حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

TSMC تولید تراشه ۳ نانومتری ارتقایافته خود را در سال ۲۰۲۳ آغاز می‌کند

چند سالی می‌شود که تولیدکنندگان تراشه با نمونه‌های 5 نانومتری خود در صنعت نیمه‌هادی‌ها فعالیت می‌کنند. با پیشرفت سریع فناوری، به‌زودی تغییراتی اتفاق می‌افتد و همین امر در مورد فرآیند تولید تراشه نیز صادق است. در جدیدترین گزارشات منتشر شده، خبر می‌رسد که سازنده تایوانی تراشه، TSMC، تولید تراشه ۳ نانومتری ارتقایافته پیشرفته خود را از نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز می‌کند.

تولید تراشه ۳ نانومتری ارتقایافته TSMC

سازندگان مطرح چیپست مانند TSMC و سامسونگ پیش‌تر تأیید کرده‌اند که درحال کار بر روی نسل بعدی فرآیندهای 3 نانومتری و 2 نانومتری برای تولید تراشه هستند. TSMC که بزرگ‌ترین تولیدکننده قراردادی تراشه در جهان نیز به‌شمار می‌رود، قرار است سال آینده تولید تراشه خود را بر اساس فرآیند 3 نانومتری آغاز کند.

درحال‌حاضر، گزارشی از DigiTimes ادعا می‌کند که شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی مستقر در تایوان تنها برای تراشه‌های 3 نانومتری برنامه‌ریزی نمی‌کند، بلکه درحال کار بر روی نسخه پیشرفته‌ای از آن به شکل N3E است که در سال 2023 تولید می‌شود.

درحال‌حاضر، TSMC از فرایند N5P استفاده می‌کند که یک نسخه پیشرفته از فرایند N5 یا 5 نانومتر است و از این فناوری برای تولید چیپست اپل A15 Bionic استفاده می‌شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته، این نسخه پیشرفته در مقایسه با فرایند استاندارد N5، ازنظر مصرف انرژی بسیار به‌صرفه‌تر است.

تولید تراشه ۳ نانومتری ارتقایافته TSMC

تولید تراشه ۳ نانومتری ارتقایافته TSMC

گزارشات قبلی ادعا می‌کردند که شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان تولید انبوه چیپست‌های 3 نانومتری را در نیمه دوم سال 2022 با ظرفیت پردازش 30000 ویفر آغاز می‌کند. سپس ظرفیت تولید ماهانه خود را به 55000 دستگاه تا انتهای سال 2022 افزایش می‌دهد و ظرف یک سال پس از آن، برنامه دارد تا به 105000 دستگاه در ماه افزایش دهد.

در مقایسه با فرآیند 5 نانومتری فعلی، فرآیند جدید 3 نانومتری مصرف انرژي را تا 30 درصد کاهش داده و عملکرد را نیز تا 15 درصد افزایش می‌دهد. حتی با سفارش تراشه‌های 3 نانومتری، این شرکت همچنان بر تولید تراشه‌های 5 نانومتری تمرکز خواهد کرد.

چند ماه پیش، گزارش شد که اکثریت ظرفیت تولید 3 نانومتری TSMC در ابتدا توسط اپل و در ادامه توسط AMD و NVIDIA تکمیل شده است. این اخبار با گزارشات پیشین که ادعا می‌کردند اینتل اکثر ظرفیت تولید 3 نانومتری TSMC را تکمیل کرده است، مغایرت دارد.

خط تولید تراشه ۵ و ۷ نانومتری TSMC با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند

نظر شما راجع‌به آغاز تولید تراشه ۳ نانومتری TSMC از نیمه اول سال ۲۰۲۳ چیست؟ به‌نظر شما کمپانی تایوانی می‌تواند تا آن زمان بر مشکلات کمبود تراشه فارغ آمده و روند عادی سال‌های گذشته خود را طی کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی