حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ردیابی کاربران آیفون توسط تیک تاک، به وسیله اپل مسدود می شود

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل

ردیابی کاربران آیفون توسط تیک تاک، به وسیله اپل مسدود می شود. شرکت اپل اخیراً متوجه شده است که اپلیکیشن معروف و نام آشنای تیک تاک در حال ردیابی کاربران و دارندگان آیفون است. بنابراین اقدام به مسدود سازی تلاش این اپلیکیشن کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

ردیابی کاربران آیفون توسط تیک تاک

وب سایت خبری phonearena در گزارشی درباره تبلیغات هدفمند و مبتنی بر مکان کاربران می‌گوید، تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان به صورت آنلاین کالایی را جستجو کنید و ناگهان تبلیغات هدفمند آن محصول در تلفن همراه شما یا سایر دستگاه‌هایی که به یک حساب کاربری مشترک متصل هستند، دیده شود؟ این مسئله قطعا جادوگری نیست.

برنامه‌ها و وب‌ سایت‌های شخص ثالث، جستجوی کاربران را ردیابی می‌کنند. آن‌ها به خوبی می‌دانند چه چیزهایی را دیده‌اید. هنگامی که اپل iOS 14.5 را منتشر کرد، به کاربران این امکان را داد تا از طریق ویژگی App Tracking Transparency که به اختصار آن را ATT می‌نامند، ردیابی شوند و همچنین از این موضوع مطلع باشند.

قابلیت ATT که می‌توان آن را شفافیت رهگیری برنامه‌ها نیز نامید، این امکان را به کاربران آیفون می‌دهد خود تصمیم بگیرند که آیا توسط برنامه‌ها و وب سایت‌های شخص ثالث، با هدف تبلیغات هدفمند، ردیابی شوند. مهم‌تر از هر چیزی، این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا از ردیابی و پیگیری شدن خود توسط برنامه‌ها و وب سایت‌های شخص ثالث جلوگیری به عمل آورند. این دقیقا همان گزینه‌ای است که اکثر قریب به اتفاق کاربران اپل آن را انتخاب کرده‌اند. گرچه قبلا در ترنجی خواندید که با وجود ویژگی شفافیت ردیابی برنامه های iOS، همچنان ردیابی کاربران ادامه دارد.

تنها ۱۲ درصد از کاربران iOS 14.5 مجوز رهگیری توسط برنامه های شخص ثالث را تایید کرده اند

ردیابی کاربران آیفون توسط تیک تاک

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، از اینکه اپل راهی برای کنترل ردیابی یا عدم ردیابی توسط در اختیار کاربران قرار داده است خوشحال نبود. این مسئله چندان عجیب هم نیست چرا که این شبکه اجتماعی، سال گذشته بیش از ۸۴ میلیارد دلار  از طریق آگهی و تبلیغات، درآمد کسب کرده بود. حالا نیز بیش از ۹۶ درصد کاربران iOS تصمیم دارند تا امکان ردیابی شدن توسط برنامه‌ها و وب سایت‌های شخص ثالث را غیرفعال کنند.

 

تیک تاک در مقابل قابلیت ATT اپل

برنامه مهمی که به واسطه این قابلیت جدید، بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است، تیک تاک است. این اپلیکیشن محبوب که به برنامه ویدیو‌های کوتاه نیز مشهور است، سعی در ایجاد یک راه حل برای دسترسی به قابلیت ATT و فعال سازی آن از طریق سنسور اثر انگشت دستگاه داشته است. این مسئله می‌تواند از طریق یک الگوریتم به نام CAID، داده‌های کاربران را جمع آوری کند.

تیک تاک همچنان پردانلودترین نرم افزار در تمام پلتفرم های موبایلی است

خبرگزاری فایننشال تایمز اخیرا در یادداشتی گفته است که اکنون اپل با گزینه‌های خاصی روبرو است. این شرکت می‌تواند تصمیم بگیرد که این الگوریتم جمع آوری داده‌های کاربران، درون برنامه مورد استفاده قرار گیرد. یا این که برنامه‌هایی که چنین الگوریتمی درون خود دارند، مانند تیک تاک را از فروشگاه اپ استور، مسدود سازد. اپل هم گزینه دوم را به عنوان تصمیم خود در نظر گرفته است. اخیرا آپدیت جدید Tik Tok که حاوی الگوریتم CAID بود، توسط اپل رد شده است.

تعداد کاربران اندروید تیک تاک از ۱ میلیارد نفر گذشت

الکس بائر، رئیس بازاریابی محصولات در گروه adtech اخیرا مصاحبه‌ای با خبرگزاری تایمز داشته است. وی گفته است که اکوسیستم برنامه‌های چینی همانند یک طعمه عمل می‌کند. اپل نمی‌تواند همه برنامه‌هایی که چنین قابلیتی در خود دارند را مسدود کند. بنابراین اپل از آن‌ها خواسته از این کار خودداری کنند. اپل با این کار می‌خواهد وضعیت را به کنترل خود درآورد. همچنین اپلیکیشن تیک تاک سعی داشت تا از این مسئله سو استفاده کند و قابلیت ATT اپل را دور بزند. اما اپل از انجام این کار جلوگیری به عمل آورده است. اپل همچنان بر حفظ حریم خصوصی کاربران در دستگاه‌های آیفون و سایر گجت‌های مختلف خود، تاکید ویژه‌ای دارد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما از این قابلیت استفاده می‌کنید؟ این ویژگی را تا چه حدی کاربردی می‌دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان