حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

داستان گوگل و تبدیل شدن آن از یک صفحه وب ساده به غول اینترنت تنها در ۲۳ سال

“دانش” قدرت است و در این عصر دیجیتالی مدرن، یک شرکت بیش از هر شرکت دیگری دانش جهان را شکل می دهد و آن شرکتی نیست جز گوگل ! به استثنای چین (جایی که گوگل فیلتر است) به گفته شرکت تحقیقاتی Statista، موتور جستجوی گوگل در بیش از ۸۷ کامپیوترها و ۹۴ از موبایل ها در سراسر جهان استفاده می شود. امروز می خواهیم داستان گوگل و تبدیل شدن آن از یک صفحه وب ساده به غول اینترنت تنها در ۲۳ سال را با و در ترنجی هم مرور کنیم.

داستان گوگل

داستان گوگل

داستان گوگل

نمی توان میزان تسلط کامل گوگل بر جستجوی آنلاین، بر صنایع و نحوه عملکرد آنها انکار کرد. برای اکثر وب سایت ها، حجم زیادی از ترافیک روزانه‌شان ناشی از نتایج جستجو است و تحقیقات نشان داده که پنج یا شش نتیجه اول در جستجوی Google بیش از ۶۰ درصد کلیک ها را به خود اختصاص می دهد. به عبارت دیگر، نتایج جستجوی گوگل می تواند ترافیک یک وب سایت را به وجود آورد یا از بین ببرد. در کل، تمام مشاغل دیجیتالی مانند رسانه های آنلاین یا سایت های تجارت الکترونیکی گوگل را دوست دارند.

به همین دلیل تبلیغات در گوگل بسیار سودآور بوده است. این غول فناوری فقط ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی در سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است که ۸۰ درصد از درآمد کلی شرکت را تشکیل می داد. گوگل امروز یک تریلیون دلار ارزش دارد. تسلط مطلق آن که چه وب سایتی به کاربران نمایش داده شود، منجر به تحقیق و تقحص قانونگذاران روی این شرکت، در امریکا و خارج از آن شده است.

آغاز به کار گوگل در روز جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۷۷

وقتی که به آغاز آن فکر می کنیم، باید گفت که گوگل در روز جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۷۷ به عنوان یک وب سایت بی تکلف و تا حدودی عمومی شروع به کار کرد. با رسیدن به بیست و سومین سالروز تولد گوگل، در اینجا نگاهی به برخی از نقاط عطف و چگونگی تبدیل شدن این شرکت به یک حاکم اجتناب ناپذیر دنیای آنلاین خواهیم داشت.

مرداد و شهریور ۱۳۷۷

لری پیج و سرگی برین وب سایت BackRub را راه اندازی کردند

این غول اینترنتی که ما امروزه با نام گوگل می شناسیم به عنوان پایان نامه دانشجوی دکترای آن زمان دانشگاه استنفورد یعنی لری پیج شروع شد.  دانشجویی که می خواست ویژگی های ریاضی اینترنت و به طور خاص نحوه عملکرد ساختارهای لینک شدن را کشف کند. لری پیج با استفاده از این ایده که مقالات تحقیقاتی دانشگاه اغلب باید منابع خود را فهرست می کردند، سیستمی را تصور کرد که به وب سایت هایی که اغلب به آنها “استناد” می شد، ارجاع می داد.

آغاز گوگل - به جعبه مانیتور CRT سونی توجه کنید!

آغاز گوگل – به جعبه مانیتور CRT سونی توجه کنید!

سرگئی برین، دانشجوی دانشگاه استنفورد، به زودی به پروژه پیوست و این دو الگوریتم PageRank را توسعه دادند که وب سایت ها را نه تنها از طریق تعداد لینک ذکر شده، بلکه از نظر کیفیت لینک، رتبه بندی می کند. این زوج به موتور جستجو، که هنوز در آن زمان فقط روی سرورهای استنفورد کار می کرد، نام ناخوشایند “BackRub” دادند.

نکته اینجاست که BackRub اولین موتور جستجوی اینترنتی نبود. یاهو، که توسط فارغ التحصیلان استنفورد تأسیس شد، در آن زمان فعال و غالب بود. اما ایده پیج و برین برای استفاده از یک الگوریتم خودکار برای جستجوی کل اینترنت و رتبه بندی صفحات از نظر کیفیت و کمیت بک لینک بسیار کارآمدتر از روش یاهو بود که از کارکنان فیزیکی برای فهرست بندی وب سایت ها استفاده می کرد. البته در آن زمان هیچ کس نمی دانست روش گوگل بسیار برتر است.

شهریور و مهر ۱۳۷۷: رسمی شدن گوگل

طراحی صفحه اول گوگل در سال ۱۳۷۷

طراحی صفحه اول گوگل در سال ۱۳۷۷

پیج و برین در سال ۱۹۹۷ نام BackRub را به گوگل تغییر دادند. اما اصلا گوگل یعنی چه؟ بعد از محاسبات ریاضی، “googol” به معنی عدد ۱ است که پس از آن ۱۰۰ صفر قرار دارد) .

در تاریخ پنج شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۷۷ به طور رسمی Google.com ثبت و تا سال آینده (شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۷۸) گوگل به یک شرکت رسمی تبدیل شد. بنابراین ۱۳ شهریور روزی است که اکثر رسانه ها، از جمله ترنجی آن را به عنوان تولد رسمی گوگل عنوان می کنند.

تیر ۱۳۷۹: یاهو پذیرفت که روش جستجوی گوگل بهتر است

اگرچه یاهو هنوز در سال ۲۰۰۰ بسیار با ارزش بود و در سهم موتورهای جستجو از گوگل جلوتر بود، مدیران یاهو متوجه شدند که رویکرد مبتنی بر ایندکس آنها نمی تواند با اینترنت گسترده رو به رشد سازگار باشد. و در روز دوشنبه ۶ تیر ۱۳۷۹، یاهو اعلام کرد که از روش موتور جستجوی گوگل استفاده می کند.

اما یاهو شکست را نمی پذیرفت. در حالی که یاهو برای بازسازی موتور جستجوی خود کار می کرد، فقط مشارکت با گوگل را به صورت موقت در نظر گرفت.

تابستان ۱۳۸۱: گوگل پیشنهاد یاهو را برای خرید مستقیم شرکت به قیمت ۳ میلیارد دلار رد کرد

به گفته Wired، تری سمل مدیرعامل یاهو قیمت ۳ میلیارد دلار پیشنهاد کرد که گوگل را در تابستان سال ۱۳۸۱ به طور کامل خریداری کند. گوگل این پیشنهاد را رد کرد. در آن زمان، یاهو هنوز “بزرگترین” شرکت زمینه خود بود و درآمد سالانه ۸۳۷ میلیون دلار در آن سال در مقایسه با ۲۴۰ میلیون دلار گوگل را داشت.

چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۱ : گوگل Gmail را راه اندازی کرد

چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۱ و راه اندازه Gmail

چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۱ و راه اندازه Gmail

وقتی گوگل سرویس ایمیل خود را برای رقابت با سرویس Hotmail مایکروسافت و سرویس یاهو راه اندازی کرد، بسیاری تصور کردند که این یک شوخی است اما بالاخره در روز اول آوریل رسما معرفی شد.

این سرویس با ۱ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان که در آن زمان بی سابقه بود، ارایه شد. در آن زمان، خدمات ایمیل رایگان فقط چند مگابایت فضای ذخیره سازی ارائه می داد. در واقع، پاسخ یاهو به ۱ گیگابایت Gmail فقط یک فضای ۱۰۰ مگابایتی بود.

پنج شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۳ : عرضه اولیه گوگل

اردیبهشت ۱۳۸۳ برای گوگل یک ماه شلوغ بود. این شرکت در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۳ یک IPO (عرضه عمومی اولیه) ثبت کرد و ۱۰ روز بعد، این شرکت رسماً عمومی شد. ارزش آن زمان گوگل برابر 27 میلیارد دلار بود (مقایسه کنید با پیشنهاد خرید ۳ میلیارد دلاری یاهو که ۲ سال قبل ارایه شد بود).

سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳: عرضه Google Map

سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳: عرضه Google Map

سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳: عرضه Google Map

اگر شما یک طرفدار وفادار اکوسیستم اپل نیستید و در چین زندگی نمی کنید، به احتمال زیاد Google Maps یک ابزار ضروری در زندگی روزمره شما است. سرویس نقشه برداری در اواخر سال ۱۳۸۳ به عنوان یک سرویس فقط برای دسکتاپ شروع به کار کرد، اما تا زمانی که تلفن های هوشمند در همه جا رایج نشدند، این سرویس برای موبایل ارایه نشد تا زمانی که Google Maps تبدیل به یک سرویس ضروری شد. به گزارش گاردین، ​​استیو جابز شخصاً با گوگل تماس گرفت تا با یکدیگر همکاری کنند تا مطمئن شوند این برنامه با اولین آیفون عرضه شود.

تیر ۱۳۸۴ : گوگل اندروید را به عنوان “بهترین معامله تا کنون” خود خریداری کرد

خرید اندروید توسط گوگل در سال ۱۳۸۴

خرید اندروید توسط گوگل در سال ۱۳۸۴

اواسط سال ۱۳۸۴، گوگل بر روی همه بازارها کار می کرد. سهم بازار موتورهای جستجوی آن، در یک سال گذشته از یاهو پیشی گرفته بود و به موتور شماره ۱ جستجوی ایالات متحده تبدیل شد (تیر ماه ۱۳۸۴، سهم بازار گوگل در جستجوی ایالات متحده 36.7 درصد و یاهو 30.4 درصد بود). در همین حال این شرکت شروع به انجام کاری کرد که غول های فناوری انجام می دهند: کسب و کارهای نوپای امیدوار کننده را بخرد و جذب فناوری و نوآوری های جدید را داشته باشد.

در تیر ماه همان گوگل یک شرکت نرم افزاری بی سیم به نام Android، Inc را خریداری کرد. رقم این معامله فاش نشد، اما دیوید لاوی، معاون توسعه شرکت گوگل، از آن به عنوان “بهترین معامله تا کنون” یاد کرد. تا به امروزه اندروید با فاصله زیادی بزرگترین پلتفرم تلفن همراه است و دلیل اصلی تسلط جستجوی گوگل بر 90 درصد از دستگاه های تلفن همراه است. بسیاری از ما در Toranji حتی اگر اندروید وجود نداشت کار چندانی برای انجام دادن نداشتیم، بله عنوان “بهترین معامله تا کنون” به نظر نمی رسد برای خرید Android توسط گوگل بیش از حد باشد.

۱۷ مهر ۱۳۸۵ : گوگل یوتیوب را خرید

یوتیوب

یوتیوب

بله، یک خرید دیگر و سرویس دیگری که با راهنمایی و منابع Google، اکنون به معنای واقعی کلمه به یک سرویس همه کاره در سراسر جهان تبدیل شده است (البته خارج از چین و خب ایران (!)، جایی که فیتر است). بر اساس گزارش روزنامه هالیوودی Variety، یوتیوب تنها در سه ماهه دوم سال 2021 عددی برابر 7 میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی برای گوگل دریافت کرده است.

۲۵ فروردین ۱۳۸۶: گوگل DoubleClick را خرید

گوگل در آن زمان یک غول تبلیغاتی بود، اما تا زمانی که 3.1 میلیارد دلار از DoubleClick، ​​یک شرکت تبلیغاتی آنلاین که در زمینه تبلیغات نمایشی تخصص نخریده، از قابلیت ردیابی کوکی استفاده نکرد. گوگل نرم افزار این شرکت را به دست آورد و ردیابی مبتنی بر کوکی ها را برای استفاده در تبلیغات آغاز کرد.

۱ آبان ۱۳۸۷ : اولین موبایل هوشمند Android عرضه شد

HTC Dream

HTC Dream

گوشی HTC Dream (در ایالات متحده به عنوان T-Mobile G1 شناخته می شود) در شهریور ۱۳۸۷ معرفی شد و آبان این سال به فروش رسید. این گوشی به زیبایی iPhone 3G که در آن زمان عرضه شده بود نبود، اما اندروید را به یک سیستم عامل تلفن همراه منبع باز با ادغام عمیق خدمات Google تبدیل کرد.

۱۹ مرداد ۱۳۹۴ : تجدید ساختار Google و تبدیل به Alphabet Inc

اواسط دهه ۲۰۱۰، گوگل به یک شرکت گسترده تبدیل شد و پیج و برین، بنیانگذاران تصمیم به بازسازی شرکت گرفتند. این دو نفر مسئولیت یک نهاد بزرگتر موسوم به Alphabet Inc را بر عهده گرفتند که خود گوگل زیر چتر آن قرار دارد و ساندار پیچای آن را سرپرستی می کند. این تجدید ساختار ممکن است وضعیت داخلی را در Google و در پایان تجارت تغییر داده باشد، اما برای مصرف کنندگان، هیچ چیز واقعاً تغییر نکرده است. جستجوی Google موتور جستجوی پیش فرض انتخابی بود، Google Maps ، YouTube و غیره تقریباً باید از خدمات آن استفاده می کردند.

به مناسبت تجدید ساختار، گوگل لوگوی جدیدی را راه اندازی کرد که بسیار شبیه به لوگوی قدیمی بود.

۲۹ مهر ۱۳۹۵: گوگل با گوشی های Pixel وارد دنیای سخت افزار شد

اولین گوشی پیکسل گوگل پس از پایان سری Nexus

اولین گوشی پیکسل گوگل پس از پایان سری Nexus

با وجود اینکه گوشی های گوگل پیکسل هرگز آنقدر به فروش بالایی نرسیدند که بتوانند به عنوان یک سری پرطرفدار یا اصلی شناخته شوند، عرضه آن هنوز یک لحظه مهم در تاریخ گوگل است، زیرا اولین هماهنگی واقعی نرم افزار به سخت افزار را مشخص کرد.

مطمئناً گوگل قبلاً با سری Nexus با این ایده بازی کرده بود، اما ظاهراً پیکسل نسخه گوگل قرار بود مثل iPhone اپل باشد، دستگاهی با سخت افزار و نرم افزار ساخته شده توسط گوگل. البته، این در مورد چند پیکسل اول کاملاً صادق نبود، زیرا سخت افزار توسط سازنده تلفن تایوانی HTC تولید شده است.

با این حال، Pixel مسلماً پیشگام عصر عکاسی محاسباتی در تلفن های هوشمند بوده است، بنابراین شایسته جایگاه در این لیست است.

۱۰ بهمن ۱۳۹۶ : گوگل HTC را خریداری کرد

خرید HTC توسط گوگل که در شهریور ۱۳۹۵ اعلام شد اما تا بهمن ۱۳۹۶ نهایی نشده بود. پس از پایان معامله، گوگل تمام تیم مهندسی سخت افزار HTC را به دست آورد، بنابراین گوگل سرانجام می تواند بگوید که آنها سخت افزار تلفن هوشمند خود را خودشان تولید می کنند.

۲۸ آذر ۱۳۹۹: تسلط جستجوی گوگل، خشم دولت آمریکا را برانگیخت

ما قبلاً در پاراگراف ابتدایی این مقاله اشاره کردیم که گوگل امروز چقدر بزرگ شده است. بسیاری از ما که خارج از چین زندگی می کنیم، اگر Google ناگهان ارائه خدمات اصلی خود مانند Search ، Maps ، YouTube ، Gmail و غیره را متوقف کند، کل زندگی دیجیتالی ما (و شاید حتی درآمد واقعی ما) فلج خواهد شد.

آیا یک شرکت باید اینقدر قدرت داشته باشد؟ نهادهای نظارتی در سراسر جهان شروع ارایه پاسخ “منفی” کرده اند. پس از آنکه کمیسیون اروپا و دولت استرالیا در اواخر دهه ۲۰۱۰ گوگل را به دلیل اقدامات ضد رقابتی مورد بررسی قرار دادند، قانونگذاران جمهوری خواه در ایالات متحده در آذر گذشته با طرح سه پرونده شکایت ضد انحصاری علیه گوگل، از آنها پیروی کردند. این اتهامات ادعا می کند که گوگل در حال انجام تاکتیک های ضد رقابتی برای جلوگیری از پیشروی موتورهای جستجوی رقیب است.

نکته این است که اثبات رفتار غیراخلاقی گوگل تقریباً غیرممکن است، زیرا تسلط گوگل بر جستجو به دلیل ماهیت منحصر به فرد نحوه عملکرد جستجوهای اینترنتی است. همانطور که در یک مقاله نیویورک تایمز توضیح داده شد، موتورهای جستجو بر الگوریتم ها تکیه می کنند و الگوریتم ها به داده نیاز دارند. هرچه افراد بیشتر از جستجوی گوگل استفاده کنند، داده های بیشتری که گوگل جمع آوری می کند، الگوریتم های آن هوشمندتر می شوند و می توانند از خدمات بیشتری برای کاربران خود برخوردار شوند و محبوبیت بیشتری کسب کنند.

به عبارت دیگر، تسلط گوگل در جستجوی وب یک بهمن است: مردم می خواهند از آن استفاده کنند زیرا نسبت به سایر موتورهای جستجو بهتر است، و هرچه مردم بیشتر از آن استفاده کنند، گوگل در مورد عملکرد موتورهای جستجو بیشتر می شود.

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ : گوگل تراشه اختصاصی موبایل خود را معرفی کرد

همکاری گوگل با کوالکام

تراشه گوگل

گوگل ماه گذشته گوشی هوشمند پیکسل ۶ خود را پیش معرفی کرد و در حالی که این گوشی ظاهری زیبا دارد، خبر مهمی که از این معرفی برداشت می شود این واقعیت است که بر اساس تراشه Tensor خود گوگل طراحی می شود. در حالی که مشخص نیست گوگل تمام قطعات تراشه را تولید کرده است یا خیر، اما تأیید شده است که گوگل حداقل آن را از ابتدا طراحی کرده است.

این خبر بزرگی است، زیرا از لحاظ تئوری باید به Pixel ها هماهنگی بالای سخت افزار-نرم افزار-تراشه را بدهد که در حال حاضر فقط اپل و تا حدی سامسونگ از آن لذت می برند. با خروج ال جی از بازار تلفن همراه و برندهای چینی هنوز در بازار امریکا غایب هستند، جایی برای رشد سری پیکسل در امریکا وجود دارد.

گوگل در حال حاضر قدرتمندترین شرکت نرم افزاری است. تصور کنید اگر سخت افزار را نیز فتح کند، چه اتفاقی می افتد!

قدم بزرگ بعدی برای Google چیست؟

در حالی که ممکن است گوگل سرانجام توسط ریگولاتوری ها مجبور شود به رقبا اجازه رقابت بهتر بدهد، آیا این امر می تواند واقع بینانه اتفاق بیفتد؟ چه پلتفرم بالقوه ای در آینده نزدیک جایگزین YouTube می شود؟ حتی اپل، شرکتی نادر با بودجه و منابع منطبق با گوگل، با وجود تقریباً یک دهه تلاش، همچنان برای ساختن یک پلتفرم نقشه به خوبی سیستم گوگل تلاش می کند.

به جرات می توان گفت گوگل احتمالاً به این زودی ها جایی نخواهد رفت. ما در ترنجی برای عرضه Pixel 6 بسیار هیجان زده هستیم، زیرا در نهایت می تواند یک گوشی Pixel با جذابیت اصلی باشد.

نظر شما درباره Google چیست؟ این شرکت در زندگی آنلاین شما چه سهمی دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

گوگل میتونست خیلی خیلی بزرگ تر و قدرتمند تر از چیزی ك الان هست باشه اگه اشتباهاتشو همون سال های اول قبول و برطرف میکرد
از جمله سیستم عامل اندروید و بازار سود کم گوشی های پیکسل
هرچند همه اینا باعث شد اپل از موقعیت های گوگل بهترین استفاده رو بکنه و خودشو پیش بندازه

Mahdi

داستان جالبی بود😊😊 از یه وب سایت ساده تبدیل شده به چیزی که الان هست🤕🤕

Monarch

تفاوت دنیاها و زندگی ها 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)