حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تبلیغ اپل با موضوع حریم خصوصی، چندان به مذاق متا خوش نخواهد آمد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، امنیت

اپل جزو شرکت‌هایی است که شدیدا به حریم خصوصی کاربران اهمیت می‌دهد و این ادعا را نیز با ارائه ویژگی‌های مختلف نشان داده است. اخیرا تبلیغ اپل با موضوع حریم خصوصی منتشر شده است که این کار چندان به مذاق متا خوش نیامده است. با ترنجی همراه باشید.

تبلیغ اپل با موضوع حریم خصوصی خشم متا را برانگیخت…!

اپل به تازگی یک تبلیغ طنز با عنوان «حراج داده‌ها» یا «Data Auction» منتشر کرده که برای تمسخر و زیر سوال بردن متا بخاطر فروش اطلاعات کاربران ساخته شده است. ما نمی‌دانیم که آیا این فیلم با یک آیفون ۱۳ پرو مکس فیلمبرداری شده است یا خیز، اما حس سینمایی و کیفیت تولید آن مطمئنا یک اثر بزرگ رت ایجاد می‌کند.

این جنگی است که اپل مدتی پیش آن را آغاز کرده است و احتمالا بزرگ‌ترین حرکت کوپرتینویی‌ها تا کنون، عرضه ویژگی شفافیت ردیابی برنامه با iOS ۱۴.۵ بوده است. این ویژگی، چیزی را آشکار کرد که شناخته شده بود اما تا حد زیادی پنهان بود و واقعیت زندگی کاربران در آن، در نظر گرفته می‌شد. شفافیت ردیابی برنامه یا ATT به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی هر برنامه یا سرویسی را که اطلاعات آن‌ها را دریافت می‌کند، متوقف کنند.

شرکت متا در میان نهادهای پرطرفدارتر، کاملا رویکردی علیه ویژگی ATT اپل داشت و این موضوع چندان جای تعجب ندارد. زیرا تخمین زده می‌شود که شرکت مارک زاکربرگ در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار به خاطر این ویژگی ضرر کند. دیگر شرکت‌های محبوب و قابل توجهی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند نیز عبارتند از Snap، Twitter و YouTube.

حریم خصوصی و داده‌های کاربران چیزی است که اپل به دلیل مدل کسب و کار و موقعیت منحصر به فرد خود، به طور طبیعی آن را بسیار خوب مدیریت کرده است. امروزه حریم خصوصی به یک سلاح استراتژیک تبدیل شده است که اپل دوست دارد از آن علیه دیگر غول‌های تکنولوژی استفاده کند. زیرا آن‌ها اغلب از آن سوء استفاده می‌کنند.

شاید برخی از شما به یاد داشته باشید که اپل یک تبلیغ را با تمرکز بر حریم خصوصی و با عنوان “Tracked” در سال گذشته منتشر کرد. به روشی نسبتا افراطی، هدف آن نشان دادن این بود که برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف چگونه داده‌ها و رفتار شما را در طول روز ردیابی می‌کنند. احتمالا تکان‌دهنده‌ترین جنبه آن این بود که نگاهی اجمالی به چند دستی از داده‌های شما نشان دهد.

تبلیغ اپل با موضوع حریم خصوصی

امروزه موضوع «حراج داده‌ها» کل صنعت داده‌های کاربران دیجیتال و سطح جزئیاتی که گاهی اوقات می‌تواند از نظر داده‌های شخصی جمع‌ آوری‌ شده به آن برسد را روشن می‌کند. اول از همه، هدف اپل افزایش آگاهی کاربران از این شیوه‌ها است و بنابراین، یکی از ویژگی‌های iOS را که می‌خواهد در اینجا برجسته کند، گزارش وضعیت حریم خصوصی برنامه در تنظیمات آیفون و آیپد است که نگاهی دقیق به تعداد دفعات دسترسی برنامه‌های شما را نشان می‌دهد. Safari Privacy Report به طور مشابه، می‌تواند به شما آماری را نشان دهد که چگونه انواع مختلف داده‌ها و تعداد ردیاب‌های وب از دنبال کردن شما در وب مسدود شده‌اند.

موضوع حراج داده‌ها، در بررسی راه‌های اصلی که آیفون می‌تواند به شما در جلوگیری از ردیابی رفتارهایتان کمک کند، بسیار دقیق است. به عنوان مثال، در نقطه‌ای از آگهی، حراج‌ دهنده، عادت ارسال پیامک‌های آخر شب Ellie (قهرمان داستان)، داده‌های موقعیت مکانی، سابقه خرید آنلاین و حتی داده‌های مربوط به مخاطبین را می‌فروشد. البته، این شرکت سریعا به این نکته اشاره می‌کند که پیام‌های متنی در دستگاه‌های اکوسیستم اپل کاملا رمزگذاری شده است و Apply Pay آنچه را که می‌خرید، ردیابی نمی‌کند و هیچ جزئیات مرتبط با مخاطبین بدون اجازه صریح شما را به اشتراک نمی‌گذارد.

آخرین میخ در تابوت فروشندگان داده‌های کاربران، زمانی زده می‌شود که Ellie ویژگی محافظت از حریم خصوصی ایمیل را فعال می‌کند تا فرستندگان ایمیل را از درگ و یادگیری مواردی مانند باز کردن پیام خود، خواه هدایت شده یا از آدرس IP خود، مسدود کند. به نظر می‌رسد این روش مناسب باشد زیرا حراج کنندگان از آنجا شروع به کار می‌کنند و با دریافت اطلاعات از ایمیل‌های شما و حتی کسی که آن باز کرده است، اطلاعت زیادی به فروش می‌رسانند.

تبلیغ اپل با موضوع حریم خصوصی

به گفته PhoneArena، این یک تبلیغ است و بدیهی است که اپل هیچ خط و نشانی در اینجا نمی‌کشد. اما می‌خواهد دنیای خطرناک و عجیب و غریبی را نشان دهد که در آن داده‌های قابل شناسایی توسط کاربر برای معاملات تجاری به نهادهای مخفی عرضه می‌شوند. البته، اپل در نحوه نمایش کل فرآیند کمی افراطی عمل می‌کند. مطمئنا می‌توان مواردی را برای مزایای کاربران و کسب‌ و کارهای کوچک و شبکه‌های تبلیغات دیجیتال مدرن و نحوه عملکرد آن‌ها ایجاد کرد.

اما بسیاری از رقبای اپل به شدت به مشاغل تبلیغاتی خود متکی هستند و اپل از استفاده از این اهرم برای کاهش سرعت آن‌ها خودداری نخواهد کرد. در پایان، iOS احتمالا در حال حاضر برای جلوگیری از هرگونه رفتار ردیابی بسیار تهاجمی عمل می‌کند، اما کنترل آن را در دست کاربران قرار می‌دهد و این موضوع خوبی است. امیدواریم این امر به انتقال صنعت تبلیغات به مکانی بهتر و امن‌تر کمک کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان