حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه اسنپدراگون ۸۸۸ با کایرین ۹۰۰۰ : نبرد ۵ نانومتری های کوالکام و هواوی

نوشته

3 سال قبل | 39 دیدگاه | پردازشگرها، سامسونگ، مقایسه، هواوی

تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ به تازگی و در اجلاس کوالکام Digital Summit 2020 به بازار عرضه شد. پردازنده ۵ نانومتری جدید که گوشی های پرچمدار سال آینده چندین تولید کننده اندرویدی را تأمین می کند. جالب این که درصد زیادی از آنها چینی هستند. اسنپدراگون ۸۸۸ جدید به تراشه های HiSilicon Kirin 9000 و Samsung Exynos 1080 یعنی دو تراشه 5 نانومتری دیگر که برای دستگاه های اندرویدی معرفی شده اند، می پیوندد. در بین این دو، نمونه هواوی پرچمدار است و نمونه سامسونگ میان رده رو به بالا. در این مطلب می خواهیم مقایسه اسنپدراگون ۸۸۸ با کایرین ۹۰۰۰ را داشته باشیم. نبرد ۵ نانومتری های کوالکام و هواوی که به ما تا حدودی بگوید با چه تراشه هایی رو به رو هستیم.

مقایسه اسنپدراگون ۸۸۸ با کایرین ۹۰۰۰

ما می دانیم که کاربران کنجکاو هستند که کدام یک از این چیپست ها بهترین است اما در حال حاضر تنها Kirin 9000 در یک تلفن موجود در بازار یافت می شود. بنابراین تنها روش مقایسه این چیپست ها روی “کاغذ” خواهد بود. برای این مقاله، ما Snapdragon 888 را در برابر قدرتمندترین چیپست هواوی یعنی Kirin 9000 مقایسه خواهیم کرد.

جدول زیر مشخصات اصلی دو پردازنده را نشان می دهد:

مقایسه اسنپدراگون ۸۸۸ با کایرین ۹۰۰۰

مقایسه اسنپدراگون ۸۸۸ با کایرین ۹۰۰۰

پردازنده مرکزی یا CPU

پیکربندی پردازنده اولین تفاوت عمده بین Snapdragon 888 و Kirin 9000 است. هر دو پردازنده چیپست هشت هسته ای با همان ۳ کلاستر 1 + 3 + 4 هسته ای ارایه شده اند. با این حال، به جز کلاستر سوم چهار هسته ای کم مصرف Cortex-A55 ، بقیه کلاسترها متفاوت است.

تراشه هواوی Kirin 9000 ممکن است قدرتمندترین چیپست هواوی باشد اما کلاستر هسته اصلی آن و کلاستر سه هسته قوی دیگر آن از هسته های نسل Cortex-A77 استفاده شده است. وقتی Kirin 9000 با هسته اصلی اسنپدراگون ۸۸۸ که Cortex-X1 است و هسته های قدرتمند آن که از نوع Cortex-A78 هستند، مقایسه می شود، حتی اگر تمام هسته های آن در کلاک بالاتر باشد باز هم تراشه کوالکام سریع تر و به روزتر خواهد بود. چرا؟

زیرا طبق گفته Arm هسته های Cortex-A78 حدود 20٪ بهبود عملکرد نسبت به Cortex-A77 ارائه می دهد در حالی که Cortex-X1 حدود 30٪ بهبود عملکرد نسبت به Cortex-A77 ارائه می دهد.

وقتی صحبت از وظایف پردازش قوی می شود، اسنپدراگون ۸۸۸ پیشرو است. با این وجود، برای کارهایی که به هسته های بهره وری (Cortex-A55) مربوط می شوند، Kirin 9000 به دلیل کلاک بالاتر هسته ها، باید سریعتر باشد.

پردازنده گرافیکی یا GPU

کوالکام ممکن است در رده CPU برنده شده باشد اما Kirin 9000 برنده GPU است. گفته می شود Adreno 660 نسبت به نسل قبل 35٪ افزایش عملکرد دارد اما هواوی ادعا می کند GPU Mali-G78 خود دارای 52٪ افزایش عملکرد نسبت به پردازنده گرافیکی نسل آخر کوالکام است که در داخل اسنپدراگون 865 پلاس وجود دارد.

نتایج معیارها نشان می دهد که پردازنده گرافیکی داخل Kirin 9000 اصلا با کسی شوخی ندارد. این امتیاز 6261 را در برنامه بنچمارک GPU یعنی 3D Mark کسب می کند و پردازنده گرافیکی Adreno 650 Snapdragon 865 Plus را با امتیاز 4286 امتیاز در گرد و غبار باقی می گذارد. ما انتظار داریم که Adreno 660 عملکرد قابل توجهی بهتر داشته باشد اما شک داریم که بتواند از Mali-G78 بهتر شود.

پردازش هوش مصنوعی یا NPU

اسنپدراگون ۸۸۸ با موتور جدید هوش مصنوعی Hexagon 780 ارائه می شود که دارای توان 26TOPS است. Kirin 9000 همچنین از یک NPU قدرتمند سه هسته ای (Dual Big Core + Tiny Core) برخوردار است و در حال حاضر در بالای جدول بنچمارک AI قرار دارد. پردازنده Qualcomm هنوز بنچمارک نشده است اما این شرکت نوید دستاوردهای بزرگ می دهد. باید دید آیا می تواند Kirin 9000 را به چالش بکشد یا نه.

نتیجه گیری

Kirin 9000 و Snapdragon 888 قطعاً پیشرفت های چشمگیری در فضای چیپست موبایل و به ویژه در اکوسیستم اندروید ایجاد می کنند. با این حال، آنها نقاط قوت فردی خود را دارند که مجموع آنها تعیین می کند کدام یک از آنها قدرتمندتر است.

اسنپدراگون ۸۸۸ از نظر عملکرد پردازنده برنده است در حالی که به نظر می رسد Kirin 9000 در یکی از پردازنده های گرافیکی و هوش مصنوعی بهتر است. با این حال، عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شود مانند بهره وری انرژی که Kirin 9000 در حال حاضر عملکرد خوبی دارد. بنابراین تا زمانی که یک مقایسه عمیق دستگاه به دستگاه وجود نداشته باشد ، نمی توانیم بگوییم برنده اصلی کدام چیپست است.

نظر شما چیست؟ شما کدام یک را انتخاب می کنید؟ دلیل شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
39 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

واقعا جوک های جالبی تو این مطلب هست

من قطعا اسنپ 888 رو انتخاب میکنم.

The MTest MT

اسنپ 888….

AŁɪ

بصورت میانگین با هم برابر هستند یکی در سی پی یو و دیگری در جی پی یو برتری دارند نسبت به هم.

m.b

یعنی انگار مطلب رو دادن دامودار 12 ساله از هند بنویسه…
هر منبعی زیر بار این مطالب غیر تخصصی نمیره… وقتی دیدم gizmochina زده گفتم خب بایدم یا gizchina میزد یا gizmochina…
مطلب کاملاً غیرتخصصی و در دو یا سه بخش اصلاً فاقد اطلاعات کامل نوشته شده چون فقط میخواستن اولین باشن…

The Destroyer

چجوری GPU کایرین قویتره؟🤔😑
تو همون 3dmark اسنپ ۸۶۵ بالای ۹۰۰۰ امتیاز رو خیلی راحت گرفته
الان تو سایتش هم هست
البته من شک دارم این مربوط به فقط تست GPU باشه
تو بخش GPU انتوتو هم اختلاف کایرین ۹۰۰۰ با اسنپ ۸۶۵ زیاد نیست
به خصوص با گوشی‌هایی مثل می ۱۰ الترا که اوورکلاک شده هستن

m.b

آره 4 تا 20 هزار اختلاف دارند بسته به اینکه مبنا رو میت 40 پرو بگیریم یا میت 40 پرو پلاس…

The Destroyer

اصلا جدای انتوتو حتی تو همون 3DMark که ازش منبع دادن اسنپ ۸۶۵ هم خیلی جلوتره از کایرین ۹۰۰۰ (طبیعتاً بدون پرفورمنس مود) چه برسه به ۸۸۸
ولی خب من تا جایی که میدونم 3DMark فقط برای GPU نیست
عموماً برای سنجش افت عملکرد ازش استفاده میکنن

MohammadFarhaadi

البته همه اینا در کنار این مسئله که توسعه دهنده ها همیشه براشون چیپستی که استفاده وسیعتری داره در اولویته.که کماکان اسنپ حرف اول رو میزنه تو اندروید.البته نمیشه از پیشرفت کایرین در تحریم چشم پوشی کرد ولی یه مقداری سنجش قدرت gpu با چیپست سال قبل یه برند دیگه کار اشتباهیه و باید مثل خود اسنپ یا اپل با چیپست سال قبل خودش مقایسه کنه!

AŁɪ

اگه دوست داران اسنپ براشون سخته که قبول کنند یا هنوز اعتقاد پیدا نکردند که جی پی یو کرین ۹۰۰۰ از اسنپ ۸۸۸ قوی تره پس ، دوستداران کرین هم میتونن دقیقا همین برخورد رو با سی پی یو اسنپ ۸۸۸ داشته باشند .
چون فعلا هیچ تستی و مقایسه ای در واقعیت انجام نشده .

Alimohamadi

یعنی کرین 9000 از اسنپ 888 بهتره؟ من میخواستم Mi11 بگیرم ولی الان پشیمون شدم خیلی کمک کردی میرم دنبال mate40.

Mohammadr

دوست عزیز شوخی میکنی یا جدی میگی؟ 😐اخه تو ی پست دیگه هم همچین چیزی گفته بودی ک قدرت می 11 پایینه و به همین دلیل میری دنبال میت 40😐

Alimohamadi

نمیدونم آخه هرکسی یه چیزی میگه اینطور که از پیام NASA فهمیدم CPU کرین خیلی بهتر از 888 هست ولی ظرهرا اون هسته X1 داره نمیدونم یکم گیج شدم.

AŁɪ

علی محمدی احیانا برعکس نگرفتی ؟؟ 😂🤲

Mohammadr

ali mohamadi
داداش ب هیچ کس گوش نکن… صبر کن می 11 بیاد و بعد تصمیم بگیر بین هواوی و شیائومی(چون تو اون پست گفتی سامسونگ نمیتونی بگیری، اسم s21/s30 رو نیاوردم)

Alimohamadi

خیلی ممنون❤️

The Destroyer

یک سری چیزها به نظر من خیلی واضحه
یه هسته X1 با ترکیب سه‌هسته A78 قطعاً خیلی بهتر از ترکیب دو کلاستر بر پایه A77 عمل میکنه
امتیازی که کایرین با CPU بدست آورده تازه با اختلاف کمی از ۸۶۵ رد شده که طبیعی هم هست چون نوع طراحیشون تقریبا یکیه (۱+۳+۴) و با فرکانس‌های بسیار شبیه
پس خیلی طبیعیه که انتظار داشته باشیم پیشرفت سالانه کوالکام در هسته‌ها (که استثنائاً امسال یه هسته جدید X1 هم بهش اضافه شده) باعث بشه کایرین ۹۰۰۰ رو پشت سر بذاره
این از بحث CPU که ۱۰۰ درصد مطمئنم با اومدن بنچمارک‌ها اثبات میشه

تو بحث GPU هم مسئله این نیست که کی قویتره
الان مسئله اینه که اونی که متن اصلی رو تو Gizmochina نوشته حتی به خودش زحمت نداده همون سایت 3DMark که ازش منبع داده رو درست یه نگاه بندازه و بعد قضاوت کنه
حتی ضعیف‌ترین امتیازاتی که ۸۶۵ گرفته از امتیاز کایرین ۹۰۰۰ بیشترن که البته به شخصه این رو نمیتونم قبول کنم و فک میکنم ایرادی درش هست
ولی خب تستای GFXBench توسط Gsmarena هم میگن کایرین ۹۰۰۰ اختلاف خیلی کمی با اسنپ ۸۶۵ داره تو GPU حالا ۸۸۸ پیشکش که انتوتو هم اینو تایید میکنه

به علاوه این که من به اعدادی که کوالکام میده اعتماد دارم چون تا الان چیزی غیر از اعدادی که خودش داده نبوده (تازه اگه با اوورکلاک‌ها بهتر نشده باشه از وعده‌های خود کوالکام)
با این حساب اگه امسال رو هم بگیریم ۲۵ درصد افزایش قدرت CPU و ۳۵ درصد افزایش قدرت GPU میشه انتظار داشت که خیلی راحت رد کنه کایرین ۹۰۰۰ رو (که مطمئنم میکنه)

AŁɪ

شهداد جان بازم میگم منتظر تستای واقعیش میمونم اینجوری نمیشه یک بام و دو هوا گفت کرین بهتره یا اسنپ .
اگه اسنپ بهتر عمل کنه صد درصد میگم اسنپ بهتر هست و روند خودشو ادامه داده .

اینقدر حق تو این پست گفته شده که یه لحظه فکر کردم ریپورتاژ اگهیه برای هواوی یه لحظه

SHREK

مشخصه اسندراگون 888 انتخاب میکنم😉

SHREK

*اسنپدراگون

نیما عرفانی

فعلاً چیپستی که تو اکثر شاخصه ها بهتر از اسنپ ۸۶۵ و ۸۶۵ پلاس عملکرد بهتری داشته ؛ A14 Bionic بوده …
✓https://www.androidauthority.com/snapdragon-888-vs-a14-bionic-vs-kirin-9000-1180321/
البته اینجا گفته شده که نتایج اسنپ ۸۸۸ , “پیش بینی شده” بر حسب نتایج اسنپ ۸۶۵ و ۸۶۵ پلاسه چون هنوز هیچ گوشی با این چیپست در دسترس نبوده که بخوان آزمایشش کنن.
اسنپ ۸۸۸ در عین حال که از جدیدترین هسته های آرم استفاده کرده و چون کلاک تمامی کلاسترهاش(فرکانس هر سه خوشه) از کایرین ۹۰۰۰ کمتره درکنار بهینگی بهترِ GPU Adreno نسبت به Mali ؛ من برام مثل روز روشنه که ۸۸۸ کوالکام بهترین چیپست پرچمدار تو نیمه ی اول ۲۰۲۱ در ثبات و حفظ بازده ، پایداری راندمان ، بهره وری انرژی و کنترل دماست حتی بعد از اینکه چیپست پرچمدار سامسونگ و مدیاتک بیان .
اما راجع به کایرین ۹۰۰۰ ، بر اساس تئوری به نظرم دیگه مثل سابق اختلاف تو گرافیک زیاد نباشه و هواوی تا جایی که شده تو این نسل این بخشو ارتقاء اساسی داده(هم جدیدترین هسته های گرافیک آرم رو داره هم حداکثر تعداد هسته رو به کار برده) ولی خب از فرکانس هسته هاش اطلاعاتی در دسترس نیست. حتی احتمال اینکه گرافیک چیپست های پرچمدار سامسونگ و مدیاتک(نام احتمالی اگزینوس ۲۱۰۰ و دایمنسیتی ۲۰۰۰) هم هسته های کمتری نسبت به کایرین ۹۰۰۰ داشته باشن هست. پارسالم تعداد ۱۶ هستهٔ GPU کایرین ۹۹۰ ۵G علیرغم اینکه یه نسل قدیمی تر از رقبا بود(G76 در مقابل G77) اما بیشتر از ۱۱ هسته ی اگزینوس ۹۹۰ و ۹ هسته ی دایمن ۱۰۰۰ پلاس بود.
البته این فرضیه ست و ممکنه اونا هم از ۲۴ هسته استفاده کنن.
بازم دارم میگم گرافیک Adreno طبق سابقه و تجربه ی کوالکام برای مصارف گیمینگ بهینه تره پس بازم انتظار می‌ره ۸۸۸ فریم ریت بهتر و پایدارتری حتی نسبت به A14 داشته باشه .
تو پردازش تصویر ، هوش مصنوعی و مودم ۵G هم فعلاً مشخص نیست کدوم چیپست عملکرد بهتری داره اما androidauthority گفته تو هر سه مقوله ؛ کایرین ۹۰۰۰ و اسنپ ۸۸۸ عملکرد بهتری از A14 میتونن ارائه بدن چون فناوری های پیشرفته تری دارن . تو مودم شبکه ی 5G هم که گفته A14 یه نسل از هردو عقب تره.

پی نوشت : با این تفاصیل ؛ من همچنان میگم A14 Bionic اپلو خیلی قبول دارم و بحثش از اندرویدی ها جداست و برتری های خودشو داره . حداقلش اینه که اصلی ترین رقیب ۸۸۸ تو بحث بهینگی ، کنترل دما و ثبات عملکرده.

Mahdi

تتها مشکلی که من دارم هوش مصنوعی هست ، جایی که ai benchmark حتی چیپ های مدیاتک رو بهتر از اسنپ میدونه ، من نمیدونم پس این ۲۶ تریلیون عملیات که کوالکام ازش حرف میزنه چرا نمیتونه از مدیاتک بهتر باشه

نیما عرفانی

تو مقیاس AI benchmark که npu کایرین ۹۰۰۰ هوش مصنوعی دایمن ۱۰۰۰ پلاس رو گرفته .
“من نمیدونم پس این ۲۶ تریلیون عملیات که کوالکام ازش حرف میزنه چرا نمیتونه از مدیاتک بهتر باشه”
هنوز نتایج بنچمارک هوش مصنوعی اسنپ ۸۸۸ مشخص نیست اما اگه AI آنتوتو رو ملاک قرار بدیم ،بعید نیست ۸۸۸ از ۹۰۰۰ بزنه جلو کمااینکه من همین الانشم نمیدونم AI آنتوتو کایرین ۹۰۰۰ تونسته ۸6۵ و ۸۶۵ پلاس رو بگیره یا نه…
ولی اگه AI benchmark مبنا باشه ؛ هوش مصنوعی ۸۸۸ با ۹۰۰۰ رقابت تنگاتنگی دارن.
در مورد اون ۲۶ تریلیون عملیات در هر ثانیه هم خب ارتقاء چشمگیری نسبت به ۱۵Tops اسنپ ۸۶۵ داره ، هواوی هم گفته AI کایرین ۹۰۰۰ ؛ ۲.۴ برابر سریع تر از ۸۶۵ جِه.
باید دید عملکرد کدوم بهتره اما برحسب بنچمارک و طبق سنت قبلی تو AI antutu اسنپ ۸۸۸ رنکِ اولو میگیره و تو ریتینگ AI benchmark تا زمان اومدن دایمنسیتی بعدی صدر برای کایرین ۹۰۰۰ رِه.‌

Mahdi

چرا پس تفاوت داره امتیازدهی ai آنتوتو و ai benchmark

Mahdi

امتیاز اسنپ۸۶۵ حتی از دایمن ۱۰۰۰l هم کمتره توی ai benchmark

نیما عرفانی

والا من خودم دقیق نمی‌دونم مقیاس AI benchmark با AI antutu چه تفاوتی دارن اما از زمانی که یادمه وقتی AI benchmark برای سنجش قدرت هوش مصنوعی چیپست های موبایلی به کار می‌رفت ، antutu بخش AI مجزا نداشت و بعد از مدتی AItutu هم اومد .
معماری NPU از CPU و GPU جداست. مثلاً AI چیپست های کایرین تا قبل از کایرین ۸۱۰ خوب بود ولی رقابتی نبود .
مثال بارزش ؛ AI اسنپ ۸۴۵ تو AI benchmark از کایرین ۹۸۰ بالاتره . با اومدن کایرین ۸۱۰ ،بخش سخت افزار یادگیری ماشینی و پردازش عصبی چیپست های کایرین با معماری داوینچی توسعه پیدا کرد و به نوعی متحول شد. اگرم دقت کنی از اون موقع هواوی تو معرفی چیپست هاش مانور زیادی رو این بخش میده.
این قضیه در خصوص چیپست های مدیاتک هم صدق می‌کنه . با ظهور سری دایمنسیتی،بخش نیمه هادی مدیاتک تقریباً تو تمام بخش ها به خصوص همین NPU کلاً متحول شد ، از دایمن ۸۰۰ گرفته تا ۸۲۰ و ۱۰۰۰l و ۱۰۰۰ پلاس .

کلا ai bench علاقه خاصی داره چیپستای هواوی رو بیخودی بالا بیاره
اصلا قابل قیاس با aitutu نیست اون خیلی معتبر تره
چیپستای اسنپ حتی توی عملم ثابت کردن بهترن
مصطفی اینقدر دلیل اورده که من هرچی بگم انگار از زو اون اسکی رفتم!

m.b

قبلاً خب کامل توضیح دادم و احتمالاً دیدی… جایی برای اعتبار اون سایت نیست با چندین دلیل متقن که خود دوستان هم نتونستنهیچکودومشو رد کنن… و تکرار بحث هستش… اما برای افزایش اطلاعات باید بگم یکی دیگه از دلایل نامعتبر بودنش همین نتایجشه… تنها سایتی که داره میگه کایرین و مدیاتک بهتر هستن همین سایته… در صورتی که دو سایت دیگه که آنتوتو و مسترلو هستن 180 درجه خلاف حرفاش هر سال میگن اسنپدراگون اونم با اختلاف اوله… البته هنوز نتایج امسال نیومده…
و خب قبلاً هم گفتیم که حتی اگر چهار الی پنج دلیل دیگه نامعتبر بودنشو که قبلاً گفتم و همه دوستان قبول کردن، رو بذاریم کنار، تنها یک دلیل برای رد نتایجش کافیه و اون اینکه اصل اولیه و ابتدایی بنچمارک گرفتن رو هم حتی نداره! که بنچمارک باید از “تعداد بالایی دستگاه تولید عمومی” که “در دست مردم عادی هستند” ثبت بشه… در صورتی که این سایت از خود شرکتا! دستگاه میگیره و تست میکنه اونم نمونه هایی که بدست عموم نرسیدن هنوز! … 😂 اینکار خنده‌داره اصلاً… عین این میمونه گرگ رو مسئول نگهبانی از بره کنی…
ورای اختلاف نتایجش با همه بنچمارک های معتبرتر، و تعداد بسیاری دلیل دیگه که قبلاً گفتم، همین یدونه دلیلی که آخر نوشتم برای بردن اعتبار اون سایت زیر سوال، کافیه… اصل اولیه بنچمارک‌گیری رو هم حتی نداره اون سایت…
دلایل دیگه رو اگر کسی کنجکاو به دونستن بود و یادش نمیاد چی گفته بودم… دوباره بخواد مینویسم که بخونید…

Finch

ما که به مقایسه ۹۰۰۰ با ۸۶۵پلاس راضی بودیم ولی خب اینم «علی‌ برکت‌الله»
😂

Mahdi

ای کلک😂

Finch

بابا اینا همش سسشره بزار خودشون رو پاره کنم😂
در نهایت اونی از گیم لذت میبره که ادرنو ۶۶۰ زیر دستشه نه مالی
والا ما یه هفته کایرین ۹۹۰ فایوجی دستمون بود تو منو و ستینگ میگشتم به اسنپ ۸۵۵ فوش میدادم ولی رفتم یه دست رزیدنت اویل بازی کردم از شدت عصبانیت میخاستم پی۴۰پرو رو بمونم دیوار 😂😂😂
بین ۲۹ تا ۳۴ فریم میداد
گوشی خودم رو ۴۱ فریم لاک میکنه تا آخرش میره😂

Mahdi

اسنپ عشقه امیدوارم بتونم با این اوضاع اسنپ۸۸۸ رو امتحان کنم

Dr.Nazer

اسنپ و ترجیح میدم مث همیشه

TheFreeCritic

نویسنده گیزموچاینا فاطمه 5 ساله از تهران نبوده ؟؟؟ …..

Milad7

خب به نظر میاد اسنپ 888 یه مقدار برتر باشه!

H_DiVeRGeNT

اووو حاجی جوری نظر میدین نقد میکنین انگار با این گوشیا کجا رو میخواین فتح کنین دیگه پردازنده پرچمدار زورش به خیلب از کارا میرسه حالا اون یکم قویتره اون یکم ضعیف به جون هم میپرین 😶😶

ali karimi

سلام، من که هواوی میت 40 pro با کایرین 9000 انتخااب میکنم، اابته یه نیم نگاهیم به s21اولترا سامسونگ دارم، کلا هواوی اشتباه کرده باید مثل اسنپ از کورتکسهای a78 استفاده میکرد نه از a77 واسه همینه که اسنپ بهتره مطمعنأ اگه از هستهذهای بروزترarm یعنی کورتکس های a78 استفاده مفکرد خیلی بهترو راحت تر با اسنپ 888 مقابله میکرد حتی شاید اسنپو پشت سر میگزاشت، موفق باشید دوستان

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)