حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جمع‌آوری آیفون های بدون شارژر در برزیل از فروشگاه‌ها آغاز شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

یکی از موضوعاتی که در چند وقت اخیر کاربران دنیای فناوری را ناراحت کرده بود، حذف شارژر از جعبه گوشی‌های هوشمند است. این کار اگرچه به بهانه حفظ محیط زیست صورت گرفته بود، ولی خیلی زود زبان منتقدان را به این موضوع باز کرد. اکنون گویا جمع‌آوری آیفون های بدون شارژر در برزیل از فروشگاه‌ها آغاز شده است. با ترنجی همراه باشید.

اقدام علیه آیفون های بدون شارژر در برزیل

در برزیل احتمالا خرید آیفون در آستانه کریسمس بسیار سخت باشد. این مسئله به این دلیل است که مقامات دولتی شروع به توقیف دستگاه‌ها به طور مستقیم از خود فروشگله‌ها کرده‌اند. پشت این موضوع، بحث بر سر حمایت از مصرف کننده است. اپل مدتی است که آیفون‌های خود را بدون شارژر در جعبه عرضه می‌کند. اپل این موضوع را اینگونه توجیه می‌کند که اکثر مردم از قبل شارژرهایی را دارند.

آن‌ها ادعا می‌کنند که کاربران قبلا یک دستگاه یا دستگاه دیگری دارند که از همان شارژر استفاده می‌کند. بنابراین نیازی به قرار دادن شارژر در جعبه دستگاه نیست. اپل همچنین ادعا می‌کند که این امر میزان زباله‌های الکترونیکی را کاهش می‌دهد. کوپرتینویی‌ها معتقد هستند که با حذف شارژر غیر ضروری، از محیط زیست محافظت می‌کنند (!). با این حال، در حالی که اپل در حال “حفاظت از محیط زیست” است، این کار برای آن ها درآمد بالایی نیز دارد. زیرا کاربران زیادی مجبور به خرید شارژر خواهند شد.

مصادره آیفون های بدون شارژر در برزیل

در برزیل، فروش گوشی بدون شارژر غیرقانونی است. این قانون می‌گوید که دستگاه‌ها باید در شرایط قابل استفاده فروخته شوند. اگر گوشی را بدون وسیله‌ای برای شارژ شدن بفروشید، یعنی آن را در شرایط ناپایدار می‌فروشید و این یعنی چنین کاری خلاف قانون است. بنابراین اپل بارها از طرف وزارت دادگستری برزیل جریمه شده است.

دولت برزیل از آن زمان گفته است که فروش آیفون بدون شارژر غیرقانونی است. به گزارش 9to5mac، در نتیجه، مقامات به شرکای مختلف خرده‌ فروشی‌های رسمی اپل مراجعه کرده و آیفون‌هایی را که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسیدند، مصادره کردند. فروشگاه‌های بیشتری نیز در پایتخت این کشور از این اقدام بی نصیب نماندند. این مسئله احتمالا فشار بر اپل را افزایش خواهد داد.

با این حال، نظر حقوقی مراجع نیز بلامنازع نیست. زیرا اپل خود را به اشتباه متهم به نقض قانون می‌داند. پرونده در حال حاضر در دادگاه است و قاضی دیگو کامارا آلوز که مسئول این پرونده است می‌گوید اپل می‌تواند به فروش آیفون تا زمانی که به تصمیم نهایی برسد ادامه دهد. این قاضی می‌گوید که قانون گذاران با اقدام علیه اپل از اختیارات خود سوء استفاده خواهند کرد. خوب، این چیزی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد و این قانون گذاران در حال حاضر علیه هشدارهای قاضی اقدام کرده‌اند.

مصادره آیفون های بدون شارژر در برزیل

سامسونگ و اپل اکنون هر دو در معرض تهدید هستند. سامسونگ نیز مانند اپل، شارژر را از برخی از گوشی‌های خود حذف کرده است. این مسئله باعث ایجاد مشکلات بزرگی در گروه‌های حمایت از مصرف کننده برای این دو برند می‌شود. در حال حاضر، فروش دستگاه‌ها در برزیل، آن هم با چنین شرایطی، کار سختی است. همانطور که توسط TelecomPaper گزارش شده است، تعداد زیادی از گروه‌های حمایت از مصرف کننده در برزیل در حال حاضر در حال آماده سازی اقدامات قانونی علیه سامسونگ و اپل هستند.

به گفته GizChina، این مسئله به این دلیل است که نه سامسونگ و نه اپل آداپتور شارژر را در محصولات خود قرار نمی‌دهند. در مجموع ۹۰۰ شعبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان برزیل در حال حاضر، در حال برنامه ریزی برای بازگشایی دادرسی علیه سامسونگ و اپل هستند. این خبر نیز از سوی دبیرخانه مسئول حمایت از مصرف کنندگان در وزارت دادگستری برزیل ارائه شده است. جریمه‌های قبلی سامسونگ و اپل نیز موضوع مورد بحث مهمی است. با این حال، اقدام گروه‌های حمایت از مصرف کننده در برزیل به معنای جریمه شدن این دو برند بزرگ نیست.

در عوض، ابتدا به آن‌ها این فرصت داده می‌شود تا توضیح دهند که چه کاری در قبال این مشکل انجام می‌دهند. آن‌ها همچنین این شانس را دارند که به مشتریان آسیب دیده غرامت یا سایر اقدامات حمایتی را ارائه دهند. در صورت وجود این موارد، قبل از ممنوعیت جریمه‌ها باطل خواهند شد. هم سامسونگ و هم اپل از قبل مجبور شده‌اند جریمه‌هایی را برای عدم عرضه آداپتورهای شارژ همراه با جعبه دستگاه‌ها پرداخت کنند.

هر دو شرکت در منطقه فورتالزا در برزیل باید معادل پنج میلیون یورو جریمه بپردازند. این مسئله به این دلیل است که مقامات آنجا این موضوع را ثابت کرده‌اند که رویه سامسونگ و اپل به منافع خریداران آسیب می‌رساند. سری آیفون ۱۲ اولین آیفونی است که شارژری درون جعبه ندارد. گلکسی اس ۲۱ نیز اولین گوشی سامسونگ است که این رویه را پیش گرفت. اکنون نیز سری آیفون‌های ۱۲، ۱۳و ۱۴ سری همگی بدون شارژر هستند. هر دو برند دلیل یکسانی برای حذف شارژر از جعبه دارند. در واقع، گویا سامسونگ تنها از اپل پیروی کرده است.

مصادره آیفون های بدون شارژر در برزیل

به همین دلیل نیز اپل باید به خریداران آیفون غرامت پرداخت کند. تصمیم به فروش آیفون‌های بدون آداپتور برق در یک مورد برای اپل بسیار گران تمام شده است. دادگاه این را یک عمل غیرقانونی می‌داند. طبق گزارشی که مجله Insider منتشر کرده است، دادگاهی در برزیل حکم داده است که اپل باید تقریبا هزار یورو به هر مشتری پرداخت کند. به عنوان بخشی از دعوای حمایت از مصرف کننده، خریداران زیادی از اقدام اپل شکایت کرده بودند و اذعان داشتند که آیفون آن‌ها بدون شارژر عرضه شده است. آن ها ادعا می‌کنند که نمی‌توانند از چنین دستگاهی استفاده کند و اپل یک دستگاه غیرقابل استفاده را به آن‌ها فروخته است. این مسئله در برزیل خلاف قانون است.

دادگاه نیز همین دیدگاه را داشته و اپل را به نقض مقررات حمایت از مصرف کننده متهم کرده است. در برزیل، این قانون، رویه‌ای را ممنوع می‌کند که در آن محصولات به گونه‌ای طراحی شوند تا کاربران در نهایت احساس کنند مجبور به خرید محصولات اضافی از شرکت‌ها هستند. در این پرونده نیز شاکی مجبور شد از اپل یک شارژر خریداری کند تا بتواند از گوشی خود استفاده کند. معمولا می‌توان فرض کرد که در چنین حالتی خریدار در بهترین حالت برای هزینه‌های اضافی غرامت دریافت می‌کند.

به طور کامل مشخص نیست که چرا دادگاه در برزیل غرامتی تقریبا هزار یورویی برای شاکی مشخص کرده است. در اینجا قابل قبول است که غرامت اضافی وجود داشته باشد. شاید، وی در دادگاه هزینه‌های اضافی از جمله هزینه وکیل را برای دعوا اضافه کرده است. اپل حذف آداپتور برق در جعبه معمولی آیفون را با این واقعیت توجیه کرد که اکثر کاربران قبلا چنین شارژرهایی دارند. با این حال، به نظر می‌رسد این دلیل، حداقل در برزیل، کافی نیست و اپل چاره‌ای جز ایجاد برخی تغییرات در این کشور نخواهد داشت.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان