حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمال پذیرش بیت کوین توسط روسیه به عنوان بهای پرداخت نفت و گاز

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، تحلیل بازار، رمزارز، سیاست

با شروع بحران اوکراین و آغاز تحریم‌های سنگین اقتصادی بر علیه روسیه، مشکلات ریز و درشت زیادی برای این کشور به وجود آمد. این تحریم‌ها در ابعاد مختلف و با اهداف متنوعی صورت می‌گیرند اما مهم‌ترین اثر آن‌ها را باید ایجاد اختلال در روند انتقال بهای نفت به این کشور دانست. به همین دلیل برخی از تحلیلگران درباره احتمال پذیرش بیت کوین توسط روسیه به عنوان بهای پرداخت نفت و گاز سخن به میان آورده‌اند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

احتمال پذیرش بیت کوین توسط روسیه برای مبادلات نفتی

روسیه در حال بررسی پذیرش بیت کوین به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت هزینه مواد خام خود مانند گاز یا نفت است. به دنبال تحریم‌هایی که غرب در بحبوحه جنگ اوکراین صادر کرد، کرملین تصمیم گرفت دیگر پرداخت‌های یورویی و دلاری را از کشورهای تحریم کننده نپذیرد. جنگ در اوکراین تنش بین روسیه و جهان غرب را تشدید کرده است. کشورهای غربی به گفته خود برای تنبیه روسیه، تحریم‌های متعددی را اعمال کرده‌اند.

همچنین دسترسی چندین رسانه روسی در اروپا مسدود شده است و دارایی‌های بانک‌ها و نمایندگان پارلمان در خارج از این کشور بلوکه شده است. در تلافی این اقدام، روسیه تصمیم گرفته است که از یورو و دلار به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت گاز خود امتناع کند. در این خبر چهارشنبه، ۲۳ مارس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه متعهد شد که از ارزهای امانی صادر شده توسط کشورهای تحریم کننده خودداری کند.

احتمال پذیرش بیت کوین توسط روسیه

وی در این مورد گفته است که ما تصمیم گرفته‌ایم مجموعه‌ای از اقدامات را اجرا کنیم تا برای گاز ارسالی به کشورهای متخاصم، هزینه را به روبل پرداخت کنیم و از همه پرداخت‌ها برای ارزهایی که به خطر افتاده‌اند چشم پوشی کنیم. واضح است که تحویل کالاهایمان به اتحادیه اروپا، ایالات متحده و دریافت دلار، یورو و سایر ارزها دیگر برای ما معنا ندارد. هدف این اقدام به ویژه تحریک ارزش روبل است که از زمان اولین حملات در اوکراین در پایان فوریه در حال کاهش بوده است.

روسیه ممکن است بیت کوین را به عنوان بهای پرداخت نفت و گاز بپذیرد

در یک کنفرانس مطبوعاتی، پاول زاوالنی، رئیس کمیسیون انرژی دومای دولتی روسیه، تصریح کرد که این اقدام تنها مربوط به کشورهای متخاصم علیه روسیه است. اما برای کشورهای دوست مانند چین یا ترکیه، مسکو انعطاف پذیری بیشتری را در مورد ارزها ارائه می‌دهد.

صادرات روسیه با ترکیه، به وسیله لیر و روبل است. بنابراین ارزهای مختلفی می‌تواند در جریان معملات وجود داشته باشد و این یک روش معمول است. پاول زاوالنی گفت: اگر آن‌ها بیت کوین می‌خواهند، ما بیت کوین را نیز معامله می کنیم. بدیهی است که روسیه در ازای گاز خود و سایر مواد خام صادر شده توسط این کشور مانند نفت، پرداخت با ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین را بررسی کند.

زمانی که ما با کشورهای غربی تجارت می‌کنیم، آنها باید هزینه سنگینی را بپردازند. این سیاستمدار روسی توضیح می‌دهد که منظورش از هزینه سنگین در واقع طلا است. وی همچنی می‌گوید که آن‌ها باید بهای انرژی را به ارزهایی که برای ما مناسب است پرداخت کنند و آن پول ملی ما یعنی روبل است. این گفته با ارزی که توسط کالایی دارای ارزش حمایت می‌شود مخالف است. اصطلاح «پول سخت» به ارزی اشاره دارد که ارزش اقتصادی ذاتی دارد؛ مانند طلا، ارزی که ارزش آن به طور خودسرانه تعیین می‌شود.

تنش میان روسیه و اوکراین در روز های اخیر قیمت بیت کوین را بالا برده است

این موضع غیرمنتظره باعث افزایش قیمت بیت کوین شد. مادر ارزهای دیجیتال برای مدت کوتاهی از آستانه ۴۵۰۰۰ دلار عبور کرد. چند روزی است که به نظر می‌رسد قیمت ارزهای دیجیتال دوباره در حال افزایش است. در این زمینه، بسیاری از ناظران بازار بر این باورند که بیت کوین می‌تواند به مسیر ۱۰۰.۰۰۰ دلار بازگردد. در حال حاضر نرخ این ارز در حدود ۴۴ هزار دلار تثبیت شده است.

به گفته GizChina، علاقه احتمالی روسیه به ارزهای دیجیتال نگرانی بانک‌های مرکزی غربی را برانگیخته است. قبل از سخنرانی ولادیمیر پوتین، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، ارزهای دیجیتال را با دور زدن تحریم‌هایی که توسط بسیاری از کشورهای جهان تصمیم گرفته شده است، به کمک کردن روسیه متهم کرده است.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا احتمال پذیرش بیت کوین توسط روسیه برای مبادلات نفتی می‌تواند تعادل از دست رفته اقتصادی را به این کشور بازگرداند؟ به نظر شما کشورهای غربی مانند آمریکا برای جلوگیری از این اقدام چه کاری خواهند کرد؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان