حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پاسخ ۵ پرسش درباره تراشه Kirin 9000s هواوی مجهز به 5G و تماس ماهواره‌ای

نوشته

7 ماه قبل | یک دیدگاه | برترین‌های ترنجی، پردازشگرها، هواوی

رونمایی از هواوی Mate 60 Pro و نسخه استاندارد Mate 60 نه تنها به لحاظ ناگهانی بودن برای ما غافلگیرکننده بود بلکه تراشه استفاده شده در این محصولات نیز نکته مهمی با خود به همراه دارد. تراشه جدید Kirin هواوی که از قضا ارتباط 5G را نیز ارائه می‌کند و این موضوع بسیار مهمی است. اینجا می‌خواهیم پاسخ ۵ پرسش درباره تراشه Kirin 9000s هواوی مجهز به 5G را به شما ارائه کنیم.

تراشه هواوی میت ۶۰ پرو

هواوی Mate 60 Pro دارای تراشه HiSilicon Kirin 9000s است. این اولین تراشه موبایل جدید هواوی در سه سال اخیر است.

مهم‌ترین ویژگی این تراشه و با توجه به تحریم‌های امریکا، اتصال 5G است. بنابراین، میت 60 پرو اولین گوشی 5G هواوی پس از مدت‌هاست. آخرین گوشی 5G این برند هواوی میت ۴۰ بود که در نسخه‌هایی محدودی با این قابلیت عرضه شد.

بیاید به پرسش‌های پیرامون این تراشه جدید بپردازیم:

۱- تولید تراشه Kirin 9000s توسط چه برندی است؟

از لحاظ تاریخی، TSMC چیپست های HiSilicon را برای هواوی تولید می‌کرد. با این حال، به دلیل تحریم‌های آمریکا، این غول مخابراتی نتوانست به تجارت خود با پیشرفته‌ترین تولیدکننده تراشه جهان ادامه دهد.

در نتیجه، SMIC چین تراشه جدید Kirin 9000s را تولید می کند. طبق یافته‌های TechInsights، این چیپست بر روی فناوری 7 نانومتری SMIC ساخته شده است.

۲- ابعاد تراشه کایرین ۹۰۰۰ اس چقدر است؟

ابعاد Kirin 9000s برابر 107 میلی‌متر مربع است که 2 درصد بزرگ‌تر از تراشه Kirin 9000 (105 میلی‌متر مربع) تولید شده توسط TSMC است. تراشه Kirin 9000 با فرآیند ۵ نانومتری TSMC ساخته شده بود اما تراشه جدید Kirin 9000s با فرآیند ۷ نانومتری SMIC چین عرضه می‌شود. در نتیجه ابعاد آن بزرگتر خواهد بود.

دستیابی به فرآیند ساخت ۷ نانومتری بدون نیاز به حق اختراع‌های امریکایی یک موفقیت قابل توجه برای یک تولید کننده تراشه چینی است. اما به دلایلی SMIC در مورد جدیدترین نوآوری خود، اطلاعاتی در فضای عمومی منتشر نکرده است.

فروش چیپست های HiSilicon

چیپست های HiSilicon

۳- معماری تراشه HiSilicon Kirin 9000s چیست؟

مانند اکثر تراشه‌های موبایل دیگری در بازار، HiSilicon Kirin 9000s مبتنی بر ARM است. اما هواوی به جای تکیه کامل بر هسته‌های پیش‌فرض ARM، هسته‌های سفارشی را انتخاب کرده است.

تراشه Kirin 9000s دارای یک CPU هشت هسته ای است. برخی از بنچمارک‌های کاربران اما 12 هسته را نشان می‌دهند چرا که این CPU از Hyper-threading (حداکثر 12 رشته) پشتیبانی می‌کند. این یعنی Kirin 9000s اولین تراشه ARM در بازار است که از Hyper-threading در بخش CPU پشتیبانی می‌کند.

از بین هشت هسته CPU، هسته اصلی، هسته سفارشی Taishan با فرکانس 2.62 گیگاهرتز است.

علاوه بر این، هسته‌های میانی دوباره مجموعه‌ای از سه هسته سفارشی Taishan با فرکانس 2.15 گیگاهرتز هستند.

در نهایت، هسته های بهره وری مجموعه ای از چهار هسته ARM Cortex-A510 هستند.

پردازش گرافیکی توسط پردازنده گرافیکی Maliang 910 با فرکانس 750 مگاهرتز انجام می شود. این تراشه همچنین شامل نسخه های جدیدتر DaVinci NPU، ISP و مودم Baron است.

۴- تراشه HiSilicon Kirin 9000s چقدر قدرتمند است؟

بر اساس تست های بنچمارک (AnTuTu و Geekbench)، چیپست HiSilcon Kirin 9000s به تراشه پرچمدار فعلی دنیای اندروید یعنی کوالکام Snapdragon 8 Gen 2 نمی‌رسد که طبیعی هم هست.

تراشه جدید هواوی قادر است در AnTuTu حدود 700000 امتیاز کسب کند. در حالی که در Geekbench می تواند به ترتیب در تست های تک هسته ای و چند هسته ای حدود 1300 و 3300 امتیاز کسب کند.

این امتیازات عملکرد Kirin 9000s را مقابل اسنپدراگون 888 قرار می دهد. به عبارت دیگر، این تراشه در فضای اندروید حداقل دو نسل عقب است.

گوشی 5G هواوی

گوشی 5G هواوی

۵- ارتباط 5G و ماهواره‌ای به صورت پیش‌فرض در تراشه کایرین ۹۰۰۰ اس ارائه می شود؟

همانطور که در ابتدا ذکر شد، هواوی میت 60 پرو اولین گوشی هوشمند 5G هواوی در حدود سه سال گذشته است. مودم جدید HiSilicom Kirin 9000s با برند Baron، پشتیبانی از نسل پنجم فناوری ارتباطات سیار را در تلفن امکان پذیر می کند.

متاسفانه اطلاعات زیادی در مورد این مودم مرموز وجود ندارد. به هر حال، این دستگاه علاوه بر 5G از اتصال ماهواره ای نیز پشتیبانی می کند.

در واقع، Huawei Mate 60 Pro اولین گوشی هوشمند تجاری جهان است که از تماس ماهواره ای پشتیبانی می کند. Mate 50 Pro مانند سری آیفون 14 به متن محدود بود.

نظر شما درباره این تراشه جدید هواوی چیست؟‌ افق روشنی برای این برند وجود دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sarnevesht

هواوی قطعا یه روزی به اوج برمیگرده. بد جور هم با قدرت برمیگرده😎💪
منتظر اون روزم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)