حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشخصات کامل اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام اعلام شد

نوشته

3 سال قبل | 13 دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

دیروز دیدیم که اسنپدراگون ۸۸۸ / Snapdragon 888 کوالکام رسما معرفی شد و همان Snapdragon 875 مورد انتظار است. متاسفانه کوالکام مشخصات فنی کامل این تراشه را ارائه نکرد. امشب اما مشخصات کامل اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام اعلام شده است.

اسنپدراگون ۸۸۸

همانطور که انتظار داشتیم این تراشه ۵ نانومتری با معماری نسل بعدی ارائه شده است. اولین دستگاه های با اسنپدراگون ۸۸۸ در زمستان ۹۹ به بازار عرضه می شوند و در همین بین چندین سازنده گوشی های هوشمند در حال رقابت برای اولین بودن هستند.

اینجا می خواهیم درباره مشخصات Snapdragon 888 مفصل صحبت کنیم، پس کمربندها را ببیندید و بنشینید.

پردازنده مرکزی یا CPU اسنپدراگون ۸۸۸

مشخصات CPU اسنپدراگون ۸۸۸

مشخصات CPU اسنپدراگون ۸۸۸

اسنپدراگون ۸۸۸ اولین تراشه رسمی با هسته Cortex-X1 است (طراحی پایه ARM دارای اصلاحات کوالکام است). در مقایسه با Cortex-A78 این هسته Cortex-X1 می تواند ۳۳٪ دستورالعمل بیشتر در هر کلاک را اجرا کند، دارای دو برابر سخت افزار SIMD و ظرفیت حافظه نهان L1 و L2 دو برابر است. این هسته ذر SD888 با فرکانس 2.84 گیگاهرتز کار می کند. این یک خوشه تک هسته ای از مجموعه خوشه سه گانه است.

خوشه دوم شامل سه هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز است. خوشه شوم هم چهار هسته Cortex-A55 با کلاک 1.8 گیگاهرتز دارد. پردازنده همچنین به 4 مگابایت حافظه نهان L3 و 3 مگابایت حافظه نهان سیستم مجهز شده است.

هسته Kyro 680

هسته Kyro 680

گفته می شود که پردازنده Kryo 680 نوید 25 درصد عملکرد نسبت به پردازنده چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ را می دهد. بازده عملکرد نیز 25٪ افزایش یافته است.

پردازنده گرافیکی یا GPU اسنپدراگون ۸۸۸

پردازنده گرافیکی Adreno 660 عملکرد رندر 35٪ سریعتر را هدف قرار می دهد در حالی که بهره وری انرژی را 20٪ افزایش می دهد. این بخش برای نرخ فریم بالا، بازی تاخیر کم طراحی شده است. هدف این است که بازی های ۱۴۴ فریم در ثانیه را برای بازی هایی که می خواهید بتوانید فعال کنید، اما چندین ویژگی برای افزایش کیفیت تصویر نیز وجود دارد.

ویژگی Variable Rate Shading یا (VRS) ترفند جدیدی است که در پردازنده های گرافیکی اخیر Nvidia و AMD (از جمله کنسول های PS5 و Xbox) دیده شده است. به سایه ها این امکان را می دهد تا بجای فقط یک پیکسل، روی دو یا چهار پیکسل کار کنند.

این باعث صرفه جویی در منابع محاسباتی می شود و اگر توسعه دهندگان بازی مراقب نحوه استفاده از آن باشند، فریم رندر از نظر بصری قابل تشخیص نیست. VRS می تواند عملکرد را تا 30٪ افزایش دهد. متناوباً، می توان از آن برای افزایش بازده انرژی استفاده کرد.

ویژگی بازی Quick Touch می تواند تاخیر لمسی را تا 20٪ کاهش دهد. این تا ۱۲۰ فریم در ثانیه کار می کند، اما در 60 فریم در ثانیه بسیار موثر است بنابراین همه بازی ها می توانند از آن استفاده کنند، حتی اگر از نرخ فریم بالاتر پشتیبانی نکنند.

تراشه گرافیکی Adreno 660 از HDR ده بیتی و رندر زیر پیکسل پشتیبانی می کند. همچنین می تواند یکنواختی نمایشگرهای OLED را با جبران مورا بهبود بخشد (“mura” یا “cloud” نتیجه کالیبراسیون ناهموار پیکسل های همسایه است).

پردازش دوربین در اسنپدراگون ۸۸۸

اسنپدراگون ۸۸۸ اولین اسنپدراگون با ISP سه گانه است (تراشه های سری ۸۰۰ قبلی ISP دوگانه داشتند). این امکان را برای پردازش همزمان سه دوربین جداگانه فراهم می کند که چندین کاربرد دارد. برای اولین بار، می تواند سه فیلم 4K HDR را کنترل کند یا همزمان سه عکس ۲۸ مگاپیکسلی را ضبط کند.

این امر همچنین باعث ایجاد انتقال روان تری از دوربین فوق عریض به دوربین عادی می شود، زیرا هر دوربین ISP خاص خود را دارد. در گوشی های سه دوربینه قبلی که دو ISP داشتند، خروجی منجر به “پرش” در هنگام جابجایی تلفن بین فیدهای ویدئویی شد.

در این تراشه از سه ISP مدل Spectra 580 برای HDR Staggered نیز استفاده می شود زیرا می توانند نوردهی های کوتاه، متوسط ​​و طولانی را به طور همزمان پردازش کنند. اسنپدراگون ۸۸۸ علاوه بر قابلیت های فیلمبرداری HDR مدل قبلی خود (اسنپدراگون ۸۶۵ ویژگی HDR10 پلاس و پشتیبانی دالبی ویژن برای فیلم را ارایه می کرد)، می تواند عکس های ۱۰ بیتی HDR را در قالب تصویر HEIF ضبط کند.

صحبت از فیلم شد و باید گفت که چیپست جدید می تواند فیلم های 4K را با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه ضبط و پخش کند، بنابراین می تواند از نمایشگر 4K با وضوح بالا بهترین بهره را ببرد. با بازگشت به عکاسی، تراشه می تواند در هر ثانیه ۱۲۰ عکس را با وضوح ۱۲ مگاپیکسل ثبت کند.

قابلیت اتصال اسنپدراگون ۸۸۸ – مودم 5G یکپارچه Snapdragon X60

این اولین چیپست است که از مودم Snapdragon X60 5G استفاده می کند. و برخلاف اسنپدراگون ۸۶۵، مودم به جای اینکه یک تراشه خارجی باشد، یکپارچه شده است. این مودم نسل سوم از 5G زیر ۶ گیگاهرتز و mmWave 5G پشتیبانی می کند. سرعت دانلود حداکثر 7.5 گیگابایت بر ثانیه و آپلود تا 3 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد.

کوالکام می گوید:

سیستم FastConnect 6900از Wi-Fi 6G (تبر در باند 6 گیگاهرتز) بهره می برد و می تواند تا 3.6 گیگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشد، سریعترین Wi-Fi تلفن همراه در صنعت. استاندارد 6E همچنین تأخیر کمتری را ارائه می دهد، و این یک مزیت برای پخش بازی ها از طریق دستگاه های اطراف شما است (یا cloud ، مودم 5G نیز می تواند به شما کمک کند).

بلوتوث ۵.۲ با دو آنتن نیز پشتیبانی می شود، به علاوه مجموعه aptX از فناوری صوتی بی سیم با کیفیت بالا، با تأخیر کم.

هوش مصنوعی اسنپدراگون ۸۸۸

نسل ششم AI Engine ترکیبی از Hexagon 780 جدید و قدرت تقریب GPU است تا 26TOPS (از 15TOPS در Snapdragon 865 بالاتر باشد). بازده انرژی نیز بسیار بهبود یافته است، عملکرد به ازا هر وات تا ۳ برابر افزایش یافته است.

پردازنده Hensing Hub 2 نسل نیز مصرف برق را کاهش می دهد. این می تواند با زیر ۱ میلی آمپر کار کند اما خیلی بیشتر از نسل اول کار می کند و اکنون 80٪ از کارهای ساده AI به جای روشن کردن پردازنده قدرتمند Hexagon ، از طریق Hub انجام می شود. این مورد برای برنامه های ساده مانند لیفت و تشخیص فعالیت و گوش دادن به کلمات بیدارکننده دستگاه (مثل Hey google) است.

امنیت Snapdragon 888

اسنپدراگون ۸۸۸ اولین چیپست موبایل است که از استاندارد Content Authenticity Initiation تبعیت می کند. این می تواند عکس های رمزنگاری شده را ضبط کند، که شامل ابرداده ای مقاوم در برابر دستکاری است که اثبات می کند تصویر معتبر است (اما این کار را به روشی حساس به حریم خصوصی انجام می دهد).

هسته Kyro 680

هسته Kyro 680

اسنپدراگون ۸۸۸ همچنین از Hypervisor بهره می برد، این ویژگی اولین بار به تراشه 8cx Gen 2 PC اضافه شده است. این بیشتر یک ویژگی سرور و دسکتاپ است زیرا به چندین سیستم عامل اجازه می دهد تا در حالی که کاملا از یکدیگر جدا هستند با یک سخت افزار اجرا شوند (بنابراین اگر یکی به خطر بیفتد، امنیت دیگران تحت تأثیر قرار نمی گیرد).

برای حداکثر امنیت امکان اجرای هر برنامه در نمونه سیستم عامل خاص خود وجود دارد. مشخص نیست که آیا این مورد را در اندروید مشاهده خواهیم کرد یا خیر، اما واضح است که Snapdragon 888 در تبلت ها و رایانه های دارای تراشه ARM نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت که چنین مجازی سازی بسیار رایج است.

فناوری شارژر اسنپدراگون ۸۸۸

از آن جا که QuickCharge 5 ماه ها پیش اعلام شد، به این مورد خیلی پرداخته نشد. اسنپدراگون جدید از آن پشتیبانی می کند، البته این بدان معناست که می تواند شارژ سریع ۱۰۰ وات را کنترل کند در حالی که گرما را به حداقل می رساند. با Power Delivery USB سازگار است و با نسل قبلی QC سازگار است و به ۲.۰ می رسد.

اسنپدراگون ۸۸۸ در دستگاه هایی که اوایل سال ۲۰۲۱ عرضه می شوند استفاده خواهد شد.

نظر شما چیست؟ اسنپدراگون ۸۸۸ را می پسندید؟

اشتراک در
اطلاع از
13 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فوق العاده عالیه😍😍😍

امتیاز سلفی آیفون 12pro max شد98

Mahdi

دنبال یه پست جدید از آیفون میگشتم تا اینو بگم ولی متاسفانه نشد ، تازگیا ممنوع کردن

TheFreeCritic

ممنون که رعایت میکنی مهدی جان
لازم نیست حتما مربوط به آیفون باشه

مربوط به برند اپل هم باشه کافیه

.
بعد هم تو پست های تبلیغاتی میتونید هر اسپمی و سوال و نظر و …. داشتید بگید 😉🌹

نویسنده آزمایشی

ببخشید🙏
نمیدونستم ممنوعه.

mehrdad_ma

مشخصاتش که عالیه
فقط باید دید کدام شرکت از این پردازنده نهایت استفاده رو میبره

طراحی پایه ARM دارای اصلاحات کوالکام است Kryo 680 ( عالیه )
۳۵ درصد بهبود عملکرد گرافیک عالیه
مودم یکپارچه x60 هم عالیه
هوش مصنوعی هم بی رقیب

m.b

در قدرت خیلی‌خوب و در مصرف عالی…
در پشتیبانی هم که همیشه عالی بوده…

AŁɪ

خوشم اومد 😍

Naranj

به این میگن نسل بعدی!
دیگه باید اعداد انتوتو رو کنار گذاشت،وقتی اینقدر توی جزئیات زیاد بهبود پیدا کرده نمیشه یک چیپست رو با دو تا عدد ارزشیابی کرد

Mahdi

از همه لحاظ عالی پیشرفت کرده ، امیدوارم تو تست ها هم سربلند بیرون بیاد

نیما عرفانی

پری شب که این چیپست معرفی شد با نگاه به مشخصاتش به خودم گفتم تو بحث پایداری ، ثبات عملکرد در طولانی مدت ، کنترل دما و مصرف انرژی و بهینگی بهترین چیپست پرچمدار موبایلی برای نیمه ی اول ۲۰۲۱ میشه . دقیقاً کایرین ۹۰۰۰ برعکسش عمل کرده ؛ این چند مقوله رو فدای قدرت و پرفورمنس کرده … هرچند که تو بخش گرافیک منم اعتقاد دارم GPU کایرین ۹۰۰۰ پا به پای Adreno 660 بتونه بیاد. تو بنچ مارک گیک بنچ و آنتوتو هم گویا اختلاف مثل روال قبلی فاحش و چشمگیر نیست.

Taha

چقدر جذاب و خوبه😍🤩

SHREK

از ISP سه گانه خیلی خوشم امد اگر این چیپ بره روی هواوی P50pro+… 😍😍😍

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)