حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل برای پیشرفت سیستم تشخیص چهره ۳ بعدی پیکسل ۴ در حال تحقیقات میدانی است

نوشته

4 سال قبل | 4 دیدگاه | گوگل

می دانیم که پیکسل ۴ به زودی ارایه نمی شود اما شایعات آن مدت‌هاست که منتشر می شود اگر تصاویر و رندرهای منتشر شده از گوشی‌های جدید گوگل، پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال را دیده باشید، متوجه خواهید شد که چیزی سر جایش نیست!

سیستم تشخیص چهره ۳ بعدی گوگل پیکسل ۴

سیستم تشخیص چهره سه بعدی گوگل

سیستم تشخیص چهره سه بعدی گوگل

تمامی مدل‌های خانواده پیکسل در قاب پشتی خود به اسکنر اثر انگشت مجهز بودند، اما در تصاویر منتشر شده و حتی تصاویری که توسط خود گوگل انتشار یافته است، نشانی از اسکنر اثر انگشت در قاب پشتی پیکسل ۴ نیست. از سوی دیگر، لبه پایین پنل جلویی نیز بسیار باریک‌تر از آن است که بتواند این اسکنر را در خود جای دهد، در نتیجه حدس ما این بود که پیکسل ۴ نیز مانند بسیاری از پرچم‌داران اندرویدی به اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر مجهز خواهد شد.

اما پیش بینی می‌شود گوگل پرچم‌دار جدیدش را به یک سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی امن مجهز کند. گوگل برای اجتناب از به‌کار گیری روش استفاده شده در Face ID توسط اپل، می‌تواند از دوربین‌های ToF در پیکسل ۴ بهره بگیرد.

به‌کارگیری فناوری دوربین ToF نسبت به سیستم تابش نور استفاده شده در Face ID ارزان‌تر و ساده‌تر است و می‌تواند از چهره کاربر یک نقشه سه بعدی تهیه کند. ساز و کار این سنسور به این صورت است که پرتوهای فراسرخ را به سمت چهره کاربر منتشر می‌کند و سپس زمانی که طول می‌کشد تا این پرتوها از سوژه مورد نظر به گوشی برسند را اندازه گیری می‌کند.

با توجه به این که سرعت امواج فراسرخ برای بشر شناخته شده است، داده‌های دریافتی می‌توانند به ارائه یک سیستم تشخیص چهره امن کمک کنند. اما این ساختار در Face ID به این صورت است که یک الگوی خاص به سوژه تابانده می‌شود و سپس تغییرات ایجاد شده در خطوط پرتوها، الگویی را ایجاد می‌کنند که به Face ID کمک می‌کند تا چهره کاربر را شناسایی کند و با داده‌های از پیش ثبت شده مطابقت دهد تا قفل دستگاه را باز شود.

سیستم تشخیص چهره سه بعدی گوگل

سیستم تشخیص چهره سه بعدی گوگل

بنابراین، به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد در پرچم‌دار جدیدش سیستم تشخیص چهره سه بعدی را جایگزین اسکنر اثر انگشت کند. طبق ادعای ZDNet، شرکت گوگل در حال تست سیستم تشخیص چهره جدید خود در شهرهای مختلف است و از مردم می‌خواهد در ازای دریافت کارت‌های هدیه‌ ۵ دلاری آمازون یا استارباکس، اجازه بدهند تا یک گوشی ناشناخته از چهره آن‌ها عکس بگیرد و برای تست سیستم تشخیص چهره از آن استفاده کند. یکی از افرادی که سوژه این تست شد، مهندسی به‌نام جورج از نیویورک بود که در حال قدم زدن، با چند فرد از سوی گوگل مواجه شد که با گوشی‌هایی در دست به او نزدیک می‌شوند. او در بازگویی این تجربه این‌گونه بیان می‌کند:

سرانجام یکی از آن‌ها به سمت من آمد و چیزی شبیه به این جملات گفت: سلام، من برای گوگل کار می‌کنم و ما در حال جمع‌آوری داده‌هایی برای بهبود نسل بعدی سیستم تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی هستیم.

کارمندان گوگل گوشی را که در قاب بزرگی قرار داشت به جورج دادند و از او خواستند تا در زاویه‌های مختلف از چهره خود عکس بگیرد. این مهندس در ادامه می‌گوید:

من پرسیدم آیا آن‌ها تنها گروهی هستند که در حال جمع‌آوری اطلاعات برای این کار هستند؟ زیرا این گروه برای کاری که انجام می‌دهند به حجم عظیمی از اطلاعات نیاز دارند. به حدی عظیم که این تیم باید چند سال را برای جمع‌آوری داده‌ها صرف کند و همچنان کافی نباشد. کارمند گوگل گفت که آن‌ها تیم‌هایی را در بسیاری از شهرها دارند که مشغول انجام این کار هستند… من فکر می‌کنم آن‌ها از این اطلاعات برای تربیت یک شبکه عصبی استفاده می‌کنند تا بتواند به درک چیستی یک چهره برسد. سپس شما گوشی خود را با توجه به چهره اختصاصی خود آموزش می‌دهید. این همان عادتی است که برای باز کردن قفل گوشی به‌وجود می‌آید، مشابه Face ID، اما با دقت بیشتر.

البته گوگل از افراد می‌خواهد که پیش از تست برگه‌هایی را امضا کنند، اما جورج بدون خواندن برگه‌ها آن‌ها را امضا کرد، زیرا معتقد بود گوگل از همه زندگی‌اش خبر دارد و حذف کردن گوگل از زندگی فعلی‌اش ممکن نیست؛ بنابراین از بابت حریم خصوصی خود هیچ نگرانی نداشت.

یکی از دلایل دیگر که وجود این سیستم تشخیص چهره در پیکسل ۴ را تایید می‌کند، تصویر منتشر شده از محافظ صفحه نمایش پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال است که در سمت چپ بالای نمایشگر آن‌ها حفره‌هایی عمودی وجود دارد و احتمالا به سیستم تشخیص چهره جدید اختصاص دارند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال با سیستم تشخیص چهره ۳ بعدی بهتری نسبت به آیفون X ارایه شود؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehrdad_ma

اگه اینجوری باشه که قطعاً از فیس آیدی دقتش بیشتره .

قسمت جالب مقاله اونجاس که گفته برگه ها رو امضا نکرده چون معتقده گوگل از همه چیش خبر داره

حالا فکر کنید اگه این اطلاعات دست روسیه چین و ایران و…. بود تو خونه خودتم امنیت نداشتی
یادی کنیم از اون پهلوان که گفت اندروید ساخت CIA هست 😂

m.b

فهمیدی چی گفت؟
گفت من چه امضا کنم و چه نه شما به هر حال از همه چیم خبر دارید…
این چه ربطی به روسیه و ایران و آمریکا داشتت؛ همچین اطلاعاتی دست هر کشوری باشه خطرناکه…
اگر ایران نیاز داشته باشه به این اطلاعات و داشته باشه از شرکت خودش به زورم که شده میگیره و اگر آمریکا هم نیاز داشته باشه یه روزی، به زورم که شده از گوگل میگیره…
نیازی هم به گفتن به مدیران گوگل نداره و همه اطلاعات رو به راحتی از منابع گوگل به منابع خودشون منتقل میکنن…

m.b

اینو میگن الگوریتم سازی مناسب و درست و حسابی…

نیما عرفانی

به نظر میرسه مانند پارسال(میت ۲۰ پرو) ، تنها گوشی که همزمان از دو روش احراز هویت جدید با امنیت بالا یعنی تشخیص چهره ۳ بعدی به همراه حسگر اثر انگشت داخل نمایشگر بهره می‌بره ، پرچمدار نیمه ی دوم ۲۰۱۹ هواوی ، میت ۳۰ پرو باشه و شاید میت ۳۰ هم شاملش بشه .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)