حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اتحادیه اروپا معتقد است فناوری Open RAN می‌تواند امنیت شبکه 5G را بهبود بخشد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، شبکه 5G، فناوری‌های نوین

فناوری شبکه 5G برای گسترش هرچه بیشتر نیازمند اقداماتی است که سطح کاربری و امنیت و در دسترس بودن آن را تضمین کند. در همین زمینه نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. حالا گویا اتحادیه اروپا معتقد است فناوری Open RAN می‌تواند امنیت شبکه 5G را بهبود بخشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

فناوری Open RAN چگونه می‌تواند امنیت شبکه 5G را افزایش دهد؟!

گزارشی از اتحادیه اروپا منتشر شده است که می‌گوید فناوری Open RAN پتانسیل افزایش مفاد امنیت سایبری این قاره را دارد. اما با این حال، هشدار می‌دهد که اگر قرار است این وعده محقق شود، باید شرایط خاصی رعایت شود. بازار شبکه دسترسی رادیویی (RAN) یا Radio Access Network، به طور سنتی تحت تسلط چند بازیگر اصلی است که سایت‌های سلولی بسیار یکپارچه شامل رادیو، سخت افزار و نرم افزار را ارائه می‌دهند. این رویکرد، ترکیب و تطبیق نوآوری‌ها را برای اپراتورها دشوار کرده است و ثابت کرده است که مانعی قابل توجه برای ورود فروشندگان کوچک‌تر است.

فناوری Open RAN

فناوری OpenRAN یک رویکرد خنثی با طراحی‌های استاندارد است که به شرکت‌های مختلف اجازه می‌دهد تا سخت‌افزار و نرم‌افزار را تامین کنند. اپراتورها بر این باورند که این فناوری می‌تواند نوآوری را افزایش داده، هزینه‌ها را کاهش دهد و وابستگی به سه شرکت بزرگ اریکسون، هواوی و نوکیا را کاهش دهد. چندین گروه عمده اپراتورهای تلفن همراه اروپایی، از جمله Deutsche Telekom، Orange، Telefonica، TIM و Vodafone از این فناوری هیجان‌زده هستند. همچنین باید گفت که بسیاری از دولت‌ها می‌خواهند از اتکای بیش از حد به یک تامین‌ کننده اجتناب کنند.

در گزارش اتحادیه اروپا آمده است که قابلیت همکاری بیشتر قطعات، تنوع بیشتر تامین‌ کنندگان را تضمین می‌کند و به اپراتورها اجازه می‌دهد تا استراتژی چند فروشندگی را دنبال کنند. با تهیه تجهیزات رادیویی از بسیاری از ارائه دهندگان مختلف، اپراتورها در برابر آسیب پذیری‌های احتمالی در تجهیزات یک فروشنده محافظت می‌شوند و این کار، خود به محافظت از داده‌ها و کاهش اختلال در زیرساخت‌های حیاتی کمک شایانی می‌کند.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۳ در مورد اپل، متا و گوگل اجرایی می‌شود

در همین حال، استفاده از رابط‌ها و استانداردهای باز در Open RAN باعث افزایش دید شبکه شده و اتوماسیون خطر خطای انسانی در معرفی، نقاط ضعف بالقوه را کاهش می‌دهد. با این حال، این گزارش می‌گوید که مفهوم Open RAN هنوز بلوغ کافی ندارد و این یک ریسک کوتاه مدت است. به گفته این سازمان، افزایش پیچیدگی شبکه‌ها، سطوح حمله بیشتری را برای صحنه‌ سازی حملات به بازیگران مخرب معرفی می‌کند و همچنین خطر پیکربندی نادرست را افزایش می‌دهد. همچنین این گزارش استدلال کرده است که مشخصات و استانداردها هنوز به طور ذاتی از نظر طراحی ایمن نیستند.

برای کاهش خطرات، این گزارش اختیارات نظارتی خاصی را توصیه می‌کند که می‌توانند استقرارهای بزرگ را بررسی کرده و خطر تامین‌کنندگان، یکپارچه‌ کننده‌‌ها و ارائه‌ دهندگان خدمات را ارزیابی کنند. همچنین این گزارش خواستار آن بوده که هرگونه نقص احتمالی در سطح استاندارد برطرف شود و فناوری Open RAN در هر طرح امنیت سایبری 5G آینده اتحادیه اروپا در اسرع وقت گنجانده شود.

فناوری Open RAN

مارگارات وستاگر، معاون اجرایی اروپا با بیان شرایط مناسب برای عصر دیجیتال امروز، گفته است که اولویت و مسئولیت مشترک ما، اطمینان از استقرار به موقع شبکه‌های 5G در اروپا و در عین حال ایمن بودن آن‌هاست. معماری‌های RAN فرصت‌های جدیدی را در بازار ایجاد می‌کنند، اما این گزارش نشان می‌دهد که چالش‌های امنیتی مهمی را نیز به‌ ویژه در کوتاه‌ مدت ایجاد می‌کنند. برای همه شرکت کنندگان مهم است که زمان و توجه کافی را برای کاهش چنین چالش‌هایی اختصاص دهند تا وعده‌های فناوری Open RAN محقق شود.

به گفته TechRadar، طبق گزارشی از Dell’Oro Group، انتظار می‌رود فناوری‌های رادیویی باز تا سال ۲۰۲۶ حدود ۱۵ درصد از بازار شبکه دسترسی رادیویی (RAN) را به خود اختصاص دهند. سرعت پذیرش، تحلیلگرانی را تحت تاثیر قرار داده است که معتقدند Open RAN نه تنها نقش مهمی در استقرار 5G، بلکه در نسل‌های آینده مانند 6G نیز ایفا خواهد کرد.

اتحادیه اروپا به‌زودی همه شرکت‌ها را ملزم‌به استفاده از پورت USB-C در تمامی دستگاه‌های خود می‌کند

اپراتور Vodafone، اولین سایت تلفن همراه OpenRAN را در بریتانیا راه اندازی کرد که ترافیک 5G مستقیم مشتری در Bath را در اوایل سال جاری منتقل می‌کند و قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ حدود ۲۷۰۰ سایت را در ولز و جنوب غربی انگلستان مستقر کند. در همین حال، اپراتور Telefonica حدود ۸۰۰ سایت را در چهار بازار هدف، از جمله بریتانیا قرار داده است. گویا تا سال ۲۰۲۲ این اپراتور در حال آزمایش Open RAN بوده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان