حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اندروید ۱۴ به دلایل امنیتی از نصب برنامه های قدیمی جلوگیری می‌کند

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | Android، گوگل

گوگل با اجرای دستورالعمل‌ های سخت گیرانه تر برای توسعه و توزیع اپلیکیشن ها، به دنبال آن است که از آلودگی تلفن های هوشمند به بدافزار ها جلوگیری کند. این شرکت تضمین کرده است که برنامه‌های موجود در گوگل پلی عاری از بدافزار هستند. با این وجود، امکان نصب اپلیکیشن ها از طریق سایر منابع، شکافی را برای نفوذ بدافزار ها ایجاد کرده است. گوگل قصد دارد در اندروید ۱۴ امکان نصب برنامه های قدیمی و منسوخ شده را مسدود کند. هدف از این کار، از بین بردن احتمال انتشار بدافزار ها از طریق اپلیکیشن های منسوخ شده است.

اندروید ۱۴ امکان نصب اپلیکیشن های منسوخ شده را از کاربران خواهد گرفت!

گوگل همیشه از کاربران خود می خواهد که اپلیکیشن های مورد استفاده را به روز نگه دارند. از آنجایی که آخرین نسخه سیستم عامل گوگل، یعنی اندروید ۱۳، تنها بر روی گوشی ۵.۲ درصد از کاربران مورد استفاده قرار گرفته؛ احتمالا گوگل برای محافظت بیشتر کاربران در برابر بدافزار ها، این محدودیت API را تا اندروید ۶ افزایش خواهد داد. این کار گوگل به آن دلیل است که حملات بدافزار معمولاً نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید را (که تنها به وصله های امنیتی قدیمی مجهزند) هدف قرار می‌دهند. هنگامی که گوگل شروع به مسدود کردن ویژگی sideloading (همان قابلیت دانلود اپلیکیشن از منابعی به جز گوگل پلی و نصب دستی آن) کند، تعداد حملات بدافزار به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وب‌سایت Gizmochina در ادامه اشاره می‌کند که گوگل در حال بررسی راهکاری است که به شرکت های سازنده تلفن های هوشمند اندرویدی اجازه دهد قابلیت «جلوگیری از نصب اپلیکیشن های قدیمی» را فعال یا غیرفعال کنند. این شرکت تشخیص داده که گسترش بدافزار در میان گوشی های هوشمند اندرویدی یک نگرانی است و اقداماتی را برای رفع آن انجام می‌دهد.  گفته می‌شود گوگل راهی را برای کاربران فراهم خواهد کرد تا در صورت نیاز، اپلیکیشن های قدیمی را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنند.

اما قطعاً این فرآیند، پیچیده تر از نصب یک فایل APK معمولی بر روی تلفن همراه خواهد بود ‌‌. در حقیقت هدف این است که دور زدن این ویژگی برای اکثر کاربران دشوار شود. اما کاربرانی که واقعا به نصب اپلیکیشن های قدیمی نیاز دارند نیز دچار مشکل نشوند. احتمالا این ویژگی در نسخه preview اندروید ۱۴ (که قرار است در مارس ۲۰۲۳ در دسترس کاربران قرار گیرد) وجود خواهد داشت.

قابلیت‌های Health Connect در اندروید ۱۴ به طور پیشفرض با سایر برنامه‌ها ادغام خواهند شد

 

نظر شما درباره این ویژگی جدید چیست؟ آیا تاکنون گوشی اندرویدی شما به بدافزاری آلوده شده است؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سهیل سلیمانی