حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه گوشی‌های پرچمدار اندرویدی امسال، غالباً مشکل داغی داشته‌اند

تراشه، بخشی است که پردازش واحدهای مختلف را بر عهده می‌گیرد. این قطعه نیمه هادی، متشکل از پردازنده‌های مختلفی است که می‌توانند دستگاه الکترونیکی شما را تحت مدیریت خود قرار دهند. گوشی‌های اندرویدی امسال، بی شک جذابیت‌های زیادی از جهات مختلف داشته‌اند. اما غالب تراشه گوشی‌های پرچمدار اندرویدی امسال، با مشکلات داغی مواجه بوده است!

اکثر تراشه گوشی‌های پرچمدار اندرویدی امسال، به هیچ خنک نیستند!

تراشه Snapdragon 888، آغاز مجدد دوران داغی در تراشه‌های کوالکام بود.

 

اسنپدراگون ۸۸۸ / Snapdragon 888 کوالکام رسما معرفی شد: همان Snapdragon 875 مورد انتظار

 

بر اساس گزارشی از Phonearena، تراشه‌های اندرویدی اکثراً حرارت زیادی را تولید می‌کنند. سال ٢٠١۵ میلادی را به خاطر می‌آورید؟ نکته بارز در آن سال، داغ شدن بیش از حد تراشه کوالکام اسنپدراگون ٨١٠ بود. به دلیل این مشکل، تمام مدل‌های گلکسی اس ۶ سامسونگ از تراشه Exynos 7420 خانگی این کمپانی کره‌ای بهره می‌بردند. به طور معمول، گوشی‌های پرچمدار گلکسی در ایالات متحده و چین به تراشه برتر اسنپدراگون آن سال مجهز شده‌اند. کوالکام در نهایت این تراشه را اصلاح کرد و دیگر سازندگان گوشی‌های اندرویدی، برنامه هایی را برای خنک نگه داشتن قطعه بدون کاهش عملکرد طراحی کردند.

ولی چرا پس از گذشت سال‌ها از این موضوع را مطرح کردیم؟ خب، به نظر می‌رسد که گزارش‌های پر شماری مبنی بر داغ شدن بیش از حد سه تراشه جدید که امسال گوشی‌های پرچمدار اندرویدی را تأمین می کنند، یعنی Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1، مدیاتک Dimensity 9000 و Samsung Exynos 2200 وجود دارند.

تراشه‌های مدیاتک، توسط TSMC ساخته شده‌اند و سامسونگ هم مسئولیت پردازنده های Snapdragon 8 Gen 1 و Exynos 2200 را بر عهده دارد. تراشه جدید مدیاتک با استفاده از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC ساخته شده است.

تراشه‌های اسنپدراگون و اگزینوس هم توسط خود سامسونگ با استفاده از لیتوگرافی ۴ نانومتری کره‌ای‌ها مونتاژ می‌شوند. ماه گذشته، توییتی از Ice Universe منتشر شده بود که در آن، چنین توضیحاتی آمده بود:

در تست سنگین گوشی Motorola Edge X30، اسنپدراگون ٨ نسل ١ بسیار داغ شده است. لطفاً کاملاً آماده باشید؛ زیرا سال ٢٠٢٢ میلادی ممکن است سال بسیار داغی برای گوشی های اندرویدی باشد!

از طرف دیگر، منبعی مانند Golden Reviewer هم به بررسی تراشه جدید کوالکام پرداخته است. او می‌گوید:

هسته‌های کوچک و جدید Cortex-A510 را در Snapdragon 8 Gen 1 را آزمایش کردیم و در مقایسه با هسته Cortex-A55 در SD888، عملکرد ١۵ درصد بهتر، مصرف انرژی ۶٩ درصد بیشتر و بازده ٣٣ درصد پایین‌تر را داراست. هسته‌های آرم A710 و A510 واقعاً خوب به نظر نمی‌رسند.

این نکته خوبی است که موضوع آن توییت از آیس یونیورس، موتورولا Edge X30 بود. زیرا این دستگاه، اولین گوشی مجهز به تراشه Snapdragon 8 Gen 1 بوده است و حتی مدیر موتورولا، اظهار داشت که این گوشی داغ نمی‌کند! هسته جدید Cortex-A510 این تراشه توسط Golden Reviewer آزمایش شده است و اگرچه این هسته، ١۵ درصد قدرتمندتر از هسته های Cortex-A55 موجود در اسنپدراگون 888 است؛ اما ٣٣ درصد کارایی کمتری دارد و مصرف انرژی در A510 حدود ۶٩ درصد بیشتر است؛ این اصلاً خوب نیست.

در ادامه، Golden Reviewer اشاره کرد که هسته X2 اسنپدراگون 8 نسل 1 در مقایسه با هسته Cortex-X2، تقریباً ١۵ درصد افزایش عملکرد دارد، اما کارایی کمتری نسبت به آن دارد. در نهایت، هسته Cortex-A710 همان عملکرد هسته‌ای را که در تراشه جدید Cortex-A78 جایگزین کرده بود را ارائه می‌دهد. پردازنده گرافیکی، جایی است که با ۵٠ درصد بهبود عملکرد و ۴۴ درصد کارایی بیشتر، نقاط قوت زیادی را ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد که تنها بخش پردازنده مرکزی این تراشه بازده پایینی دارد و در بخش پردازنده گرافیکی، این رخداد به شدت جبران شده است!

به همین صورت است که Golden Reviewer، بیان می کند که پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 1 تقریباً به خوبی پردازنده گرافیکی A15 Bionic اپل است.

به لطف لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC، مدیاتک دیمنسیتی ٩٠٠٠ کارآمدتر از تراشه اسنپدراگون جدید است. از آن جایی که تراشه Exynos 2200 هم تقریباً با استفاده از همان لیتوگرافی اسنپدراگون ٨ نسل ١ ساخته خواهد شد، دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم تراشه سامسونگ عملکرد بهتری را نسبت به کوالکام داشته باشد.

اگر بحران کمبود تراشه، صحبت‌های معمول در مورد پایان قانون مور، ادامه این بیماری بد یمن و موارد دیگر را که کنار بگذاریم، مطمئناً یک سال پرتلاطم دیگر را در دنیای نیمه هادی‌ها پیش رو خواهیم داشت. برخی از شرکت‌های طراحی تراشه مطمئناً نگاهی به عملکرد طراحی خود خواهند انداخت. به عنوان مثال، اگر مشکلی در مورد اسنپدراگون ٨ نسل ١ وجود داشته باشد، تولید اسنپدراگون ٨ نسل ٢ می‌تواند به جای سامسونگ، به TSMC منتقل شود.

در ابتدای این مقاله، اشاره کردیم که MediaTek Dimensity 9000 یکی از سه تراشه‌ای است که در پرچمداران جدید به کار گرفته می‌شود و توسط TSMC ساخته شده است. بنابراین، باید صبر کنیم تا ببینیم که این تراشه هم از مشکلات داغی رنج می‌برد یا این که این مشکلات، همگی تقصیر سامسونگ هستند؟

نظر شما در مورد این مشکل داغی تراشه گوشی‌های پرچمدار اندرویدی امسال چیست؟ آیا فکر می‌کنید که تراشه گوشی‌های پرچمدار اندرویدی جدید بی نقص باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️