حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تصاویر سایپا سهند به همراه مشخصات و آپشن ها: فیس لیفت ساینا

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی، حتما بخوانید، خودرو

پروژه نیوسدان سایپا که بعدا با نام “سهند” شناخته شد، ادامه راه ساینا است. در حقیقت ساینا خود فیس‌لیفت تیبا بوده و به عبارتی سهند را می‌توان فیس لیفت دوم تیبا دانست. با این حال فیس‌لیفت‌های سایپا را می توان در نوع خود نمونه های خوبی دانست که تغییر ظاهر خوبی را اعمال می کند. اوایل شهریور ۱۴۰۱ هستیم و به صورت رسمی سایپا سهند رونمایی شده است. این خودرو از نظر ظاهری و مشخصات تقریبا کامل شده و در این مطلب ترنجی به آن خواهیم پرداخت.

سایپا سهند

بیاید با نمای پشتی شروع کنیم. بر خلاف پراید، تیبا و ساینا اینجا و در سهند می‌بینیم که پلاک به سپر خودرو منتقل شده است. به لطفا این تغییر و چراغ عقب های جدید سهند، درب صندوق عقب و نمای پشتی کمی کشیده‌تر دیده می شود.

نمای پشتی سهند سایپا

سپر سایپا سهند جزئیات طراحی خوبی دارد و کمی زیباتر از محصولات کاملا اقتصادی به نظر می رسد. دو مه شکن نیز در این سپر تعبیه شده است. علاوه بر آن سنسور و دوربین دنده عقب هم حداقل در این نمونه نمایشگاهی سهند دیده می شود.

در ادامه راهبرد جالب نگارش فارسی نام خودرو در تولیدات داخلی، نام سهند با طراحی خاصی زیر لوگوی سایپا دیده می شود. البته در رندرهای مختلف جایگاه آن متفاوت بوده و گاها در گوشه سمت راست هم دیده می شود. با این حال در این نمونه شاهد قرار گرفتن آن در بخش وسطی درب صندوق عقب هستیم.

سقف سایپا سهند در نمونه نمایشگاهی و رندرهای گرافیکی آن به صورت دورنگ طراحی شده است. در حقیقت رنگ مشکی را برای آن در رنگ های قرمز و نقره ای سایپا سهند می‌بینیم که زیبا به نظر می رسد. همچنین سانروف در سهند سایپا و برای تیپ‌های خاصی در نظر گرفته می شود.

طراحی پشت سایپا سهند - چراغ‌های جدید

طراحی پشت سایپا سهند – چراغ‌های جدید

طراحی نمای جلوی سهند سایپا

در نمای جلوی سهند سایپا می توان تغییرات خوبی دید. سپر، کاپوت، چراغ‌ها و آیینه ها نسبت به ساینا تفاوت دارند. چراغ های کشیده تا روی گلگیر و جلوپنجره زنبوری کشیده به این خودرو کمک می کند تا همانند نمای عقب بتواند کمی عریض تر به نظر برسد.

چراغ جلو سایپا سهند

چراغ جلو سایپا سهند

سپر جلو سهند سایپا نیز طراحی پرجزئیاتی دارد و ظاهر جذاب تری را نسبت به نسل های قبلی خود ارایه می کند. مه‌شکن‌ها روی این سپر در نظر گرفته شده است. طراحی کلی چراغ های جلو سهند در حالت روشن کاملا مشخص نیست اما ظاهر کلی آن زیبایی مناسبی را برای یک خودرو اقتصادی نشان می‌دهد.

کاپوت سهند سایپا خطوط متعددی دارد که حس خشن بودن را تا حدودی ارایه می کند و از طراحی ساده‌تر نسل‌های قبلی زیباتر است. همچنین ادامه آن تا بالای جلوپنجره کمی به بزرگتر دیده شدن ابعاد خودرو کمک می کند.

سهند سایپا قرمز از نمای جلو

سهند سایپا قرمز از نمای جلو

البته که طراحی بخش کناری و درب ها کاملا شبیه به تیبا و ساینا است و در این بخش تفاوتی به جز دستگیره‌های کرومی دیده نمی شود. همچنین رینگ آلومینیومی زیبای روی این خودرو که البته در رندرها و نمونه نمایشگاهی متفاوت است، مشخص نیست که با چه طراحی به دست مصرف کننده نهایی برد.

طراحی داخلی سهند سایپا

به عنوان یک فیس‌لیفت روی ساینا و تیبا باید گفت که نمای داخلی سهند کاملا متفاوت و به‌روز است. اگر رده قیمتی ارایه سهند بتواند نزدیک به ساینا در نظر گرفته شود، شاید جذابیت آن برای مشتریان قابل توجه باشد.

مثلا با صفحه کیلومتر یا اینسترومنت کلاستر (instrument cluster) سهند آغاز می‌کنیم. بخشی که به نظر می رسد برای این نمونه تولید اولیه هم خیلی متناسب نبوده و کمی اطراف آن بیرون زده است. طراحی کلی آن مشابه به چیزی است که مثلا در MVM X22 دیدیم که آن هم مشابه به برخی تولیدات خارجی است. با این حال برای خودرو اقتصادی داخلی که جانشین ساینا معرفی می شود، بد نیست.

یک نمایشگر برای کامپیوتر سفری و دیگر امکانات سهند نیز وسط آن قرار گرفته است که خیلی بزرگ نیست اما کار خود را انجام خواهد داد.

صفحه کیلومتر سهند

صفحه کیلومتر سهند

داشبورد جدید اولین چیزی‌ است که با نگاه کردن به داخل سهند می بینیم. اینجا طراحی ساده تر اما به روز را داریم. نمایشگر ۷ اینچی در بخش بالایی داشبورد قرار دارد و به صورت برجسته می تواند خود را بیشتر خاص کند. خروجی هوا دایره ای بوده و شیک تر از انتخاب‌های فعلی است.

طراحی کلی کابین و تریم سهند به نظر می رسد که با رنگ بیرونی تطابق دارد. در این نمونه نمایشگاه ما فرمان D-Cut را می بینیم. دکمه‌های کنترلی روی فرمان نیز قابل مشاهده است. صندلی های چرمی در تیپ بالاتر با دوخت دورنگ مشابه رنگ بدنه خودرو هم قابل توجه است.

کابین سهند سایپا

کابین سهند سایپا

نمای داخلی سهند

نمای داخلی سهند

فرمان دی-کات سهند سایپا

فرمان دی-کات سهند سایپا

مشخصات فنی سهند سایپا

خودرو سهند نسبت به ساینا در بخش فنی تفاوت زیادی ندارد. سایپا Sahand با همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 تیبا و ساینا عرضه می‌شوند. این پیشرانه همچنان هشت سوپاپ بوده اما با انجام برخی تغییرات در سر سیلندر و هدرز و تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی آن کمی به ۹۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر رسیده است. این اعداد ۳ اسب بخار و ۹ نیوتن متر نسبت به نسخهٔ قبلی موتور M15 بیشتر شده‌اند.

این موتور مطابق با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف بنزین سهند سایپا را در هر صد کیلومتر به ۷.۵ لیتر بنزین می رساند. انتقال قدرت پیشرانه هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد اما در آینده شاهد عرضه گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هم خواهیم بود که احتمالاً همان گیربکس CVT کوییک اتوماتیک است.

آپشن های تیپ های مختلف سهند

تصاویر سهند سایپا

تصاویر سهند سایپا

بر اساس بنرهای سایپا در نمایشگاه سهند در دو تیپ یک و دو ارائه می‌شوند. طبیعتا تیپ دو از تجهیزات بیشتری برخوردار است که شامل موارد زیر می شود:

  1. ۱- دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان
  2. ۲- روکش چرمی صندلی‌ها
  3. ۳- تریم داخلی دورنگ
  4. ۴- نمایشگر ۷ اینچی
  5. ۵- دوربین دید عقب
  6. ۶- سانروف

آپشن های مشترک در تیپ ۱ و ۲ سهند به قرار زیر است:

  1. ۱- سیستم پایش باد تایرها
  2. ۲- شارژر USB موبایل
  3. ۳- تنظیم شش جهته صندلی‌ راننده
  4. ۴- تنظیم چهار جهته صندلی شاگرد

قیمت سهند سایپا چقدر می تواند باشد؟ زمان عرضه کی است؟

قیمت سهند سایپا

قیمت سهند سایپا

حقیقت این است که خودروسازهای ما در حال حاضر هنوز حتی قیمت قطعی پیش فروش خودروهای فعلی خود را مشخص نمی کنند، پس این موضوع کار پیش بینی قیمت سهند را سخت می کند. ما حدس می‌زنیم بین ۱۵ تا ۳۰ افزایش قیمت نسبت به ساینا را شاهد باشیم که با توجه به تیپ و امکانات متفاوت است. این یعنی حدود قیمتی ۲۳۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان برای سهند، دور از ذهن نیست. البته امیدواریم که قیمت بهتری داشته باشد.

زمان عرضه سهند به بازار حوالی نیمه اول سال ۱۴۰۲ تخمین زده می شود اما به صورت قعطی نمی تواند اظهار نظر کرد.

ماجرای تصادف شاهین سایپا با تویوتا کرولا ۲۰۱۳ چیست؟

نظر شما درباره سهند چیست؟ فکر می کنید در چه بازه قیمتی می تواند در بازار موفق باشد. به عنوان یک ساینا فیس لیفت آن را چطور می بینید؟ البته ساینا یک فیس لیفت به نام ساینا S هم داشت.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)