حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۱۱ برنامه اندرویدی مخرب که باید همین حالا آن‌ها را حذف کنید

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | Android، اخبار، امنیت، گوگل

درباره مسئله امنیت و حریم خصوصی بارها صحبت کرده‌ایم. اگرچه این موضوع توسط بسیاری از کاربران در حد مناسبی رعایت می‌شود اما با این وجود اکثریت جامعه از آن مطلع نیستند. اخیرا گوگل برنامه‌هایی را از فروشگاه خود حذف کرده است. پس شما هم باید این ۱۱ برنامه اندرویدی مخرب را همین حالا حذف کنید. ترنجی همراه باشید.

۱۱ برنامه اندرویدی مخرب که امنیت دستگاه شما را به خطر خواهند انداخت…!

اگر از کاربران اندرویدی هستید که نگران حریم خصوصی، داده‌ها و امنیت کلی تلفن همراه خود هستید، احتمالا از شنیدن این که لیست دیگری از برنامه‌های مخرب منتشر شده است، شوکه نخواهید شد. در چند ماه گذشته، بارها هشدار داده‌ایم که تهدیدهای ترسناک و مختلفی برای همه چیز، از حساب بانکی شما گرفته تا رمزهای عبور شما و انواع خدمات مالی و پلتفرم‌های انتقال پول وجود دارد.

بدافزار BRATA FACTOR تلفن قربانی را پس از سرقت اطلاعات بازنشانی می کند

در حالی که برخی از این تروجان‌های بسیار خطرناک به دقت در داخل برنامه‌های نسبتا محبوب یا برنامه‌های هنری پنهان شده بودند که برای یک کاربر عادی بدون مشکل به نظر می‌رسند، اما در پشت پرده مشغول عملیات جمع‌آوری اطلاعات کاملا بزرگی بودند که توسط گروهی از تحلیلگران امنیتی در شرکتی به نام AppCensus کشف شد. این موضوع از جهاتی ترسناک و از جهات دیگری سگفت‌انگیز که قدرت مهاجمین و هکرها تا چه اندازه زیاد است.

مجرمان هم متنوع هستند و هم به طور گسترده در سراسر جهان فعالیت دارند. اول و مهم‌تر از همه، تعداد قربانیان احتمالی در کمال تعجب به عدد خیره کننده ۶۰ میلیون رسیده است و این آمار همچنان در حال افزایش است. درست است، طبق گزارش وال استریت ژورنال، تخمین زده می‌شود که حداقل ۶۰ میلیون نفر برنامه‌های مخرب که در اینجا نام برده شده، را نصب کرده‌اند:

  • Speed Camera Radar
  • Al-Moazin Lite (Prayer Times)
  • Wi-Fi Mouse (remote control PC)
  • QR & Barcode Scanner (developed by AppSource Hub)
  • Qibla Compass – Ramadan 2022
  • Simple weather & clock widget (developed by Difer)
  • Handcent Next SMS-Text with MMS
  • Smart Kit 360
  • Al Quran MP3 – 50 Reciters & Translation Audio
  • Full Quran MP3 – 50+ Languages & Translation Audio
  • Audiosdroid Audio Studio DAW

همانطور که متوجه شدید، این یک فهرست التقاطی از عناوین است که احتمالا باید سعی کنید به هر قیمتی از استفاده از آن‌ها خودداری کنید، از جمله چند برنامه بسیار محبوب دعای مسلمانان، برنامه‌های QR خوان، ابزارهای پیش‌بینی وضعیت آب و هوا، و خدمات پیام رسانی وجود دارند

۱۱ برنامه اندرویدی مخرب

در صورتی که این رقم بیش از ۶۰ میلیونی نتواند مو را به بدن شما سیخ کند، باید بگوییم که هنوز برنامه‌های بیشتری از این دست وجود دارند که مشخص نیست چه تعداد کاربر را قربانی خود کرده است. لازم به ذکر است که سایر برنامه‌های ناشناس نیز به دلیل داشتن همان نرم‌افزار به صورت بالقوه مانند همه موارد فوق مقصر شناخته می‌شوند. در حالی که مشخص نیست چرا آن برنامه‌های دیگر بی نام هستند، گوگل ظاهرا پس از اطلاع از مشکل در اکتبر ۲۰۲۱، اقدام به حذف و پاکسازی آن‌ها کرد.

به گفته PhoneArena، همه برنامه‌های اندرویدی (مشخص و نامشخص) که از کاربرانشان جاسوسی می‌کردند، طبق گزارش‌ها از ۲۵ مارس از فروشگاه رسمی گوگل حذف شدند، اما متاسفانه این امر مانع از بازگشت آن‌ها نشد. باور کنید یا نه، همه آن ۱۱ برنامه (و احتمالا بسیاری از برنامه‌های دیگر) تا همین لحظه نیز رایگان هستند، اگرچه به دلایل کاملا واضح، ما انتخاب کرده‌ایم که به لیست‌های فعال Google Play آن‌ها لینک ندهیم و توصیه می‌کنیم از دانلود آن‌ها خودداری کنید و اگر آن‌ها را نصب دارید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به حذفشان اقدام کنید.

بدافزار Dark Herring بیش از ۱۰۵ میلیون کاربر اندرویدی را هدف قرار داده است + لیست برنامه های آلوده

در حالی که گوگل قول داده است قبل از انتشار مجدد این لیست آن‌ها را به‌عنوان برنامه‌های غیر تهاجمی و مشکل‌ساز تأیید کند، اما گویا این امری اصولی درست است که سازندگان آن‌ها به دنبال جایگزین‌هایی با شهرت برتر باشند. مهم‌تر از آن، کسانی که این برنامه‌ها را قبل از کشف AppCensus نصب کرده‌اند و نتایج تحقیقات خود را منتشر کرده‌اند، باید علی‌رغم توقف اخیر رفتار جمع‌آوری داده‌های غیرمجاز، حتما آن‌ها را حذف کنند.

برای اینکه کاملا واضح و دقیق بگوییم، درباره انواع اطلاعات حساس صحبت می‌کنیم که عبارتند از آدرس ایمیل، شماره تلفن، رمز عبور و شاید ترسناک‌تر از همه، تاریخچه موقعیت مکانی دقیق GPS، که شرکتی به نام Measurement Systems احتمالا پول زیادی برای دریافت آن پرداخت کرده است. جای تعجب نیست که سیستم‌های رهگیری تمام اتهامات مربوط به تخلف را رد می‌کند، حتی اگر شواهد کاملا مشخص و روشن باشد. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا از لیست مذکور برنامه‌ای را نصب کرده‌اید؟ به نظر شما راه حل اساسی برای حل این مشکل چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان