حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیاتک Dimensity 9000 رسما معرفی شد: ورود تراشه موبایل به فناوری ۴ نانومتری

مدیاتک چند سالی می‌شود که با تراشه‌های Dimensity 1000 و Dimensity 1200، یک بازیگر قوی در حوزه پرچمداران بوده است. اما حقیقت اینست که این تراشه‌ها همچنان در جایگاه دوم نسبت به سری 800 اسنپدراگون قرار گرفته و سازندگان دستگاه‌های همراه، چیپست‌های اسنپدراگون 865 و خانواده اسنپدراگون 888 را برای گوشی‌های پریمیوم خود ترجیح می‌دهند. با این حال، تولیدکننده تایوانی تراشه، مدیاتک، امروز از تراشه Dimensity 9000 خود رونمایی کرده که به‌طور خاص، رقابت مستقیم با پردازنده‌های سطح بالای کوالکام را هدف قرار داده است. همچنین این اولین تراشه TSMC در جهان است که بر اساس فرایند 4 نانومتری تولید شده، از هسته Cortex-X2 با کلاک حداکثر 3.05 گیگاهرتز استفاده می‌کند و اولین تراشه موبایل دارای بلوتوث 5.3 می‌باشد.

مدیاتک Dimensity 9000

Finbarr Moynihan، نایب‌رئیس و مدیرکل بازاریابی مدیاتک، درباب جدیدترین تراشه معرفی‌شده این کمپانی بیان می‌کند:

“ما عمداً درحال حرکت به‌سمت سطوح پرچمدار هستیم و من فکر می‌کنم که احتمالاً این همان حوزه‌ای است که کاربران، مدیاتک را ازنظر تاریخی با آن مرتبط نکرده‌اند.

منصفانه بگویم، فکر می‌کنم مدیاتک هرگز واقعاً در سطح واقعی گوشی‌های هوشمند بازی نکرده و تا حدی، رقیب ما مدت زیادی می‌شود که آن زمین بازی را برای خودش نگه داشته است.”

Moynihan در ادامه می‌افزاید که این یک استراتژی «one-and-done» نخواهد بود و نیاز به «سرمایه‌گذاری پایدار و چندین‌ساله» مدیاتک دارد. اما تراشه جدید مدیاتک چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد که آن را درحال‌حاضر، بالاتر از سایر رقبا قرار می‌دهد؟

مشخصات اصلی تراشه Dimensity 9000

مشخصات تراشه Dimensity 9000

مشخصات تراشه Dimensity 9000

برای شروع، این اولین تراشه موبایل است که بر اساس فرایند 4 نانومتری TSMC تولید شده است که اساساً یک گام پیشرفته نسبت به فرایند 5 نانومتری می‌باشد. بنابراین این فرایند باید برخی بهبودهای کارایی و عملکردی را امکان‌پذیر کند.

این تراشه همچنین اولین پردازنده مدیاتک با هسته پردازشی سری Cortex-X می‌باشد که آخرین هسته‌های پردازشی ArmV9 را در خود جای داده است. شما یک چیدمان CPU هشت هسته‌ای (۱+۳+۴) متشکل از یک هسته Cortex-X2 با فرکانس 3.05 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز را در این تراشه دریافت می‌کنید.

این شرکت نسبت به قابلیت‌های Cortex-X2 بسیار خوش‌بین است و ادعا می‌کند که عملکرد آن 35 درصد و بازده آن نیز 37 درصد نسبت به Cortex-X1 در فرایند 5 نانومتری افزایش یافته است. البته، مقایسه واقعی در برابر سایر محصولات کلاس 4 نانومتری خواهد بود، اما واضح است که این ترکیب CPU باید همانند تراشه‌های آینده سامسونگ و کوالکام باشد.

مدیاتک همچنین مشتاق است تا اشاره کند که پردازنده جدید آنها، درمجموع ۱۴ مگابایت حافظه کش شامل 8 مگابایت حافظه کش L3 و 6 مگابایت حافظه کش سطح سیستم (SLC) دارد که مدیاتک ادعا می‌کند عملکرد را 7 درصد و مصرف پهنای‌باند را تا 25 درصد در مقابل فقط 8 مگابایت کش بهبود می‌بخشد. در مقام مقایسه، اسنپدراگون 888 دارای 4 مگابایت حافظه کش L3 و 3 مگابایت SLC می‌باشد.

مدیاتک Dimensity 9000 همچنین از پردازنده گرافیکی Mali-G710 MC10 با ۱۰ هسته مجزا استفاده می‌کند. این جدیدترین پردازنده گرافیکی در مجموعه Arm است و سازنده تراشه ادعا می‌کند که اجرای آن منجر به افزایش عملکرد 35 درصدی و افزایش بازده 60 درصدی نسبت به اسنپدراگون 888 خواهد شد که درصورت صحت این ادعا، شاهد یک دستاورد بزرگ هستیم که البته بازهم تأکید می‌کنیم نقطه مقایسه واقعی با پردازنده نسل بعد کوالکام خواهد بود.

Yen-Chi Lee، معاون مدیرکل ارتباطات بی‌سیم مدیاتک، ادعا می‌کند که Dimensity 9000 عملکرد چندهسته‌ای برابر با A15 Bionic آیفون ۱۳ را در بنچمارک Geekbench داراست، درحالی‌که بر تمام پرچمداران فعلی اندروید برتری دارد. به‌طور مشابه، وی ادعا می‌کند که تراشه جدید، FPS سریع‌تری را در بازی Genshin Impact درطول زمان نسبت به آیفون‌های اپل حفظ می‌کند و همچنین این اولین پردازنده موبایلی است که در تست بنچمارک AnTuTu، امتیاز ۱ میلیون را رد می‌کند.

مقایسه مدیاتک Dimensity 9000 با 1200 Dimensity

مقایسه مدیاتک Dimensity 9000 با 1200 Dimensity

شایان‌ذکر است که در استفاده از گرافیک Arm، مدیاتک ازمنظر تاریخی در جایگاهی پشت‌سر سامسونگ و هواوی قرار دارد. به‌عنوان‌مثال، اگزینوس ۲۱۰۰، اگزینوس ۱۰۸۰ و کیرین ۹۰۰۰، همگی از پردازنده گرافیکی جدیدتر با هسته‌های بیشتری نسبت به Dimensity 1200 استفاده می‌کردند. در بیان این موضوع، عوامل دیگری مانند کلاک سرعت GPU وجود دارد و زمانی که هسته‌های بیشتری را به ترکیب اضافه کنید، بازدهی کاهش می‌یابد. اما ما مشتاقیم که نتایج واقعی را برای استفاده از گرافیک جدید ببینیم تا مشخص شود که آیا این پیاده‌سازی به‌خوبی انجام شده است یا خیر.

مدیاتک بیان می‌کند که مطابق با تراشه نسل قبلی یعنی Dimensity 1200، فناوری رهگیری پرتو‌ (Ray-Tracing) مبتنی‌بر نرم‌افزار در Dimensity 9000 نیز وجود دارد. با این حال، این شرکت همچنین می‌گوید که برای پیاده‌سازی ری تریسینگ از طریق Vulkan برای اندروید، روی پردازنده جدید کار کرده است.

Moynihan در این باره توضیح می‌دهد:

“ما فکر نمی‌کنیم که امسال یا سال آینده حتی در بازی‌های موبایلی، «mainstream» وجود داشته باشد. اما مهم است که ما با اکوسیستم کار کرده تا توسعه آن را آغاز کنیم، زیرا این یک فناوری مهم است و من فکر می‌کنم نسل‌های آینده هسته‌های گرافیکی، شامل پشتیبانی سخت‌افزاری بیشتری خواهد بود.”

پردازنده جدید Dimensity یک APU نسل پنجم برای وظایف یادگیری ماشینی نیز دارد. این بیت سیلیکونی ارتقایافته، یک طراحی شش هسته‌ای است که دارای چهار هسته عملکردی و دو هسته کارآمدی برای کارهای سخت‌تر می‌باشد. مدیاتک تخمین می‌زند که در مقایسه با APU نسل سوم موجود در Dimensity 1200، در تراشه جدید شاهد افزایش عملکرد 400 درصدی و افزایش بهره‌وری 400 درصدی خواهیم بود.

مدیاتک همچنین ادعا می‌کند که Dimensity 9000 در عملکرد هوش‌مصنوعی، تا 16 درصد از تراشه Tensor گوگل بهتر است.

پشتیبانی چندرسانه‌ای

Dimensity 9000 در فضای چندرسانه‌ای نیز قدرتمند ظاهر شده است. این تراشه، پردازنده سیگنال تصویر 18 بیتی Imagiq 790 با سرعت انتقال داده 9 گیگاپیکسل‌درثانیه را ارائه می‌کند (افزایش دو برابری نسبت به نسل قبلی) و ظاهراً از این سرعت استفاده مناسبی شده است.

برای شروع، پردازنده جدید اکنون از حداکثر وضوح تک‌دوربین تا 320 مگاپیکسل و همچنین پشتیبانی سخت‌افزاری برای ترکیب دوربین 32 مگاپیکسل+32 مگاپیکسل+32 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند.

یکی از ویژگی‌های سطح پرچمداران که در تراشه‌های بالارده پیشین مدیاتک دیده نمی‌شد، پشتیبانی از ضبط ویدیو 8K بود؛ اما چیپست جدید اکنون از فیلمبرداری 8K/24fps نیز پشتیبانی کرده و از نظر تئوری می‌تواند ویدیوهای 4K HDR را از سه دوربین به‌طور همزمان ضبط کند. مدیاتک توضیح می‌دهد که با دریافت سه نوردهی به‌طور همزمان از سه دوربین که هر کدام از یکی از سه ISP عبور می‌کنند، می‌توان درمجموع 270 فریم‌برثانیه برای خروجی ویدیو 4K HDR 18 بیتی پردازش گرفت.

اتصالات شبکه و سایر موارد

چیپست یک گوشی هوشمند، بدون اتصالات شبکه آن معنایی ندارد؛ اما Dimensity 9000 یک مودم 5G بر اساس معماری M80 را ارائه می‌دهد. این مودم دارای استاندارد 3GPP Release-16، تجمع حامل 3CC (پشتیبانی از سرعت downlink تا 7 گیگابیت‌درثانیه) و فناوری PowerSave مدیاتک برای بهبود عمر باتری است. همچنین این تنها مودم تلفن هوشمند 5G است که از سوئیچینگ R16 UL Tx برای اتصالات مبتنی‌بر SUL و NR UL-CA پشتیبانی می‌کند.

متأسفانه، علی‌رغم اینکه مودم Dimensity 9000 مبتنی‌بر اولین مودم mmWave این شرکت می‌باشد، در این مرحله تنها از اتصال 5G زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. با این حال، این شرکت اذعان کرده است که ما در سال 2022، دستگاه‌های mmWave بیشتری را خواهیم دید.

مدیاتک Dimensity 9000

مدیاتک Dimensity 9000

سایر ویژگی‌های قابل‌توجه تراشه جدید سازنده تایوانی، شامل پشتیبانی از بلوتوث 5.3، قابلیت‌های Wi-Fi 6E 2×2، ناوبری کامل GNSS و پشتیبانی از رم LPDDR5X با سرعت 7500 مگابیت‌برثانیه است. این تراشه همچنین دارای بلوتوث صوتی LE-ready با صدای استریو بی‌سیم واقعی Dual-Link True بوده و از استاندارد جدید Beidou III-B1C GNSS نیز پشتیبانی می‌کند.

مدیاتک همچنین تأیید می‌کند که این چیپست از معماری منبع باز Dimensity 5G (DORA) نیز پشتیبانی می‌کند که به سازندگان دستگاه‌ها، دسترسی نرم‌افزاری نزدیک‌تری به پردازنده می‌دهد. این ابتکار همچنین به سازندگان این امکان را می‌دهد تا پردازنده‌های بهینه‌سازی‌شده‌ای را مانند Dimensity 1200-AI مخصوص وان پلاس و Dimensity 1200-Vivo اختصاصی ویوو را برند کنند. بنابراین احتمالاً برای Dimensity 9000 برندسازی مشابهی خواهیم داشت.

این شرکت در ادامه تأیید کرد که درحال‌حاضر درحال نمونه‌‌گیری از این پردازنده برای مشتریان خود است، اما چه زمانی دستگاه‌های واقعی بهره‌مند از آن را خواهیم دید؟

Moynihan در مورد اولین دستگاه‌های عرضه‌شده با این تراشه بیان می‌کند: “من فکر می‌کنم درواقع ما احتمالاً به اواخر سه‌ماهه اول و یا سه‌ماهه دوم سال آینده نگاه می‌کنیم.

درنهایت، دیدگاه شما پیرامون جدیدترین تراشه پرچمدار مدیاتک برای استفاده در گوشی‌های پرچمدار ۲۰۲۲ و همچنین اولین چیپست موبایل بر اساس فرایند ۴ نانومتری چیست؟ به‌نظر شما در زمین رقابت، این تراشه تا چه اندازه می‌تواند در برابر پردازنده‌های آینده کوالکام و سامسونگ و همچنین تراشه A15 فعلی اپل، موفق ظاهر شود؟

اشتراک در
اطلاع از
42 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

عالی دمش گرم توی همه چیز پیشرفت داشته و الان یه پرچمدار قدر محسوب میشه …

Mahdi

مدیاتک هم به جمع گوشی های با فیلمبرداری 8k پیوست ، سال آینده انتظار 16k رو داریم در حالیکه اپل با زیرکی میاد از 4k میره رو 6k و فن های متعصبش…

نیما عرفانی

امان از تحریک و شیطنت

AŁɪ

مهدی از دست تو عجب کنایه ای زدی بهشون😆

Mahdi

من عاشق پیشرفتم 😂

mr.veyani

ناموسا من خیلی حال کردم حاجی و بنظرم کوالکام باید بترسه که رقیبش افسار پاره کرده

فعلا که تا اینجا دست هرچی چیپست پرچمدار اندرویدی هست رو بسته و با قدرت ظاهر شده
ولی از اون طرف منتظر اسنپ ۸۹۸ و اگزی ۲۲۰۰ هستیم و منتظریم تا همشون با A15 مقایسه بشن.

Alireza1995

اینا همش ی سری عدد است که اصلا هیچ توجه خاصی نداره باید دید در عمل چ میکنه
دوم اینکه پرچمدار جدید کوالکام هم نیومد و باید دید چیا میخواد بزنه کلا مدیاتک حرفی نداره بازی دست برند آمریکایی است

S AH

ف.شار بخ.ور کوالکام فن

نیما عرفانی

👍👌
روحیه قدرت نمایی و جاه طلبی مدیاتک رو دوس دارم…
پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده و بالاخره یه چیپست پرچمدار شایسته در حد و اندازه ی اسم مدیاتک دیدیم اما خب بهتره واقع بین باشیم ، باید با رقباش اعم از A15 Bionic و همتای معرفی نشده ی سامسونگ و کوالکام مقایسه ی رو در رو بشه بعد در مورد عیار #واقعی ش قضاوت کرد…
با این حال ؛ 😂 مهدی اگه مسئولین کشور ما هم اینطور انتقاد پذیر و حرف شنوی داشتن الان کجا بودیم؟؟؟🤦‍♂️
“مدیاتک همچنین مشتاق است تا اشاره کند که پردازنده جدید آنها، درمجموع ۱۴ مگابایت حافظه کش شامل 8 مگابایت حافظه کش L3 و 6 مگابایت حافظه کش سطح سیستم (SLC) دارد که مدیاتک ادعا می‌کند عملکرد را 7 درصد و مصرف پهنای‌باند را تا 25 درصد در مقابل فقط 8 مگابایت کش بهبود می‌بخشد. در مقام مقایسه، اسنپدراگون 888 دارای 4 مگابایت حافظه کش L3 و 3 مگابایت SLC می‌باشد.”
حاج مهدی رزمنده به عنوان مخالف سرسخت مدیاتک(طبق رزومه ت) خدایی مقاومت و عزم و اراده ت در لجبازی و جا به جا کردن مرزهای پیش بینی و تخمین های فضایی از حزب الله لبنان با اختلاف جلوتره!!
با تمام احتراماتی که برای ارتقاهاش قائلم ولی عه عه چیز🙄🧐🤔 ؛ این بزرگوار میخواد m1 اپلو بگیره دیگه؟؟😂
“، معاون مدیرکل ارتباطات بی‌سیم مدیاتک، ادعا می‌کند که Dimensity 9000 عملکرد چندهسته‌ای برابر با A15 Bionic آیفون ۱۳ را در بنچمارک Geekbench داراست،”
بنده خدا خودش داره با ترس و لرز درباره A15 حرف میزنه دیگه m1 بماند. اما سر اعتقادات تو مهدی جان باشه باشه راحت باش منتها یه چیزی ؛ نه تنها ادعای فرضی رد شدن از m1 توسط مدیاتک کمر سامسونگ رو رگ به رگ کرده(گویا ماساژ تایلندی تجویز شده) بلکه کوالکام با اون همه دبدبه کبکبه نتونسته همچین ادعایی کنه و اتفاقاً خودشم به اصل ماجرا واقفه:
“مدیرعامل کوالکام کریستیانو آمون (Cristiano Amon)، قبلا گفته بود اگر نگاه کنید که اپل با سری M چه کرده است، متوجه شگفتی آن می‌شوید”
https://toranji.ir/?p=1119942
دیگه m1 پرو و m1 مکس پیشکش…
لعنتی اصلاً مایکروسافت و گوگل هم تو پردازنده های سری A , m اپل موندن بعد تو میای…😂👏 احتمالاً مدیاتک رو با بزرگ خاندان AMD ، اینتل و انویدیا اشتباه گرفتی🤓.
اینم اضافه کنم ؛
“و همچنین این اولین پردازنده موبایلی است که در تست بنچمارک AnTuTu، امتیاز ۱ میلیون را رد می‌کند.”
خواسته هم تو این زمینه و هم معرفی اولین چیپست ۴ نانومتری پیشتاز باشه وگرنه امتیاز آنتوتوش فعلاً غیر رسمی و نشأت گرفته از نمونه ی آزمایشی و پیش تولیده(Firmware / فریمور) و احتمال میره جلوتر ؛ کوالکام یا سامسونگ رسمی و تجاریش کنن …
*****
خب دیگه از حاشیه بیایم بیرون ؛
در خصوص نام گذاری! اینکه چرا ۹۰۰۰ رو انتخاب کرده خودش کلی جای بحث و فرضیه سازی داره ولی خب چه میشه کرد کاریه که شده و نظر ما هم در تصمیمات شرکت تأثیری نداره مگر اینکه نفوذ «مهدی» رو داشته باشیم!!!
کماکان اعتقاد دارم تو بخش پردازندهٔ مرکزی حسابی دست پر اومده و حتی در مواردی مثل ISP و Machine Learning شاید پتانسایل به چالش کشیدن رقباش رو داشته باشه ولی تو مبحث گرافیک با وجود اینکه مشخصات رو کاغذش نوید عملکرد بسیار جذاب و هیجان انگیزی رو میده ولی طبق سنت قبلی و روال سابق مدیاتک و با زمزمه هایی که از گرافیک اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپدراگون ۸ Gen 1 به گوش میرسه حتی میشه به نوعی پیش‌بینی کرد اختلاف از نسل های قبلی نسبت به رقبا هم بیشتر باشه…
شیائومی/ردمی ، آنر و BBK رقابت تنگاتنگی در پیش دستی از به کارگیری این چیپست دارن… .

نیما عرفانی

پتانسیل!

نیما عرفانی

اصلی ترین برگ برندش بهره گیری از فرآیند خط تولید tsmc و بهینگیش به نسبت رقیبشه…

Mahdi

می بینی که امسال یه کاری کرده نتونم ازش انتقاد کنم ، دمش گرم حافظه کش رو اضافه کرده ، رو کاغذ که رقیب نداره فقط می مونه عملکرد واقعیش تو تست های پایداری

Mahdi

و حقیفتا برگام واسه اون ۲۷۰ فریم ۴کا ریخت

نیما عرفانی

اره حداقل تو ۴ پارت توانایی اذیت کردن رقبا رو داره(cpu , apu , isp , support ram lpddr5x)
این ۲۷۰ فریم ۴k HDR اونم ۱۸ بیتی فکر میکنم بیشتر تبلیغاتی باشه تا کاربردی . همون طور که معضل محدودیت حافظه و تولید حرارت برای ضبط ۸k هست در مورد اینم قطعاً صدق میکنه.
اگه رکورد 4k HDR 120fps اکسپریا سونی کاربردی باشه اینم جوابه…
بیشتر از این حرکت ، برای دیسپلی گیمینگ های ۲۰۲2 مشتاقم که دیگه رسماً وارد فاز جدیدی میشن . ۱۴۴ هرتز رو +Res WQHD برای دایمن ۹۰۰۰ و 165 هرتز/ +۱۴۴ رو Res +WQHD برای اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپ ۸ Gen 1… .

AŁɪ

اون در مقیاس تئوری حساب کردن که این چیپست می‌تونه همچین کاری رو بکنه ولی مطمعنا خود برند ها مقدار کمتری رو پیاده میکنن بخاطر محدودیت های حافظه و غیره ، یعنی دست نیافتنی نیست .

Mahdi

خودت میدونی منطقی نظر میدم ، اون جایی که گفتم از m1 قویتره مزاح کردم ، خواستم فن های اپل بیان یه نظری بدن. ، دیگه باید بدونی نظراتم واقعی و کجا غیر واقعیه چون قبلا هم گفتم پردازنده اپل همیشه بهترین بوده

نیما عرفانی

بله بله صحیح
همون افعال معکوس دیگه؟😉

Mahdi

💯

Mahdi

قابلیت ray tracing رو یادت رفت بگی

نیما عرفانی

نه حواسم بود منتها به ۲ دلیل ازش یاد نکردم ؛ ۱) به احتمال زیاد تکامل مشابه این قابلیت رو تو اگزینوس ۲۲۰۰ شاهد باشیم و ۲) مسلماً Adreno 7xx رقیب دستو پا بسته ای نیست…

Mahdi

اگه خط تولید سامسونگ مثل پارسال باشه دست پا بستن ، هر چند ممکنه هر اتفاقی بیفته ، شاید ۸۹۸ جای ۸۶۵ رو تو بهترینِ کوالکام بگیره

نیما عرفانی

بستگی به این داره که هواوی واسه سری میت ۵۰(اگه وجود خارجی داشته باشه و محقق بشه) از کدوم مدل اسنپ ۸ Gen 1 استفاده میکنه …
بر پایه ی تولید tsmc یا سامسونگ؟🤔
یسری گمانه زنی های نه چندان متقن حکایت از این دارن که نمونه های مورد استفادهٔ هواوی، تولید tsmc نسخه ی اصلی یا پلاس اسنپدراگون ۸ Gen 1 هستش… .

Mahdi

اووف ساخت tsmc چی بشه

AŁɪ

با استاندارد های جدید و پر قدرتی ظاهر شده که این خودش برتری رو نسبت به اسنپ بیشتر جلوه میده …
بخش گرافیکی هم چون نسل پرچمدار هست و جدیده انتظارات زیادی ازش میره مطمعن باش با فرکانس زیادی که داره رقباشو به چالش میکشه…
بحث ساختش که tsmc هست هم که کاملا دیمن ۹۰۰۰ رو بین رقباش عین یه فرشته در مقابل دیو نشون میده از همین الان …

نیما عرفانی

ای جان 🙂

Auroro

چینی ها برخلاف اپل و سامسونگ و چند کمپانی مشهور دیگه که مدام درحال درجا زدن بودن تو چندسال اخیر عالی پیشرفت کردند.

نیما عرفانی

البته اگه منظورت مدیاتکه؛ تایوانیه عزیز

Auroro

بازم بیشتر به چین مربوطه

نیما عرفانی

دقیقاً کجاهاش؟
فناوری ، طراحی ، معماری و پروسه ی تولیدش یا شرکای تجاریش؟؟

Auroro

منطورم اینه بیشتر با چین رابطه داره تا امریکا و کره جنوبی

AŁɪ

Auroro
داش کاملا بر عکس داری میگی رابطه خوبی با چین نداره و از خیلی وقت پیش یه کشور مستقل شده ،رابطش با آمریکا خیلی محکم هست و اصلا ربطی به کره جنوبی نداشت نمی‌دونم چرا اسم اونو آوردی 😂😆🤣

نیما عرفانی

این دیگه وارد حوزه ی سیاست میشه دوست عزیز ، موضوع ملیت برند بود.

RNRN Toranji Version

پردازنده خیلی خفنیه. پیشرفت مدیاتک رو بصورت محسوس میشه از یکسال پیش تا حالا دید.
منتظرم Snap 898 و Exynos 2200 هم معرفی بشن تا ببینیم چند مرده حلاجه.

نیما عرفانی

گویا هزینه ی این تراشه حوالی ۳۰۰ دلاره(یه چیز تو بازه ی ۲۷۰/۲۸۰ الی ۳۱۰/۳۲۰ دلار برآورد شده)
❗اسنپ و اگزینوس بعدی دیگه فبها😨🤯
و در همین راستا برچسب قیمتی یکی از گوشی های مجهز به همین SoC(با نام احتمالی ردمی k50 pro) از حدود ۴۵۰~۴۶۰ دلار(معادل قیمت گذاری بازار چین و هند/ نه گلوبال) زده میشه…

Mahdi

یعنی اون همه قطعات ۱۵۰ دلار؟ بنظرم بیشتر میشه حتی نسخه چین

نیما عرفانی

✓ ورینت اولش ۴۵۰~۴۷۰ دلاره و پله پله بالاتر می‌ره…
پارسال همون‌طور که مستحضر از قیمت اسنپ ۸۸۸ هستی، کی ۴۰ پرو تو چین قیمتش از ۴۳۰~۴۴۰ دلار کلید خورد . از همین رو احتمال قریب به یقین مشابه رویکرد سری کی ۴۰ با احتساب وجود کی ۵۰ پرو پلاس و نسخه ی پایه ی شیائومی ۱۲(mi 12) ، همینطور با توجه به شناختی که از شیائومی مبنی بر کاهش هزینه‌های ساخت حتی نسبت به نسل های پیشین با وجود ارتقاء های سخت افزاری داریم … لذا اون ۱۵۰ الی ۲۰۰ دلار هزینه ی مابقی قطعاتش لااقل برای بازار چین و هند چندان هم دور از ذهن نیست و إلا خب عرضه ی گلوبال و اروپاش که قاعدتاً با پیک قیمتی بالاتری( بسته به نوع بازار از ۶۰ الی ۱۲۰ یورو افزایش) همراهه… .

Mahdi

امسال ببینم کدوم پردازنده برتره ، یه پرچمدار پرمیوم شاید گرفتم واسه چند سال نگهش می دارم

persepolis

همه دیدن که همه چی آمریکا نیست
چیدمان اجزای مختلف جی پی یو و ای اس پی و… جالبه

ali karimi

سلام، واقعا آفرین بر مدیاتک، بااینکه چیپ5نانومتری نساخت و از6نانومتری یکدفعه و زودتر از دیگران چیپ4نانومتری رو ساخت و کار خیلی بزرگی انجام داد،با مشخصات گفته شده، چیپست خیلی خوبی نشون داده شده، و از همه مهمتر ساخت شرکت tsmc تایوان هستش چون فرآنید ساخت چیپستهاش پیشرفته ترهستش،جای تعجبه که سرعت کلاکهای هسته های کم مصرف یعنی A510 رو، روی 1.8 تنظیم کرده چون تا جایی که یادمه یا بیشتر چیپستهاشو سرعت هسته های کم مصرفشو زیر2نمیزاشت، البته خب حتما دلیلی داشته که اینکارو کرده، خب حالا باید دید چیپستهای 4نانو متری اسنپ دراگون و سامسونگ چطوری ازآب درمیان الخصوص اسنپ،واینم مطمئنم که این سریع رقابت خوب و تنگاتنگی باهم دارن، درکل خب بودن،پرقدرت بودن ووبهینه بودن چیپستها در آخر به نفع ما مصرف کنندهای گوشیهای هوشمند یا هردستگاه دیگه که داخلش چیپست به کار رفته هستش، موفق باشید

mehpsa

آفرین بر مدیاتک که به فکر پیشرفت واقعی هست ، مدیا تک هم میتونست از بعضی شرکت ها یاد بگیره و بیاد جای سی پی یو و جی پی یو رو جابجا کنه و چند تا حافظه کش رو هم به بهانه محیط زیست حذف کنه و به عنوان محصول جدید به مشتری بندازه ، اما راه شرافت مندانه را پیش گرفت

Mohammadreza

👌👌

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی