همانطور که احتمالا مطلع هستید، اقدام اپل با ایجاد یک انحصار در فروشگاه نرمافزای اپ استور و عدم اجازه به فعالیت سایر فروشگاههای نرمافزاری در پلتفرم خود، انتقادات زیادی از جانب قانون گذاران سایر کشورها و حتی توسعه دهندگان نیز به همراه داشته است. اما حالا باید دلایل عدم اجبار اپل به پذیرش قانون نصب جانبی برنامه از زبان تیم کوک را بشنویم. با ترنجی همراه باشید.
اصطلاح Sideloading در مورد یک برنامه، مربوط به زمانی است که آن اپلیکیشن را از یک فروشگاه شخص ثالث نصب میکنید (نه اینکه آن برنامه را از فروشگاه برنامه مرتبط با سازنده گوشی خود نصب کنید). به عنوان مثال، اگر صاحب یک آیفون هستید، تلاش برای نصب یک برنامه خارج از اپ استور به عنوان یک Sideloading یا “روش نصب جانبی” در نظر گرفته میشود و اپل در این مورد به شدت مخالفت میکند و چنین کاری را مجاز نمیداند.
مالیات اپل برای پرداخت درون برنامه در هلند اکنون به ۲۷ درصد رسیده است
از طرف دیگر، بارگذاری جانبی یک برنامه در اندروید مجاز است. برای فعال کردن بارگذاری جانبی در اندروید، میتوانید به بخش تنظیمات، سپس بخش امنیت و حریم خصوصی رفته و گزینه نصب از منابع ناشناخته را فعال کنید. از سوی دیگر، اپل نگران است که اگر به کاربران آیفون یا آیپد اجازه دهد برنامهها را از فروشگاههای شخص ثالث نصب کنند، حریم خصوصی آنان به خطر بیفتد.
تیم کوک میگوید که اجازه دادن به کاربران برای بارگذاری برنامهها از پلتفرمهای جانبی در آیفون میتواند منجر به نصب بدافزار بر روی دستگاه آنان شود. در همین رابطه، قانون گذاران اروپایی در حال کار بر روی قانونی هستند که به منظور ایجاد یک محیط رقابتیتر، اپل را مجبور میکند تا به کاربران اجازه دهد برنامههای آیفون و آیپد را از فروشگاههایی غیر از اپ استور اپل دانلود و نصب نمایند. این موضوع خود بخشی از قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) است.
روز سه شنبه، تیم کوک، مدیر عامل اپل در اجلاس جهانی حریم خصوصی IAPP به صحبت در این موضوع پرداخت که البته حفظ حریم خصوصی موضوع اصلی صحبتهای وی بود. به گفته سایر منابع، تیم کوک همچنین مخالف قوانینی است که اپل را مجبور به ایجاد تغییرات در اپ استور میکند. وی همچنین بیان میکند که چنین قانونی، در حالی که شاید شانس رقابت با اپل را افزایش دهد، اما در واقع میتواند تاثیرات منفی بر حریم خصوصی و امنیت کاربران داشته باشد.
به طور خاص، تیم کوک از “شرکتهای داده محور” که تشنه پیدا کردن اطلاعات کاربران هستند، نام برد که میتوانند پروتکلهای مرتبط با امنیت این پلتفرم را دور بزنند تا در صورت مجبور شدن اپل به اجازه دانلود و نصب برنامهها از منابع جانبی در آیفون و آیپد، کاربران را ردیابی کنند. وی گفت که اپل به رقابت اعتقاد دارد، اما نه به قیمت به خطر انداختن حریم خصوصی کاربران خود.
تصویب قانون DMA در اروپا میتواند تغییرات زیادی در نحوه فعالیت اپل ایجاد نماید
او همچنین خاطر نشان کرد که دادههای iCloud رمزگذاری شده است و سال گذشته این شرکت ویژگی شفافیت ردیابی اپلیکیشن (ATT) خود را منتشر کرد که به کاربران اجازه میدهد از ردیابی توسط برنامهها خودداری کنند. قابل ذکر است که ردیابی کاربران با هدف نمایش تبلیغات به صورت هوشمند صورت میگیرد و این قابلیت در یک دوره حدود ۱۰ میلیارد دلار به فیسبوک ضرر وارد کرد.
علیرغم آنچه که تیم کوک میگوید، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اجازه نصب برنامهها از منابع دیگر جانبی در آیفون منجر به فروپاشی فروشگاه اپل شود. اما شاید این موضوع، کنترل کامل اپ استور را از دست اپل خارج خواهد کرد. این هدف DMA اتحادیه اروپا و قانون بازارهای برنامه باز آمریکا است. مورد دوم نه تنها اپل را مجبور میکند تا بارگذاری جانبی برنامهها را مجاز کند، بلکه از این شرکت و حتی گوگل نیز میخواهد که توسعه دهندگان را مجبور به استفاده از پلتفرمهای پرداخت درون برنامهای خود نکنند.
اپل نگران است که اگر اجازه نصب برنامهها از سایر منابع را بر روی آیفون بدهد، این خطر را ایجاد می کند که کاربران به طور تصادفی بدافزاری را روی تلفن خود نصب کنند. این یک نکته بسیار مهم است، زیرا اپل راهی برای بررسی ایمنی برنامههایی که کاربران در سایر فروشگاهها، در حال نصب آنها هستند ندارد. از سوی دیگر، کاربران آیفون میتوانند استدلال کنند که آنها برای خرید گوشی پول میپردازند و باید بتوانند هر کاری که میخواهند با آن انجام دهند. گوگل میگوید که قانون DMA اتحادیه اروپا میتواند نوآوری و انتخاب در دسترس کاربران اروپایی را کاهش دهد.
به گفته PhoneArena، تیم کوک سالها به نفع مقررات عمومی حفاظت از دادههای اروپا (GDPR) صحبت کرده است. بسیاری از شرکتها مدتهاست که از قانون GDPR حمایت میکنند و همچنان خواستار یک قانون قوی حفظ حریم خصوصی در ایالات متحده هستند. GDPR شرکتها را مجبور میکند تا قبل از اینکه به آنها اجازه داده شود اطلاعات کاربران خود را جمعآوری کنند، از آنها اجازه بگیرند. هدف این کار آن است که شرکتها از دادههای شخصی و حریم خصوصی شهروندان اروپایی محافظت کنند.
هراس توسعه دهندگان اپلیکیشن از سیاست های ضد انحصار اپل و گوگل
اما تیم کوک باید مراقب باشد زیرا گاهی اوقات با وجود آن که این شرکت به هر چیزی که میخواهد، میرسد، اما مجازات نقض قانون GDPR بسیار شدید است. به عنوان مثال، یک شرکت میتواند تا ۲۰.۳۷۲.۰۰۰ دلار یا ۴ درصد از درآمد جهانی سال مالی قبل خود جریمه شود (بر اساس هر رقمی که بیشتر باشد). درآمد مالی اپل در سال گذشته نزدیک به ۳۶۶میلیارد دلار بود که ۴ درصد آن حدود ۱۴ میلیارد دلار خواهد بود.
در ایالات متحده، قانونگذاران در حال انجام اقداماتی هستند که اپل را مجبور میکند تا به فروشگاههای شخص ثالث اجازه فعالیت دهد. این بدان معناست که شرکتهای داده محور میتوانند از قوانین حفظ حریم خصوصی اپل دوری کنند و یک بار دیگر آن را دور بزنند. به همین دلیل مدیر عامل اپل گفت که آنها میخواهند کاربران را برخلاف میل آنها، ردیابی کنند. همچنین به طور بالقوه به هکرها راهی برای دور زدن حفاظتهای امنیتی جامعی که ما ایجاد کردهایم میدهد و آنها را در تماس مستقیم با کاربران اپل قرار میدهد. ما قبلا آسیب پذیریهایی را که در دستگاههای دیگر شرکتها ایجاد شده است، دیدهایم.