حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آزادی عمل اپل به توسعه دهندگان در ردیابی کاربران برای اهداف تبلیغاتی

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، اخبار

اگر اخبار را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که اپل برای حفظ رعایت حریم خصوصی، قابلیت‌های برای کنترل ردیابی را در اختیار کاربران قرار داده بود. این مسئله موجب کاهش درآمد بسیار زیاد غول‌های تبلیغاتی مانند گوگل و فیسبوک شده بوده. اما گویا قرار است شاهد آزادی عمل اپل به توسعه دهندگان در ردیابی کاربران برای اهداف تبلیغاتی باشیم. با ترنجی همراه باشید.

آزادی عمل اپل به توسعه دهندگان؛ حریم خصوصی مهم‌تر است یا امورا تبلیغاتی؟

ظاهرا ویژگی شفاف سازی ردیابی اپلیکیشن اپل (ATT) به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تا از الگوریتم ردیابی پلتفرم‌های تبلیغاتی که تبلیغات هدفمند را برای کاربران نمایش می‌دهند، در امان باشند. اما طبق گزارشی در فایننشال تایمز که توسط AppleInsider منتشر شده، اپل یک تغییر ناشناخته ایجاد کرده است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد قوانین اپل را به گونه‌ای تغییر دهند که توسعه دهندگان برنامه‌ها همچنان بتوانند داده‌های شخصی را در سطح کاربر را دریافت کنند.

با وجود ویژگی شفافیت ردیابی برنامه های iOS، همچنان ردیابی کاربران ادامه دارد

 

اپل به شرکت‌ها اجازه می‌دهد از داده‌های انبوه یا ناشناس بدون شناسه استفاده کنند

یکی از شرکت‌هایی که پس از عرضه ویژگی ATT، از اپل شکایت کرد، فیس‌بوک بود. این موضوع تا جایی پیش رفت که فیس‌بوک تبلیغاتی منفی را در حجم گسترده درون روزنامه‌ها منتشر کرد و تاثیری را که ویژگی ATT بر کسب و کارهای کوچک می‌گذاشت را محکوم کرد. با این حال، شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg)، مدیر عامل شرکت رسانه‌های اجتماعی فیسبوک می‌گوید که این شرکت در تلاش است تا از زیرساخت‌های تبلیغاتی خود با استفاده از داده‌های انبوه یا ناشناس‌تر پشتیبانی کند.

ضرر ۱۰ میلیارد دلاری شبکه های اجتماعی از سیاست “شفافیت رهگیری برنامه” اپل

ویژگی شفافیت رهگیری برنامه اپل تبلیغ کنندگان را به سوی اندروید سوق می‌دهد

 

فایننشال تایمز گفته است که یکی دیگر از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی، یعنی اسنپ، با سرمایه‌گذاران خود صحبت کرده و گفته است که به تبلیغ‌کنندگان نمای کامل‌تری از تبلیغاتشان ارائه را می‌دهد. چه کاربران آیفون از ردیابی منصرف شوند یا نه. این نشریه تجاری اشاره می‌کند که اسناد مربوط به حریم خصوصی کاربران اپل نشان می‌دهد که شاید توسعه دهندگان، داده‌ها را از یک دستگاه به منظور شناسایی منحصر به فرد آن دریافت نکنند.

آزادی عمل اپل

تایمز همچنین افزود که این بدان معناست که اطلاعات کاربران آیفون می‌تواند به جای رفتارهایی مشخص، با شماره‌های شناسایی منحصر به‌ فرد برای ارسال تبلیغات هدفمند جمع آوری شوند. اسناد ATT اپل می‌گوید که توسعه دهندگان مجاز به استفاده از اثر انگشت یا استفاده از سیگنال‌های دستگاه نیستند. این مئسله به تمایل اپل برای جلوگیری از شناسایی یک کاربر یا یک دستگاه خاص آیفون توسط توسعه دهندگان تاکید دارد.

استفاده از داده‌های ناشناس در حال تبدیل شدن به استانداردی در صنعت تبلیغات هدفمند است

اپل می‌گوید قبل از جمع‌ آوری داده‌های شخصی کاربران، توسعه‌ دهندگان باید داده‌های شخصی هر شناسه‌ای مانند شناسه کاربری یا نام آن را حذف کنند. این نوع روش ردیابی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در صنعت تبلیغات هدفمند است. به گفته ArsTechnica، حدود 95 درصد از مشتریان Oren Kaniel از روش‌های جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کنند. Kaniel مدیر عامل اجرایی AppsFlyer است که یک شرکت تجزیه و تحلیل بازاریابی تلفن همراه می‌باشد.

ردیابی کاربران آیفون توسط تیک تاک، به وسیله اپل مسدود می شود

کوری مونچباخ (Cory Munchbach)، مدیر عامل شرکت پلتفرم داده‌های مشتری BlueConic می‌گوید که اپل دیگر نمی‌تواند از تفسیر دقیق قوانین ردیابی خود استفاده کند زیرا این کار اختلال زیادی در صنعت توسعه برنامه‌های موبایل ایجاد می‌کند که مشکلی بسیار جدی است. او می‌گوید که اپل نمی‌تواند خود را در موقعیتی قرار دهد که اساسا برنامه‌های با عملکرد برتر، خود را از منظر مصرف کاربر حذف کند. این کار در نهایت به سیستم عامل iOS آسیب می‌زند.

اپل به توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها آزادی عمل بیشتری می‌دهد

ور در ادامه افزود، در حالی که شرکت‌ها می‌گویند که فقط پس از ناشناس شدن داده‌ها کاربر، آن را ارسال می‌کنند، هیچ راهی وجود ندارد که بدون مشاهده داده‌ها یا الگوریتم‌های مورد استفاده، واقعا بدانیم که آیا داده‌های کاربران محافظت می‌شوند یا خیر. در نتیجه، همان کسانی که تیم کوک آن‌ها را فقط به دنبال کسب درآمد سریع می‌خواند، مورد اعتماد اپل قرار خواهند گرفت.

ویژگی جدید شفافیت رهگیری برنامه ها در iOS 14.5 اپل، به نفع گوگل تمام می شود!

مونچباخ می‌گوید اگر سابقه‌ای تاریخی در حوزه فناوری اطلاعات وجود داشته باشد، این جعبه‌های سیاه جرم‌های زیادی را پنهان می‌کنند. غیر منطقی نیست که تصور کنیم اپل با این کار چیزهای زیادی را به‌ جا می‌گذارد. برنامه Lockdown Privacy، اپلیکیشنی که برای مسدود کردن ردیاب‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود، خط‌ مشی اپل را از لحاظ عملکرد در توقف ردیابی شخص ثالث بی‌فایده می‌داند. پس از انجام برخی آزمایش‌ها، Lockdown Privacy به این نتیجه رسید که داده‌های شخصی و اطلاعات مربوط به دستگاه‌های خاص تقریبا در همه موارد برای ردیاب‌ها ارسال می‌شود.

برخی از شرکت‌ها می‌گویند که تبلیغ کنندگان باید برخی از اطلاعات خاص مانند زبان کاربر و اندازه صفحه نمایش دستگاه او را بدانند. بدون این اطلاعات، تجربه این برنامه‌ها افتضاح خواهد بود. به گفته phonearena، برنامه‌های اصلی اپل مجبور نیستند از مقررات ATT پیروی کنند. اما ممکن است اپل به توسعه دهندگان، آزادی عمل بیشتری نسبت به آن چه که دارند، بدهد.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا با اعطای آزادی عمل بیشتر به توسعه دهندگان موافق هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehpsa

شرکت اپل مثل آقای خرچنگ تو باب اسفنجی هست ، همیشه دنبال پوله، تا دیروز به بهانه امنیت بیشتر از کاربران پول می‌گرفت حالا برای اطلاعات بیشتر از شرکت ها پول میگیره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان