حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توکن NFT چیست؟ هرآنچه باید درباره توکن های غیرقابل تعویض بدانید

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | رمزارز

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال و بیت کوین آشنایی داشته باشید، این روزها حتما نام توکن NFT یا توکن های غیرقابل تعویض به گوش تان خورده است. اما NFT به چه معناست و چه کاربردی دارد؟ اصلا توکن در بازار رمزارزها به چه معناست؟ اگر قصد ندارید از دنیای دیجیتال آینده عقب بمانید این مقاله را از دست ندین! 😉

توکن NFT یا توکن های غیرقابل تعویض

NFT ها یکی از جدیدترین ابداعات در حوزه رمزارزها هستند که عمر بسیار کوتاهی دارند. توکن غیرقابل تعویض، توکن غیرقابل معاوضه و توکن غیرمثلی همه در برگردان فارسی توکن NFT استفاده شده است. توکن در دنیای ارزهای دیجیتال به ارزها و کوین هایی گفته می شود که بلاکچین یا شبکه اختصاصی خود را ندارند.

توکن NFT

توکن NFT

 

NFT مخفف چیست؟

Non-Fungible Token را به اختصار NFT می گویند. NFT یک توکن منحصربه فرد (unique) بوده و با هیچ چیز دیگری قابل تعویض نیست. (در جهان تنها یک برج ایفل وجود دارد که در پاریس ساخته شده است، یک انسان به نام لیونل مسی وجود دارد و…)

بگذارید با یک مثال ادامه دهیم.

یک بازی را نظر بگیرید که در ابتدا منطقه کوچکی به رایگان در اختیار شما قرار می گیرد که در آن هیچ چیزی وجود ندارد. شما باید با استفاده از منابع اولیه ای که در اختیار دارید این منطقه را مدیریت کنید. تامین خوراک و پوشاک و مسکن، توسعه صنایع، ساخت ارتش، تاسیس مدرسه و بیمارستان و هرآنچه در زندگی واقعی می بینید را می توانید در این بازی ایجاد کنید.

این منطقه را به تدریج گسترش می دهید و کم کم زیرساخت های شهر خود را تاسیس می کنید. با بالا رفتن جمعیت و ایجاد ارتش، می‌توانید به سایر مناطق حمله کنید و آن ها را به چنگ خود درآورید. در نهایت شما کشوری خواهید ساخت که در آن المان های بسیار زیادی وجود دارد. شما می توانید این کشور را با تمام المان هایش به فروش برسانید.

این مثالی از یک بازی بر بستر بلاکچین است که برای ارزش گذاری پارامترهایش از توکن NFT استفاده می شود. اینجاست که باید نوع دیگری از توکن برای این هدف های خاص تعریف شود. به این نوع از توکن ها، توکن های غیر قابل تعویض (Non-Fungible Token) یا توکن NFT گفته می شود.

توکن NFT چیست؟

توکن NFT چیست؟

 

تاریخچه توکن NFT در بازار ارزهای دیجیتال

فعالیت اکوسیستم و توکن NFT ابتدا در سال ۲۰۱۷ با عرضه پروژه هایی نظیر کریپتوپانک ها (CryptoPunks) و کریپتوکیتی ها (CryptoKitties) شروع شد و از آن زمان تاکنون، این عرصه به صنایع و کاربردهای مختلفی راه یافته و همچنان در حال توسعه است.

کریپتوپانک ها که در اوایل سال ۲۰۱۷ بر بستر اتریوم بوجود آمدند، در حقیقت مجموعه‌ شخصیت های پیکسلی بودند و در حدود ۱۰ هزار مورد منحصربفرد را تشکیل می دادند. آن ها در ابتدا رایگان بودند اما بعد از اینکه کاربران علاقه زیادی به آن ها نشان دادند نقش آن ها در پروژه کاملا تغییر کرد. افزایش میزان علاقه و توجه مردم، به توکن NFT ثبات بیشتری داد و باعث شد تا به امروز ادامه پیدا کند. کریپتوپانک ها تا این حد رواج دارند که اکنون برخی از آن‌ها به قیمت ۶۰ اتر (هر اتر ۱۹۰۰ دلار!) فروخته می شوند.

 

از دیگر پروژه های اولیه و مهم NFT می توان کریپتوکیتیز اتریوم را نام برد که در آن کاربران می توانستند گربه های دیجیتال منحصربه فرد و زیبایی را به وجود بیاورند و خرید و فروش کنند. حجم معاملات این پروژه در مدت زمان کوتاهی در شبکه اتریوم از میلیون ها دلار عبور کرد و مشاهده شد که بازارهای جانبی پیرامون توکن NFT بسیار معتبر و بادوام هستند. هر گربه جدید در واقع یک توکن NFT است و دارای ویژگی های منحصر به خودش است.

 

بیت کوین یک تجارت فوق العاده کثیف است!🤨

 

برخی از این گربه ها در بازار این سایت تا ۱۰۰ اتر نیز قیمت گذاری شده‌اند! بر اساس گزارش سایت تحلیلی Nonfungible.com، اقتصاد توکن N‌FT تاکنون شاهد فروش بیش از ۱۰۹ میلیون دلار توکن بوده است که یک میلیون دلار آن در اسفندماه ۹۹ رخ داده است.

با تمام این صحبت ها، می توان گفت که پروژه های کریپتوپانکس و کریپتوکیتیز در بستر اتریوم نشان دادند که این حوزه چه قابلیت هایی دارد و چندین پروژه دیگر هم از این دو الهام گرفتند. از آن زمان به بعد بود که توسعه دهنده ها، کارآفرین ها و کلکسیونرها وارد این عرصه شدند و آن را گسترش دادند.

 

اینترنت ماهواره ای استارلینک ، هر آنچه لازم است بدانید

 

کاربرد توکن NFT چیست؟

از توکن NFT می توان برای دیجیتالی کردن تقریبا همه چیز استفاده کرد. هرچند انواع مختلف رسانه و مدیا بیشترین استفاده را از این توکن ها را می برند. محبوب ترین کاربرد N‌FT ها شامل موارد زیر است: (پروژه های فعال در هر زمینه نیز مشخص شده)

  • هنر دیجیتال (SuperRare, KnownOrigin, Async Art, Rarible)
  • موسیقی دیجیتال (Mintbase, InfiNFT)
  • املاک مجازی (Cryptovoxels, Decentraland)
  • آیتم های پوشیدنی واقعیت مجازی یا همان VR
  • گیمینگ و بازی های رایانه ای (Axie Infinity, Sorare, Gods Unchained)
  • بلیت رویدادهای مختلف یا مجوز حضور در آن ها
  • نشان های اشتراک در پلتفرم های مختلف
  • اسامی دامنه بلاک چین (Ethereum Name Service, Unstoppable Domains)
  • کالاهای لوکس دیجیتالی شده
  • سیاست های بیمه ای دیجیتالی شده (yEarn’s yInsure tokens)

 

خانه هوشمند چیست؟ | محبوب ترین دستگاه های خانه های هوشمند

 

فروش توکن NFT

حاضرید برای خرید NFT چه مقدار هزینه کنید و یا حاضرید N‌FT خود را با چه قیمتی بفروشید؟ هیچگونه پاسخ صحیح و اشتباهی در این خصوص وجود ندارد، اما باید چند نکته کلیدی را به خاطر داشته باشید. اگر فرد خلاق و به دنبال آزمایش‌ چیزهای جدید هستید پس مشخصا قیمت‌گذاری NFT مسأله آنچنان مهمی نیست. اگر به دنبال برگشت سرمایه و کسب سود از N‌FT هستید، پس باید در خصوص آنچه که می‌خرید یا می‌فروشید با دقت زیاد عمل کنید. در این صورت باید به موارد زیر توجه کنید:

  • اعتبار، کمیاب بودن و نظارت نکات کلیدی هستند. NFT های منحصربه‌فرد از جانب هنرمندان برجسته ارزشمندتر از N‌FT هایی هستند که مجموعه‌ای از آنها وجود دارد و توسط کاربر کمتر شناخته‌شده ایجاد شده‌اند.
  • پروژه‌های NFT دارای کف قیمت هستند. می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌هایی نظیر OpenSea کف قیمت N‌FT موردنظر خود را به دست آورید و بر اساس آن، پیشنهاد خود را ارائه دهید.
  • به حجم معاملات و تراکنش‌ها دقت کنید. پروژه‌هایی که فعالیت بیشتری دارند، فرصت‌های کسب سود بیشتری ارائه می‌دهند.
  • شعار “ارزهای دیجیتال برای کسی است که کلیدها را در اختیار داشته باشد” برای NFT ها نیز صادق است. به همین دلیل است که توجه بسیار زیاد به امنیت طی جمع‌آوری و دریافت NFT ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهترین اقدام، ذخیره N‌FT در کیف سخت‌افزاری است تا به آسانی مورد حمله و سرقت قرار نگیرد.

 

فصل 2 سریال The Queen’s Gambit چگونه پیش می رود؟

 

گران ترین توکن NFT که فروخته شده است

برخی افراد خرید و فروش NFT ها را کاری بیهوده و بی فایده می دانند. با استفاده از توکن غیر قابل تعویض، مالک یک اثر دیجیتالی می تواند مطمئن باشد که این اثر در جهان تنها در اختیار اوست و همیشه بدون تغییر و ایمن باقی خواهد ماند. خاص بودن، نکته ای است که برای بسیاری اهمیت داشته و حاضرند برای دستیابی به آن، حتی میلیون ها دلار هزینه کنند. در این بخش تصمیم داریم پنج مورد از گرانترین توکن NFT های به فروش رفته در بازار ارزهای دیجیتال را معرفی کنیم.

بر اساس اطلاعات بدست آمده از مراجعی که فروش توکن های غیر قابل معاوضه را گزارش می دهند، توزیع فروش NFT ها تا کنون به شرح زیر است:

  • ۴۱ ٪ – صنعت بازی
  • ۲۹ ٪ – کالاهای ارزشی
  • ۱۳ ٪ – املاک و مستغلات
  • ۷ ٪ – بازی ورق های ارزشی
  • ۶ ٪ – نام دامنه
  • ۴ ٪ – هنر

حال به بررسی ۵ مورد از گران ترین توکن NFT هایی که تاکنون فروش رفته می پردازیم:

 

  • CryptoPunks

شی دیجیتال: Alien

قیمت: ۶۰۵ اتر (ETH) (هر اتر ۱۹۰۰ دلار!)

توکن NFT

توکن NFT

جدیدترین رکورد دنیای NFT، متعلق به شخصیت فوق العاده کمیاب Alien از پلتفرم هنری CryptoPunks است. این به عنوان یک قطعه هنری تلقی می شود و یکی از قدیمی ترین شخصیت های جهانی CryptoPunks است. در حال حاضر، NFT که مالکیت این قطعه هنری را تامین می‌کند، گران ترین توکن از این نوع فروخته شده در طول تاریخ است.

 

  • CryptoKitties

شی دیجیتال: Dragon

قیمت: ۶۰۰ اتر

توکن NFT

توکن NFT

یکی از گران ترین NFT های فروخته شده Dragon، شخصیت منحصر به فرد ارزشمند از بازی مشهور CryptoKitties بود. این بازی آنلاین به بازیکنان امکان خرید، فروش، جمع آوری و پرورش انواع گربه های مجازی را می دهد. این بازی یک DAPP است که از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند. این اولین باری نیست که یک گربه دیجیتال از CryptoKitties به قیمت خارق العاده‌ای فروخته می شود، اما این مورد گران ترین است.

 

  • Decentraland

شی دیجیتال: ۱۲۶۰۰ مترمربع

قیمت: ۵۱۴ اتر

توکن NFT

توکن NFT

سومین گران ترین توکن NFT در رتبه بندی از Decentraland است که یک پلتفرم واقعیت مجازی غیرمتمرکز و مبتنی بر پلتفرم اتریوم است. دارایی اصلی Decentraland، مفهوم Land است که محدود است و برای کاربران ارزش زیادی دارد.

همچنین، ذکر این نکته حائز اهمیت است که در لحظه خرید میزان بسیار کمی Land باقی مانده بود. به همین دلیل قطعه عظیم ۱۲۶۰۰ مترمربعی باقی مانده به عنوان قسمتی از Land، با قیمت بالایی به فروش رفت.

 

  • F1 Delta Time

شی دیجیتال: ۱-۱-۱

قیمت: ۴۱۵.۹ اتر

توکن NFT

توکن NFT

۱-۱-۱ اولین اتومبیل منتشر شده در F1 Delta Time است که یک بازی مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. این بازی طرفداران فرمول یک را هدف قرار می دهد که می توانند ماشین های منحصر به فرد، لوازم جانبی و حتی رانندگان را جمع آوری، فروش و مبادله کنند و همچنین با استفاده از این اشیا دیجیتال رقابت کنند. ۱-۱-۱ نوعی حس مقدس برای گیمرهای F1 Delta Time محسوب می شود، به همین دلیل به چنین قیمت باورنکردنی به فروش رفته است.

 

  • Decentraland

شی دیجیتال: زمینی در موقعیت ۲۲.۲

قیمت: ۳۴۵ اتر

توکن NFT

توکن NFT

زمین مجازی Decentraland، یک پلتفرم غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاکچین اتریوم است. همان طور که در بالا گفته شد، مفهوم کلیدی در Decentraland مفهوم Land (زمین) است، یک دارایی دیجیتال کمیاب که توسط قراردادهای هوشمند در اتریوم نگهداری می‌شود، که بخش هایی از زمین مجازی است. امنیت مالکیت زمین توسط توکن NFT تامین می شود. ترفند این گونه است که بازیکنان می توانند فقط در مناطقی از زمین مجازی که خودشان صاحب آن هستند یا در مکان هایی که عمومی هستند، حرکت کنند. بنابراین زمین مجازی در این بازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و منطقه ۲۲.۲ به دلیل موقعیت مکانی مناسب در بازی، برای یک بازیکن به قیمت ۳۴۵ اتر فروخته شد.

 

اهمیت توکن NFT یا همان توکن غیرقابل تعویض از زبان مدیر اجرایی صرافی بایننس!

مدیر اجرایی بایننس، در جلسه لایوی که در پلتفرم Clubhouse برگزار شد، از اهمیت بازار توکن NFT ها برای تشویق مردم به ورود به حوزه ارزهای دیجیتال صحبت کرد.

 

نرم افزار کلاب هاوس چیست؟ شبکه ClubHouse متمرکز بر صوت : رادیو طور؟ 📻

 

وی در طی این جلسه خاطرنشان کرد که:

شخصا مشاهده می‌کنم افراد زیادی که با ارزهای دیجیتال آشنا نیستند، ابتدا سراغ توکن NFT می روند. بنابراین، این بازار دروازه ورود به دنیای رمزارزها می باشد.
توکن NFT منحصر بفرد بوده و عمدتا بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم تعریف می شوند. این توکن ها از محبوبیت بسیار بالایی در دنیای هنر و موسیقی برخوردار هستند.

تک چیا در پاسخ به این سوال که آیا بایننس این توکن ها را به لیست خود اضافه خواهد کرد یا خیر عنوان کرد که:

در خصوص بایننس من نظری نمی دهم اما بطور کلی من تصور می کنم این اتفاق رخ دهد.
یکی دیگر از مدیران اجرایی بایننس، آقای David Princay، نیز از اظهار نظر خودداری کرد، اما خاطر نشان کرد که NFT ها از جذابیت ویژه ای برای صرافی ها برخوردار می باشند.

 

آیا به عنوان یک هنرمند باید توکن‌ NFT خود را بسازیم؟

در این بخش قصد داریم به موضوع جالبی بپردازیم. اگر شما یک هنرمند بوده و قادر به خلق یک اثر هنری هستید، احتمالا با مشاهده قیمت NFT های به فروش رفته، شما هم به دنبال ساخت NFT خود و فروش آن هستید.

آیا شما هم باید این کار را شروع کنید و کارهای خود را بفروشید؟ آیا در این فضا مجموعه داران جدیدی پیدا می‌کنید یا نظر مجموعه داران فعلی خود را جلب می‌کنید؟ آیا شرکت در این دنیای جدید، که پر از تصویرهای برهنه و کارت های تجاری ۳ بعدی است، ارزش برند شما را پایین می‌آورد؟

 

فصل ۲ سریال بریجرتون : آیا کالین در شکل گیری رابطه آنتونی و کیت نقش دارد؟

 

برخلاف دنیای هنری سنتی که ممکن است پول شما بعد از یک هفته یا یک ماه پرداخت شود یا حتی اصلا پرداخت نشود، با توکن‌ NFT پول را بلافاصله در کیف پول ارز دیجیتال خود دریافت می کنید. در دنیای هنری جدید هنگامی که فردی اثر هنری شما را می خرد، هم خریدار از دیدن اثر با کیفیت هیجان زده می شود و هم شما پول خوبی دریافت می کنید.

این مدل جدید به ویژه برای آثاری که سه بعدی هستن یا حرکت دارند بسیار مناسب است زیرا فروش آن ها به عنوان اشیای فیزیکی دشوار است و در فضای دیجیتال بومی خود به صورت آنلاین راحت تر فروخته می شوند. همچنین مشکل حمل و نقل و گمرک ندارید و می توانید اثر را از هرجایی مشاهده کنید.

 

هلیکوپتر Defiant X ، هیولایی از آینده

 

هنرمندانی در دنیا از بین بردن نسخه فیزیکی اثر هنری خود و تبدیل آن به یک توکن دیجیتالی را آغاز کرده‌اند. برای مثال تابلوی احمق ها اثر بنکسی (Banksy) یادآور لحظه تاریخی در دنیای هنر است. تابلوی گل های آفتابگردان ون گوگ در سال ۱۹۸۷ به رکورد قیمت ۲۲.۵ میلیون پوند (۳۱.۴ میلیون دلار) دست یافت و شروع تغییرات عظیم در بازار آثار هنری را رقم زد و از آن به بعد، مزایده های کلان آغاز شد.

تابلوی احمق ها برگرفته ای از این رخداد است. تابلوی احمق ها بدین شرح است؛ یک بوم نقاشی که روی آن نوشته شده است: باور نمی کنم شما احمق ها واقعا این کثافت را بخرید! نسخه فیزیکی این تابلو را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

توکن NFT

توکن NFT

 

آثار هنری بنکسی قبل از این نیز به توکن NFT تبدیل شده بودند و تقریبا یک میلیون دلار درآمد برای این هنرمند به همراه داشته است. اما این اولین بار است که اثر هنری بنکسی به صورت فیزیکی از بین رفته و به صورت دیجیتالی درآمده است. گروه مورد نظر در نظر دارد تا این اقدام را ادامه دهد و عصر جدیدی در دنیای هنر ایجاد کند که طی آن، آثار هنری می توانند به صورت دیجیتالی تا ابد باقی بمانند.

در دنیای واقعی هنر در سال ۲۰۱۸، اقدام بی سابقه ای توسط بنکسی انجام شد. نقاشی مشهور او به اسم دختری با بادکنک اندکی پس از آن که به رقم ۱.۴ میلیون دلار فروخته شد، تکه تکه شد.

توکن NFT

توکن NFT

 

نتیجه‌گیری

توکن NFT بخش جدیدی از بازار رمز ارزهاست که به ما اجازه می دهد دارایی هایی با ارزش منحصربه فرد تولید کنیم. در این مقاله ابتدا به این موضوع پرداخیتم که توکن غیرقابل تعویض چیست و چگونه ایجاد می‌شود. سپس با بخشی از کاربردهایی که این توکن در بازار ارزهای دیجیتال دارد آشنا شدیم. این حوزه عمر بسیار کوتاهی دارد و هنوز جای زیادی برای رشد دارد.

امیدواریم با خواندن این مقاله در ترنجی توانسته باشیم شما را با ابعاد جدیدی از دنیای تکنولوژی آشنا کنیم. نظر شما درباره توکن NFT چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رسول فروغی