حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جزئیات تراشه Tensor 3 گوگل منتشر شد: ۹ هسته CPU

نوشته

10 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، گوگل

انتظار می‌رود که گوگل Pixel 8 پاییز امسال معرفی شوند. این محصولات با چیپست جدید گوگل Tensor 3 همراه خواهند بود. به تازگی جزئیات تراشه تنسور ۳ گوگل منتشر شده است و یک CPU با ۹ هسته را به ما نشان می‌دهد.

تراشه Tensor 3

اسم رمز توسعه این تراشه zuma است. در بخش پردازش مرکزی یا همان CPU دارای ترکیب ۹ هسته‌ای ۳ کلاستر به صورت ۴+۴+۱ هسته‌ای خواهد بود. این شامل یک هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، چهار هسته پردازشی Cortex-A715 با سرعت کلاک 2.45 گیگاهرتز و چهار هسته پردازشی Cortex-A510 با فرکانس 2.15 گیگاهرتز است.

در حالی که این مشخصات باید به Tensor 3 کمک کند تا عملکرد مشابه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را ارائه کند، اما به اندازه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ آتی و یا تراشه پرچمدار مدیاتک قدرتمند نخواهد بود. آن چیپست‌ها از هسته‌های CPU جدید Arm مثل Cortex-X4 یا Cortex-A720 و Cortex-A520 سود می برند. طبق گفته Arm هسته جدید Cortex-X4 با استفاده از 40 درصد انرژی کمتر، 15 درصد عملکرد بیشتر را ارائه می دهد.

تنسور ۳ گوگل می‌تواند برای سری پیکسل ۸ افزونه‌های برچسب‌گذاری حافظه (MTE) را ارائه کند که به مقابله با برخی حملات مبتنی بر حافظه کمک می‌کند. از آنجایی که Tensor 3 از معماری Arm v9 استفاده می‌کند، کاربران پیکسل ۸ از تجربه تنها ۶۴ بیتی لذت خواهند برد.

احتمالا Tensor 3 دارای پردازنده گرافیکی Mali-G715 است که با 10 هسته مجهز می شود. این در مقابل ۷ هسته پردازشی Mali-G710 در Tensor 2 توان بیشتری خواهد داشت. همچنین قابلیت ردیابی پرتو باید با آن ارائه شود.

سری Pixel 8 به حافظه داخلی از نوع  UFS 4.0 مجهز خواهد شد. این نوع حافظه داخلی که قبلاً در سری Galaxy S23 استفاده شده است، سرعت خواندن متوالی تا 4200 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن متوالی تا 2800 مگابایت در ثانیه را ارائه می دهد.

احتمالاً هیچ تغییری در مودم مورد استفاده در تنسور ۳ نخواهیم دید. تنسور ۲ به مودم اگزینوس 5300 ارتقا یافت و احتمالا تراشه جدید هم همین مودم سامسونگ را داشته باشد.

و در نهایت، تنسور 3 نسخه جدیدی از شتاب‌دهنده هوش مصنوعی واحد پردازش تنسور (TPU) گوگل را ارائه خواهد کرد. این تراشه با نام رمز “ریو” با سرعت 1.1 گیگاهرتز (سرعت کلاک 1.0 گیگاهرتز در نسل قبلی) کار می کند. گوگل ادعا کرد که TPU در Tensor 2 برای کارهای دوربین و گفتار 60 درصد سریعتر است، بنابراین ممکن است امسال شاهد بهبود قابل توجهی در ویژگی های هوش مصنوعی باشیم.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید گوگل باید تراشه اختصاصی خود را توسعه دهد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)