حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دلایل فروش ضعیف آیفون SE 3 چیست؟ بررسی ۴ مورد مهم که اپل به آن توجه نکرد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، تحلیل بازار، تحلیل راهبرد

آیفون‌های SE اپل، سری محصولات مقرونه به‌صرفه این شرکت برای کسانی است که دوست دارند با قیمتی کمتر صاحب یک آیفون شوند. اما یک اشتباه محاسباتی توسط اپل باعث اقبال کم از این محصول شد. با این حال دلایل فروش ضعیف آیفون SE 3 چیست؟ با ترنجی همراه باشید.

دلایل فروش ضعیف آیفون SE 3 و نکاتی که اول به آن بی توجه بود…!

حدس و گمان‌های قبل از عرضه آیفون SE 3 چقدر امیدوار کننده بود؟ اما فروش آن پس از عرضه چرا اینقدر بد شد؟ ارزان‌ترین آیفون 5G در یک مقطع زمانی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دستگاه فروخت. با این حال، کمتر از یک ماه پس از عرضه، گزارش منابع مطلع نشان می‌دهد که سفارشات آیفون SE 3 حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. اگرچه تشخیص اخبار درست یا نادرست زنجیره تامین دشوار است، اما فروش بازار یک موضوع واضح است. در پلتفرم JD.com، پرفروش‌ترین فروشگاه آیفون SE 3 تنها کمی بیش از ۱۰۰۰ بررسی ثبت شده دارد. در مورد فروش حقیقی، اکثر فروشگاه‌ها معمولا کمتر از ۱۰۰ فروش دارند و در مقایسه، آیفون ۱۳ مینی بیش از ۲ میلیون بررسی دارد.

نه تنها در چین، بلکه در بررسی بازار آمریکای شمالی، ۵۶ درصد از اپراتورها دریافتند که تقاضا برای آیفون SE 3 ضعیف‌تر از آیفون SE قبلی است. در واقع، خیلی‌ها نمی‌دانند که آیفون SE 3 عرضه شده است. بنابراین سوال این است که چرا برآوردهای بازار در مورد آیفون SE 3 اینقدر اشتباه بوده است و چرا این دستگاه نظر مثبت مصرف کنندگان را دریافت نکرده است؟ در مورد سوال دوم، می‌توانید دلایل اصلی در ادامه پیدا کنید. حال بیایید ببینیم چرا تخمین فروش بازار برای این دستگاه تا این حد اشتباه بوده است.

۱. پیش‌بینی اشتباه اپل برای آیفون SE 3 با توجه به موفقیت آیفون SE 2

در سال ۲۰۱۹، اپل با فروش کم سری آیفون XR و آیفون XS مواجه شد. در آن زمان، تیم کوک، مدیر عامل اپل، نامه‌ای سرگشاده برای مقابله با این مشکل آیفون صادر کرد. در نیمه دوم سال، اپل شروع به تنظیم مجدد خط تولید تلفن همراه خود کرد و سری آیفون ۱۱ را به منظور تحریک مجدد فروش و با توزیع قیمت مناسب‌تری عرضه کرد. در آوریل سال بعد، اپل آیفون SE 2 را با قیمت ۳۲۹۹ یوان عرضه کرد.

دلایل فروش ضعیف آیفون SE 3

آیفون SE 2 با قیمت ۳۰۰۰ یوان عملکردی قوی و مناسب داشت. در سه ماهه دوم پس از عرضه، آیفون SE به یک عامل کلیدی در افزایش فروش آیفون‌های اپل در آن سه ماهه تبدیل شد. طبق گزارش Canalys، اپل تنها تولید کننده اصلی بود که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ این روند را کاهش داد. عرضه جهانی این دستگاه به ۴۵.۱ میلیون رسید که ۲۵ درصد افزایش سالانه را نشان می‌دهد. از این رقم، آیفون SE حدود ۲۸ درصد از فروش جهانی اپل را به خود اختصاص داده بود.

برای کل سال ۲۰۲۰، آیفون SE 2 با فروش حدود ۲۴.۲ میلیون دستگاه به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های تلفن همراه در جهان تبدیل شد و در رتبه بندی جهانی تنها پس از آیفون ۱۱ (با فروشی حدود ۶۴.۸ میلیون دستگاه) در رتبه دوم قرار گرفت. با چنین دستاوردهایی، نه اپل و نه حتی تحلیلگران نمی‌توانستند آمار فروش بیش از حد ضعیف آیفون SE 3 را تخمین بزنند. به خصوص پس از تمرکززدایی عملکرد دستگاه‌های 5G، دلیلی وجود ندارد که فروش نسل سوم از نسل دوم کمتر باشد. خوب، عملکرد مثبت آیفون SE 2 یکی از محرک‌های این پیش‌بینی وحشتناک اپل بود.

۲. آیفون SE 3 5G یک نوش‌‌دارو نیست

در آوریل ۲۰۲۱، فروش آیفون ۱۲، حدود ۷ ماه پس از عرضه، از ۱۰۰ میلیون دستگاه فراتر رفت و همان رکورد آیفون ۶ را به نام خود ثبت کرد. این رقم به این معنی است که عملکرد حضور 5G، همانند صفحه‌ نمایش بزرگ آیفون ۶ است و به کاربران دلایل کافی برای تعویض گوشی ارائه می‌دهد. بنابراین اپل وارد دور دیگری از چرخه تولید فوق العاده انبوه آن شده بود. روند جایگزینی دستگاه به دلیل فناوری 5G تا سری آیفون ۱۳ ادامه داشت. در سه ماهه پس از عرضه آیفون ۱۳، فروش آیفون دوباره افزایش یافت و اپل به جایگاه اول جهان از نظر عرضه بازگشت.

دلایل فروش ضعیف آیفون SE 3

فناوری 5G نه تنها کاربران قدیمی آیفون را با موفقیت به سمت ارتقاء دستگاه سوق داده است، بلکه آن دسته از کاربران بالقوه جدیدی را که حدود دو سال است از این تلفن استفاده می‌کنند نیز با موفقیت به سمت محصول جدید کشاند. در سال ۲۰۲۱، مصرف کنندگان آمریکای شمالی ۳ میلیارد دلار تلفن‌های دست دوم خود را برای ارتقای آیفون‌های جدید از طریق برنامه تعویض اپل تحویل دادند و تنها در سه ماهه چهارم پس از عرضه آیفون ۱۳، اپل حدود ۱.۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

دو دستگاه برتر با بیشترین حجم مبادلات، آیفون XR و آیفون ۱۱ بودند که هر دو در عرض سه سال عرضه شدند. آیفون XR برای چهارمین سه ماهه متوالی در صدر فهرست قرار گرفت و ۳۳ درصد از کل حجم تراکنش‌ها را به خود اختصاص داد. فناوری 5G با موفقیت موجی از جایگزینی آیفون را به راه انداخته بود. با اضافه شدن قابلیت 5G به آیفون SE 3 جدید، تحلیلگران و اپل فکر می‌کردند که فروش آن انفجاری خواهد بود. با این حال، واقعیت آشکار این است که وجود قابلیت 5G یک نوش‌دارو نیست.

۳. گوشی‌های هوشمند با صفحه‌ نمایش کوچک، تجربه مناسبی با 5G ندارند

مهم نیست که یک محصول چقدر عالی به نظر برسد، همه چیز باید به کاربر و سناریوی استفاده بازگردد. نقطه ضعف آیفون SE 3 در صفحه نمایش ۴.۷ اینچی LCD و ضعف ذاتی باتری تلفن‌های همراه با اندازه کوچک است. این دو ویژگی احتمالا با حضور فناوری 5G بیشتر کاهش می‌یابد. در وب‌ سایت‌های بزرگ، حتی اگر وبلاگ‌ نویسان ارزیابی دایره واژگان خود را برای توصیف احساس راحت عملکرد با یک دست از تلفن‌های همراه با صفحه‌ نمایش کوچک به پایان رسانده‌ باشند، وقتی صحبت از سناریوهای خاصی مانند عمر باتری و تماشای ویدیو می‌شود، همه انتقاد زیادی به این موضوع دارند.

تجربه بهتر سرعت شبکه 5G بر اساس فرضیه افزایش عمر باتری صادق است. حتی در آیفون ۱۲، باتری نزدیک به ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دستگاه پس از فعال سازی 5G کاهش شدیدی در طول عمر خود خواهد داشت. حضور یک باتری ۲۰۱۸ میلی آمپر ساعتی آیفون در SE 3 تعجب آور است و مطمئنا نمی‌تواند فشار مصرفی 5G را تحمل کند.

دلایل فروش ضعیف آیفون SE 3

از سوی دیگر، کاربران به وضوح می‌توانند نقص‌های 5G را احساس کنند. هنگام تماشای تصاویر ویدیویی با کیفیت بالا ممکن است منجر به تعویض ویدیو در مکان‌هایی با سیگنال 4G ضعیف شود. با این حال، در یک صفحه نمایش ۴.۷ اینچی از نوع LCD، کیفیت هر ویدیویی با استاندارد بالا ممکن است کاهش یابد. امروزه اندازه تلفن‌های همراه به طور کلی بین ۶.۱ تا ۶.۹ اینچ است و بزرگ‌ترین نمایشگر گوشی هوشمند نیز تا ۷ اینچ می‌رسد. در عصری که کاربران به رزولوشن 2K، نرخ نوسازی بالا و عمر باتری بیشتری نیاز دارند، آیفون SE 3 مانند یک گوشی دکمه‌ای نوکیا است که از تکنولوژی 5G پشتیبانی می‌کند.

۴. کاربران قدیمی آیفون SE، انتظار یک دستگاه بهتر از اپل داشتند

از آنجایی که فروش آیفون SE 2 در سال ۲۰۲۰ به ۲۴.۲ میلیون دستگاه رسید، چرا کاربران قدیمی دستگاه خود را به نسل جدید ارتقا نمی‌دهند؟ حجم فروش آیفون ۱۲ مینی در سال ۲۰۲۰ حدو ۱۴.۵ میلیون دستگاه بود. بر اساس این حدس تقریبی، تعداد کل کاربران آیفون با صفحه نمایش کوچک کمتر از ۴۰ میلیون نفر است. البته کاربران نسبت به قیمت‌ها حساسیت بیشتری دارند.

به گفته GizChina، بازار آیفون‌های با صفحه نمایش کوچک اشباع شده است و به نظر می‌رسد فروش آیفون ۱۳ مینی گواهی بر این موضوع است. گفته می‌شود اپل تولید نسخه مدل مینی را متوقف کرده است. از نقطه نظر تحلیل بازار، آیفون SE 3 تقریبا یک پاسخ کامل است و ارزان‌ترین آیفون 5G دنیاست و هیجان انگیز به نظر می‌رسد. با این حال، این دستگاه نیاز کاربران را به خوبی پاسخ نمی‌دهد. کاربران قدیمی هنوز با دستگاه‌های خود راحت هستند، در حالی که برخی اکنون از مدل‌های مینی استفاده نیز می‌کنند.

دلایل فروش ضعیف آیفون SE 3

امروزه محبوبیت گوشی‌های موبایل ۶ اینچی با صفحه نمایش بزرگ، وابستگی و تخیل کاربران، بسته به نوع به تلفن‌های همراه است. کاربران باید با هزینه تعویض مجدد به یک گوشی ۴.۷ اینچی کنار بیایند که بسیار بیشتر از دو سال پیش است. از این گذشته، در طول دوره عرضه آیفون SE 2، کاربران اپل هنوز در دوره صفحه نمایش بزرگ ۵.۵ اینچی بودند که توسط سری آیفون ۶ نشان داده می‌شد. اکنون مدل ۵.۵ اینچی مدل مینی است و حتی اپل هم اکنون در عصر دستگاه‌های ۶ اینچی قرار دارد. نظر شما درباره دلایل فروش ضعیف آیفون SE 3 چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان