توییتر امروز سرویس اشتراکی توییتر آبی یا Twitter Blue را رسما ارایه کرد. یک سرویس اشتراک ماهیانه که ویژگی های اضافی را در وب سایت و برنامه ها برای مشترکین خود فعال می کند. این ویژگی فعلا برای ۲ کشور نیوزیلند و ایالات متحده امریکا در دسترس است.
خب اول از همه ببینیم که قیمت اشتراک ماهانه توییتر بلو چقدر است؟ کاربرانی که در ایالات متحده و نیوزلند هستند، قیمت ماهانه 2.99 دلار آمریکا یا 4.49 دلار نیوزلند را پرداخت می کنند و چندین ویژگی اضافی دریافت می کنند. اما این ویژگی ها ارزشش را دارند؟
ابتدا نگاهی لیست وارد به این ویژگی ها خواهیم داشت و سپس به توضیح هر کدام می پردازیم:
یکی از ویژگی های توییتر Blue را می توان تجربه بدون تبلیغات دانست. توییتر با نشریات مستقر در ایالات متحده، مانند واشنگتن پست، لس آنجلس تایمز، یو اس ای تودی، آتلانتیک، رویترز، دیلی بیست، رولینگ استون، بازفید، اینسایدر و هالیوود ریپورتر همکاری کرده است.
با کلیک بر روی لینک یکی از این سرویس ها، صفحه مقاله ها با سرعت بالا و بدون تبلیغات باز می شود. هر بار که روی یکی از مقالات آنها کلیک می کنید، بخشی از اشتراک Twitter Blue شما به این انتشارات پرداخته می شود.
مشترکین سرویس توییتر Blue همچنین به ویژگی مقالات محبوب (توییت های محبوب) دسترسی خواهند داشت. نحوه سنجش محبوبیت این توییت ها آن است که کدام یک بیشترین تعداد اشتراک گذاری در ۲۴ ساعت گذشته را داشته اند. این ویژگی فقط برای اندروید و دسکتاپ در دسترس خواهد بود.
احتمالاً بیشترین درخواست در توییتر (و ترنجی!)، یک دکمه ویرایش است. ویژگی جدید Undo Tweet به نوعی مبتنی بر این ایده است، اما آن را به روش دیگری دنبال می کند.
لغو کردن یک توییت اینطور است که پس از ارسال یک توییت، یک تایمر دریافت می کنید که طی آن می توانید در صورت نارضایتی از ارسال توییت، آن را لغو کنید. هنگامی که تایمر تمام شد، توییت به طور خودکار ارسال می شود. یا می توانید Send now را بزنید تا به صورت دستی ارسال شود.
همچنین یک حالت Reader جدید اضافه شده است تا خواندن رشته های توییت طولانی را آسان تر کند. حالت Reader رشته توییت را به یک صفحه طولانی تبدیل می کند، شبیه به تجربه ارائه شده توسط برخی از سرویس های شخص ثالث مانند Thread Reader.
همچنین گزینه ای برای سفارشی کردن دکمه های پایین صفحه در توییتر شما موجود است. در حال حاضر، اینجا دکمه های ثابتی دارد، از جمله صفحه اصلی، اکسپلور، اعلانها و پیامها.
کاربران Twitter Blue میتوانند این گزینهها را حذف یا مرتب کنند و حتی در مجموع شش گزینه اضافه کنند. این ویژگی فقط در iOS موجود است.
ویژگی نشانک ها نیز با پشتیبانی از پوشه ها به روز شده است. کاربران اکنون می توانند پوشه های سفارشی را در بوکمارک ها ایجاد کنند تا توییت های ذخیره شده خود را مرتب کنند.
کاربران توییتر آبی در iOS همچنین تم های رنگارنگ و آیکون های انحصاری جدید را دریافت خواهند کرد.
در نهایت، کاربران توییتر بلو دسترسی زودهنگام به ویژگی های جدید و آزمایشی دارند. این ویژگیها ممکن است در نهایت برای سایر کاربران در دسترس قرار گیرند یا به طور کلی حذف شوند. در حال حاضر، کاربران توییترِ آبی میتوانند ویژگی جدید ویدیوهای 10 دقیقهای (فقط برای دسکتاپ) و همچنین گزینههای مکالمه پین شده جدید در بخش پیام ها را (فقط iOS) آزمایش کنند.
به طور کلی، این بسیاری از ویژگی های جدید است که برای کاربران رایگان در دسترس نخواهد بود. متأسفانه، توییتر همچنان تبلیغات را در تایم لاین نمایش می دهد، که تصمیمی تاسف بار و عجیب است.
متقاعد کردن مردم به پرداخت هزینه برای سرویسی که پانزده سال است به طور رایگان از آن استفاده می کنند، به اندازه کافی دشوار خواهد بود، اما این برای اولین قدم خوب است.
نظر شما چیست؟ فکر می کنید از توییتر بلو استقبال شود؟