حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قیمت واکسن وارداتی کرونا در ایران چقدر است؟

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | اخبار داخلی، پزشکی و سلامت

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: وزارت بهداشت برای خرید و تولید واکسن کرونا در حال اقدام است و افرادی که نمی‌خواهند واکسن کرونا بزنند، می‌توانند این کار را انجام ندهند و تزریق آن اجباری نیست! با ترنجی همراه باشید تا به طور کامل به موضوع واکسن کرونا بپردازیم.

واکسن کرونا :

علی رضا رییسی درباره اظهارات برخی افراد علیه واکسن کرونا افزود: برخی افراد به طور کلی اظهارات ضد علم و تکنولوژی دارند. در همین کشور شاهد بودیم که کتاب مرجع پزشکی را نیز سوزاندند. حتی اگر در تاریخ برگردیم، افرادی در زمان امیرکبیر با واکسن آبله مقابله می‌کردند و می‌گفتند که اگر واکسن بزنید، شیطان و جن وارد بدن می‌شود. این مختص به ایران نیست و حتی در آمریکا و کشورهای دیگر نیز این افراد هستند که با تزریق واکسن مخالفت می‌کنند. برخی می‌گویند به نوعی از واکسن اطمینان ندارند و نمی‌زنند و عده دیگری کلا با واکسن مخالف هستند.

وی ادامه داد: وقتی داریم برای تولید و خرید واکسن اقدام می‌کنیم، این واکنش وزارت بهداشت است و این اظهارات هیچ تاثیری در برنامه وزارت بهداشت ندارد.

کرونا ویروس

 

رییسی گفت: واکسنی مثل واکسن کرونا باید در دسته واکسن‌هایی مثل آنفلوآنزا به نگاه کرد و تزریق آن اجباری نیست. نوعی از واکسیناسیون مثل فلج اطفال هم در کشور انجام می‌شود که موضوع آن متفاوت است. در نتیجه افرادی که نمی‌خواهند واکسن بزنند، می‌توانند این کار را انجام ندهند.

 

خرید واکسن کرونا از کوواکس :

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: اقدامات زیادی در زمینه خرید واکسن کرونا انجام شده تا بتوانیم واکسنی را وارد کنیم که مطمئن باشد. هم صحبت‌های رییس جمهوری و هم وزیر بهداشت این بوده که در فاز آزمایشی واکسن کرونا حضور نداشته باشیم. در این زمینه دو شرط داریم که اولا واکسن تولید داخل باشد و ثانیا با شرکت و کشور دیگری شریک باشد تا داوطلبان در فازهای مختلف شرکت کنند.

 

وی افزود: مهم‌ترین راه پیگیری و تهیه واکسن، صندوق کوواکس است که ۷۰ کشور در آن جمع شده‌اند تا برای عدالت در توزیع واکسن، کشورهای ثروتمند واکسن را از تولیدکنندگان بگیرند و در این صندوق قرار بگیرد تا بین کشورها به صورت عادلانه توزیع شود.

واکسن کرونا

واکسن کرونا

 

رییسی گفت: واکسنی که وارد کشور ما می‌شود قطعا کمتر از ۱۰ دلار خواهد بود. در حال حاضر ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از صندوق کوواکس پیگیری می‌کنیم. ۵۵ میلیون دلاری که باید به این صندوق واریز شود هم در حال پیگیری است. قبل از فروردین ۱۴۰۰ امیدواریم تعدادی واکسن وارد کنیم تا بر اساس اولویت این واکسن‌ها تزریق شود.

 

استفاده از ماسک عمومی شده است

وی اظهار کرد: در حال حاضر استفاده از ماسک عمومی شده و همه استفاده می‌کنند. بارها ذکر شد که تجمع‌ها زیر یک سقف و در فضایی که تهویه مناسب ندارد می‌تواند مهم‌ترین عامل سرایت ویروس کرونا باشد. بیش از ۴۰۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و حدود ۴۳ شهر نارنجی هستند که از این تعداد ۱۸ شهر مربوط به استان مازندران است. خیز سوم بیماری در استان مازندران آغاز نشده بود و حالا آغاز شده و مردم در استان مازندران باید بسیار مراقبت کنند.

 

رییسی افزود: درس کلیدی این بوده که به محض این‌که ساده انگاری کنیم، با خیز بیماری مواجه می‌شویم و میزان مرگ و میر بعد از دو تا سه هفته بالا می‌رود.

تاثیر ماسک در پیشگیری از کرونا

تاثیر ماسک در پیشگیری از کرونا

 

اولویت‌های تزریق واکسن کرونا

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: اولویت‌های تزریق واکسن آماده شده و روز شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا هم مطرح می‌شود. تقریبا اکثر کشورها اولویت‌های مشترکی برای تزریق واکسن دارند. به طور کلی، افراد در معرض آسیب شامل کادر بهداشت و درمان که در آی سی یو کار می‌کنند، سالمندان یا سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و کسانی که بالای ۷۵ سال هستند و تنها زندگی می‌کنند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا دچار سرطان هستند یا چندین بیماری زمینه‌ای دارند، جزو اولویت‌ها قرار دارند. برای این موضوع چهار فاز تعیین شده که بر اساس تعداد واکسنی که به دست ما می‌رسد، برنامه ریزی می‌شود. این بستگی دارد که چه تعداد واکسن به دست ما برسد. این اولویت‌ها باید به صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد تا همه اطلاع داشته باشند. احتمالا تا هفته آینده در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

 

به ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا برای ۲۱ میلیون نفر نیاز داریم

وی اظهار کرد: زمانی که می‌گوییم سالمند، اگر مبنا را بالای ۶۰ سال بگذاریم، حدود هشت میلیون نفر بالای ۶۰ سال داریم. حدود یک میلیون نفر کادر بهداشت و درمان داریم. برخی افراد نیز کار پر ریسک دارند. فرض کنید کسانی که در بهشت زهرا(س) کار می‌کنند و با اجساد سر و کار دارند و غسل می‌دهند، این افراد هم جزو اولویت‌های تزریق واکسن قرار دارند. بیماران سرطانی، جانبازان و به طور مثال جانبازان تنفسی، جزو اولویت‌ها هستند. جمع این افراد ممکن است به ۱۰ میلیون نفر برسد.

واکسن کرونا

واکسن کرونا

رییسی افزود: از معلم‌ها تا نیروی انتظامی و مراکز جمعی مثل زندان‌ها و مکان‌های پرتراکم نیز جزو اولویت‌ها هستند. به طور کلی می‌توان گفت حداقل ۲۱ میلیون نفر در کشور باید واکسن بزنند که اگر در دو ضرب کنیم، به ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا نیاز داریم. حالا اگر ۳ میلیون دوز واکسن در اختیار ما باشد، افراد پر خطر سالمندان یا کادر بهداشت و درمان در اولویت قرار می‌گیرند. فرمول این کار کاملا آماده است. نرم افزاری هم وجود دارد که می‌توانیم تعداد واکسن را به نرم افزار بدهیم و اعلام کند در هر شهر چه تعداد واکسن تزریق شده و برای چه افرادی خواهد بود.

 

ویروس جهش یافته در انگلستان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: جهش در میله‌های ویروس کرونا اتفاق افتاده که باعث چسبندگی بیشتر آن به سلول‌ها شده است. هزاران ویروس باید به سلول‌ها حمله کنند تا به سلول بچسبند. در این شرایط به جای این‌که هزاران ویروس به سلول حمله کنند، در صورت حمله تعداد کمتری از ویروس به بدن، احتمال چسبیدن آن به سلول نیز افزایش پیدا کرده است.

 

واکسن کرونای روسی جزو کوواکس است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی درباره واکسن کرونای روسی بیان کرد: در زمینه خرید واکسن خارجی چند نکته وجود دارد. اولا باید مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد. واکسن کرونای روسی در ابتدا تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را نداشت و بعد تاییدیه‌ها را به مراحل خوبی رسانده‌اند. این واکسن جزو کوواکس است. یکی از محل‌های رسمی که واکسن کرونا می‌خریم، کوواکس است.

تاثیر ویروس کرونا روی گوگل پلی استور

وی ادامه داد: این‌که مردم انتخاب کنند کدام واکسن را تزریق کنند، این طور نیست. زیرا به این بستگی دارد که کدام واکسن به دست ما می‌رسد. به طور مثال گفته می‌شود برخی واکسن‌ها برای سالمندان مناسب نیستند. برای یک گروه سنی باید واکسنی را بدهیم که ایمن‌ترین وضعیت را داشته باشد.

رییسی گفت: در این زمینه با روسیه هم مذاکره شده، اما ظرفیت تولید همین واکسن هم در حدی نیست که به مقدار زیاد تحویل ایران شود. برخی کشورها می‌گویند در حد ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار واکسن می‌توانند در اختیار ما بگذارند. در نتیجه از چند مسیر وارد مذاکره شدیم که واکسن مورد تایید را در دسترس قرار بدهیم.

 

احتمال واردات واکسن فایزر بسیار کم است

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره واردات واکسن فایزر گفت: اسم واکسن فایزر به این علت زیاده برده می‌شود که اولین تزریق‌ها را انجام دادند. فایزر و مدرنا جزو واکسن‌هایی هستند که پلتفرم mRNA دارند. احتمال این‌که فایزر را وارد کشور کنیم بسیار کم است. زیرا شرایط نگهداری دشواری دارد. این واکسن وابستگی زیادی به کشورهایی دارد که اصلا به ما واکسن نمی‌دهند. از طرفی واکسن‌های دیگری وجود دارد که قابلیت حمل راحت‌تری دارند و در دسترس‌تر هستند.

واکسن کرونا

واکسن کرونا

قرار نیست واکسن سینوواک بخریم

رییسی درباره واکسن کرونای چین گفت: واکسن سینوفارم در چین مربوط به یک شرکت دولتی است که فاز سوم را هم گذرانده است. در نتیجه قرار نیست سینوواک چینی خریداری شود.

وی ادامه داد: در شرایط اضطراری، سازمان جهانی بهداشت همه کشورها را تشویق می‌کند که واکسن تولید کنند. آمریکا هم با سینوواک و هم با سینوفارم قرارداد دارد. آمریکا حدود سه میلیارد دوز واکسن پیش خرید کرده و همه آن فایزر نیست. انگلستان نیز همه واکسن‌ها را فایزر یا مدرنا نخواهد زد و مجموعه‌ای از واکسن در حال تولید است و می‌توان استفاده کرد. میزان تقاضا برای دریافت واکسن کرونا بسیار بالاست و در نتیجه سهمیه گذاشته شده است.

آیا شما واکسن کرونا می زنید؟ اگر جواب تون مثبت است، ایرانی یا چینی یا روسی یا آمریکایی؟؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
pooria

گویا واکسن کرونای روسی داره به قیمت هزار دلار در ایران فروش میره اونم به صورت محدود و حتی مشخص نیس واقعا اصله 😂

eftekharifar

به هیچ عنوان
تا آخر عمرم ماسک و دستکش میزنم، واکسن ایرانی/روسی/چینی نمیزنم

Milad7

واکسن ایرانی نزنی امید به زنده موندن داری ولی بزنی….

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رسول فروغی