حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فروش ۲۰ میلیون خودرو تسلا تا سال ۲۰۳۰ با وجود سایر مشکلات چگونه امکان‌پذیر است؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، خودرو

در چند سال اخیر، مشکلات جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، ضربه سنگینی به صنایع مختلف زد. پس از آن نیز با وقوع جنگ روسیه و اوکراین، وضعیت مشکل‌دار صنایع سنگین متشنج‌تر از همیشه شد. اکنون در این مطلب می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که فروش ۲۰ میلیون خودرو تسلا تا سال ۲۰۳۰ با وجود سایر مشکلات چگونه امکان‌پذیر است؟ با ترنجی همراه باشید.

فروش ۲۰ میلیون خودرو تسلا تا سال ۲۰۳۰ با وجود سایر مشکلات چگونه امکان‌پذیر است؟

غول تولید خودروهای الکتریکی آمریکایی، یعنی تسلا را می‌توان چهره شاخص تولید خودروهای الکتریکی در سطح جهان دانست. این شرکت حتی در بازارهای خارج از ایالات متحده و آمریکای شمالی نیز بسیار خوب عمل می‌کند. تسلا در حال حاضر سالانه میلیون‌ها خودروی الکتریکی هوشمند می‌فروشد. با این حال، این شرکت اهداف بزرگی برای سال‌های آینده دارد.

اینکه آیا تسلا در مواجهه با کمبود قطعات اخیر و رکود اقتصادی به هدف خود خواهد رسید یا نه، سوال مهمی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت تسلا، این شرکت نسبتا نوپای خود را به سمت توسعه بیتشر هدایت می‌کند، بطوری که هیچ مدیر شرکت خودروسازی دیگری نمی‌توانست حتی رویای آن را ببیند. با این حال، گسترش و توسعه این موضوع به هیچ وجه آسان نیست. این شرکت با موانع زیادی روبرو است که می‌تواند رشد آن را متوقف کند و یا حتی آن را از مسیر خارج کند.

فروش ۲۰ میلیون خودرو تسلا

ایلان ماسک هدف جسورانه‌ای در تسلا برای فروش ۲۰ میلیون خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است. این موضوع، یکی از اولویت‌های اصلی در وعده رشد این شرکت به سهامداران است. علاوه بر این، این شرکت همچنین قول داده است که دسترسی به انرژی پایدار را افزایش دهد. در صورت تحقق، تسلا دو برابر بزرگ‌ترین خودروساز تاریخ خواهد بود. یعنی با ۲۰ میلیون خودرو تولید شده، تسلا تقریبا ۲۰ درصد از بازار جهانی خودرو را در اختیار خواهد گرفت.

با این حال، امسال، تولید و عرضه خودروهای الکتریکی تسلا تنها ۱.۵ میلیون دستگاه است. این بدان معناست که تسلا برای دستیابی به این هدف، باید ۱۳ برابر حجم تولید سالانه فعلی خود را تا سال ۲۰۳۰ عرضه کند. این رشد تصاعدی بسیار زیاد است و این شرکت برای این موضوع مهم باید صدها میلیارد دلار را پرداخت کند. مایکل تریسی، کارشناس تولید در مجموعه Agile Group، با اشاره به تلاش گسترده ایالات متحده برای ساخت بمب اتمی، گفت که من فکر می‌کنم که این تصمیم تسلا معادل پروژه منهتن در جنگ جهانی دوم است (نام رمز برنامه تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده، پروژه منهتن بود).

با این حال شکی نیست که تسلا به توسعه بیشتری نیاز دارد. یکی از موانع اصلی تسلا برای دستیابی به این هدف، سرمایه گذاری هنگفتی خواهد بود که به آن نیاز دارد. در این فرآیند، تسلا باید هفت یا هشت کارخانه گیگافکتوری دیگر بسازد که به طور متوسط ​​هر ۱۲ ماه یا بیشتر، یکی از آن‌ها ایجاد می‌شود. علاوه بر این، این شرکت همچنین باید سهم بازار را از هر رقیب خود بگیرد تا به شرکتی به اندازه فولکس واگن و تویوتا موتور تبدیل شود. همچنین برای تامین تمام کارخانه‌های خودروسازی خود به حدود ۳۰ برابر ظرفیت باتری بیتشری نیاز دارد. همه این موارد هزینه‌های هنگفتی برای تسلا خواهد بود.

فروش ۲۰ میلیون خودرو تسلا

به گفته GizChina، دولت‌های کانادا، اندونزی، هند و سایر کشورها در حال همکاری با تسلا برای ساخت کارخانه‌های بعدی گیگافکتوری در کشورهای خود هستند. ماسک گفته است که مکان کارخانه جدید ممکن است قبل از پایان سال اعلام شود. در عین حال، تسلا نیز باید هزینه‌های زیادی را متحمل شود. طی هشت سال آینده، تسلا ممکن است نیاز به هزینه ۴۰۰ میلیارد دلاری یا بیشتر برای ساخت کارخانه‌های مونتاژ خودرو و کارخانه‌های باتری جدید در سراسر جهان داشته باشد.

علاوه بر این، این شرکت باید ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر یا حتی بیشتر، برای ساخت یا خرید باتری، از جمله هزینه مواد خام، صرف کند. برای تولید ۲۰ میلیون خودرو در سال، تسلا نه تنها باید ظرفیت تولید باتری خود را افزایش دهد، بلکه به شرکای باتری و تامین کنندگان مواد خام برای این افزایش ظرفیت نیاز دارد.  در بلندمدت، انتظار داریم ۳۰۰۰ گیگاوات ساعت یا ۳ تراوات ساعت انرژی در سال تولید شود.

وی می‌گوید که فکر می‌کند تا سال ۲۰۳۰ شانس خوبی برای رسیدن به این هدف دارد، اما مطمئن است که تا سال ۲۰۳۰ عملی کردن این هدف را انجام خواهد داد. ماسک در ماه جولای به سرمایه گذاران گفته بود که در حال حاضر تسلا ظرفیت باتری ۱۰۰ گیگاوات ساعتی دارد. بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی Benchmark Mineral Intelligence، تسلا به ۲ میلیون تن لیتیوم، ۱.۳ میلیون تن نیکل، ۲۰۰.۰۰۰ تن کبالت و ۳.۵ میلیون تن گرافیت برای عملی کردن تولید ۳ تراوات انرژی خود در سال ۲۰۳۰ نیاز دارد.

اخراج ۱۰ درصدی کارکنان تسلا

در صنعت تولید باتری، این مقدار حدود چهار برابر لیتیوم و نیکل‌هایی است که انتظار می‌رود کل صنعت خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۲ مصرف کند. همچنین دو برابر کبالت و هفت برابر بیشتر از گرافیت نیز هست. این موسسه معتقد است که اهداف تسلا برای سال ۲۰۳۰ بسیار جاه طلبانه هستند. صادقانه بگویم، انتظارات تولید باتری برای گسترش این هدف بسیار زیاد است.

خوشبختانه وجود منابع طبیعی چالشی نخواهد بود زیرا ذخایر عظیمی در نقاط مختلف جهان وجود دارد. رقابت شدید رقبای چینی با تلاس نیز موضوع مهم دیگری است. در همین حال، رقبای تسلا، خودروهای الکتریکی بیشتری برای رقابت با سدان مدل ۳ و شاسی بلند مدل Y تسلا عرضه می‌کنند. در چین، استارت‌ آپ‌های محلی همچون Xpeng Motors، NIO و Li Auto از نظر فروش از تسلا عقب‌تر هستند، اما به سرعت در حال رشد هستند.

در همین حال، BYD تسلا را در مقیاس جهانی به چالش کشیده است. BYD در حال حاضر، شرکتی پیشرو در بازار خودروهای الکتریکی چین است و خودروهای برقی و هیبریدی ارزان‌تری را به فروش می‌رساند. در ماه ژوئیه، BYD تسلا را از تاج و تخت برتری خودروهای الکتریکی جهانی پایین انداخت. BYD در نیمه اول سال جاری ۶۴۱.۰۰۰ وسیله نقلیه الکتریکی عرضه کرد که ۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و از ۵۶۴.۰۰۰ خودروی تسلا پیشی گرفته است و از فولکس واگن، فورد و جنرال موتورز نیز جلوتر بوده است.

کاهش شدید تولید خودروهای تسلا در چین

علاوه بر این، BYD به طور فعال در حال گسترش در خارج از کشور است و نمایندگی‌هایی را در استرالیا و نیوزیلند نیز راه اندازی کرده است و اخیرا نیز اعلام کرده است که قصد دارد وارد چندین کشور از جمله آلمان، فلسطین اشغالی و تایلند شود. تسلا برای رسیدن به هدف خود باید دو برابر تویوتا خودرو تولید کند. دستیابی به این امر به هیچ وجه آسان نیست.

در آمریکای شمالی، فورد موتور و استارت‌آپ خودروهای الکتریکی Rivian Automotive، قبلا پیکاپ‌های الکتریکی را پیش از تسلا در بازار عرضه کرده‌اند. پیکاپ‌های الکتریکی بخش مهمی از بازار خودرو در آمریکای شمالی هستند. تریسی، کارشناس این صنعت، نسبت به توانایی ماسک برای ساخت یک غول تولیدی جهانی در طول هشت سال آینده تردید دارد، زیرا این بدان معناست که ظرفیت تسلا تقریبا دو برابر ظرفیت تویوتا، یعنی بزرگ‌ترین خودروساز جهان از نظر حجم، خواهد بود.

وی گفته است که با توجه به اینکه ساخت این نوع ظرفیت تولید تویوتا دهه‌ها طول خواهد کشید، (به فرض اگر تسلا بتواند این کار را انجام دهد)، یک دستاورد قابل توجه خواهد بود. نظر شما کاربران ترنجی در این مورد چیست؟ آیا فروش ۲۰ میلیون خودرو تسلا تا سال ۲۰۳۰ با وجود سایر مشکلات امکان‌ پذیر است؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان