حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم بلاک چین اپل احتمالا توسط این شرکت ساخته خواهد شد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، شایعات، فناوری‌های نوین

بلاک چین یکی از فناوری‌هایی است که در چندین و چند سال اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. گرچه با شنیدن نام این فناوری ناخواسته یاد دنیای رمزارزها خواهیم افتاد اما بلاک چین محدود به همین زمینه نیست. اخیرا شایعاتی مطرح شده است که گویا سیستم بلاک چین اپل احتمالا توسط این شرکت ساخته خواهد شد. با ترنجی همراه باشید.

هدف کوپرتینویی‌ها از توسعه یک ساز و کار BlockChian چیست؟

این هفته، خبر جالبی در مورد یک برنامه NFT در اپ استور منتشر شد و علی‌رغم اینکه ماه‌ها در معرض دید عموم قرار داشت، به نظر می‌رسید اپل به‌طور ناگهانی آن را حذف کرده است. اپل استدلال کرده بود که این برنامه با فروش NFT هایی که نمی‌توانستند دوباره به فروش روند و حتی در یک بلاک چین ذخیره نمی‌شدند، مشتریان را گمراه می‌کرده است. در واقع این برنامه کمی مبهم به نظر می‌رسد، اما این موضوع تقصیر توسعه دهنده آن نیست. به نظر می‌رسد این برنامه برای منطقه خاکستری راهنمای غیر موجود اپل (برای NFT ها) ساخته شده است. قابل ذکر است که ظرف یک ساعت پس از انتشار این خبر، اپل به طرز شگفت انگیزی آن را در اپ استور بازگرداند.

توکن NFT چیست؟ هرآنچه باید درباره توکن های غیرقابل تعویض بدانید

کل این داستان، سوال جالب‌تری را در ذهن ایجاد می‌کند و آن هم این است که دقیقا برنامه اپل برای NFT چیست؟ از یک طرف، مطمئن هستم که اپل چیزی جز ممنوعیت صریح NFT در اپ استور نمی‌خواهد. اپل استدلال کرده است که بخش کلیدی App Store، محافظت از کاربران در برابر کلاهبرداری است. کاری که انجام آن در محیط NFT امروزی بسیار دشوار است. قرار دادن برنامه‌هایی با هدف کلاه‌برداری در داخل سیستم بسیار امن اپ استور، خود مانند یک کابوس به نظر می‌رسد و این شاید چیزی است که اپل را ملزم می‌کند SEC داخلی خود را بسازد.

سیستم بلاک چین اپل

اما به جز این، یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد؛ اپل پول را زیادی دوست دارد و به طور خاص، به درآمد خدمات خود از فروشگاه اپ استور اهمیت زیادی می‌دهد. بازی‌ها محبوب‌ترین مواردی در اپ استور هستند که سالانه ده‌ها میلیارد دلار درآمد برای اپل به ارمغان می‌آورند. چشم انداز استقبال شرکت‌های بازی سازی از NFT ها در یک دهه آینده به طور فزاینده‌ای محتمل به نظر می رسد و از دست دادن این درآمد برای پایبندی اپل به پرداخت های درون برنامه‌ای در بازی‌های موبایلی مخرب خواهد بود.

اپل چگونه سیستم پرداخت درون برنامه‌ای IAP خود را با NFT ها و دارایی‌های بلاک چین محاسبه می‌کند؟

در حالی که اپلیکیشن‌های فردی ممکن است بتوانند مالیات اپل بر فروش اولیه NFT‌ها را توجیه کنند، اما هیچ راهی وجود ندارد که همین هزینه‌ها برای فروش ثانویه همتا به همتا NFT‌هایی که قبلا متعلق به آن‌ها هستند، بالا برود. ویترین‌های NFT مانند OpenSea و Rarible قبلا برنامه‌هایی را در اپ استور منتشر کرده‌اند، اما این برنامه‌های محلی فقط به کاربران اجازه می‌دهند NFT ها را مشاهده کنند و اصلا با اپل که مالک این فروشگاه است درگیر نمی‌شوند. اکثر استارت‌آپ‌های قانونی NFT در حال بررسی نحوه ادامه کار در تلفن همراه هستند و اپل از دستورالعمل‌های واضح خودداری می‌کند. این موضوع می‌تواند توسعه‌ دهندگان بیشتری را به سمت سرمایه‌ گذاری در تجربیات مبتنی بر وب سوق دهد که قوانین App Store را دور می‌زند.

سیستم بلاک چین اپل

به اعتقاد TechCrunch، چیزی که کاملا واضح است این است که اگر اپل در قوانین اپ استور خود یک تقسیم بندی خاص برای NFT ایجاد کند، کاملا طبق شرایط خودش خواهد بود. آن‌ها می توانند چندین مسیر مختلف را انتخاب کنند. ما می‌توانستیم دنیایی را ببینم که در آن اپل فقط می‌توانست به دارایی‌های خاصی روی بلاک چین‌های خاص اجازه دهد یا حتی بلاک چین خود را بسازد. اما مسیر اپل به سمت کنترل تجربه کاربری به احتمال زیاد متکی به این خواهد بود که اپل در ساخت قراردادهای هوشمند خود برای NFT ها، هزینه مستقیم می‌گیرد که ممکن است توسعه دهندگان مجبور به استفاده از آن برای سازگاری با قوانین اپ استور شوند.

این را می‌توان به راحتی به عنوان تلاشی برای اطمینان از اینکه مصرف کنندگان تجربه ثابتی دارند و می‌توانند به پلتفرم‌های NFT در اپ استور اعتماد کنند، توجیه کرد. این قراردادهای هوشمند می‌توانند حق امتیاز اپل را به طور خودکار ارسال کنند و منجر به ساخت مسیر جدیدی برای پرداخت درون برنامه‌ای شوند. هزینه ای که حتی می‌تواند در تراکنش‌هایی که خارج از اکوسیستم اپل انجام می‌شود ادامه یابد. همچنین می‌توان عملکردهای پیچیده‌تری را ایجاد کرد که این به اپل امکانی را خواهد داد که گردش‌های کاری مانند معکوس کردن تراکنش‌ها را مدیریت کند.

توکن های NFT در خطر مرگ خاموش

نیازی به گفتن نیست که هر یک از این حرکت‌ها در میان توسعه دهندگان فعلی بسیار بحث برانگیز خواهد بود. هر گونه اجباری در مورد نحوه نگارش قراردادهای هوشمند و مجاز به استفاده از آن‌ها توسط اپل ، تغییر بزرگی را در دنیای رمزنگاری ایجاد می‌کند و به آشفتگی زیادی در اکوسیستم توسعه دهندگان منجر می‌شود. اما کاملا واضح است که اپل برای مدت طولانی‌تری جهت نادیده گرفتن این بازار کار سختی خواهد داشت.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان