حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ با اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ

پس از حاشیه های زیاد بالاخره تراشه Exynos 2200 سامسونگ رسما معرفی شد. این محصول به عناون پرچمدار تراشه های موبایلی Samsung در سال ۲۰۲۲ شناخته می شود. اگزینوس ۲۲۰۰ به پردازنده گرافیکی سامسونگ Xclipse 920 که برپایه RDNA 2 شرکت AMD توسعه داده است، مجهز است. اما به جز این می خواهیم با مقایسه تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ با اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ ببینیم که چه مواردی در تراشه پرچمدار جدید کره ای ها تغییر کرده است.

اگزینوس ۲۲۰۰ چه پیشرفت هایی نسبت به اگزینوس ۲۱۰۰ دارد؟

علیرغم همه شایعات، سامسونگ سرانجام از چیپست پرچمدار موبایل خود برای سال 2022 رونمایی کرد. Exynos 2200 اولین پردازنده این شرکت با پردازنده گرافیکی AMD و فرآیند ساخت 4 نانومتری است. همچنین از هسته های CPU جدیدتر و پردازش هوش مصنوعی سریعتر استفاده می کند. همه اینها باید منجر به عملکرد سریعتر و بهبود بازده انرژی شود.

این شرکت در چیپست جدید خود بر روی بهبود عملکرد بازی تمرکز کرده است. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود گفت:

تراشه Exynos 2200 “تجربه بازی با موبایل را دوباره تعریف خواهد کرد”

همچنین عنوان کرد که:

پردازنده گرافیکی Xclipse 920 مبتنی بر AMD RDNA 2 “پایانی به دوران قدیمی بازی های موبایلی خواهد آورد و شروع یک فصل جدید هیجان انگیز را رقم خواهد زد.”

با تمام این ادعاها باید دید که Exynos 2200 در مقابل Exynos 2100 چطور می تواند قد علم کند؟ تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ تراشه پرچمدار سال ۲۰۲۱ سامسونگ است که در محصولات پرچمدار خانواده گلکسی اس ۲۱ استفاده شد.

بیاید ابتدا با یک جدول ساده و خلاصه آغاز کنیم:

جدول مقایسه مشخصات اگزینوس ۲۲۰۰ با اگزینوس ۲۱۰۰

جدول مقایسه مشخصات اگزینوس ۲۲۰۰ با اگزینوس ۲۱۰۰

پردازش مرکزی: ۴ نانومتری در مقابل ۵ نانومتری و هسته های جدید

تراشه Exynos 2100 یک تراشه 5 نانومتری بود در حالی که Exynos 2200 با استفاده از فرآیند ساخت 4 نانومتری EUV بهبود یافته ساخته شده است. این باید مصرف انرژی بهینه تر را برای بار پردازشی مشابه نشان دهد.

برخلاف Exynos 2100 که از هسته های CPU مدل های Cortex-X1 در کنار Cortex-A78 و Cortex-A55 استفاده می کرد، Exynos 2200 از هسته های CPU مدل های v9 ARM استفاده می کند که در ۳ کلاستر شامل موارد زیر می شود:

  1. ۱- ۱ هسته Cortex-X2
  2. ۲- ۳ هسته Cortex-A710
  3. ۳- ۴ هسته Cortex-A510

این شرکت هیچ ارقامی رسمی برای بهبود عملکرد ارائه نکرده است، اما ما شاهد بهبودهای نسبی اسنپدراگون 8 نسل 1 نسبت به نسل قبلی خود بوده ایم و این می تواند در مورد Exynos 2200 نیز صادق باشد.

پردازنده گرافیکی Xclipse 920 در اگزینوس ۲۲۰۰ – اولین GPU اختصاصی سامسونگ در تراشه های اگزینوس

این تراشه که مبتنی بر AMD RDNA 2 است می تواند عملکرد بازی، ردیابی پرتو و VRS (قابلیت variable rate shading برای ارایه بارگرافیکی متغیر) را بهبود بخشد.

پردازنده گرافیکی جدید سامسونگ Xclipse 920 مورد استفاده در Exynos 2200 بر اساس جدیدترین معماری GPU شرکت AMD طراحی شده است. جدیدترین کنسول‌های بازی مثل PS5 و Xbox Series X و پردازنده های گرافیکی کامپیوترهای شخصی مثل Radeon RX 6900 XT از همین معماری استفاده می‌کنند.

این ها را می گوییم به این معنی که Exynos 2200 دارای فناوری پایه ای قوی است، اما باید دید که عملکرد آن در فضای موبایل چقدر خوب است. به هر حال این تراشه گرافیکی جدید در اگزینوس ۲۲۰۰ پشتیبانی بومی را برای ردیابی پرتو (Ray Tracing) با شتاب سخت‌افزاری و VRS به ارمغان می‌آورد.

اگزینوس ۲۲۰۰

اگزینوس ۲۲۰۰

با توجه به این که ردیابی پرتو حتی قدرتمندترین پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ را به زانو در می‌آورد، انتظار نداریم که چیز فوق‌العاده‌ای از چیپ‌ست‌های موبایل با ردیابی پرتو ببینیم. از طرف دیگر، بازی‌هایی که از VRS استفاده می‌کنند می‌توانند نرخ فریم بهبود یافته یا راندمان انرژی بالاتری را ارائه دهند.

در بخش پشتیبانی از نمایشگر باید گفت که هر دو تراشه Exynos 2200 و Exynos 2100 می توانند نمایشگرهای 4K با رفرش ریت 120 هرتز و نمایشگرهای QHD+ با رفرش ریت 144 هرتز را مدیریت کنند. این پردازنده ها همچنین پخش ویدیوی HDR10+ را ارائه می دهند. Exynos 2100 و Exynos 2200 همچنین از رم LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 پشتیبانی می کنند.

مودم 5G تراشه Exynos 2200

تراشه Exynos 2200 هیچ پیشرفت قابل توجهی در اتصالات به ارمغان نمی آورد.
هر دو چیپست دارای مودم های یکپارچه 5G هستند اما Exynos 2200 سرعت دانلود بالاتری (10Gbps در حالت اتصال دوگانه 4G+5G) و سرعت آپلود مشابهی را ارائه می دهد. هر دو پردازنده دارای BeiDou، Galileo، GLONASS، GPS، Wi-Fi 6E، Bluetooth 5.x، NFC و USB 3.2 Type-C هستند.

پردازنده تصویر یا ISP بهبودیافته برای تغییر روان بین دوربین ها

دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا

دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا – رندر غیررسمی

در حالی که هر دو چیپ ست از سنسورهای دوربین تا رزلوشن 200 مگاپیکسل (مانند ISOCELL HP1) پشتیبانی می کنند، اما Exynos 2200 تصاویر 108 مگاپیکسلی یا 64 مگاپیکسلی + 32 مگاپیکسلی را با تاخیر شاتر صفر ارائه می دهد.

همچنین Exynos 2200 تا مجموع هفت دوربین را پشتیبانی می کند و می تواند به طور همزمان جریان های چهار سنسور دوربین را پردازش کند. این بدان معناست که چیپست جدید می تواند تجربه دوربین بسیار روان تری را با سوئیچینگ بدون لگ بین سنسورهای مختلف ارائه دهد. هر دو چیپست از فیلمبرداری 8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه یا 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می کنند، اما ما انتظار نداریم که مورد دوم را در گوشی های هوشمند آینده سامسونگ ببینیم.

همچنین در بخش هوش مصنوعی ادعای بهبود ۲ برابری عملکرد در Exynos 200 را داریم.

جمع بندی

بنابراین انتظار می‌رود که Exynos 2200 پیشرفت‌های حاشیه‌ای در CPU، پردازش تصویر و هوش مصنوعی ارائه دهد. با توجه به مشخصات و ادعاهای سامسونگ، می‌تواند تجربه دوربین روان‌تر و پردازش هوش مصنوعی سریع‌تری را ارائه دهد. چیزی که کاملاً ناشناخته است عملکرد بازی آن است.

سامسونگ ادعاهای بزرگی دارد، اما تا زمانی که پردازنده گرافیکی Xclipse 920 آزمایش‌های واقعی را انجام ندهد، هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که سامسونگ چقدر پیشرفت را با تراشه جدید خود به ارمغان آورده است.

ما هیجان زده هستیم که چیپست Exynos 2200 را در گلکسی S22 آزمایش کنیم، دستگاهی که شایعه رونمایی رسمی آن برای ۹ بهمن ۱۴۰۰ وجود دارد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید اگزینوس ۲۲۰۰ می تواند تراشه جذابی باشد؟

تراشه Exynos 2200 سامسونگ با پردازنده گرافیکی Xclipse 920 (بر پایه AMD RDNA 2) معرفی شد

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mr.veyani

سامسونگ یه کاری کرده تو پردازنده که زیاد فرکانس و بخش گرافیک رو باز نکرد تا مشخص بشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)