حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

متخصصان معتقدند عواقب ویژگی ATT اپل نگرانی‌های رقابتی را برجسته‌تر می‌کند

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، تحلیل راهبرد، سیاست، گوگل

احتمالا تاکنون بارها نام ویژگی ATT اپل را شنیده‌اید. ویژگی App Tracking Transparency یا شفافیت رهگیری برنامه کمک می‌کند تا کاربر امکان ردیابی خود را برای نمایش تبلیغات هوشمند غیرفعال کند. این قابلیت در یک سال حدود ۱۰ میلیارد دلار به فیسبوک ضرر رساند و حالا متخصصان معتقدند عواقب ویژگی ATT اپل نگرانی‌های رقابتی را برجسته‌تر می‌کند. با ترنجی همراه باشید.

عواقب ویژگی ATT اپل چیست و چگونه به بازار رقابتی لطمه می‌زند؟!

یک بررسی مهم درباره ۱۷۵۹ برنامه iOS، قبل و بعد از اجرای ویژگی مهم ATT توسط اپل در سال گذشته (که برای ردیابی کاربران برنامه، به مجوز آن‌ها نیاز داشت) نشان می‌دهد که این اقدام با جلوگیری از این امر ردیابی را دشوارتر کرده است. از سویی اپل مجموعه‌ای از شناسه‌ها را برای تبلیغ کنندگان (IDFA)، که می‌تواند برای ردیابی کاربران بین برنامه‌ای استفاده شود را ایجاد کرده است.

با این حال، محققان تغییر کمی در ردیابی کتابخانه‌های ساخته شده در برنامه‌ها پیدا کردند و همچنین مشاهده کردند که بسیاری از برنامه‌ها با وجود اینکه کاربر درخواست کرده بود برنامه‌ها اور را ردیابی نکنند، همچنان داده‌های ردیابی را جمع‌آوری می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها شواهدی را یافتند که نشان می‌دهد سازندگان اپلیکیشن‌ها با استفاده از کدهای سمت سرور، در تلاش برای دور زدن ATT اپل، درگیر انگشت نگاری کاربران با حریم خصوصی هستند. این موضوع نشان می‌دهد که تصمیم اپل ممکن است انگیزه‌ای برای حرکت متقابل توسعه‌ دهندگان برای به کارگیری ابزارهای دیگر باشد تا کاربران iOS را رهگیری کنید.

ضرر ۱۰ میلیارد دلاری شبکه های اجتماعی از سیاست “شفافیت رهگیری برنامه” اپل

آن‌ها گفته‌اند ما حتی یک نمونه واقعی از Umeng، که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فناوری چینی علی بابا است را پیدا کردیم که از کد سمت سرور آن‌ها برای ارائه شناسه بین برنامه‌های مشتق شده از اثر انگشت به سایر برنامه‌ها استفاده می‌کند. استفاده از انگشت نگاری در تخطی از سیاست‌های اپل است و این سوال را در مورد اینکه این شرکت تا چه حد می‌تواند سیاست‌های خود را اجرا کند، ایجاد می‌کند. قابلیت ATT در نهایت ممکن است تغییر فناوری‌های ردیابی را در پشت صحنه تشویق کند، به طوری که آن‌ها خارج از دسترس اپل باشند. به عبارت دیگر، قوانین جدید اپل ممکن است به شفافیت کمتری در مورد ردیابی نسبت به آنچه که در حال حاضر داریم، از جمله برای محققان دانشگاهی منجر شود.

مقاله پژوهشی با عنوان «خداحافظ پیگیری؟ تاثیر تگ‌های شفافیت و حریم خصوصی ردیابی اپلیکیشن‌ها در iOS»، کار چهار دانشجو وابسته به دانشگاه آکسفورد و پنجمین محقق مستقل مستقر در ایالات متحده است. قابل ذکر است که نتایج این تحقیق به صورت پیش‌چاپ منتشر شده است. به این معنی که هنوز مورد بازبینی ناظرین قرار نگرفته است.

این تیم محقق گفته است که باید توجه داشته باشید که تحقیق ما هنوز در مرحله پیش‌چاپ است و ممکن است تا زمان انتشار نهایی تغییرات جزئی در مقاله ایجاد شود. ما دو نسخه از ۱۷۵۹ برنامه iOS را از فروشگاه App UK تجزیه و تحلیل کردیم. یک نسخه از آن برای iOS 14 و نسخه دیگری برای مطابقت با قوانین جدید به‌روز شده است. یکی دیگر از اجزای این مطالعه به “برچسب‌های فید حریم خصوصی” که اپل در پایان سال ۲۰۲۰ در iOS معرفی کرد نگاه دارد. در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که این برچسب‌ها اغلب نادرست هستند.

عواقب ویژگی ATT اپل

سیستم اپل، که هدف آن ارائه یک مرور کلی به کاربران iOS از میزان داده‌ای است که برای استفاده از یک برنامه صرف می‌کنند، از توسعه دهندگان برنامه می‌خواهد که نحوه پردازش داده‌های کاربران خودشان را اعلام کنند. در اینجا، محققان تفاوت‌های قابل‌ توجهی را بین شیوه‌های داده‌های افشا شده و واقعی اپلیکیشن‌ها پیدا کردند که به گفته آن‌ها ممکن است احساس امنیت کاذبی برای مصرف‌ کنندگان ایجاد کند و آن‌ها را در مورد میزان حریم خصوصی که برای استفاده از یک برنامه صرف می‌کنند، گمراه کند.

آن‌ها در بخشی از این تحقیق گفته‌اند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که شرکت‌های ردیابی، به ویژه شرکت‌های بزرگ‌تر با دسترسی به انبارهای بزرگ شخص اول، همچنان کاربران را در پشت صحنه ردیابی می‌کنند. از اکوسیستم داده تلفن همراه آن‌ها می‌توانند این کار را از طریق طیف وسیعی از روش‌ها، از جمله استفاده از آدرس‌های IP برای پیوند دادن شناسه‌های خاص نصب شده در بین برنامه‌ها و از طریق عملکرد ورود به سیستم ارائه شده توسط برنامه‌های جداگانه (مانند ورود به سیستم گوگل، فیسبوک و یا آدرس ایمیل) انجام دهند.

این مورد به خصوص در ترکیب با ویژگی‌های بیشتر کاربران و دستگاه آنان موثرتر است. داده‌های ما تایید کرده است که آن اطلاعات هنوز به طور گسترده توسط شرکت‌های ردیابی جمع‌آوری می‌شوند، می‌توان رفتار کاربر را در بین برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها (مانند اثرانگشت و ردیابی گروهی) تجزیه و تحلیل کرد. بنابراین یک نتیجه مستقیم ATT می‌تواند تقویت عدم تعادل قدرت موجود در اکوسیستم ردیابی دیجیتال باشد.

ویژگی جدید شفافیت رهگیری برنامه ها در iOS 14.5 اپل، به نفع گوگل تمام می شود!

این مقاله ممکن است به استدلال‌هایی که سعی می‌کنند قانون رقابت را علیه حقوق حریم خصوصی مطرح کنند، بیشتر توجه می‌کند. زیرا نویسندگان مقاله بر اساس یافته‌های خود می‌گویند که اپل و سایر شرکت‌های بزرگ توانسته‌اند قدرت بازار خود را در نتیجه اجرای اقداماتی مانند ATT افزایش دهند و حالا کاربران بیشتر بر حفظ حریم خصوصی خود نظارت دارند.

در این مورد با شرکت اپل برای اظهار نظر تماس گرفته شد، اما در زمان نگارش این مقاله، اپل پاسخی به این موضوع نداده بود. همچنین سیستم‌های ضد انحصارگری قبلا تعدادی شکایات را در مورد ویژگی ATT اپل ارائه کرده‌اند. در حالی که یک طرح جداگانه توسط گوگل برای منسوخ کردن پشتیبانی از ردیابی کوکی‌ها در مرورگر کروم خود و تغییر به فناوری‌های هدف گذاری تبلیغات جایگزین (که غول فناوری همچنین گفته است آن را برای دستگاه‌های اندرویدی نیز خواهد آورد) به طور مشابه در ماه‌های اخیر شکایات مراجع ضد انحصار را به خود جلب کرده است.

اتحادیه اروپا در تلاش برای تامین امنیت کاربران

همانطور که از اوضاع و احوال می‌توان فهمید، هیچ یک از دو حرکت این سازندگان، یعنی شفافیت رهگیری برنامه‌های اپل و جعبه ایمنی حریم خصوصی گوگل، به طور کامل توسط قانون گذاران حوزه ضد انحصار مسدود نشده است، اگرچه طرح Sandbox گوگل به دنبال مداخله مراجع ضد انحصار انگلیس (که منجر به آن شد) همچنان در اروپا تحت نظارت دقیق قرار دارد، اما این شرکت یک سری تعهدات را در مورد چگونگی توسعه هسته این فناوری را ارائه داده است. این مداخلات همچنین به احتمال زیاد با به تاخیر انداختن جدول زمانی اصلی گوگل به آن‌ها کمک کرده است.

اتحادیه اروپا همچنین در حال انجام یک بررسی رسمی ضد انحصاری در مورد فناوری تبلیغاتی گوگل است که شامل بررسی طرح Sandbox می‌شود. اگرچه، در زمان اعلام این تحقیق، تاکید شد که هر تصمیمی باید حریم خصوصی کاربر را نیز در نظر بگیرد و حتی گفته شد که مراجع ذیربط به این موضوع توجه خواهند کرد، اما نیاز به محافظت از حریم خصوصی کاربران، مطابق با قوانین اتحادیه اروپا در این زمینه، مانند مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها در نظر گرفته شده و تاکید می‌کند که قانون رقابت و قوانین حفاظت از داده‌ها باید دست به دست هم دهند تا اطمینان حاصل شود که بازارهای تبلیغات نمایشی در این زمینه فعالیت می‌کنند و یک میدان بازی برابر که در آن همه فعالان بازار به یک روش از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کنند، مشغول باشند.

آزادی عمل اپل به توسعه دهندگان در ردیابی کاربران برای اهداف تبلیغاتی

این کار مشترک توسط مرجع رقابت انگلیس (CMA) و تنظیم‌کننده‌های حریم خصوصی (ICO) نیز رویکردی است که در سراسر رویه سیستم جعبه ایمنی حفظ حریم خصوصی CMA انجام شده است. در سال گذشته، کمیسر اطلاعات در بریتانیا به adtech گفت که باید از هدف‌ یابی تبلیغات مبتنی بر ردیابی و ردگیری دوری کند و همچنین وی توسعه فناوری‌های هدف‌ یابی تبلیغات جایگزین که نیازی به پردازش داده‌های افراد ندارند، خواستار شد.

در مقاله تحقیقاتی، محققان خود در ادامه حدس می‌زنند که کاهش دسترسی به شناسه‌های دائمی کاربر در نتیجه حضور ATT اپل می‌تواند در طول زمان به طور قابل ملاحظه‌ای حریم خصوصی برنامه را بهبود بخشد و دقیقا این تغییرات گسترده‌تر در حال انجام برای بازنویسی و هدف‌ گذاری تبلیغات اشاره می‌کند. فن‌آوری‌هایی (مانند Sandbox Google) ادعا می‌کنند برای حفظ حریم خصوصی بهتر هستند، اما محققان خاطرنشان کردند این ادعاها باید مورد بررسی قرار گیرند زیرا دارای پتانسیل دور کردن محاسبات اقتصادی از تکنیک‌های خصمانه حریم خصوصی مانند انگشت نگاری هستند.

با این حال، آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این مهاجرت به دور از ردیابی، قدرت بازار پلتفرم‌های بزرگ را بیشتر متمرکز می‌کند. در حالی که در کوتاه مدت، برخی از شرکت‌ها ممکن است سعی کنند IDFA را با شناسه‌های آماری جایگزین کنند،اما دسترسی کمتر به شناسه‌های غیراحتمالی بین برنامه‌ای ممکن است رقابت کارگزاران داده و سایر شرکت‌های ردیاب کوچک‌تر را بسیار سخت کند.

تکنیک‌هایی مانند اثر انگشت و ردیابی همگروهی ممکن است در مقایسه با راه‌حل‌های حفظ حریم خصوصی روی دستگاه، به اندازه کافی رقابتی نباشند. ما در حال حاضر شاهد تغییر صنعت تبلیغات به سمت پذیرش چنین راه‌ حل‌هایی هستیم که توسط تصمیمات بازیگران بزرگ این پلتفرم هدایت می‌شود (مانند Google’s FloC / Topics API و Android Privacy Sandbox، ATT Apple و Privacy Nutrition Labels)، اگرچه بحث بیشتری مورد نیاز است اما این فناوری‌های جدید به طور معناداری از حریم خصوصی محافظت می‌کنند.

عواقب ویژگی ATT اپل

با این حال، نتیجه خالص این تغییر به سمت روش‌های حفظ حریم خصوصی بیشتر، احتمالا تمرکز بیشتری روی بازیگران بزرگ بازار خواهد بود، زیرا گزارش‌های اولیه در مورد سهم بازاریابی برنامه‌ ریزی‌ شده سه‌برابری اپل، در فناوری‌های تبلیغاتی توسط Facebook/Meta و دیگران، و تغییر الگوهای هزینه تبلیغ دهندگان را نشان می‌دهد. در پایان، تبلیغات برای کاربران iOS که برخی از ثروتمندترین افراد هستند فرصتی خواهد بود که بسیاری از تبلیغ‌ کنندگان نمی‌توانند آن را از دست بدهند. بنابراین آن‌ها برای ادامه هدف‌ گذاری درست به فناوری‌های تبلیغاتی شرکت‌های فناوری بزرگ‌تر تکیه خواهند کرد تا مخاطبان آن‌ها را با تبلیغاتشان همراه کنند.

این مقاله همچنین از شکست قانون گذاران و سیاست‌ گذاران اروپایی در سرکوب ویژگی ردیابی با اجرای قوانین حفظ حریم خصوصی مانند مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) یاد می‌کند و می‌نویسد که این بسیار نگران کننده است که چند تغییر فقط توسط یک شرکت خصوصی مانند اپل انجام شود. به نظر می‌رسد حفاظت از داده‌ها در برنامه‌ها نایزمند بیش از چندین سال بحث و تلاش در سطح بالا توسط تنظیم کننده‌ها، سیاست گذاران و دیگران باشد.

این امر قدرت نسبی این شرکت‌های بزرگ و شکست قانون‌ گذاران در اجرای کافی GDPR را برجسته می‌کند. یک رویکرد موثر برای افزایش انطباق با قانون حفاظت از داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی در عمل ممکن است مقررات هدفمندتر بازیگران اصلی بازار باشد که تاکنون هیچ مقررات هدفمندی در ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا وجود نداشته است. با این حال، مقررات هدفمند برای این شرکت‌ها در حال کاهش است. البته با سرعتی که بازهم کندتر از تبلیغاتی است که هر میلی‌ثانیه هر روز به حراج گذاشته می‌شوند و در مخاطبین را هدف قرار می‌دهند.

ویژگی شفافیت رهگیری برنامه اپل تبلیغ کنندگان را به سوی اندروید سوق می‌دهد

اتحادیه اروپا در ماه گذشته به توافق سیاسی در مورد اصلاحات رقابتی پیشین برای این شرکت‌ها، معروف به قانون بازارهای دیجیتال، دست یافت و قانونگذاران در آن زمان گفتند که انتظار دارند این قانون در ماه اکتبر اجرایی شود. اگرچه بعید به نظر می‌رسد که تا سال ۲۰۲۳ این قانون واقعا اجرایی شود و در حال حاضر بحث‌هایی در مورد اینکه آیا این کمیسیون منابع کافی برای اعمال فشار علیه برخی از با ارزش‌ترین شرکت‌های‌ جهان با بازار در حال گسترش آنان به وسیله وکلای داخلی خود خواهد داشت یا خیر وجود دارد.

در همین حال، انگلیس نسخه سفارشی خود را از این نوع اصلاحات رقابتی بزرگ فناوری دارد. قانون حمایت از رقابت این کشور در سال ۲۰۲۰ پیگیری شد، اما هنوز در انتظار تصویب قانونی برای توانمندسازی واحد بازارهای دیجیتال است و گزارش‌های اخیر در مطبوعات بریتانیا حاکی از آن است که لایحه رقابت دیجیتال تا سال آینده به پارلمان ارائه نخواهد شد که به معنای تاخیر بیشتر است.

به گفته TechCrunch، آلمان در اینجا جلوتر از انگلیس است، زیرا در ابتدای سال گذشته اصلاحات رقابتی را تصویب کرد. همچنین اوایل سال جاری گوگل را مشمول این سیستم ویژه کنترل سوء استفاده شناسایی کاربران کرده است. اگرچه FCO این کشور هنوز باید کار بررسی محصولات مختلف گوگل را که باعث نگرانی رقابتی آن می‌شوند، تکمیل کند، اما این امکان وجود دارد که امسال شاهد اجرای برخی از قوانین هدفمند توسط FCO باشیم. نظر شما درباره عواقب ویژگی ATT اپل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان