حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درگیری اینتل با اپل؟ اینتل با tsmc مذاکره میکند!

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اینتل، مطالب ترنجی

به نظر می رسد که TSMC به مسیر خود بازگشته است و قصد دارد تولید انبوه تراشه ها را با استفاده از فرآیند 3 نانومتری از نیمه دوم سال 2022 آغاز کند. در نتیجه، هنوز هم شانس خوبی وجود دارد که چیپست اپل A16 Bionic با فرآیند 3 نانومتری ساخته شود، اگرچه صحبت های قبلی بر روی استفاده از فرآیند 4 نانومتری برای این قطعه متمرکز بود. تفاوت در تعداد ترانزیستورهای داخل هر تراشه است که عملکرد و بازده انرژی را افزایش می دهد.

مدیران ارشد اینتل در حال ملاقات با TSMC هستند تا بدون دعوا مقداری از ظرفیت 3 نانومتری اپل را بگیرند.

اینتل قصد دارد به زودی از TSMC بازدید کند، ولی این ملاقات برای تبریک تعطیلات کريسمس نیست! اینتل یکی از بزرگترین مشتریان این کارخانه ریخته گری است (همراه با اپل، AMD، NVIDIA، MediaTek و Qualcomm) و آنها می خواهند اطمینان حاصل کنند که TSMC ظرفیت کافی برای تولید تراشه های 3 نانومتری در مقدار مورد نیاز اینتل را خواهد داشت.
به عنوان مثال، در بخش تراشه‌سازی اینتل مانند اپل نیست. این بدان معناست که در حالی که اپل تراشه های خود را طراحی می کند، تجهیزات و امکانات ساخت آنها را ندارد. در حالی که اینتل صاحب کارخانه ریخته گری خود است، اما نمی تواند مانند TSMC تراشه های پیشرفته تولید کند. در ماه ژانویه گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه TSMC آماده است تا ظرفیت اینتل را در 4 نانومتر در حالی که اکنون فرآیند 5 نانومتری را آزمایش می‌کند، ارائه دهد.
احتمال جدال اینتل با اپل بر سر فرآیند ساخت تراشه 3 نانومتری TSMC

احتمال جدال اینتل با اپل بر سر فرآیند ساخت تراشه 3 نانومتری TSMC

گزارش های جدید حاکی از آن است که مدیران سطح بالای اینتل قصد دارند در اواسط ماه جاری برای دیدار با TSMC به تایوان سفر کنند. میزان ظرفیت 3 نانومتری مورد نیاز اینتل در دستور کار قرار دارد. در حالی که غول تراشه آمریکایی ممکن است مجبور شود بخشی از تولید خود را از طریق TSMC برون سپاری کند، همچنین تمایل خود را برای ارتقاء قابلیت های تولید خود نشان داده است.

این جلسه به این دلیل برگزار می شود که اینتل بتواند «از درگیری با اپل جلوگیری کند». طبق گزارش ها، اپل قبلاً قراردادی با TSMC برای تمام ظرفیت تولید اولیه 3 نانومتری انجام داده است. این بدان معناست که اینتل به احتمال زیاد تا سال 2023 به ظرفیت 3 نانومتری TSMC دسترسی نخواهد داشت.
با فرض اینکه اینتل اضطراری داشته باشد (مدیران آنها برای تعطیلات به تایوان پرواز نمی کنند)، جالب است که ببینیم آیا جلسه اینتل با TSMC سازنده است یا خیر. TSMC بزرگترین ریخته گری مستقل جهان است و در سال گذشته 45.51 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که سود خالص 17.60 میلیارد دلار را به همراه داشت. ارزش این شرکت 565 میلیارد دلار است.
اکنون که اپل تراشه‌های پرقدرت خود را برای مک ایجاد کرده است که جایگزین پردازنده‌های اینتل می‌شود، این شرکت حتی بیشتر به TSMC متکی است. تراشه Apple M1 حاوی 16 میلیارد ترانزیستور است که یک میلیارد بیشتر از تعداد موجود در A15 Bionic  استفاده شده در سری آیفون 13 می‌باشد.

همه جاده ها به TSMC منتهی می‌شوند!

اوایل سال جاری، اپل M1 Pro را معرفی کرد، یک تراشه 5 نانومتری با 33.7 میلیارد ترانزیستور و 5 نانومتری M1 Max با 57 میلیارد ترانزیستور. هر دو توسط TSMC تولید می شوند. همچنین شایعه شده است که اپل تراشه مودم 5G کوالکام را با تراشه ای که خودش طراحی خواهد کرد جایگزین خواهد کرد.

 

آینده مبهم ساخت تراشه توسط TSMC

آینده مبهم ساخت تراشه توسط TSMC

تراشه جدید مودم 5G توسط TSMC با استفاده از فرآیند 4 نانومتری خود ساخته خواهد شد و باید در سری آیفون 15 2023 عرضه شود. در حالی که اپل بدون شک احساس می کند که اکنون هیچ نگرانی در مورد دستیابی به تراشه های کافی در آینده ندارد، ممکن است به این فکر نکرده باشد که چگونه همه جاده ها به TSMC منتهی می شوند. این هفته گزارشی را در ترنجی قرار دادیم که نشان می‌داد چگونه برخی از کارشناسان می‌ترسند که چین به دنبال پس گرفتن تایوان برای ایجاد چین واحد باشد.

در چنین سناریویی، حزب کمونیست چین می‌تواند با در دست گرفتن کنترل TSMC، هرج‌ومرج جدی جهانی ایجاد کند. خود چین نیز متوجه شده است که باید تولید تراشه در سرزمین اصلی را افزایش دهد. در حالی که ایالات متحده نیز در مورد خود به این نتیجه رسیده است، تلاش می کند تا با ایجاد کارخانه ریخته گری TSMC در آریزونا که در نهایت می تواند به یک مرکز ساخت عظیم تبدیل شود، تولید آمریکا را افزایش دهد.

نظر شما چیست؟ آینده صنعت تولید محصولات نیمه‌هادی برای شما ترسناک است یا پایان خوشی را برای موضوع می‌بینید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری