حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تنش میان روسیه و اوکراین در روز های اخیر قیمت بیت کوین را بالا برده است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | رمزارز

قیمت بیت کوین در بحبوحه بحران روسیه و اوکراین، در هفت روز گذشته بیش از 15 درصد افزایش یافته است. اما سوال این است که چرا؟ بر اساس داده‌ های Coin Market Cap در زمان نگارش گزارش منبع، در ۲۴ ساعت گذشته قیمت بیت‌ کوین حدود 13 درصد افزایش یافت و به ۴۳۰۹۴ دلار رسید. در 5 اسفند ماه 1400، ارزش بیت کوین به 34904 دلار کاهش یافته بود.

اما از آن زمان تاکنون، قیمت بیت کوین، محبوب‌ ترین دارایی دنیای رمز ارز ها، بیش از 23 درصد افزایش یافته است. بازار جهانی کریپتو نیز به ارزش 2 تریلیون دلاری خود بازگشته است که در 24 ساعت گذشته با بیش از 10 درصد افزایش همراه بوده است. قیمت دومین کریپتو محبوب، اتریوم نیز در 24 ساعت گذشته بیش از 10 درصد افزایش و در یک هفته گذشته بیش از 12 درصد افزایش یافته است.

کارشناسان افزایش قیمت بیت کوین را به ظهور کریپتو به عنوان جایگزینی برای سیستم مالی سنتی نسبت می دهند. در حال حاضر این موضوع در بحبوحه بحران ژئوپلیتیکی در غرب آشکارتر شده است.

بحران ژئوپلیتیک کنونی محدودیت های دنیای اقتصاد سنتی را آشکار کرده است. در نتیجه بر اهمیت یک نظام اقتصادی جدید به عنوان جایگزینی برای سیستم مالی قدیمی که توسط قدرت‌ های غربی هدایت می‌شود، تأکید می‌کند. برای جلوگیری از سقوط روبل، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را تا 20 درصد افزایش داد. این موضوع بزرگترین افزایش گسترده نرخ برای جلوگیری از فرار سپرده ها در روسیه به شمار می‌رود. بانک‌ های مرکزی روسیه همچنین از فروش اوراق بهادار خارجی‌ ها جلوگیری کرده‌اند.

بنابراین، تعداد زیادی از شهروندان روسی این روز ها به ارز های دیجیتال روی می آورند. حجم خرید بیت کوین به وسیله روبل روسیه به بالاترین حد خود در 9 ماه گذشته رسید. اوکراین رتبه چهارم را در شاخص Crypto Chainalysis دارد. در پی عدم اطمینان به وضعیت اقتصادی آینده، رمزارز ها به آخرین راه حل برای مردم در این دو کشور تبدیل شده اند.

تنش میان روسیه و اوکراین در روز های اخیر قیمت بیت کوین را بالا برده است

تنش میان روسیه و اوکراین در روز های اخیر قیمت بیت کوین را بالا برده است

چرا قیمت بیت کوین در بحبوحه جنگ افزایش یافته است؟

در روز های آغازین تنش میان روسیه و اوکراین شاهد ارسال کمک های نقدی کشور ها و مردم سرتاسر دنیا به وسیله پرداخت رمزارز ها به اوکراین بودیم. در روز های اخیر نیز شاهد موجی از هجوم شهروندان روسی برای خرید بیت کوین هستیم. آنها فکر می‌کنند که با این راه می‌توانند در ریزش های اخیر ارزش پول ملی روسیه، سرمایه خود را محفوظ نگه دارند.

کارشناسان می گویند که بازار ها معمولاً در انتظار یک رویداد در آینده کار می کنند. چه این انتظار برای اصلاحات جدیدی که توسط دولت ارائه شود باشد و چه پذیرش یک محصول جدید یا حتی یک بحران جهانی مانند وضعیت جنگی. روند های فعلی در بازار های کریپتو نیز ممکن است به عنوان نمونه ای از این انتظارات باشد.

جنگ برای سرمایه گذاران عمده بازار ها یک رویداد پیش بینی شده بود. بنابراین بازار ها واکنش نشان دادند. اما در عین حال از تاثیراتی که باعث نوسانات زیاد در بازار می‌شود حفظ شدند. روزی که جنگ شروع می شود، بازارها با این اثر نامطلوب سقوط می کنند. اما پس از آن نشانه هایی از بهبود را نشان می دهند. می توان این را با بازار های سهام و چگونگی تأثیر آن در موارد مشابه مرتبط دانست. نتیجه آن این است که بازار های سهام در آغاز سقوط می‌کنند و سپس شروع به افزایش خواهند کرد.

در مورد همه‌گیری کووید 19 نیز اتفاق مشابهی رخ داده بود. در شرایط کنونی، در اینجا نیز شاهد روند مشابهی هستیم. با این حال، این حوادث تأثیر قابل توجهی بر رویداد هایی که در حال حاضر در انتظار دنیا هستند نخواهد داشت.

در حالی که تصور می‌شد مانند خیلی از بازار های مالی جنگ باعث سقوط دارایی های نوظهوری مانند دنیای رمز ارز ها شود (که روز های اول نیز همین گونه بود). اما به دلیل ویژگی های ساختاری دنیای رمزارز ها، رویداد های ژئوپلیتیکی نهایتاً این روز ها در حال بازی به نفع بیت کوین هستند.

 

آیا این جنگ باعث می‌شود بیت کوین بتواند در نظام مالی دنیا جایی برای خود باز کند؟ نظر خود را در این زمینه به ما بگویید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری