حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تولید آزمایشی چیپ های 3 نانومتری TSMC برای آیفون و آیپد آغاز شد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، سخت‌افزار

به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد تولید آزمایشی چیپ های 3 نانومتری TSMC برای آیفون و آیپد آغاز شده است. این خبر قطعا برای کاربران و مشتریان محصولات بعدی اپل، خبری خوشحال کننده خواهد بود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

تولید آزمایشی چیپ های 3 نانومتری TSMC؛ کاربران اپل خوشحال خواهند بود؟

TSMC شرکت تولید تراشه‌ای است که چیپست‌های سری A اپل مانند نسل دوم A15 با تکنولوژی 5 نانومتری را تولید می‌کند. حالا وظیفه تولید تراشه‌های سری آیفون 13 نیز بر عهده این شرکت است. اعلام خبر تولید آزمایشی چیپ‌های 3 نانومتری آیفون و آیپد توسط TSMC، این امید را زنده کرد که شاید سال آینده شاهد معرفی تراشه A16 با تکنولوژی 3 نانومتری در آیفون 14 باشیم. Digitimes گزارش می‌دهد که کارخانه TSMC با موفقیت وارد فاز تولید آزمایشی تکنولوژی 3 نانومتری شده است.

TSMC تولید تراشه ۳ نانومتری ارتقایافته خود را در سال ۲۰۲۳ آغاز می‌کند

نکاتی مبنی بر این که TSMC برنامه تولید خود را به جلو کشیده است، وجود دارد. اما این شرکت تولید تراشه، اساسا تاکید کرده است که حذف ریسک چیپست‌های 3 نانومتری در سه ماهه چهارم سال جاری آغاز می‌شود. همچنین از سوی دیگر تولید انبوه تراشه‌هایی با این تکنولوژی، تا قبل از نیمه دوم سال 2022 اتفاق نمی‌افتد و به نظر می‌رسد این شرکت حالا در مسیر درستی قرار می‌گیرد. شرکت TSMC در کنفرانس خبری ماه آوریل خود، در اعلام نتایج سه ماهه اخیر ادعا کرد که انتظار دارد تولید تکنولوژی 3 نانومتری، یک فرآیند پیچیده و طولانی مدت باشد. تا یک سال پیش، آیفون 14 اپل به عنوان مشتری بزرگ چیپ‌های 3 نانومتری تولید شده توسط این شرکت، شناخته شده بود.

احتمال عرضه آیفون ۱۴ بدون تراشه ۳ نانومتری به‌دلیل مشکلات تولید TSMC

علاوه بر اپل، TSMC گفته است که چندین مشتری بزرگ دیگر نیز برای فناوری 3 نانومتری این شرکت موجود است که شامل Intel، AMD و Qualcomm خواهد بود. با توجه به این که کوالکام به تازگی اسنپدراگون 8 نسل 1 را با استفاده از فناوری 4 نانومتری EUV سامسونگ معرفی کرده است، ما کنجکاو هستیم که ببینیم کدام یک از پردازنده‌های آن ممکن است در سال آینده در کارخانه‌های تولید چیپ TSMC با تکنولوژی 3 نانومتری تولید شود.

عملکرد پردازنده 3 نانومتری A16 اپل در آیفون 14 و آیپدهای 2022

با وجود این که TSMC حدود 100 میلیارد دلار هزینه سرمایه گذاری برای توسعه و تولید فناوری تولید تراشه‌های جدید در چند سال آینده تایین کرده است، اما این همان برنامه زمانی است که TSMC مدت زیادی از آن حمایت می‌کرد.

تولید آزمایشی چیپ های 3 نانومتری TSMC

بنابراین، پردازنده‌های اولین گوشی‌هایی که بر اساس تکنولوژی 3 نانومتری در نسل بعدی ساخته شده باشند، احتمالا سری آیفون 14 هستند. درست مانند آیفون 12 که اولین چیپست 5 نانومتری را ارائه کرد. از سوی دیگر، آیفون 13 از نسل دوم پردازنده بهبود یافته 5 نانومتری A15 بهره می‌برد. با توجه به نمایشگر این دستگاه که با نرخ نوسازی 120 هرتز در سری آیفون 13 پرو همراه شده است، تمرکز اپل حالا به جای افزایش عملکرد، روی بهبود کارایی است.

شراکت اپل و TSMC شرکت AMD را به سمت تکنولوژی 3 نانومتری سامسونگ می‌کشاند

همانطور که در تصویر در بالا می‌بینید، تکنولوژی 3 نانومتری TSMC با افزایش 11 درصدی در عملکرد و کارایی و همچنین کاهش 27 درصدی مصرف انرژی، تغییرات کوچک‌تری را به همراه خواهد داشت. به احتمال زیاد اپل نیز قصد دارد خیلی زود از این فناوری استفاده نماید. این چیپست از قدرتمندترین چیپست‌های موبایل است که تا کنون ساخته شده است. همان طور که شایعه شده است، تکنولوژی 3 نانومتری احتمالا برای آیپدهای نسل بعدی در دسترس نیست. حتی ممکن است چیپست A16 بر روی یک تکنولوژی معمولی همانند تکنولوژی 4 نانومتری ساخته شود. درست مانند کاری که سامسونگ با پردازنده‌های گلکسی S22 انجام می‌دهد.

کمپانی TSMC مبلغ ۴ میلیارد دلار را به‌منظور رزرو ظرفیت تولید خود دریافت کرده است

آخرین باری که شنیدیم، به دلیل زمان بندی، ممکن است آیفون 14 با پردازنده 4 نانومتری سری A وارد بازار شود. با این حال، این فرآیند همچنان یک فرآیند 3 نانومتری خواهد بود. درست مانند سامسونگ که یک گلکسی را با اگزینوس 8 نانومتری و اسنپدراگون 7 نانومتری را بدون این که در امتیازات بنچمارک بین این دو اختلاف قابل توجهی ایجاد شود، عرضه کرد. در واقع، هرچه نانومترهای پردازنده کمتر باشد، از نظر افزایش عملکرد، امتیاز کمتری به دست می‌آوریم، به طوری که TSMC تنها با افزایش نسبتا متواضعانه‌ای در محاسبات هر سیکل ساعت، فرآیند 3 نانومتری را در برابر 5 نانومتری فعلی بیان می‌کند.

نقاط قوت فناوری‌های جدید چیپ‌های موبایل

با این حال، نقطه قوت اصلی این طراحی، به همراه داشتن کاهش مصرف انرژی است. به طوری که هر نسل از پردازنده‌های جدید، انرژی کمتری نسبت به نسل قبلی مصرف می‌کند. همچنین بسته به نوعی از ویژگی‌ها که سازنده تلفن سفارش داده است، چیپ‌های جدید فضای کمتری روی مادربرد اشغال می‌کنند. البته این موضوع در مورد تکنولوژی 4 نانومتری صدق نمی‌کند. زیرا TSMC آن را بیش از هر چیز دیگری، بهبودی بر تکنولوژی 5 نانومتری نسل دوم می‌داند. با این حال، این شرکت تولید تراشه اعلام کرده که پردازنده‌های 4 نانومتری که ممکن است در آیفون 14 مورد استفاده قرار گیرند، دارای افزایش عملکرد، کاهش مصرف انرژی و بهبود تراکم در طراحی تراشه خواهند بود. اما همانطور که برای تکنولوژی 3 نانومتری نسل آینده گفته است، هنوز تفاوت‌های تکنولوژی 3، 4 و 5 نانومتری با یکدیگر را به صورت دقیق اعلام نکرده است.

کمپانی TSMC مودم 5G طراحی‌شده توسط اپل برای استفاده در آیفون ۲۰۲۳ را تولید می‌کند

TSMC همچنین با بسته بندی تراشه‌های 3 نانومتری و فراتر از آن با مشکلاتی روبرو شده است. این گزارش می‌گوید TSMC در حال حاضر به دنبال تولید تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر از 3 نانومتر است. اما وقتی نوبت به بسته‌ بندی پیشرفته می‌رسد، هنوز در ابعاد 2 میکرومتر گیر کرده است. در نتیجه، کنترل هزینه و کارایی به یک مانع در تولید آن تبدیل می‌شود و این می‌تواند در راه تولید انبوه این فناوری در سال آینده، می‌تواند کوچ آیفون 14 اپل به چیپ A16 با تکنولوژی 4 نانومتری را به همراه داشته باشد. این در حالی است که اپل حجم تولید آیپد را برای 2022 پایین آورد تا آیفون را به چیپ‌های 3 نانومتری مجهز کند.

به گفته phonearena، اعداد و عملکرد نشان می‌دهند که افزایش‌ کارایی پس از انتقال به تولید تکنولوژی جدید به طور فزاینده‌ای کم‌تر می‌شود. بنابراین استفاده از تکنولوژی 5 نانومتری و 3 نانومتری در آینده قابل پیش‌بینی خواهد بود. زیرا پردازنده‌های موبایل حالا هم برای اکثر کارهایی که می‌خواهید، به اندازه کافی قدرتمند هستند.

 

نظر شما در این مورد چیست؟آیا TSMC می‌تواند چیپ‌های مجهز به فناوری 3 نانومتری را به زودی تولید کند؟ آیا آیفون 14 با این فناوری همراه خواهد شد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان