حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی دوربین گوگل پیکسل 2 (Google Pixel 2) در DXOMark: خداحافظی زودهنگام سامسونگ و اپل

همان‌طور که انتظار داشتیم شرکت گوگل پیکسل‌های جدید خود را دیشب در مراسمی در شهر سان فرانسیسکو معرفی کرد و مانند سال قبل گوشی پیکسل 2 قبل از معرفی به وب سایت DXOMark اهدا شده بود تا در مراسم امتیاز کسب شده دوربین این گوشی را اعلام کنند. حتی پس از گذشت یک سال هنوز هیچ گوشی هوشمندی در زمینه رنگ و جزئیات به پایه پیکسل سال گذشته نرسیده است ولی گوگل با پیکسل جدید برای بار دوم قدرت خود را در زمینه دوربین به همه ثابت کرد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مشخصات کلیدی دوربین:

  • سنسور 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.8
  • فوکوس خودکار Dual Pixel
  • لرزشگیر اپتیکال تصاویر
  • حالت HDR پلاس
  • نسخه جدید حالت پرتره نرم افزاری

 

عکس برداری در شرایط نوری مناسب

در شرایط نوری مناسب گوگل پیکسل 2 جزئیات خوب، رنگ‌های عالی و تصاویری با محدوده دینامیکی بسیار چشمگیر ارائه می‌دهد. دوربین این دستگاه برای ثبت عکس‌هایی با کنتراست بالا هم مناسب است زیرا هم در نواحی پر نور و هم در سایه نویز را به خوبی کنترل می‌کند. فوکوس پیکسل 2 نیز در تمام شرایط عالی عمل می‌کند، به طور کلی دوربین این گوشی در نور مناسب برای عکاسی از مناظر شهری، رویدادهای ورزشی و سفرهای خانوادگی بسیار مناسب است.

شما به خوبی شاهد جزئیات در مناطق روشن در زیر برج ایفل و مناطق تاریک در زیر پل هستید

پیکسل 2 در مقایسه با یکی از برترین گوشی‌های آزمایش شده توسط ما یعنی اچ تی سی یو11 نیز جزئیات بیشتری در منطقه روشن و تاریک ارائه می‌دهد.

 

عکس برداری در شرایط نوری ضعیف

پیکسل 2 در محیط کم نور جزئیات خوبی را ثبت می‌کند ولی در فضاهای خارجی پر نور شاهد کمی نویز هستیم و همچنین جزئیات در فضای خارجی کمی کاسته شده است. با توجه به محدوده دینامیکی و عملکرد خوب فوکوس، پیکسل در شرایط نوری کم هم بسیار مناسب است و علاوه بر آن رنگ‌ها بسیار خوب و نزدیک به واقعیت ثبت می‌شوند.

تصویر ثبت شده توسط پیکسل 2 در محیط داخل خانه که جزئیات خوب و طیف گسترده رنگ‌ها را نشان می‌دهد.

برای کسانی که مایل به گرفتن تصاویر در نور کم هستند پیکسل 2 انتخاب مناسبی است، زیرا تلفن‌های دیگر فقط در زمانی که فلش تنها منبع نور باشد یا زمانی که همراه با نور محیط کار کند تصاویر خوبی ثبت می‌شود ولی پیکسل جدید شرکت گوگل در هر دو مورد عملکرد بسیار عالی‌ای دارد که باعث می‌شود برای ثبت تصاویر خانوادگی در خانه این گوشی انتخاب عالی باشد.

 

بزرگنمایی و حالت بوکه

از آنجا که پیکسل 2 دارای یک سنسور دوربین اصلی است، بزرگنمایی، عمق سنجی عکس و پرتره با همین سنسور انجام می‌شود. نرم افزار این گوشی کارایی خوبی در این زمینه دارد ولی دارای نقایصی هم است.

آزمایش بزرگنمایی ما از محدوده 2 برابر شروع می‌شود و به 8 برابر می‌رسد. در محدوده متوسط قطعا پیکسل جزئیات بیشتری از یک دوربین با لنز تله فوتو از دست می‌دهد، با این حال این گوشی جزئیات بیشتری را نسبت به گوشی‌های تک سنسور دیگر ثبت می‌کند. در پایین شما می‌توانید ببینید که پیکسل 2 در بزرگنمایی 4 برابر دارای نویز قابل قبولی بوده ولی به وضوح مشخص است که جزئیات را از داده.

امتیاز بوکه را ما از چند روش اندازه گیری می‌کنیم، یکی که دوربین تا چه مقدار می‌تواند عمق میدان تصاویر را بسنجد، توانایی دوربین برای ایجاد افکت بوکه و کیفیت تار شدن مناطق خارج از تمرکز. در تصاویر پایین می‌توانید مشاهده کنید که پیکسل 2 نسبت به نسل گذشته به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرده است اما تاری آن به اندازه آیفون 8 پلاس که توسط دوربین دوگانه ارائه شده طبیعی نیست.

 

ویدیو

پیکسل 2 با کسب امتیاز 96 در این بخش برترین گوشی هوشمند تست شده توسط ما در زمینه فیلم برداری است. فیلم برداری این گوشی در تمام شرایط نوری حتی با تغییر سریع بین محیط کم نور و پر نور خوب است، فوکوس خودکار بسیار سریع و پایدار عمل می‌کند و همچنین پیکسل 2 به خوبی تعادل بین جزئیات و نویز را حفظ کرده است.

لرزشگیر ویدیویی پیکسل سال گذشته بسیار عالی بوده ولی در مدل جدید پیشرفت کرده است، به طوری که دارای ثبات بیشتر و در نور زیاد یا محیط کم نور دارای مشکل نیست.

 

جمع بندی کلی عملکرد دوربین در عکاسی

گوگل پیکسل 2 در عکاسی امتیاز 99 را بدست آورد که این امتیاز از ترکیب زیر مجموعه‌هایی بدست آمده است. امتیاز این گوشی بالاتر از بیشتر گوشی‌های امتحان شده توسط ما است ولی به طور کل گلکسی نوت 8 در جایگاه اول قرار دارد. در پایین نگاهی دقیقتر به ریز نمرات کسب شده در بخش عکاسی میندازیم.

اکسپوژر و کنتراست (95)

پیکسل 2 دارای اکسپوژر بسیار خوبی در محیط پر نور است و در محیط کم نور نیز بهتر از باقی گوشی‌ها عمل می‌کند. یک تفاوتی بین این گوشی و دیگر گوشی‌های هوشمند وجود دارد و این است که پیکسل 2 صحنه‌های روشن محیط را کمی پر نور تر نشان می‌دهد که از لحاظ فنی صحیح است.

در نور کم تصاویر پیکسل 2 دارای مقداری نویز در حالت HDR است ولی دارای اکسپوژر فوق العاده و حفظ نور مناسبی است. برای مثال در مقایسه زیر فقط پیکسل 2 قادر به ثابت نگاه داشتن شکل نور است.

رنگ (86)

در بیشتر شرایط، چه در درون خانه و چه در بیرون پیکسل دارای دارای پردازش رنگ بسیار خوبی است. به عنوان مثال در مقایسه زیر با نگاه دقیق به چرخ و فلک مشاهده می‌کنید که هر سه دستگاه به خوبی رنگ‌ها را نشان می‌دهد ولی پیکسل 2 در همین حال جزئیات بهتری نیز ثبت کرده است.

تعادل رنگ سفید هم به خوبی انجام شده است، هرچند که در محیط باز کمی از گرمی تصویر کاسته شده است ولی ناخوشایند نیست ولی در محیط داخلی تعادل رنگ سفید بسیار دقیق است.

فوکوس خودکار (98)

پیکسل نه تنها دارای بهترین فوکوس خودکاری است که ما تا به حال دیده‌ایم، بلکه به طور قابل ملاحظه‌ای بهتر از دوربین هر گوشی هوشمندی است که تا به حال آزمایش کرده‌ایم. در تمام شرایط نوری فوکوس این گوشی بسیار دقیق و سریع است. حتی در داخل خانه با مقدار روشنایی 300 لوکس نتایج فوکوس مثل محیط‌های دیگر است که در نمودار زیر شاهد آن هستید.

جزئیات (73)

این گوشی در جزئیات هم خوب عمل می‌کند ولی رکورد جدیدی را به جا نمی‌گذارد. در آزمایش با نور کم پیکسل 2 تصاویر خوبی با جزئیات مناسب ثبت کرده است که در پایین می‌توانید این آزمایش را در مقابل گلکسی نوت 8 و آیفون 8 پلاس ببینید. (تصاویر در روشنایی 5 لوکس گرفته شده‌اند)

نویز (59)

در مقایسه با باقی زمینه‌ها امتیاز گیری در نویز بسیار سخت است و نویز نقطه ضعف پیکسل 2 است. برای مثال در تصویر زیر شاهد نویز در آسمان آبی هستید.

در این تصویر آسمان آبی به طور شگفت آوری دارای نویز است

اما در نور کم پیکسل 2 عملکرد بسیار خوبی برای کاهش نویز دارد ولی گلکسی نوت 8 حتی بهتر هم عمل کرده است. در تصاویر زیر شاهد مقایسه گوگل پیکسل 2، گلکسی نوت 8 و آیفون 8 پلاس در برش 100درصد و نور 5 لوکس هستید.

درست‌نما یا آرتیفکت (64)

عملکرد این گوشی در فضای باز بسیار عالی و چشمگیر است ولی در بعضی تصاویر ما شاهد مشکلاتی بوده‌ایم. بازتاب نور آفتاب باعث سایه‌های سفید بر نزدیکی آب در عکس برج ایفل و سایه‌هایی در زیر پل شده است.

زیر چرخ و فلک هاله‌ای از نور وجود دارد که کاملا مشخص است

شما می‌توانید برخی هاله‌های نور غیر طبیعی را بر بستر روخانه مشاهده کنید

فلش (88)

پیکسل 2 در هردو حالت فلش که یکی تنها با نور فلش و دیگری همراه با نور محیط است عالی عمل می‌کند. در هر دو حالت تعادل رنگ سفید، رنگ و اکسپوژر خیلی خوب است. در تصاویر زیر می‌توانید مقایسه این گوشی با نسل قبل خود را ببینید.

بزرگنمایی (32)

بزرگنمایی پیکسل 2 برای یک گوشی تک سنسور بسیار مناسب است ولی نمی‌تواند از قهرمان بزرگنمایی فعلی با دوربین دوگانه یعنی اپل آیفون 8 پلاس پیشی بگیرد. پیکسل دو در بزرگنمایی متوسط و زیاد نیز دارای کمی آرتیفکت است.

حالت بوکه (45)

با وجود تک سنسور بودن گوگل پیکسل 2 این گوشی عملکرد خوبی توسط نرم افزار در تار سازی پس زمینه دارد ولی گاهی شاهد مشکلاتی در اطراف افراد هستیم. در پایین می‌توانید پیشرفت گوگل پیکسل 2 را نسبت به نسل قبل ببینید ولی حتی در نسخه جدید هم برخی نقاط شلوغ به خوبی تار نشده است.

جمع بندی کلی عملکرد دوربین در فیلم برداری

امتیاز 84 برای اکسپوژر بسیار خوب است ولی در نور کم مقداری اکسپوژر کاهش می‌یابد که در نمودار زیر می‌توانید مشاهده کنید.

امتیاز رنگ 83 در حالت ویدیو نیز بسیار خوب است ولی هنوز هم از آیفون 8 پلاس عقب مانده. فوکوس خودکار در فیلم برداری هم عملکرد فوق العاده‌ای دارد که باعث شده تا امتیاز 95 را کسب کند.

با نگاه به تصاویر زیر به جزئیات ثبت شده در حالت نور کم پی می‌برید که در این زمینه امتیاز 57 را کسب کرده است. (روشنایی 100 و 5 لوکس)

گوگل پیکسل 2 جزئیات زیادی را در فیلم برداری ثبت می‌کند و در همین حال مقدار نویز هم بسیار کم است که باعث شده تا امتیاز 80 را دریافت کند. درحالی که امتیاز این گوشی در نور مناسب بالاترین امتیار بین گوشی‌های هوشمند است در نور کم هم همین گونه عمل می‌کند. به طور کلی در تمام شرایط نوری پیکسل 2 دارای نویز کمی است و عالی عمل می‌کند.

این گوشی در زمینه درست نما هم در هنگام فیلم برداری خوب عمل کرده و امتیاز 86 به آن تعلق یافته است. در زمینه لرزشگیر پیکسل 2 یکی از بهترین گوشی‌هایی است که ما آزمایش کرده‌ایم و امتیاز 93 را بدست آورده است و رقیب این گوشی یعنی آیفون 8 پلاس در این زمینه امتیاز 91 را در هفته‌های گذشته بدست آورده بود.

 

نتیجه گیری: باز هم پس از یک ماه گوگل جایگاه اول خود را پس گرفت

گوگل پیکسل 2 در زمینه عکاسی عملکرد بسیار خوبی دارد و در زمینه کنتراست و اکسپوژر، رنگ، فوکوس خودکار و جزئیات حرف اول را می‌زند ولی به دلیل نداشتن سنسور دوم برای حالت بوکه و بزرگنمایی، در این زمینه‌ها متوسط عمل کرده است و در آخر امتیاز 99 را در زمینه عکاسی دریافت کرده که یک امتیاز کمتر از گلکسی نوت 8 است. ولی در فیلم برداری این گوشی امتیاز 96 را دریافت کرد و عملکرد فوق‌العاده‌ای‌ دارد که از تمام گوشی‌های هوشمند بهتر است. گوگل پیکسل 2 مناسب افرادی است که در کنار دوربین عالی برای عکاسی نیازمند دوربین فیلم برداری فوق‌العاده هم هستند.

در آخر این گوشی امتیاز کلی 98 را از وب سایت DXOMark دریافت کرد و جایگاه اول در بین گوشی‌های هوشمند را از آن خود کرد.

نظر شما درمورد دوربین گوگل پیکسل 2 چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

من هنوز از نحوه امتیازدهی این سایت در نیاوردم. چیزی ک مشخصه اینه ک میانگین نمیگیره .کسی می دونه چطوری امتیاز میده؟؟

ahmad

نمونه عکسارو ببینید زیاد اختلاف ندارن دوربینهای موبایل به یک پختگی رسیدن ولی با این وجود پیکسلها بینظیر عمل کردن

علی شیخ زاده

واقعا عالیه دمش گرم
برگ برنده گوگل کلاود و زبان ماشین هست
چون آینده یعنی این چیزا

Sajad

دوربینش حرف نداره واقعا. به طرز عجیبی تاثیر منفی نور کم رو حذف میکنه…

Sajad

اینجوری اپل و سامسونگ هم مجبور میشن علاوه بر کار کردن رو سخت افزار دوربین به الگوریتم های پردازشی جدید هم رو بیارن.

اگه این سه تا شرکت باهم یه گوشی میساختن چیز بینظیری و بی نقصی میشد و تا سالها میتونستن ازش نون بخورن ??

Mortazavi

دوستان جدیدا مدیر و کارشناسهای دکزو عوض شده؟
این چه مدل امتیاز دهی؟
این گوشی با این کیفیت 99 گرفته بعد نوت8 100؟
به نظرم هم این گوشی هم 8پلاس از نوت8 بهتر عکس می گیرند.
البته با سندمون چندتا عکس.

Peiman

بخش عکاسی از نه زیر شاخه تشکیل شده زوم، بوکه،نویز،و… ک ممکنه یه گوشی تو بخش امتیاز بیشتری بگیره تو بخش دیگه امتیاز کمتر . فکر میکنم دلیل برتری نوت ۸ امتیاز بالای زوم باشه

Yas

سلام
هركسى گوشى ميخواد و اوليتش عكاسى هست فقط پيكسل٢
دمش گرم پيكسل٢
مطمئن باشيد مثل پيكسل سال قبل انقد قوى هست دوربينش كه سال ٢٠١٨ هم خطو نشون ميكشه برا رقبايى همچون (( اس٩ و نوت٩ و ايفون ٩
وقتى پيكسل٢٠١٦ تونست تو بخش دقت رنگ و جزئيات بهتراز نوت٨و ايفون٨پلاس باشه پس شكى نيس پيكسل ٢ ميتونه ازپرچمداران ٢٠١٨بهتر باشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما حبیب‌پور