حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

از اسنپدراگون 8 نسل 2 چه انتظاراتی داریم؟ از بهره‌وری انرژی بهتر تا ارتقاء CPU

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | شایعات، کوالکام

کوالکام احتمالاً در اسنپدراگون 8 نسل 2 همراه با پیکربندی CPU متفاوت با آنچه در تراشه های پرچمدار قبلی استفاده کرده بود، پیشرفت خواهد کرد. همچنین پس از آشفتگی های پیش آمده با عرضه اسنپدراگون 8 نسل 1‌، کوالکام احتمالاً از اشتباهات و ناکامی های خود نیز درس گرفت و اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 را به طور قابل توجهی بهبود داده و با یک فرآیند تولید بهبودیافته عرضه کرد. بنابراین همکاری آنها با TSMC نوید روز های بهتری را می‌دهد. در اینجا ما همه چیز هایی را که باید در مورد نسل بعدی چیپست های کوالکام بدانید، جمع‌آوری کرده‌ایم.

طبق آنچه می دانیم، TSMC به طور انحصاری سفارشات اسنپدراگون 8 نسل 2 را بر عهده خواهد داشت. برای کسانی که نمی‌دانند، اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 نیز توسط TSMC تحت فرآیند 4 نانومتری خود تولید انبوه می‌شود، بنابراین با نگاهی به بهبود های انجام شده، کاملا منطقی است که کوالکام به تامین کننده تایوانی خود پایبند باشد.

اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ کوالکام معرفی شد: بهینه و سریع تر

اسنپدراگون 8 نسل 2 از فناوری 3 نانومتری TSMC استفاده نخواهد کرد. اما چرا؟!

متاسفانه با توجه به اینکه اپل پردرآمدترین مشتری TSMC است، انتظار نداشته باشید که چیپست آتی کوالکام با فرآیند 3 نانومتری ساخته شود. متاسفانه ظرفیت این بخش از کارخانه چیپست سازی TSMC برای M2 Pro و M2 Max در نظر گرفته شده است.

در عوض، TSMC احتمالاً از معماری 4 نانومتری خود برای انجام سفارشات اسنپدراگون 8 نسل 2 مجددا استفاده خواهد کرد. اما علاوه بر آن کوالکام مجموعه‌ای از تغییرات را اضافه خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که تراشه جدید عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 دارد و در عین حال کارایی بهتری را ارائه می‌دهد. یک منبع آگاه قبلاً اظهار داشته است که نمونه‌ های اولیه پرچمدار آینده کوالکام بازدهی بهتری را نشان می‌دهند و اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 موجود را به راحتی شکست می‌دهند و احتمالاً از اگزینوس 2300 سامسونگ بهتر عمل می‌کنند.

پس از آن، اما در تکنولوژی 3 نانومتری، سامسونگ در حال حاضر دوباره TSMC را در رقابت برای تولید انبوه تراشه های 3 نانومتری شکست داده است. این سازنده کره‌ای تقریباً یک ماه پیش فناوری 3 نانومتری GAA خود را معرفی کرد و در ترنجی خواندید که انتظار می‌رود اولین دسته از این چیپست ها از تاریخ 3 مرداد ماه برای مشتریان ارسال شود. البته متأسفانه تا جایی که ما می‌دانیم، حداقل در حال حاضر، هیچ فروشنده‌ای برای گوشی هوشمند خود سراغ سامسونگ برای تولید تراشه های 3 نانومتری GAA نرفته است. اما در مورد کوالکام، در آینده اگر TSMC با مشکلات تولید انبوه مواجه شود، ممکن است این شرکت شروع به سفارش دادن تراشه های 3 نانومتری خود به سامسونگ کند.

تاکنون از سامسونگ خواسته شده است در صورت درخواست، نمونه‌ های 3 نانومتری با فناوری GAA را در اختیار کوالکام قرار دهد تا ببینند آیا نود نسل بعدی برای اسنپدراگون 8 نسل 2 ارزش در نظر گرفتن دارد یا خیر. همچنین عوامل دیگری مانند هزینه‌ ها نیز ممکن است در نظر گرفته شوند. بنابراین اگر سامسونگ معامله بهتری نسبت به TSMC ارائه دهد، ممکن است کوالکام آن را قبول کند. صرف نظر از اینکه کوالکام به کدام تامین کننده می‌رود، این شرکت موقعیت خود را با دقت بررسی می کند زیرا نمی‌خواهد حجم فشار منفی بر روی اسنپدراگون 8 نسل 2 آینده خود مانند آنچه برای اسنپدراگون 8 نسل 1 اتفاق افتاد، وجود داشته باشد.

اسنپدراگون 8 نسل 2

مشخصات بالقوه و عملکرد مورد انتظار اسنپدراگون 8 نسل 2

برای چندین نسل، کوالکام با کلاستر CPU از نوع  «1 + 3 + 4» کار می‌کند. از جمله آخرین تولید آنها که اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 باشد نیز از همین چینش استفاده کرده است. اولین تک هسته عملکرد فوق العاده را ارائه می‌دهد، پس از آن سه هسته کمتر قدرتمند قرار دارند و در آخر، چهار هسته ضعیف تر که بر روی کارایی متمرکز شده اند، CPU چیپست کوالکام را کامل می‌کنند. اما اسنپدراگون 8 نسل 2 می‌تواند مسیر متفاوتی را با پیکربندی «1 + 2 + 2 + 3» در پیش بگیرد. منابع می‌گویند که این تک هسته با کارایی بالا دارای نام رمز Makalu است و به دنبال آن دو هسته Makalu، دو هسته Matterhorn و سه هسته Klein R1 قرار دارند.

اگر نام رمز هسته‌ها شما را گیج می‌کند، توجه داشته باشید که اخیرا ARM مجموعه‌ای از طراحی‌ های CPU جدید با نام‌ های Cortex-X3 و Cortex-A715 و Cortex-A510 به‌روزرسانی شده را معرفی کرده است که در سراسر آنها پیشرفت‌ هایی صورت گرفته است. در واقع Cortex-X3 با کد نام Makalu شناخته می‌شود. در حالی که Cortex-X715 با کد نام Matterhorn و در نهایت، Cortex-A510 با کد نام Klein R1 شناخته می‌شوند. با نگاهی به این پیکربندی، در مجموع سه هسته Cortex-X3 در این چیپست وجود خواهد داشت که حرکتی نو از سوی کوالکام محسوب می‌شود. اما با رویکرد کوالکام در چهاربخشی کردن هسته ها، ما احساس می‌کنیم که از بخش کوتکس X3 احتمالاً یکی از آنها با فرکانس بالاتری نسبت به دو هسته باقی مانده کار می‌کند. این کار کوالکام احتمالاً در جبران تصميم قبلی خود در استفاده از یک هسته قدرتمند و با فرکانس بالا است که نهایتاً مشکلات متنوعی از جمله گرما و مصرف غیر بهینه را برای آنها به همراه داشت.

چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هم اکنون در حال آزمایش توسط چندین شرکت است

به زودی ما متوجه خواهیم شد که آیا این یک پیکربندی CPU مطلوب برای کاهش مصرف و افزایش بازدهی Snapdragon 8 Gen 2 است یا نه. احتمالاً معماری 4 نانومتری TSMC نیز باید به آن برتری دهد. کوالکام همچنین احتمالاً به طیف طراحی های سفارشی Kryo خود پایبند است، اما بر اساس پیشنهادات جدید ARM، همراه با پردازنده گرافیکی جدید Adreno خواهد بود.

در کنار پیکربندی منحصر به‌ فرد CPU، انتظار می‌رود اسنپدراگون 8 نسل 2 با جدیدترین مودم 5G کوالکام، یعنی اسنپدراگون X70 جفت شود و به اوج سرعت دانلود برسد و در عین حال تا 60 درصد انرژی کمتری مصرف کند.

بهبود ضبط ویدئو و کیفیت به لطف پشتیبانی از کدک جدید

اسنپدراگون 8 نسل 2 می‌تواند اولین تولید کوالکام باشد که از AV1 پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا تجربه پخش بهتری داشته باشید. این کدک ارتقای استثنایی را برای کیفیت ویدیو بهتر در اندازه فایل یکسان ارائه می‌دهد. یعنی اگر با همان کیفیت ویدیو مشاهده شود، AV1 اندازه فایل را کاهش می دهد و فضای ارزشمندی را آزاد می کند و 30 درصد کارآمدتر از کدک H.265 است. در نتیجه این موضوع به این معنی است که منابع موجود در گوشی هوشمند شما آزادتر از گذشته خواهد بود.

تاریخ رویداد آینده کوالکام

تاریخ رویداد آینده کوالکام

کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 را چه زمانی معرفی می کند؟

کوالکام رسما اجلاس سالانه اسنپدراگون خود را اعلام کرده است که ارائه آن از 14 نوامبر (23 آبان 1401) آغاز می‌شود و تا 3 روز ادامه خواهد داشت. اما با توجه به برنامه های قبلی عرضه، اسنپدراگون 8 نسل 2 احتمالا در اولین روز، یعنی 23 آبان 1401 معرفی خواهد شد. همچنین در اخبار دیگر به طور کاملا متفاوت، تاریخ 24 شهریور ماه 1401 نیز برای رونمایی از اسنپدراگون 8 نسل 2 حدس زده می‌شود.

ورای تاریخ رونمایی، به طور کلی ما با خبر های جدید مدام انتظارات خود را نسبت به آنچه که اسنپدراگون 8 نسل 2 می‌تواند باشد افزایش می‌دهیم. به خصوص زمانی که اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 ثابت کرده است که یک رقیب شایسته برای A15 Bionic است زیرا در تست بازی، اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 توانست این تراشه گوشی پرچمدار اپل را شکست دهد.

 

تغییر موضع کوالکام به سمت TSMC برای تولید انبوه مزایای خود را دارد. بنابراین ما مشتاقانه منتظریم ببینیم کوالکام چه چیزی برای غافلگیر کردن ما در نظر گرفته است. دیدگاه شما چیست؟ یه موفقیت دیگر برای کوالکام و TSMC یا یک شکست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

یه چیزی مثل ای۱۵ اپل کم مصرف و قدرتمند باشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری