حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشتریان بزرگ TSMC، کدام کمپانی‌های مطرح هستند؟

کمپانی تایوانی TSMC، شناخته شده‌ترین کمپانی ریخته گری نیمه هادی‌ها در جهان است. بسیاری از کمپانی‌های بزرگ جهان برای ساخت تراشه خود، با TSMC همکاری می‌کنند. اما محدودیت ظرفیت تولید تراشه‌ها، سبب سخت‌تر شدن روش‌های تأمین این محصولات شده است. در این مطلب، قصد داریم تا نگاهی به مشتریان بزرگ TSMC داشته باشیم و جزئیات آن‌ها را بررسی کنیم. آیا می‌توانید حدس بزنید که آن‌ها، کدام کمپانی‌ها هستند؟

مشتریان بزرگ TSMC؛ تراشه خورهای بزرگ!

اواسط این ماه، گفتیم که خط تولید تراشه‌های ۵ و ٧ نانومتری کمپانی TSMC با حداکثر ظرفیت در حال کار است. این موضوع، به دلیل کوچ کمپانی‌ها به این لیتوگرافی TSMC و محدودیت تولید تراشه است.

 

خط تولید تراشه ۵ و ۷ نانومتری TSMC با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند

 

به نقل از Phonearena، شرکت نیمه هادی تایوان، بزرگ‌ترین شرکت ریخته گری جهان است. این کمپانی فناوری شناخته شده، مسئولیت تأمین قطعات حدود ۵٠٠ مشتری را دارد. به همین صورت، ما قصد داریم به ٣ مشتری بزرگ TSMC نگاهی داشته باشیم. البته حدس زدن نام این کمپانی‌ها، اغلب کار ساده‌ای است. چرا که ما می‌دانیم کدام کمپانی‌ها بیشتر با TSMC در ساخت تراشه‌های خود همکاری می‌کنند. خب، حال ما قصد داریم تا نگاهی به سه تا از مشتریان بزرگ TSMC داشته باشیم.

در همین ابتدا، باید بگوییم که اپل بزرگ‌ترین مشتری TSMC می‌باشد. تولید تراشه‌های سری A کوپرتینویی‌ها، بر عهده این کمپانی مستقر در تایوان است. این کمپانی، هم اکنون مسئولیت تولید تراشه‌های ۵ نانومتری Apple A14 Bionic موجود در سری آیفون ١٢ را دارد. گفتنی است که TSMC وظیفه تولید تراشه‌های ۵ نانومتری Apple A15 Bionic در سری آیفون ١٣ را نیز به دست می‌گیرد. تراشه قدرتمند Apple M1 که در مک بوک و آیپد اپل نیز به کار گرفته شده بود نیز بر عهده TSMC گذاشته شده است. شایان ذکر است که Apple M1 با ١۶ میلیارد ترانزیستور همراه شده است. دنبال این تراشه، یعنی Apple M2 نیز با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC در دستگاه‌های جدید اپل به کار گرفته می‌شود. پیش از این، در مورد تراشه Apple M2 در ترنجی صحبت‌هایی کرده بودیم.

 

تراشه Apple M2 احتمالاً سال بعد و با لیتوگرافی ۴ نانومتری ارائه می‌شود

 

همان طور که گفتیم، TSMC تراشه ١۶ میلیارد ترانزیستوری M1 را تولید می‌کند. بنابراین، این موضوعی واضح است که اپل برترین و بزرگ‌ترین مشتری این کمپانی ریخته گری تایوانی است. حال، ممکن است حدس زدن دومین مشتری بزرگ اپل برای شما سخت‌تر باشد. پیش از هر چیزی، باید بگوییم که دومین مشتری بزرگ TSMC، هواوی بود. غول فناوری چین، پیش‌تر رتبه دوم بزرگ‌ترین مشتری TSMC را با تراشه‌های Kirin خود در اختیار داشت. اما پس از تحریم‌های جولای ٢٠٢٠ این کمپانی توسط وزارت بازرگانی آمریکا، دیگر هواوی نتوانست چنین مقامی را حفظ کند. به همین ترتیب، دیگر TSMC نتوانست تراشه‌های Kirin هواوی را تولید کند. پیش از این، Kirin 9000 با لیتوگرافی ۵ نانومتری در پرچمداران هواوی به کار رفته بود.

بنابراین، با توجه به این که هواوی دیگر نمی‌تواند تراشه‌های خود را از سوی TSMC تهیه کند، در گزارشی از Digitimes ذکر شده است که شرکت آمریکایی AMD این مقام را از هواوی گرفته است. در سال ٢٠١٩ میلادی، AMD از لیتوگرافی ٧ نانومتری TSMC برای ساخت پردازنده Ryzen 3000 مبتنی بر Zen 2 استفاده کرد. این امر، سبب شد تا AMD در رقابت با لیتوگرافی ١٠ نانومتری اینتل که مشکلاتی داشت، جلو انداخته شود. البته تا زمانی که از هسته Zen 4 در پردازنده‌های AMD استفاده نشود، این کمپانی همچنان از لیتوگرافی ٧ نانومتری بهره می‌گیرد.

نسل بعد پردازنده‌های AMD، با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته خواهد شد. با توجه به این که اپل فعلاً بر استفاده از تراشه‌های ۵ نانومتری متمرکز است، انتظار می‌رود که این روند در تراشه A16 Bionic، با لیتوگرافی ٣ نانومتری TSMC دنبال شود. به همین ترتیب، می‌توانیم بگوییم که خط تولید تراشه‌های ٧ نانومتری TSMC، در دست AMD می‌باشد. انتظار می‌رود که AMD تا پایان سال جاری نیز این عنوان را حفظ کند.

در رتبه سوم نیز مدیاتک دیده می‌شود. اگر به یاد داشته باشید، تراشه‌های سری Dimensity برای اولین بار با مودم 5G و لیتوگرافی ٧ نانومتری TSMC در سال ٢٠١٩ میلادی رونمایی شد. بر اساس شایعات، تراشه Dimensity 2000 5G نیز در راه می‌باشد. این تراشه، در سه ماهه اول سال ٢٠٢٢ میلادی رونمایی خواهد شد. از مشخصات برجسته این تراشه پرچمدار، می‌توان به هسته‌هایی با معماری ARMv9 و لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC اشاره کرد. این موضوع، نشان می‌دهد که مدیاتک در حال ورود به عرصه رقابت جانانه با دیگر پرچمداران است. اکنون اجازه دهید تا به غیر از مشتریان بزرگ TSMC، به موضوع تراشه‌های کوالکام بپردازیم.

تنوع تراشه‌های کوالکام، در سال ٢٠٢٠ میلادی زیاد بود. به عنوان مثال، تراشه‌های Snapdragon 865 و Snapdragon 865 Plus با لیتوگرافی TSMC ساخته شدند. اما در نهایت، تولید تراشه Snapdragon 888 به دلایلی به سامسونگ سپرده شد. در مورد اسنپدراگون ٨٨٨ پلاس نیز چنین اتفاقی رخ داد. اگر یادتان باشد، گفتیم که لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ در Snapdragon 898 استفاده خواهد شد. این تراشه، ۲٠ درصد نسبت به قبل قدرتمندتر خواهد بود. کلاسترهای موجود در پردازنده مرکزی این گوشی، از هسته‌های پردازشی Cortex-X2 و Cortex-A710 به همراه Cortex-A510 استفاده خواهد کرد.

 

تراشه Snapdragon 898 با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ و ٢٠ درصد بهبود عملکرد معرفی می‌شود

 

اما ظاهراً کوالکام پس از آن، مجدداً با TSMC همکاری خواهد کرد. به همین ترتیب، کوالکام مجدداً با TSMC همکاری می‌کند و نسخه پلاس اسنپدراگون ٨٩٨ را با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC معرفی خواهد کرد. در اوایل جاری میلادی، تحلیلگران گفتند که جهان بیش از حد به کمپانی ریخته گری تایوان وابسته شده است. بر اساس ادعاهای یک مؤسسه تحقیقاتی، گفته شده بود که این وابستگی با تایوان تهدیدی برای اقتصاد جهانی است. به طوری که ٩٢ درصد تراشه‌های پیشرفته در جهان با استفاده از لیتوگرافی TSMC ساخته می‌شوند.

نظر شما در مورد مشتریان بزرگ TSMC چیست؟ فکر می‌کنید که در صورت ایجاد مشکلی برای TSMC، چه اتفاقی برای مشتریان آن خواهد افتاد؟ شما لیتوگرافی TSMC را ترجیح می‌دهید یا دیگر شرکت‌ها را؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️