حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تصمیم TSMC بر افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولاتش می تواند گران شدن قیمت جهانی موبایل ها را سبب شود

نوشته

3 سال قبل | 6 دیدگاه | پردازشگرها

اخیرا شایعه شده بود که شرکت تولید نیمه هادی تایوان یا TSMC، قیمت محصولات خود را به دلیل کمبود تراشه تا ۱۵ درصد افزایش دهد. این شرکت پیشروترین تولید کننده چیپست قراردادی جهان است. این تصمیم افزایش قیمت با توجه به افزایش قیمت قبلی نتیجه افزایش قیمت محصولات تا ۲۵ درصد را خواهد داشت. خب باید گفت که تصمیم TSMC بر افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولاتش می تواند گران شدن قیمت جهانی موبایل ها را سبب شود.

تصمیم افزایش قیمت محصولات TSMC

با این حال، سه ماهه اول سال میلادی در حال پایان است و این شرکت هنوز قیمت های جدید را اعمال نکرده است. گزارش جدیدی اما که از یونایتد نیوز رسیده ادعا می کند که TSMC می تواند قیمت ویفرهای ۱۲ اینچی خود را ۴۰۰ دلار افزایش دهد.

این می تواند منجر به افزایش ۲۵ درصدی قیمت شود که رکوردی در کل تاریخ خواهد بود. نکته قابل توجه این است که این شرکت به فرآیند ۵ نانومتری تراشه ها رسیده و آنها را قدرتمندتر و با مصرف انرژی بیشتر ساخته است.

تراشه ۳ نانومتری TSMC

تراشه های TSMC

انتظار می رود طی نیمه دوم سال آینده، این شرکت مستقر در تایوان، تولید تراشه های ۳ نانومتری را آغاز کند. پیش بینی می شود فرآیند نسل بعدی بین 25٪ تا 30٪ بهبود مصرف انرژی و 10٪ تا 15٪ بهبود عملکرد را ارایه کند.

شرکت تایوانی TSMC ساخت تراشه های ۳ نانومتری را از سال ۲۰۲۱ آغاز می کند

به دلیل تقاضای زیاد برای چیپست و عرضه کم، TSMC تخفیف هایی را که به مشتریان خود ارائه داده بود، عقب انداخت. همچنین شرکت با شرایط دیگری روبرو است که خارج از کنترل آن است و به هزینه های شرکت می افزاید.

کمبود باران کمبود آب جدی ایجاد کرده و شهری که TSMC در آن مستقر است در سال ۲۰۲۰ فقط نیمی از باران را نسبت به سال قبل داشته است. همین امر این شرکت را مجبور کرده است که برای تأسیس تانکرهای آب در تأسیسات خود ترتیب دهد.

اگر TSMC تصمیم بگیرد قیمت ویفر را ۲۵ درصد افزایش دهد و معاملات قبلی را که با این شرکت انجام شده است لغو کند، سازندگان گوشی های هوشمند می توانند در نهایت پول بیشتری را از مشتریان بگیرند که این یعنی گران شدن جهانی قیمت موبایل به اندازه ۲۵ درصد. مثلا یک موبایل ۱۰۰۰ دلاری شاید بشود ۱۲۵۰ دلار که اصلا عدد دلچسبی نیست.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که TSMC تصمیم صحیحی می گیرد؟ آیا سامسونگ یا دیگر رقبا در این شرایط با ارایه خدمات به قیمت قبلی، می توانند بازار را از دست این شرکت تایوانی در بیاورند؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Tanha122

اشتباه میکنی نویسنده عزیز . چیپست فقط ی بخشی از موبایل هست ن تمام موبایل ک ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته باشه. به همون میزان موبایل هم گرون شه. شاید در حد ۵ الی ده درصد رو موبایل بیاد 😊😊😊😊 به جز چیپ باتری هست صحفه نمایش هست برد هست و……

ARMTIN

علت افزایش قیمت صرفا بخاطر کمبود تراشه نیست
در کشور تایوان با کمبود آب مواجه هستند که شدیداً روی صنعت این کشور الخصوص شرکت TSMC تاثیر گذاشته ❌
دولت تایوان قیمت اب افزایش داده 💯
.
.
.
.
.
البته این افزایش قیمت تراشه ها تاثیر روی تراشه ها نیم هادی ساخت سامسونگ ندارند
تراشه های اسنپدراگون 888/870/860/780/750 همگی ساخت سامسونگ هستند

david2arc

گل بود به سبزه نیز آراسته شد😢

K-Ehsani

نتیجه گیری تان اشتباه است ، نویسنده ای محترم.
تمامی هزار دلار قیمت گوشی که مال چیپست نیست نهایتش ۲۰۰ دلار قیمت چیپست باشه که با بالا رفتن ۲۵ درصدی قیمت گوشی هزار دلاری میشه حدود ۱۰۵۰ دلار.

Milad7

عزیزان در حد همون ۵۰ دلار هم که باشه برای ما ایرانی ها با محاسبه ی دلار و مالیات و … قیمت گوشی ۲ میلیون بیشتر اب میخوره 😬😒

ali karimi

سلام، درسته که قیمت گوشیها انچنان بالا نمیره ولی خب بازم تأثیر داره، ولی خب یجورایی درست نیستش که این شرکت چون کمبود چیپست وجود داره قیمتهارو ببره بالا بقول خودمونی ها نامردیه،البته طبق این خبر میگم، حالا ببینیم چی میشه فعلا بالا نبرده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)