حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی آیفون Xr

نوشته

5 سال قبل | 4 دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی، تماشا کنید

آیفون Xr (و پیشاپیش ممنون که به جای آیفون ایکس آر تلفظ صحیح آیفون تِن آر را به کار می برید) یک محصول در رده بندی کاملا جدید است و یک رده بندی جدید یعنی انتخاب متفاوت تر برای کاربران اپلی که تا کنون چند سایز محدود آیفون را بیشتر تجربه نکرده اند! همچنین از نظر قیمتی محصولی است که باید تصمیم بگیرید آن را بخرید یا آیفون Xs را با 250 دلار بیشتر صاحب شوید؟ در ادامه ویدیو نقد و بررسی آیفون Xr را با هم می بینیم که پاسخ بسیاری از این سوال ها را به شما می دهد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

اگر شما آیفون قدیمی تری مانند آیفون 6، 6s یا حتی آیفون 7 دارید شاید به فکر ارتقا باشید، اگر آیفونی قدیمی تر از این ها دارید که حتما باید ارتقا بدهید. آیفون 6 و 6 پلاس پرفروش ترین موبایل های هوشمند دنیا هستند و جمعیت زیادی چشم به آیفون های 2018 دارند که به کدام یک از این سه تفنگدار باید ارتقا پیدا کنند؟ می دانیم که بین آیفون Xs مکس و آیفون Xs فقط صحبت اندازه نمایشگر است، پس اجازه بدهید تفاوت آیفون Xs و آیفون Xr را بررسی کنیم تا به پاسخ مشخصی از بین این 3 آیفون برسیم.

بیشتر بخوانید: آنباکسینگ آیفون Xr

اصلی ترین تفاوت بین آیفون Xr و آیفون Xs قطعا نمایشگر است

اصلی ترین تفاوت بین آیفون Xr و آیفون Xs قطعا نمایشگر است، اگر پاسخ این سوال را به خود بدهید پاسخ سوال اصلی خود به خود مشخص می شود.

نمایشگر آیفون Xr

نمایشگر آیفون Xr

پنج تفاوت اصلی بین نمایشگر آیفون Xr و آیفون Xs وجود دارد که عبارت اند از:

نوع پنل (IPS LCD به جای OLED)
رزلوشن (HD به جای FHD و بالاتر)
اندازه (6.1 در مقابل 5.8 یا 6.5 اینچ)
حاشیه (حاشیه بیشتر)
نبود 3D Touch

همانطور که در تصویر بالا می بینید، شاید به دلیل طراحی متقارن آیفون Xr نتوان گفت که حاشیه پایین دارد اما حقیقت این است که دور تا دور نمایشگر به اندازه حاشیه پایین، حاشیه دارد! این برای یک نمایشگر LCD که باید نور پس زمینه خود از طریق یک پنل سراسری پشت نمایشگر تامین کند خود یک کار بزرگ است و مدیریت اپل برای جلوگیری از نشت نور از حاشیه های نمایشگر با فناوری ویژه خود، قابل توجه است. این دقت ها در کیفیت ساخت را عموما در محصولات اپل پیدا می کنید. می توانید پیکسل های لبه نمایشگر آیفون Xr را زیر میکروسکوپ ببنید:

پیکسل های لبه نمایشگر آیفون Xr

پیکسل های لبه نمایشگر آیفون Xr

رزلوشن نمایشگر آیفون Xr کمترین در بین آیفون های 2018 است

اما پیکسل ها! رزلوشن نمایشگر آیفون Xr کمترین در بین آیفون های 2018 است اما این یک تراژدی نیست چرا که کاربران آیفون های قدیمی اساسا سال هاست که به رزلوشن HD و چگالی تصویر حدود 300ppi عادت کرده اند. اگر شما کاربر آیفون X هستید که اصلا و قاعدتا نباید این مطلب را بخوانید چون نیازی به تعویض با آیفون Xr ندارید اما اگر کاربر آیفون های پلاس بوده اید شاید کمی برای شما تفاوت با دقت بیشتر دیده شود.

بیشتر بخوانید: عمر باتری آیفون تن آر (iPhone Xr) بهترین عمر باتری در بین تمام آیفون هاست

اما مهم ترن انتخاب شاید انتخاب بین OLED و IPS LCD باشد. اپل سال ها به انتقاد از OLED ها پرداخت ولی حالا پرچمدارهای OLED این شرکت 250 دلار با پرچمدار عادی آن ها تفاوت قیمت دارد! توجه کردید؟ آیفون Xr به دلیل مشخصات سخت افزاری اش هنوز یک پرچمدار است. پاسخ ساده چیست؟‌ اگر آیفون 6، 6 اس، 7 یا حتی 8 دارید، این نمایشگر تقریبا تجربه یکسانی به شما می دهد مگر اینکه کمی زاویه دید آن محدودتر شده است اما خیلی مهم نیست اما اگر روزی کنار دوستی با آیفون X یا آیفون Xs قرار گرفتید انتظار این را داشته باشید که کیفیت آن را ترجیح بدهید ولی پرسش این است که 250 دلار بیشتر بیشتر یعنی 1/3 قیمت آیفون Xr را برای این تفاوت می پردازید یا خیر؟

فاکتور اندازه نیز به دلیل اینکه تا کنون کاربران یا اندازه آیفون 6 (حدودا برابر با آیفون X) یا اندازه آیفون 6 پلاس (حدودا برابر با آیفون Xs مکس) را برای 4 سال متوالی داشته اند، این اندازه آیفون Xr شاید کمی برایشان گنگ باشد. پس این را هم در نظر داشته باشید! همچنین نبود 3D Touch در نمایشگر آیفون Xr از مواردی است که شاید برای خیلی از کاربران اهمیتی نداشته باشد اما ما دوستانی داریم که به آن هنوز فکر می کنند پس این موضوع را به یاد داشته باشید.

مقایسه اندازه آیفون Xr با آیفون های دیگر

مقایسه اندازه آیفون Xr با آیفون های دیگر

پس تا به اینجا اگر به پرسش انتخاب نمایشگر پاسخ داده اید، خرید خود را می توانید انجام دهید! سوال مهم دیگر پیرامون دوربین آیفون Xr است. اگر به شما بگویم دوربین تکی آیفون Xr حتی در برخی موارد می تواند بهتر از دوربین دوگانه آیفون Xs باشد، چه می گویید؟

دوربین تکی آیفون Xr حتی در برخی موارد می تواند بهتر از دوربین دوگانه آیفون Xs باشد

بله این حقیقت دارد! موضوع درباره تصاویر پرتره است. دوربین آیفون Xr به دلیل تکی بودن باید با همان دوربین اصلی تصویر پرتره بگیرد و این یعنی تصویر پرتره روشن تر در شرایط نوری ضعیف! همچنین به دلیل زاویه دید بازتر، نیازی به فاصله زیادی گرفتن از سوژه نیست. به یاد داشته باشید که در شرایط نوری خوب و امکان فاصله بیشتر از سوژه، دوربین دوگانه آیفون Xs تصاویر پرتره بهتری می گیرد به علاوه این که به دلیل دوربین دوم تله، زوم اپتیکال 2 برابر آن هم در شرایط نوری خوب، قابل توجه است!

بیشتر بخوانید: تمام رنگ آیفون Xr را ببینید

باقی موارد دوربین آیفون Xr با دوربین اصلی آیفون Xs یکسان است و این موارد یعنی پردازش HDR فوق العاده امسال آیفون های اپل که چه در فیلم برداری و چه در عکاسی شما را بهت زده می کند. در حقیقت اگر می خواهید با موبایل فیلم برداری کنید باید یکی از آیفون های 2018 را بخرید و عکاسی آن ها دیگر خیلی پشت سر پیکسل های گوگل نیست! به صورت خلاصه بگویم، دوربین آیفون Xr یک دوربین بسیار خوب است که اگر از آیفون های قدیمی به آیفون Xr مهاجرت کنید دقیقا واژه “بهت” زده برای شما پس از دیدن اولین سری تصاویر صدق خواهد کرد.

دوربین آیفون Xr

دوربین آیفون Xr

از نظر پردازش سخت افزاری چیپست اپل A12 بایونیک در اختیار شماست ولی حافظه رم یک گیگابایت کمتر از آیفون Xs و برابر 3 گیگابایت است. همچنین مهم تر از آن اینکه آیفون Xr از LTE گیگابیتی پشتیبانی نمی کند و این یک کاستی دیگر نسبت به آیفون Xs است. درباره حافظه رم کمتر خیلی نگران نباشید البته در روزهای آتی تست های آن منتشر می شود و فکر می کنم به دلیل پیکسل های کمتر نمایشگر نیازی به نگرانی وجود ندارد.

شیشه محافظ نمایشگر آیفون Xr همان شیشه آیفون Xs است اما شیشه پشتی آن مربوط به نسل قبلی یعنی آیفون X می شود که این به معنی مقاومت کمتر و نیاز به مراقبت بیشتر شما از آیفون Xr دلبند 750 دلاری شماست!

آیفون Xr جک 3.5 میلی متری هدفون ندارد

آیفون Xr جک 3.5 میلی متری هدفون ندارد

اگر از آیفون های قدیمی به آیفون Xr کوچ می کنید

اگر از آیفون های قدیمی به آیفون Xr کوچ می کنید، یعنی حداقل قدیمی تر از آیفون 7 باید بگوییم که جک 3.5 میلی متری صدا در آیفون Xr وجود ندارد حتی تبدیل جک 3.5 میلی متری به لایتنینگ نیز در جعبه آن ارایه نشده است. همچنین اگر آیفونی قدیمی تر از آیفون 7 دارید باید بدانید که آیفون Xr با گواهی IP67 ضد آب است که این خبر خوبی است. حداقل حافظه داخلی آیفون Xr نیز برابر 64 گیگابایت است!

بیشتر بخوانید: قاب شفاف آیفون Xr را ببینید

بسیار خوب! اگر توانستید درباره نمایشگر تصمیم خود را بگیرید، می توانید انتخاب کنید که کدام یک از آیفون های 2018 برای شما مهم تر هستند. توجه داشته باشید که آیفون XR مبلغ 250 یا 350 دلار (به ترتیب در مقایسه با آیفون Xs یا آیفون Xs مکس) برای شما به صرفه تر خواهد بود اگر از نمایشگر OLED دست بشویید، نمایشگری که از استاندارد HDR و Dolby Vision پشتیبانی می کند، رزلوشن بالاتری دارد، حاشیه نمایشگرش کمتر است، 3D Touch دارد و در نهایت مشکی عمیق و رنگ های شاداب تری ارایه می کند!

نظر شما چیست؟ به خرید آیفون Xr فکر می کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

ویدیو خیلی خوبی بود و خوب نقد کرد، منم خیلی خوبی هم نوشتید ممنونم

برای من آیفون ها دستگاه های قابل احترامی هستند ولی به خریدشون خیلی فکر نمی کنم، این حاشیه های Xr واقعا یه جوریه

hamid reza

ارزش خرید آیفون ایکس نسبت به ایکس آر خیلی بیشتره و من ترجیح میدم آیفونx داشته باشم تا xr

علی شیخ زاده

احتمالا رکورد خوبی میزنه

Genesis

واقعا هیچ دلیل منطقی برا خریدش وجود نداره .
S8 از همه نظر از این سر تره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)