تقریبا کسی پیدا نمیشود که نداند اپل در بازار ساعتهای هوشمند همیشه یک قدم جلوتر از رقبا بوده است. البته این موضوع صرفا در بحث فروش است و نه در بحث فناوریهای پیشرو. اما سوال اصلی این است که پیشی گرفتن سامسونگ از اپل در بازار ساعتهای هوشمند به چه معناست. با ترنجی همراه باشید.
با توجه به اینکه همه گیری ویروس کرونا دیگر صنعت فناوری را تحت تاثیر قرار نمیدهد، اما کمبود تراشهها باعث مشکلات زیادی برای اکثر تولیدکنندگان میشود. مطمئنا دیدن کاهش فروش گوشیهای هوشمند و تبلتها در مقیاس جهانی نا امیدکننده است. اما این موضوع را نمیتوان در مورد بازار ساعتهای هوشمند گفت که با سرعت نسبتا پایداری به رشد خود ادامه میدهد، به خصوص اگر موارد فوق را در کنار مشکلات کلان مانند تورم جهانی و درگیریهای ژئوپلیتیکی مانند حمله روسیه به اوکراین را در نظر بگیرید.
بر اساس آخرین دادههای جمع آوری شده، بررسیشده و منتشر شده توسط Counterpoint Research، حجم عرضه ساعتهای هوشمند در سرتاسر جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با دوره سه ماهه مشابه سال گذشته، ۱۳ درصد افزایش داشته است که به طرز جالبی این درصد رشد نسبت به سال گذشته، برای سه ماهه اول امسال هم بهتر است.
شاید جالبتر این باشد که بدانیم این افزایش اخیر در فروش جهانی در درجه اول مدیون یک منطقه خاص و دو برند است که البته اپل و سامسونگ نیستند. ما در عوض در مورد Fire-Bott و Noise صحبت میکنیم که ظاهرا در هند بسیار بزرگ هستند و باعث افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی تولید و عرضه محلی از بازه زمانی آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ شدهاند.
این مسئله به این کشور اجازه داده است تا به دومین بازار بزرگ ساعتهای هوشمند جهان تبدیل شود و با فاصله اندکی پس از آمریکای شمالی و حتی با فاصله کمی، جلوتر از چین قرار گیرد. یعنی جایی که هواوی به طور غیرمنتظرهای در این زمینه برترین برند موجوپد است. همه این در حالی است که اکثر فروشندگان دیگر قادر به ایجاد تاثیر قابل توجهی در سطح جهانی نیستند. البته اپل هنوز از نظر تاثیر جهانی در رتبه اول قرار دارد، اما در حالی که این قهرمان بی رقیب در ازار ساعتهای هوشمند تنها شاهد افزایش ۸ درصدی فروش نسبت به سال گذشته بود، سامسونگ، در مقام دوم، رشدی ۴۰ درصدی را به لطف محبوبیت خاص Galaxy Watch 4 و Watch 4 Classic اعلام کرده است.
به گفته PhoneArena، اگرچه گلکسی واچ ۵ در حال حاضر عرضه شده است و اپل واچ سری ۸، اپل واچ سری ۸ پرو و اپل واچ SE 2 هنوز عرضه نشدهاند، اما به نظر میرسد که سری جدید محصولات اپل، جذابیت اپل واچ سری ۷ و نسل اول اپل واچ SE را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده است. در درجه بالاتر از این خانواده، گلکسی واچ ۴ تحت تاثیر مستقیم این موضوع قرار گرفته است. این در واقع دومین سه ماهه متوالی است که سامسونگ به میزان زیادی از اپل پیشی میگیرد، اما شکاف بین این دو به اندازهای زیاد است که غول فناوری کوپرتینویی تا جایی که به برتریاش مربوط میشود، هیچ فشاری را احساس نمیکند.
ما از فاصلهای به مقدار ۲۰.۱ درصد در ارقام سهم بازار این دو برند صحبت میکنیم که نسبت به ۲۶ درصد در سه ماهه قبل و ۲۳.۲ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ کاهش یافته است. این مطمئنا یک روند نگران کننده برای اپل است، اما اپل واچ سری ۸ سایر محصولات همراه آن، تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماندهاند. اپل واچ پرو نیز ممکن است فاصله خود را با سامسونگ تا حدودی در فصل تعطیلات افزایش دهد. نظر شما کاربران ترنجی درباره پیشی گرفتن سامسونگ از اپل در بازار ساعتهای هوشمند چیست؟