حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استفاده از گوشی هوشمند برای آنالیز آزمایش COVID-19 در کمتر از 15 دقیقه

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | پزشکی و سلامت

دانشمندان دانشگاه تولین آزمایش بزاق COVID-19 جدیدی را ارائه داده اند که با استفاده از گوشی هوشمند در کمتر از 15 دقیقه نتیجه آن آنالیز می شود. این آزمایش جدید از فناوری CRISPR استفاده می کند و شامل واکنش زنجیره ای پلیمر(PCR) نیست.

آزمایش سریع، دقیق و ارزان کرونا با استفاده از گوشی هوشمند

تناوب‌هایِ کوتاهِ پالیندرومِ فاصله‌دارِ منظمِ خوشه‌ای یا به اختصار کریسپر(CRISPR)  بخشی از DNA پروکاریوت هستند که حاوی تناوب‌های کوتاهِ توالی‌های بنیادین هستند. کریسپر نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باکتری‌ها است که آن‌ها را قادر به کشف DNA ویروس و بعد نابودیشان می‌کند. بخشی از سیستم کریسپر، پروتئینی به نام کَس۹ (Cas9) است، که قابلیت جستجو، برش زدن و سرانجام استحالهٔ DNA ویروس را به روشی خاص دارد. فناوری کریسپر به دانشمندان اجازه می‌دهد، تغییراتی در DNA سلول‌ها ایجاد کنند.

PCR اگرچه دقیق است، اما نتیجه را به کندی آنالیز می کند. ظاهراً این آزمایش جدید از انجام آزمایش های استاندارد PCR موجود سریع تر، دقیق تر و آسان تر است و در عین حال به تجهیزات کمتری احتیاج دارد و در عرض چند دقیقه و نه چند روز نتیجه را آنالیز و گزارش می کند.

آزمایش جدید برای تقویت سیگنال با تکیه بر CRISPR، RNA را از ویروس SARS-CoV-2 تشخیص می دهد. در این آزمایش محلول سنجش را با نمونه ای از بزاق بیمار بر روی یک تراشه مخصوص مخلوط می کنند. این تراشه منطقه خاصی از RNA ویروس را گرم و تقویت می کند. سپس یک مجموعه CRISPR اصلاح شده که حاوی RNA راهنمای مختص به این منطقه RNA ویروس است به سرعت منطقه تقویت شده RNA و یک کاوشگر نشاندار شده DNA را متصل و جدا کرده تا یک سیگنال فلورسنت تولید کند که توسط گوشی هوشمند خوانده شود.

دکتر تونی هو نویسنده اصلی این مطالعه در یک بیانیه مطبوعاتی افزود:

“این آزمایش نیازهای اساسی برای تشخیص سریع و  بسیار حساس COVID-19 را همراه با اقدامات غربالگری موثر در مقیاس بزرگ برطرف می کند. این پیشرفت می تواند بیماران مبتلا به ویروس را به سرعت شناسایی کند، که این شناسایی سریع و به موقع برای کمک به رفع تهدید سلامت عمومی در سراسر دنیا امری ضروری ست. به دلیل حساسیت و سادگی این آزمایش، روش ساده جمع آوری نمونه، و ارزان بودن دستگاه بازخوانی، و پس از تاییدیه FDA این روش تبدیل به رویکردی سریع برای آزمایشCOVID-19  خواهد شد . “

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

امتیاز دوربین اوپو رینو۴پرو اومد ۱۰۸

Milad7

خیلی هم خوب 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی