حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه بنچمارک Geekbench تراشه اپل M1 با اینتل Core i9

نوشته

3 سال قبل | 8 دیدگاه | اپل، پردازشگرها

تراشه جدید اپل M1 دو روز پیش رسما معرفی شد. اپل ادعاهای بزرگی درباره تراشه Arm مخصوص دسکتاپ خود کرده و حالا می خواهیم ببینیم که عملکردش در مقابل نسخه اینتل چطور است؟ پاسخ این پرسش را با مقایسه بنچمارک Geekbench تراشه اپل M1 با اینتل Core i9 می دهیم.

اپل M1

اپل تراشه ۵ نانومتری خود را بسیار بهینه و پرقدرت تولید کرده است. در بهینگی آن بس که مک بوک ایر جدید با این تراشه بدون فن ارایه شده است. اما بنچمارک اپل M1 چطور است؟

بنچمارک تراشه اپل M1 روی مک بوک ایر

بنچمارک تراشه اپل M1 روی مک بوک ایر

بنچمارک تراشه اپل M1 روی مک بوک پرو

بنچمارک تراشه اپل M1 روی مک بوک پرو

بنچمارک تراشه اینتل i9 روی مک بوک پرو

بنچمارک تراشه اینتل i9 روی مک بوک پرو

همانطور که می بینید، مقایسه بنچمارک تراشه اینتل i9 روی مک بوک پرو با اپل M1 روی همین دستگاه کاملا قابل توجه است. تراشه Arm اپل در بخش تک هسته ای تا ۷۰ درصد قوی تر است و در بخش چند هسته ای حدود ۱۲ درصد بهبود عملکرد داریم.

جالب اینکه مک بوک ایر با تراشه جدید اپل بنچمارک بهتری نسبت به مک بوک پرو دارد. با تمام اینکه مدل پرو از فن بهره می برد و می تواند تا کلاک بالاتری و به صورت طولانی تر کار کند. به هر صورت باید صبر کرد تا نسخه های عمومی با نرم افزاری نهایی ارایه شود.

تراشه اپل M1 اولین سیستم تراشه اپل برای Mac است، به این معنی که پردازنده مرکزی ۸ هسته ای، پردازنده گرافیکی ۸ هسته ای و موتور عصبی ۱۶ هسته ای بر اساس فناوری ۵ نانومتری در یک تراشه بسته بندی شده اند. این اولین بار برای رایانه های شخصی است و پیشرفت مهمی به شمار می رود. اپل می گوید اپل M1 با چهار هسته با قدرت بالا و چهار هسته با مصرف بهینه، سریعترین هسته پردازنده جهان را در اختیار شما قرار می دهد.

اپل تعداد زیادی عدد را برای M1 ارائه کرد. این شرکت ادعا می کند که از یک سوم قدرت پردازنده گرافیکی سنتی استفاده می کند، سه برابر بهبود عملکرد در مقایسه با پردازنده PC و بهترین عملکرد پردازنده بر اساس وات را دارد. این حداکثر دو برابر تراشه PC قدرتمندتر است. اپل ادعا می کند که قادر به انجام ۱۱ تریلیون عملیات در ثانیه است.

تراشه اپل M1

تراشه اپل M1

تراشه M1 همچنین جدیدترین Secure Enclave را شبیه تراشه های اپل برای آیفون و آیپد ادغام کرده و شامل کنترلر Thunderbolt و USB 4 می باشد.

البته آنچه بیشتر از همه مهم تر است، تراشه M1 برای دستگاه هایی است که اولین آنها MacBook Air ، MacBook Pro و Mac Mini خواهد بود. به روزرسانی macOS Big Sur اپل برای M1 بهینه شده است که به شما امکان می دهد بلافاصله روشن و برنامه ها بلافاصله راه اندازی شوند. هر برنامه اپل برای M1 بهینه شده است و توسعه دهندگان در تلاشند تا برنامه های خود را بر روی M1 اجرا کنند.

نظر شما درباره قدرت بالای تراشه اپل M1 چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehrdad_ma

Snapdragon 8cx
هم تو geekbench از پردازنده اینتل بنچمارکش بیشتر بود
این geekbench هم یه جوری شده هرکسی می‌تونه روشی اعمال کنه امتیاز بیشتر بگیره مثل سامسونگ که تو یک سال تک هسته اگزینوس رو ۲_۳ برابر کرد

Farcry

خب قبول اصلا گیگ بنچ نامعتبر (این بنچمارک معتبرترین بنچمارک توی دنیای PC هاست که قدرت خام پردازنده مرکزی ﴿CPU﴾ البته از کسی که فقط آنتوتو رو معتبر میدونه و بعدش گفته همون آنتوتو که میگه این بنچمارک مولتی پلتفرم نیست و مقایسه دو دستگاه با دو سیستم عامل مختلف توی این بچمارک اشتباهه رو قبول نداره نمیشه توقع دیگه داشت) باشه گیگ بنچ نامعتبر عملکرد چیپست M1 توی شبیه ساز های مختلف مثل Rosetta 2 رو قبول داری؟؟؟؟؟ تا چند هفته دیگه نتایج اونها هم میاد و مطمئن باش با همین شبیه ساز هم که عملکرد CPU رو پایین تر میاره چیپست M1 از اکثر مدل های i9 اینتل قوی تره.درضمن مقایسه این چیپست M1 با اسنپدراگون 8cx مثل مقایسه یه پردازنده پرچمدار با یه پردازنده میان رده میمونه چون اصلا هیچ جوره در حد هم نیستن (معماری ساخت،حافظه cache و فرکانس پردازنده و ………) طبق گیگ بنچ اسنپ ۸cx پلاس امتیاز ۸۰۰ و ۳۱۰۰ رو گرفته «تازه اونم نسخه پلاس این پردازنده و رو سرفیس پرو) پس عملا توی شبیه ساز ها با توجه به افت عملکردی که میشه پیشبینی کرد نمیتونه در حد پردازنده های خوب اینتل ظاهر بشه.اپل اگر فقط به بعد سخت افزاری چیپست آرم مک بوک ها نگاه میکرد احتمال شکستش خیلی خیلی بالا بود ولی الان اپل اینقدر قدرتمند ظاهر شده که خودش یه شبیه ساز مثل روزتا ۲ طراحی میکنه تا مک بوک های مبتنی بر ارم بتونن با این شبیه ساز برنامه های مبتنی بر x86 رو اجرا کنن.اپل به خاطر سیستم عامل یکپارچه ای که توی محصولاتش داره قدرت نرم افزاریش خیلی بیشتر از قدرت سخت افزاریش (ساخت پردازنده های سری A و m1 ) هست.حتی مایکروسافت هم غول نرم افزاریه سابقه اپل توی محصولات مبتنی بر آرم (موبایل و تبلت) رو نداره و حتی نمیتونه یه پردازنده در حد سری AX و یا m1 رو مستقل تولید کنه پس عملا چندین پله عقب تر از اپل هست و تنها شرکتی که میتونه دست به همچین ریسک بزرگی بزنه و شاید بتونه دنیای آرم رو وارد دکستاپ ها بکنه اپله.

mehrdad_ma

اولاً من مخالف تکنولوژی نیستم اینکه m1 بیا از core i9 جلو بزنه و…. خیلیم خوبه فردا پس فردا هم بقیه شرکتا میرن همچین کاری میکنن الان هواوی و کوالکام و انویدیا و amd از معماری arm استفاده میکنن پردازنده برای سرور میسازن

اینم هسته های پردازنده و گرافیکش همون a14 هست دیگه تعداد بیشتر گذاشته
چکار بنچمارک دارم انتوتو هم قابل دستکاریه

تفاوت آرم و x86 اینه که ارم وابسته به نرم افزاره x6 به سخت افزار
آرم میخواد کمبودهای سخت افزاری رو با نرم افزار جبران کنه چون ( اولبار ) معتقد بودت تو معماری x86 کمتر از ۲۰ درصد سخت افزار استفاده میشه

این دوتا با هم تفاوت بنیادی دارن
تست هاشم بیاد باید تو شبیه سازی ها و رندر تصاویر و سایه ها و…. برسی بشه نه فقط اجرا

mehrdad_ma
AŁɪ

چه جوک خنده داری 😅🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣🤣😂🤣😂🤣😂🤣🤣😂
خدا نکشتت اپل

SHREK

این با i9 مقایسه میشه😬😬😬

Mahdi

هیچ جوره نمیتونم قبول کنم

Milad7

M1 چه غول بی شاخ و دمیه 😛

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)