حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رنگ بندی بسیار متنوع سایپا اطلس در تصاویر رسمی منتشر شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی، حتما بخوانید، خودرو

زمستان ۱۳۹۹ بود که اولین تصاویر خودروی جدید سایپا به نام اطلس منتشر شد. خودرویی که فیس لیفت کوییک محسوب می‌شود و علاوه بر تغییرات قاب توجه در طراحی پشت و جلو نگاهی متفاوت در رنگ‌آمیزی هم می‌تواند داشته باشد. به تازگی رنگ بندی بسیار متنوع سایپا اطلس در تصاویر رسمی منتشر شده که می‌تواند برای قشر جوان جذاب باشد.

رنگ های سایپا اطلس

هر چقدر ایران خودرو در پژو ۲۰۷ دورنگ یا همان پژو 207MC رنگ‌بندی ناموفقی را ارائه کرد و سبب شد که تمام ارتقاهای فنی این خودرو زیرسایه ظاهر نه‌چندان جذابش برود، سایپا توانست با کوییک دورنگ یا کوییک R قابل قبول‌تر عمل کند.

سایپا اطلس یک هاچ بک کراس جدید بر اساس پلتفرم X200 است. بر اساس اطلاعات اولیه می‌دانیم که اطلس سایپا در سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه می شود و تیپ های فنی مختلفی را خواهد داشت.

در حال حاضر سایپا نمونه هایی از این خودرو را برای انجام تست های تصادف و عابر پیاده آمده کرده و در مسیر اخذ مجوزهای رسمی این هاچ بک کراس کلاس B است. به گفته مهندسان سایپا، اطلس با جعبه دنده دستی و اتوماتیک به بازار می آید و در تیپ های مختلف S، G و… به فروش خواهد رسید.

به نظر می‌رسد که سایپا راهبرد رنگ‌آمیزی ترکیبی را دنبال خواهد کرد و در جانشین کوییک حتی می‌خواهد کمی تهاجمی‌تر هم بشود. مثلا تصویر رسمی زیر که سایپا از Atlas منتشر کرده است را ببینید:

سایپا اطلس سه رنگ

سایپا اطلس سه رنگ

سایپا اطلس سه رنگ

همانطور که می‌بینید و اگر اشتباه نباشد، این انتخاب رنگی سایپا اطلس ۳ رنگ دارد. سقف سفید (شیری-کرم) با بدنه سورمه‌ای و تزئینات زرد روی قاب آیینه و درون سپر جلو. این که آیا این شدت از ترکیب رنگ در خودرو زیباست یا نه را شما بگویید اما به نظر می‌رسد که بخش تحقیق‌وتوسعه سایپا زمان قابل توجهی را در بخش رنگ‌آمیزی صرف می‌کند و لزوما موضوع بدی هم نیست.

اما از ترکیب ۳ رنگ در یک خودرو که بگذریم، ترکیب رنگ‌های دیگری چون سبز-نارنجی را نیز در تصاویر رسمی می‌بینیم که هر چند کاملا ناآشنا است اما به نظر من بد هم نشده است. احتمال دارد سقف این مدل‌ها مشکی باشد اما در تصویر مشخص نیست. در صورت مشکی بودن، همان ترکیب ۳ رنگ متفاوت برای بدنه، سقف و تزئینات را خواهیم داشت.

سایپا اطلس

سایپا اطلس

رنگ‌های غیرترکیبی قهوه‌ای و قرمر نیز در تصاویری رسمی سایپا خودنمایی می‌کنند که می‌توانید اینجا ببینید:

سایپا اطلس قهوه‌ای

سایپا اطلس قهوه‌ای

سایپا اطلس قرمز

سایپا اطلس قرمز

سایپا اطلس قرمز

سایپا اطلس قرمز

سایپا اطلس

سایپا اطلس

سایپا اطلس

سایپا اطلس

طراحی پشتی سایپا اطلس

همانطور که گفتیم اطلس سایپا یک فیس‌لیفت روی کوییک محسوب می‌شود. از آن‌جا که خود کوییک را می‌توان نمونه هاچ‌بک ساینا دانست، اطلس نیز هاچ‌بک است. بد نیست همینجا بگویم که فیس‌لیفت ساینا نیز با نام سایپا سهند در دست توسعه است.

چراغ دوتکه کمی کوچکتر برای پشت سایپا اطلس نسبت به کوییک حس متفاوتی دارد. باید این خودرو را در واقعیت دید تا درباره زیباتر شدن یا نشدن آن صحبت کنیم. با این حال سپر پشت با طراحی خاص خود کمی ارتفاع خودرو را بالاتر نشان می‌دهد که برای نمای پشتی آن بد نیست. پلاک نیز روی سپر نسب خواهد شد که نسبت به محل نسب آن روی درب صندوق کوییک متفاوت است.

سایپا اطلس

سایپا اطلس

البته در نمونه‌های نمایشگاهی پایین سپر به رنگ نقره‌ای بود که زیبایی بیشتری به آن می‌بخشید اما در این تصاویر رسمی اینطور نیست. شاید تصمیم سایپا عوض شده باشد.

سایپا اطلس

سایپا اطلس

طراحی کابین سایپا اطلس

طراحی داشبورد و صفحه کیلومتر یا همان Instrument Cluster مشابه چیزی است که برای سهند دیدیم، موضوعی که قابل انتظار بود. البته تریم داخلی اطلس در این نمونه نمایشگاهی همرنگ بدنه نیست اما در سهند اینطور بود.

به عنوان یک فیس‌لیفت روی ساینا و تیبا باید گفت که نمای داخلی اطلس کاملا متفاوت و به‌روز است. اگر رده قیمتی اطلس بتواند نزدیک به کوییک در نظر گرفته شود، شاید جذابیت آن برای مشتریان قابل توجه باشد.

کابین سایپا اطلس

کابین سایپا اطلس

با این حال تریم دو رنگ می تواند حس پریمیوم‌تری نسبت به خودروهای کلاس اقتصادی سایپا و ایران خودرو ارایه کند. نمایشگر ایستاده برجسته که بالای خروجی هوای مرکزی دایره‌ای شکل قرار دارد نیز نمای مدرن و منطقی دارد.

جلوی صفحه کیلومتر مشابه MVM X22 ما فرمان D-Cut را می بینیم. دکمه‌های کنترلی روی فرمان نیز قابل مشاهده است. صندلی های چرمی در تیپ بالاتر با دوخت دورنگ مشابه رنگ بدنه خودرو هم قابل توجه است.

مشخصات فنی اطلس سایپا

خودرو اطلس نسبت به کوییک در بخش فنی تفاوت زیادی نداردسایپا Atlas با همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 تیبا و ساینا عرضه می‌شوند. این پیشرانه همچنان هشت سوپاپ بوده اما با انجام برخی تغییرات در سر سیلندر و هدرز و تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی آن به ۹۲ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر رسیده است. این اعداد ۵ اسب بخار و ۹ نیوتن متر نسبت به نسخهٔ قبلی موتور M15 بیشتر شده‌اند.

این موتور مطابق با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف بنزین اطلس سایپا را در هر صد کیلومتر به ۷.۵ لیتر بنزین می رساند. انتقال قدرت پیشرانه هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد.

در نمونه اتوماتیک این خودرو از جعبه دنده CVT با قابلیت تعویض دنده مصنوعی شش سرعته استفاده می شود که ساخت کمپانی پانچ بلژیک است و در محصولاتی مانند ساینا S اتوماتیک و کوییک پلاس اتوماتیک نصب شده است.

بر اساس بنرهای سایپا در نمایشگاه اظلس در دو تیپ یک و دو ارائه می‌شوند. طبیعتا تیپ دو از تجهیزات بیشتری برخوردار است که شامل موارد زیر می شود:

  1. ۱- دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان
  2. ۲- روکش چرمی صندلی‌ها
  3. ۳- تریم داخلی دورنگ
  4. ۴- نمایشگر ۷ اینچی
  5. ۵- دوربین دید عقب
  6. ۶- سانروف

آپشن های مشترک در تیپ ۱ و ۲ اطلس به قرار زیر است:

  1. ۱- سیستم پایش باد تایرها
  2. ۲- شارژر USB موبایل
  3. ۳- تنظیم شش جهته صندلی‌ راننده
  4. ۴- تنظیم چهار جهته صندلی شاگرد

نمونه فول آپشن دنده دستی سایپا اطلس در بحث امکانات رفاهی و ایمنی ویژگی هایی مانند موارد زیر را خواهد داشت:

  1. ۱- فرمان کمکی برقی
  2. ۲- کروز کنترل
  3. ۳- محدودکننده سرعت
  4. ۴- سنسور فشار باد تایر
  5. ۵- سنسور نور
  6. ۶- سنسور باران
  7. ۷- تهویه الکتریکی دستی
  8. ۸- شیشه ها و آینه های برقی
  9. ۹- سانروف برقی دو حالته
  10. ۱۰- سامانه کنترل پایداری الکتریکی
  11. ۱۱- سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
  12. ۱۲- نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه
  13. ۱۳- دوربین ۳۶۰ درجه
  14. ۱۴- استارت دکمه ای
  15. ۱۵- رادار نقطه کور

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید که اطلس بتواند سال ۱۴۰۲ را برای سایپا درخشان کند؟ امیدواریم این لیست امکانات خودرو در نمونه نهایی کوتاه‌تر نشود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)