حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جریمه سامسونگ و اپل به دلیل حذف شارژر از جعبه گوشی‌ها بیشتر خواهد شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، سامسونگ

در چند وقت اخیر، شرکت‌های بزرگ تولید کننده گوشی‌های هوشمند، با اتخاذ سیاست حذف شارژر از جعبه محصولات خود، هزینه‌های بیشتری را بر مشتریان تحمیل می‌کنند. در این میان دو جریمه سامسونگ و اپل بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

جریمه سامسونگ و اپل باز هم تکرار خواهد شد…!

با شروع معرفی و عرضه سری آیفون ۱۲ در سال ۲۰۲۰، اپل گوشی‌های خود را بدون آداپتور شارژ و هندزفری سیمی به بازار فرستاد. هنگامی که اپل به دلیل این کار تحت فشار قرار گرفت، موضوع محیط زیست را بهانه کار خود قرار داد. به عبارت دیگر، این شرکت گفت که با جعبه‌های کوچک‌تر می‌تواند تا ۷۰ درصد، جعبه‌های بیشتری را با همان حجم کاغذ تولید کند. اپل می‌گوید که این امر سالانه باعث کاهش انتشار 2 میلیون تن کربن می‌شود که معادل خروج ۵۰۰.۰۰۰ خودرو از جاده‌ها است.

اما گویا همه می‌دانند که این توجیهی بیش نیست. زیرا اپل و سامسونگ به دلیل عدم استفاده از آداپتور شارژر در گوشی‌های پرچمدار خود با میلیون‌ها دلار جریمه دیگر در برزیل روبرو هستند. البته اپل نیز با این سیاست از دو جهت سود خواهد برد. با عرضه نکردن آداپتور برق و عدزفری سیمی در جعبه باعث صرفه جویی در هزینه‌های خود می‌شود و همچنین زمانی که مشتریان تصمیم می‌گیرند جدیدترین و سریع‌ترین شارژرها را برای آیفون‌های جدید خود خریداری کنند، درآمد بیشتری برای اپل ایجاد می‌کند. مطمئنا بسیاری از خریداران آیفون در نهایت یک ایرپاد یا هندزفری را نیز خریداری می‌کنند و این یک بازی برد – برد برای اپل است.

جریمه سامسونگ و اپل

سامسونگ نیز مانند همیشه، وقتی که اپل تغییرات خاصی را در دستگاه‌های پر فروش خود ایجاد می‌کند، یک عکس العمل نشان می‌دهد. ابتدا اپل را بخاطر آن کار مسخره می‌کند و در نهایت حرکت اپل را تقلید می‌کند. به عبارتی دیگر، پس از تقلید از اپل، هر پستی را که در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده و اپل را مسخره می‌کند، پاک خواهد کرد. زمانی که اپل جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را از آیفون ۷ حذف کرد، سامسونگ نیز همین سیاست را تقلید کرد.

ماه گذشته، یک قاضی در برزیل حکم داد که اپل باید مبلغی معادل ۱۰۸۱ دلار را به مشتریان خود بازپرداخت کند، زیرا آیفون خریداری شده همراه با شارژر نبوده و قوانین مصرف کنندگان را در این کشور نقض می‌کند. به طور خاص، ماده ۳۹ قانون مصرف کنندگان (CDC) در برزیل، آنچه را که با عنوان “فروش کراوات” شناخته می‌شود، ممنوع می‌کند. این قانون اپل را از فروش آیفون و شارژر گوشی به صورت جداگانه منع می‌کند.

جریمه اپل در برزیل به دلیل حذف شارژر از جعبه آیفون

جریمه اپل در برزیل به مبلغ ۱.۹ میلیارد دلار و به دلیل حذف شارژر از جعبه آیفون ها

سامسونگ در این زمینه نیز ردپای اپل را دنبال می‌کند. ابتدا، این شرکت در برزیل جریمه‌ای را به دلیل عرضه نکردن شارژر در جعبه گوشی‌های گلکسی پرداخت کرد. SamMobile می‌گوید که تا کنون، آژانس حمایت از مصرف کنندگان (معروف به Procon) در سائوپائولو، اپل را معادل ۲.۱ میلیون دلار جریمه کرده است. Procon در Fortaleza اپل و سامسونگ را با جریمه‌هایی معادل ۵.۲ میلیون دلار جریمه کرده است. البته مشخص نیست که آیا این جریمه مجموعا برای هر دو سازنده اعمال شده است یا یا به صورت جداگانه اعمال خواهد شد.

از سوی دیگر، اپل با حذف شارژ و هندزفری از جعبه آیفون، بیش از ۶.۵ میلیارد دلار صرفه جویی کرده است. اما هم سامسونگ و هم اپل ممکن است با جریمه‌های بیشتری روبرو شوند. طبق گفته آژانس برزیل (به نقل از Telecompaper)، هنوز بیش از ۹۰۰ دفتر Procon در سراسر برزیل وجود دارد که می‌توانند پرونده‌های قضایی را علیه این دو غول فناوری به جریان بیاندازند.

هر دو شرکت این فرصت را خواهند داشت که پیش از اعلام جریمه، دلایل خود را بیان کرده و راه حل‌هایی را پیشنهاد دهند. سامسونگ قبلا تغییری در محصولات عرضه شده خود در برزیل ایجاد کرده است تا از اقدامات قضایی بیشتر علیه این شرکت جلوگیری شود. در این کشور، سامسونگ گلکسی A53 را با شارژر عرضه کرده است، در حالی که در بیشتر کشورها این دستگاه بدون شارژر عرضه می‌شود.

جریمه سامسونگ و اپل

به گفته خبرگزاری PhoneArena، با این حال، اپل حتی با وجود جریمه‌هایی که قبلا پرداخت کرده است و جریمه هایی که ممکن است در آینده مجبور به پرداخت آن شود، همچنان می‌تواند در برزیل پیشتاز باشد. طبق گزارش روزنامه‌ای که اوایل امسال منتشر شد، اپل با حذف آداپتور شارژ و هدفون‌های سیمی در جعبه‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳، تا به امروز ۶.۵ میلیارد دلار صرفه‌ جویی کرده است. البته رقم مشابهی برای سامسونگ محاسبه نشده است.

اگر نیاز به خرید شارژر برای گوشی جدید خود دارید، باید بگوییم که سامسونگ یک آداپتور شارژ ۴۵ واتی با کابل را ۴۹.۹۹ دلار به فروش می‌رساند. برای کسانی که آیفون دارند و نیاز به خرید شارژر دارند، یک آداپتور شارژ ۲۰ واتی (مجهز به درگاه USB-C) را می‌توانید با ۱۹ دلار خریداری کرد. توجه داشته باشید که اپل کابلی را با این محصول عرضه نمی‌کند تا ۱۹ دلار دیگر برای کابل ۱ متری دریافت کند. یک کابل ۲ متری بلندتر نیز ۲۹ دلار قیمت دارد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان