حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نگرانی کارشناسان از تصاحب تایوان توسط چین و کنترل TSMC توسط این کشور

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، سیاست

شرکت تولید تراشه TSMC یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری و البته شاخص‌ترین شرکت تولید محصولات نیمه هادی در جهان است. این شرکت تامین کننده 90 درصد از تراشه‌های مورد استفاده در محصولات مختلف است. به همین دلیل اخباری درباره نگرانی کارشناسان از تصاحب تایوان توسط چین و کنترل TSMC توسط این کشور به گوش می‌رسد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

نگرانی کارشناسان از تصاحب تایوان توسط چین؛ سرنوشت TSMC در دستان چین خواهد بود؟

کدام شرکت است که اگر استقلال خود را از دست بدهد و در رقابت ژئوپلیتیک فعلی حاکم بر جهان، تبدیل به یک مهره تایین کننده شود، می‌تواند جهان را به آشوب بکشاند؟ اپل؟ خیر قطعا این شرکت اپل نیست، اگر چه اپل شرکتی است که این تولید کننده، آن را مشتری شماره یک خود می‌داند. با کمی فکر کردن می‌توان فهمید که این شرکت فقط TSMC است.

مشتریان بزرگ TSMC، کدام کمپانی‌های مطرح هستند؟

اینتل توضیح می‌دهد که چرا تولید پردازنده های خود را به TSMC سپرده است

به گفته phonearena، شرکت تولید محصولات نیمه هادی تایوان با مسئولیت محدود که بیشتر با نام TSMC شناخته می‌شود، تولید کننده تراشه برای اصلی‌ترین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نام‌های فناوری جهان از جمله اپل، AMD، اینتل، انویدیا، مدیاتک، کوالکام و سایر مصرف کنندگان جهان است. قبلا هم دیده‌ایم که در صورت بروز بحران جهانی کمبود چیپ و تراشه، چه اتفاقی می‌افتد. بنابراین می‌توان تصور کرد که اگر چین تلاش کند تایوان را به تصرف خود درآورند و در نهایت بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه جهان را کنترل کنند، چه اتفاقی می‌افتد.

اگر چین بتواند کنترل TSMC را در دست بگیرد چه اتفاقی برای اقتصاد جهانی می‌افتد؟

تایوان 63 درصد از محصولات نیمه هادی جهان را در سال 2019 تولید کرده است که در مقایسه با سهم 12 درصدی ایالات متحده در سال گذشته، می‌توان گفت که چین 16 درصد از نیمه‌ هادی‌های جهان را تحویل داده است. به گزارش فاکس نیوز، کارشناسان نگران این هستند که اگر چین بتواند کنترل TSMC و در واقع بیشتر صنعت نیمه هادی جهان را در دست بگیرد، چه کاری انجام می‌دهد. بزرگ‌ترین ترس در میان قانون‌گذاران ایالات متحده این است که دولت چین به این موضوع به عنوان اهرم فشاری بر کشورهایی که با آن‌ها تجارت دارد، نگاه کند.

نگرانی کارشناسان از تصاحب تایوان توسط چین

عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مایکل مک کال (Michael McCaul)، نماینده تگزاس، به فاکس نیوز گفته است که اگر حزب کمونیست چین کنترل بخش بزرگی از صنعت نیمه هادی جهان را در دست بگیرد، آن‌ها اهرم فشار قابل توجهی بر شرکای تجاری خود خواهند داشت. آن‌ها در گذشته نشان داده‌اند که وقتی قدرتی دارند، از آن استفاده می‌کنند.

TSMC تولید تراشه ۳ نانومتری ارتقایافته خود را در سال ۲۰۲۳ آغاز می‌کند

جرمی فورشتگات (Jeremy Furchtgott)، مدیر شرکت مشاوره بارون (Baron)، در مورد این اهرم فشار مالی گفت که تاثیر اهرم فشاری که چین با تصاحب تایوان به دلیل نقش حیاتی آن در زنجیره تامین محصولات نیمه‌هادی بر اقتصاد خود و اقتصادهای دیگر کشورها به‌دست می‌آورد، غیر قابل وصف خواهد بود. این یک برگ برنده قطعی برای چین است. هر نوع اختلال در زنجیره تامین نیمه هادی‌ که با تسلط چین بر تایوان تداوم یابد، می‌تواند منجر به جنگ شود.

بر اساس گزارش انجمن صنایع نیمه هادی (SIA)، فروش محصولات نیمه هادی در طول سال 2019 تا 2020، حدود 6.5 درصد افزایش یافته است. همچنین در مقایسه با سال منتهی به 2021 نیز 26 درصد دیگر افزایش یافته. در حالی که فورشتگات می‌گوید نگرانی‌های زیادی درباره این مسئله وجود دارد که تحرکات چین در اطراف تایوان می‌تواند به نوعی باعث ایجاد یک رویارویی نظامی بین چین و ایالات متحده یا احتمالا سایر کشورها شود.

کمپانی TSMC مبلغ ۴ میلیارد دلار را به‌منظور رزرو ظرفیت تولید خود دریافت کرده است

فورشتگات خاطرنشان کرد که اقتصاد چین به روابط تجاری وابسته است. اما او افزود که وابستگی آمریکا به چین برای تامین کالاهای حیاتی مختلف، چیزی همانند حق وتو در مورد سیاست‌ها و تصمیمات خارجی خاص به چین می‌دهد. اهرم فشاری که درباره آن حرف می‌زنیم، همین است.

90 درصد تراشه‌های پیشرفته دنیا از TSMC تهیه شده است

مایکل مک کال می‌گوید در صورت دستیابی چین به TSMC، از این کشور انتظار بروز بدترین وضعیت ممکن را دارد. او می‌گوید آن‌ها نشان داده‌اند که مایل هستند جمعیت مردم جهان را کاهش دهند، سخن مخالفان خود را ساکت کنند و از نظر اقتصادی به کشورها آسیب بزنند. هرچه CCP (حزب کمونیست چین) اهرم فشار بیشتری داشته باشد، تمایل بیشتری به استفاده از آن در راه‌های مختلف دارد.

چیزی که خواب از چشم قانون‌ گذاران آمریکایی گرفته و آن‌ها را به شب بیداری مبتلا کرده (!)، آماری است که نشان می‌دهد 90 درصد تمام تراشه‌های پیشرفته جهان از TSMC تامینمی‌شوند. حالا تصور کنید که حزب کمونیست چین، بر آن تراشه‌ها کنترل داشته باشد. آیزاک استون فیش (Isaac Stone Fish)، مدیر عامل شرکت ریسک متمرکز چین، یعنی Strategy Risk می‌گوید که جنگ چین با تایوان، حتی اگر با موفقیت یا شکست همراه شود، مطمئنا مهم‌ترین رویداد قرن بیست و یکم خواهد بود.

نگرانی کارشناسان از تصاحب تایوان توسط چین

فیش افزود که برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم، باید از تلاش پکن و اعمال قدرت نظامی بسیار زیاد این کشور بر ژاپن، کره جنوبی و فیلیپین جلوگیری کرد. زیرا این کار مانع از رشد خارجی چین خواهد شد. مهم‌تر از همه این موارد، دخالت در چنین کاربری برای جلوگیری از ایجاد اختلال در زنجیره تامین شرکت‌های بزرگ، ضروری به نظر می‌رسد و مسئله فقط کمبود زنجیره تامین نیست. وابستگی بیش از حد به تایوان، نقطه ضعف امنیت ملی آمریکا است.

تولید آزمایشی چیپ های 3 نانومتری TSMC برای آیفون و آیپد آغاز شد

حزب کمونیست چین بارها تهدید کرده است که تایوان را با سرزمین اصلی چین متحد خواهد کرد. آیزاک استون فیش همه این موارد را بخشی از یک استراتژی بزرگ‌تر می‌داند. او می‌گوید که فکر می‌کنم کاری که پکن در حال حاضر انجام می‌دهد این است که ببیند تا چه حد می‌تواند بدون تحریک و پاسخ نظامی ایالات متحده، پیشروی کند.

هنوز مشخص نیست که آیا چین این کار را انجام می‌دهد یا خیر، زیرا در نظر دارد در ماه‌ها یا حتی سال‌های آینده پاسخ کاملی بدهد یا شاید این که بعدها این کار را انجام بدهد. انجام این کار برای آزمایش آمریکا، دلیل دیگری دارد. اما من می‌گویم که جنگ بر سر تایوان در حال حاضر محتمل‌تر از هر زمان دیگری در دهه‌های گذشته است.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا چین با تصاحب تایون و تحت کنترل گرفتن TSMC، سبب بروز مشکل در زنجیره‌های تامین شرکت‌های بزرگ می‌شود؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

ناموسا معنوی نگو ..

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان