حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جریمه اپل در برزیل به دلیل حذف شارژر از جعبه آیفون

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، اخبار

همانطور که می‌دانید، اپل علاوه بر محصولات ممتاز، بنیان گذار عادت‌های بد و روش‌های غلط هم هست. نمونه آن حذف شارژر است که کاملا یک بی احترامی به مشتریانی است که گاها هزار دلار برای یک محصول پرداخت می‌کنند. به همین دلیل شاهد جریمه اپل در برزیل به خاطر حذف شارژر از جعبه آیفون هستیم. با ترنجی همراه باشید.

جریمه اپل در برزیل؛ حذف شارژر از جعبه محصولات برای اپل دردسرساز شد…!

اخیرا اخبار جالبی از برزیل منتشر شده است  که در آن یک قاضی حکم داده است که اپل باید هزینه شارژر را به مشتری‌هایی که اخیرا آیفون این شرکت را نزدیک به ۱۰۸۱ دلار خریداری کرده‌اند، پرداخت کند. زیرا هیچ شارژری در جعبه محصولات این شرکت وجود ندارد و این امر ناقض قانون مصرف کنندگان در این کشور است.خبرگزاری Tecmundo به نقل از MacRumors گزارش داده است که ماده ۳۹ قانون مصرف کنندگان (CDC) در برزیل، از آنچه که اصطلاحا به عنوان “فروش کراوات” شناخته می‌شود جلوگیری می‌کند. در نتیجه، اپل نمی‌تواند آیفون و شارژر مورد استفاده برای شارژ باتری گوشی را به صورت جداگانه بفروشد.

بنابراین، اپل پس از فروش جداگانه آیفون و شارژر مربوطه به همان مصرف کننده در شهر گویانیا محکوم می‌شود. طبق حکمی که یک قاضی به نام Vanderlei Caires Pinheiro از ششمین دادگاه مدنی گویانیا اعلام کرده است، اپل باید با پرداخت ۵ هزار رئال (واحد پول برزیل) به مصرف کننده بابت انجام “فروش کراوات”، نقض قانون توسط این شرکت را جبران کند. گروه مصرف کننده برزیلی Procon-SP با بیان اینکه شارژر بخش اساسی استفاده از تلفن هوشمند است، تلاش کرد تا این کشور را وادار کند که اپل را مجبور کند در هر جعبه آیفون یک شارژر قرار دهد.

جریمه اپل در برزیل

Procon-SP همچنین گفت که اپل با عرضه نکردن شارژر در جعبه آیفون، قوانین دفاع از مصرف‌ کنندگان برزیلی را نقض می‌کند. استدلال اپل این است که بسیاری از مشتریان قبلا آداپتورهای برق قدیمی‌تری در خانه‌های خود دارند و حذف آداپتور به اپل اجازه می‌دهد تا محیط زیست را حفظ کند. با عرضه نکردن شارژر در کنار آیفون تازه خریداری شده، اپل به جریمه‌های سنگین‌تری نیز محکوم خواهد شد.

در سال ۲۰۲۰، مینگ چی کو، تحلیلگر مشهور محصولات اپل، طرفداران آیفون را با بیان اینکه اپل دیگر شارژر و ایرپادهای سیمی را در جعبه آیفون قرار نمی‌دهد، شگفت زده کرد. بسیاری این حرکت را برای کسب سود بیشتر می‌دانستند، زیرا آن‌هایی را که مبلغ نسبتا زیادی خرج می‌کنند تا یک گوشی ممتاز بخرند را مجبور می‌کند پول بیشتری برای پرداخت چیزی که قبلا رایگان دریافت می‌کردند، اختصاص دهند.

جریمه اپل در برزیل به مبلغ ۱.۹ میلیارد دلار و به دلیل حذف شارژر از جعبه آیفون ها

برخی آمارها می‌گویند که اپل اپل با عدم قرار دادن شارژر و هدفون سیمی در جعبه آیفون حدود ۶.۵ میلیارد دلار سودآوری داشته است. اپل، در ژوئیه ۲۰۲۰، قبل از عرضه سری آیفون ۱۲، یک نظرسنجی را منتشر کرد و از کاربران آیفون خواست یکی از شش گزینه‌ای را انتخاب کنند که توصیف کننده بهترین کاری است که با آداپتور شارژ هنگام خرید یک آیفون جدید انجام می‌دهند. انتخاب‌ها عبارت بودند از:

  • من آن را با آیفونم فروختم یا معامله کردم.
  • من آن را گم کردم.
  • من آن را به یکی از اعضای خانواده یا دوست دادم.
  • من هنوز از آن در خانه استفاده می‌کنم.
  • من هنوز از آن در خارج (در محل کار، مدرسه یا جاهای دیگر) استفاده می‌کنم.
  • من هنوز دارمش ولی استفاده نمی‌کنم.

جریمه اپل در برزیل

اپل در تلاش بود تا به کاربران آیفون بفهماند که با خرید گوشی جدید گران قیمت خود، دیگر شارژر دریافت نخواهند کرد. اپل می‌دانست که ریسک سنگینی نمی‌کند، زیرا پیش‌بینی می‌کرد که تولید کنندگان دیگر نیز به زودی از این رویه پیروی کنند. مطمئنا می‌شد حدس زد که پس از برداشتن شارژر و هدفون از جعبه‌های آیفون، شاهد تمسخر اپل توسط سامسونگ باشیم که اتفاقا موضوعی عجیب نبود و قبلا نیز چنین اتفاقی رخ داده بود. یعنی دقیقا زمانی که اپل جک ۳.۵ میلی‌متری گوشی آیفون ۷ را حذف کرد، سامسونگ نیز همین کار را کرد. در مورد حذف شارژر و هدفون نیز همین اتفاق درباره سامسونگ رخ داد.

به گفته PhoneArena، در ابتدا، سامسونگ از اپل به خاطر حذف کردن جک ۳.۵ میلی‌متری صدا انتقاد کرد اما خود نیز در ادامه جک صوتی گلکسی نوت ۱۰ را حذف کرد. این روزها، یافتن گوشی‌ای که دارای پورت ۳.۵ میلی‌متری باشد و با شارژر عرضه می‌شود، موضوعی شگفت‌آور است. اپل سعی کرد تصمیم خود مبنی بر حذف شارژر از جعبه دستگاه‌ها را با پرچم سبز پوشانده و بیان کند که حذف آداپتور شارژ به آن اجازه می‌دهد آیفون را در جعبه‌های کوچک‌تری عرضه کنند که ۷۰ درصد باعث عرضه دستگاه‌های بیشتری خواهد شد.

اپل همچنین بیان کرد که این امر سالانه باعث کاهش انتشار ۲ میلیون تن کربن می‌شود که معادل حذف شدن ۵۰۰.۰۰۰ خودرو از جاده است. کسانی هستند که موافق حذف شارژر از جعبه محصولات اپل هستند تا جایی که حتی ایت کار را برای همه محصولات شرکت‌ها، لازم و ضروری می‌پندارند. البته شاید منظور اپل از رنگ سبز (طبیعت)، در واقع رنگ پول است. در اوایل سال جاری گزارشی اعلام کرد که اپل عدم عرضه شارژر و هدفون در جعبه محصولات خود، ۶.۵ میلیارد دلار صرفه جویی کرده است. نظر شما درباره جریمه اپل در برزیل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

بیا ایران هرچی دوست داری حذف کن .
اگر کسی بهت گفت تو

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان