند سرفه و تنگی نفس می شود. مطالعات همچنین نشان داده است که در بیماران کرونایی سلول های مخاطی که در مجاری تنفسی از بینی تا ریه ها امتداد دارند، آسیب دیده است.

كندال گفت هر بیماری كه علائم ویروس را نشان داده است، عکس رادیولوژی خیلی وخیمی داشته است. در بین کسانی که بدون علامت هستند، بین 70 تا 80 درصد نتایج عکس آن ها خیلی بد بوده است.

وی افزود: “هنوز افرادی هستند كه می گویند “خوبم، مشكلی ندارم ” و وقتی از ریه شان عکس می گیری می بینی که وضعیت ریه آن ها وخیم است.”

برای نشان دادن تفاوت میان ریه ها، کندال سه عکس رادیولوژی از ریه ها به اشتراک گذاشت: یکی از افراد سالم، یکی از افراد سیگاری و دیگری از بیماران COVID-19.

عکس رادیولوژی فرد سالم مقدار زیادی فضای سیاه را نشان می دهد، به این معنی که فرد قادر به استنشاق هوای زیادی است.

در عین حال، عکس رادیولوژی فرد سیگاری خطوط سفید و تاری را نشان میدهد که نشان دهنده التهاب و آسیب به دیواره ریه ها یا کیسه های هوا است.

برای مقایسه، عکس رادیولوژی فرد مبتلا به COVID-19 تقریباً سفید است که تیرگی ریه نام دارد.

تیرگی ریه ابرهای تار و سفیدی هستند که با حالت تیره و تاریک ریه تضاد دارد و معمولاً نشان می دهد که ریه ها پر از چیزهایی مانند مایعات، باکتری ها یا سلول های سیستم ایمنی هستند.

همچنین این بدان معناست که بیمار قادر به دریافت میزان اکسیژنی که ریه سالم می تواند دریافت کند، نیست.

كندال اظهار داشت: “یا تعداد زیادی از آن زخم ها را در مناطق مختلف ریه می بینید یا آن ها را در سرتاسر ریه مشاهده خواهید كرد. و اگر اکنون مشکلی احساس نمی کنید واقعیت این است که عکس قفسه سینه شما نشان می دهد که مطمئنا در آینده با مشکلاتی مواجه خواهید شد.”

در آخر برخی از بیماران با آسیب دائمی ریه یا زخم های ریوی مواجه شده اند اما هنوز مشخص نیست که آیا این برای همه بیماران صدق می کند یا خیر.

متخصصان بهداشت عمومی می گویند اگر پس از بهبودی از COVID-19 هنوز دچار تنگی نفس هستید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
meiyou

واقعا ترسناکه
اینکه بخاطر یه سها انگاری تا آخر عمر سرفه کنی
من خودم مشکل تنفسی خفیف دارم، پدرم درومده
رفقا واقعا کرونا رو جدی بگیرید، عواقبش در طولانی مدت واقعا فلج کننده ست، به فکر خودتون و خانواده هاتون باشید

Milad7

اوه اوه 🙁 ملت رعایت کنییییید به خودتون رحم کنید!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی