حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

انجام تست کرونا با دوربین موبایل ممکن است؟ شاید!

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | پزشکی و سلامت، فناوری‌های نوین

تست های فوری برای تشخیص کرونا یا به عبارت صحیح تر COVID-19 وجود دارد. با این حال چه می شد که اگر می توانید به روشی سریع تر و ارزان تر این تست را انجام دهیم؟ شاید بپرسید که آیا انجام تست کرونا با دوربین موبایل ممکن است؟ باید بگویم شاید! حداقل یک روش در دانشگاه کالیفرنیا در حال بررسی است که بسیار ارزان و قابل اتکا به نظر می رسد اما هنوز در مراحل اولیه توسعه است.

تست کرونا با دوربین موبایل

برای انجام این روش جدید نیازمند داشتن چند ابزار آزمایشگاهی مقرون به صرفه و تلفن همراه هوشمند است، همین! نتایج اولیه نشان می‌دهد که این تست به اندازه تست PCR هم دقیق است.

این سیستم توسط دانشمندان دانشگاه سانتا باربارا کالیفرنیا ارایه شده است. همچنین در مقاله‌ای جدید در مجله‌ی JAMA Network Open به چاپ رسیده و نیازمند تجهیزاتی ارزان مانند یک Hot plate با ارزش کمتر از ۱۰۰ دلار است.

با داشتن تجهیزات لازمه، هزینه هر آزمایش تنها ۷ دلار خواهد بود. این هزینه پایین می تواند تست جدید کرونا با موبایل را به گزینه‌ای مناسب برای جوامعی که در مناطق دور زندگی می‌کنند تبدیل می‌کند.

روش کار آن بسیار ساده است. اپلیکیشن ارایه شده توسط دانشمندان موسوم به “Bacticount” را باید داشت. سپس بزاق خود را درون یک کیت روی همان Hot Plate قرار داده و یک ماده‌ی واکنش ‌دهنده که باعث قابل تشخیص شدن RNA برای دوربین تلفن شما می‌شود به آن اضافه کنید. گوشی را به سمت Hot plate گرفته و وارد نرم افزار شوید.

محلول واکنش‌دهنده با مواد ویروسی از جمله کووید و آنفلوانزا ترکیب می‌شود و باعث ایجاد رنگ قرمز روشن خواهد شد. اپلیکیشن تلفن همراه براساس سرعت تغییر رنگ بزاق، میزان بار ویروس را هم تشخیص می‌دهد.

این سیستم موسوم به Smart-lamp قیمتی ارزان داشته و راه‌اندازی آن آسان است. به همین دلیل برای رسیدن به هدف این پروژه که برآورده کردن نیاز کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط به یک تست سارس-کوو-۲ قابل اعتماد، کم‌هزینه و با فناوری ساده است، گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای به شمار می‌آید.

با این حال این روش هنوز به بررسی بیشتر نیاز دارد زیرا در مطالعه اول مجموعه‌ی کوچکی از نمونه‌های ۵۰ فرد علائم‌دار و بی‌علائم در کالیفرنیای جنوبی مورد بررسی قرار گرفتند. به معنای دیگر انتظار نداشته باشید که به زودی بتوان کیت‌های Bacticount را سفارش داد. علاوه بر آن این اپلیکیشن در حال حاضر تنها برای کار با دوربین موبایل سامسونگ گلکسی S9 کالیبره شده است.

دیافراگم متغیر در Galaxy S9

دوربین Galaxy S9

به هر صورت این سیستم امیدوار کننده است و اگر همانطور که آزمایش‌های اولیه نشان داده دقت آن به اندازه تست PCR باشد، گزینه مناسبی برای تست کووید-۱۹ خواهد بود که احتمالا همچنان تا پایان سال ۲۰۲۲ به آن‌ها نیاز خواهیم داشت.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید انجام تست کرونا با دوربین موبایل به مراحل عملیاتی برسد و از تست های نسبتا ناخوشایند PCR جلوگیری کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)