حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام با ناامیدی از سامسونگ، تولید بخشی از تراشه‌های Snapdragon 8 Gen 1 را به TSMC محول می‌کند

نوشته

2 سال قبل | 4 دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، کوالکام

اسنپدراگون ۸ نسل ۱، درابتدا به‌معنای آغاز شکوفایی روابط بین کوالکام و سامسونگ تلقی می‌شد؛ اما طبق گزارشات جدید، به‌نظر می‌رسد پایان این رابطه نزدیک‌تر از آن است که تصور می‌کردیم و مقصر اصلی این موضوع، شرکت کره‌ای می‌باشد. بر همین اساس، گفته می‌شود ناتوانی سامسونگ در ارائه بازده مطلوب در فرایند 4 نانومتری تولید تراشه خود، کوالکام را برآن‌داشته تا به‌منظور اطمینان از عرضه کافی آخرین تراشه پرچمدار Snapdragon 8 Gen 1، به محصولاتش تنوع بخشیده و بخشی از سفارشات تولید تراشه خود را به‌منظور جلوگیری از وقوع تأخیرهای غیرضروری بیشتر به TSMC محول کند.

تولید تراشه Snapdragon 8 Gen 1 کوالکام توسط TSMC

اگر شایعات اخیر حقیقت داشته باشد، کوالکام از بازده پایین فرایند تولید 4 نانومتری سامسونگ ناراضی است. همچنین اگر مشکلات تولید همچنان ادامه داشته باشد، کمپانی آمریکایی ممکن است حداقل بخشی از وظیفه تولید چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 خود را از سامسونگ به رقیب اصلی این شرکت یعنی TSMC تغییر دهد.

به‌گفته برخی از کارشناسان صنعت، فرایندهای تولید تراشه TSMC معمولاً ازنظر عملکرد و بهره‌وری انرژی، در جایگاهی بالاتر از نمونه‌های سامسونگ هستند. اگر کوالکام تصمیم بگیرد برخی از تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 1 خود را با استفاده از فرایند سامسونگ و برخی دیگر را با استفاده از فناوری TSMC به بازار عرضه کند، ممکن است تفاوت‌های معناداری را در عملکرد یا بازده انرژی مابین آن‌ها شاهد باشیم که منجر به مشکلاتی می‌شود که پیش‌تر و در پرچمداران سال‌های دور سامسونگ و شماری از موارد اخیر، رخ داده است.

تولید تراشه Snapdragon 8 Gen 1 کوالکام توسط TSMC

تولید تراشه Snapdragon 8 Gen 1 کوالکام توسط TSMC

با این حال، ممکن است هرگز شاهد چنین اتفاقی نباشیم؛ چراکه طبق گزارشات پیشین، تمام ظرفیت تولید تراشه ۵ و یا حتی ۳ نانومتری TSMC، از هم‌اکنون رزرو شده است. اپل نیز، به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری شرکت تولیدکننده تراشه تایوانی، اصلی‌ترین دلیل این امر بوده و ظرفیت این کمپانی را تا حد زیادی به‌خود اختصاص داده است. بنابراین، برای کوالکام مشکل خواهد بود تا بتواند TSMC را برای برعهده‌گرفتن وظیفه تولید تراشه خود متقاعد کند.

انتظار می‌رود چیپست Exynos 2200 با استفاده از فرایند 4 نانومتری خود سامسونگ توسعه یابد. بنابراین و به‌احتمال‌فراوان، سری Galaxy S22 نیز ممکن است با مشکلات کمبود تراشه روبرو شود. علاوه‌بر این، ازدست‌دادن بخشی از قرارداد تراشه از مشتری بزرگی مانند کوالکام، ممکن است به تجارت نیمه‌هادی سامسونگ و برنامه‌های این شرکت برای پشت‌سرگذاشتن TSMC تا سال 2030 آسیب بزند.

نظر شما چیست؟ آیا کوالکام تولید بخشی از تراشه پرچمدار خود را به TSMC می‌سپارد و یا ظرفیت کامل شرکت تایوانی توان تحقق خواسته آن‌ها را نخواهد داشت؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

آخرش نفهمیدم این ظرفیت تولید tsmc تکمیله یا نه

mostafa3

اینجوری بهتره تا مشخص بشه مشکل حرارت و مصرف انرژی از خط تولید است یا از خود کوالکام

ali karimi

سلام، خب خدارو شکر اسنپ ایندفعه به پیشنهاد من خوب فکر کرده فهمیده داره درست میگم😂😂، والا دیگه خب از اول ابنکارو مبکردی، تا بفهمی مشکل از کجاست، ولی خب مشخصأ مشکل از خط تولید سامی جون هستش، چون فناوری ساختTSMC مطمعنأ، 100درصد بهتره

ممد بمولا

و زین پس شاهد اختلاف عملکرد و مصرف بین گوشی های اندرویدی با چیپست یکسان خواهی بود چرا که چیپستشون توسط 2 شرکت متفاوت ساخته شده و ممکنه یکیشون مثل نسل قبل نقش بخاری همراه رو اجرا کنه و دیگری نقش یخچال 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی