حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ مایکروسافت منتشر شد: رشد بخش ویندوز و ابر و کاهش درآمد سرفیس

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها، مایکروسافت

مایکروسافت امروز گزارش نتایج مالی فصل اول سال ۲۰۲۲ خود را منتشر کرد که درآمد 45.3 میلیارد دلاری و درآمد خالص 20.5 میلیارد دلاری غول ساکن ردموند را نشان می‌دهد. همچنین درآمد این شرکت نسبت به سال گذشته، 22 درصد افزایش یافته و درآمد خالص آن نیز 48 درصد افزایش را تجربه می‌کند. مایکروسافت در این سه‌ماهه عملکرد درآمدزایی بالایی در کسب‌وکارهای ابری، سرور و آفیس خود داشته است.

گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ مایکروسافت

با اینکه مایکروسافت به‌تازگی ویندوز ۱۱ را در اوایل این ماه منتشر کرده، اما در ماه‌های پیش از این، فروش رایانه‌های شخصی در ایالات‌متحده به‌دلیل مشکلات عرضه، شروع به کاهش کرده بود.

با این حال، به‌نظر نمی‌رسد که این مورد تأثیری بر درآمد ویندوز مایکروسافت داشته باشد. درآمد ویندوز در این سه‌ماهه، 10 درصد افزایش یافته است؛ علی‌رغم آنچه مایکروسافت آن را “تقاضای مداوم رایانه‌های شخصی تحت تأثیر محدودیت‌های زنجیره تأمین” می‌نامد.

گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ مایکروسافت

گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ مایکروسافت

درآمد محصولات تجاری ویندوز و خدمات ابری نیز به‌لطف تقاضا برای مایکروسافت 365، 12 درصد افزایش یافته است. ویندوز 11 به‌تازگی در اوایل این ماه به دستگاه‌های جدید رسیده، بنابراین مایکروسافت و شرکت‌های استفاده کننده از این نسخه، امیدوارند مشکلات عرضه بهبود یابد. این سیستم‌عامل همچنین باعث افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی نیز شده است.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت معتقد است که رایانه شخصی درحال‌حاضر بازار کلیدی را شامل می‌شوند. نادلا در جریان یک سخنرانی در مورد گزارش مالی اخیر شرکتش بیان کرد: “کامپیوتر از همیشه حیاتی‌تر خواهد بود. یک تغییر ساختاری در تقاضای رایانه‌های شخصی که از این همه‌گیری پدیدار شده است.” مایکروسافت همچنین رشد درآمد ویندوز در سه‌ماهه دوم سال را نیز پیش‌بینی می‌کند.

گزارش بخش سرفیس

از سویی دیگر و در بخش سرفیس، اکنون در سه‌ماهه دوم فروش سرفیس لپ‌تاپ 4 و سرفیس پرو 7 پلاس در زیرمجموعه درآمدی سرفیس مایکروسافت هستیم. درآمد سرفیس در این سه‌ماهه 17 درصد کاهش یافته اما مایکروسافت می‌گوید که در مقایسه با سال گذشته قوی‌تر شده است.

گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ مایکروسافت در بخش رایانه‌های شخصی

گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ مایکروسافت در بخش رایانه‌های شخصی

به‌نظر نمی‌رسد درآمد سرفیس در سه‌ماهه آینده نیز بهبود یابد. امی هود، مدیرمالی مایکروسافت هشدار داد که چشم‌انداز سه‌ماهه دوم این شرکت شامل کاهش پیش‌بینی‌شده درآمد سرفیس به نرخ “تک‌رقمی” می‌باشد. به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت اثرات مشکلات تأمین قطعات رایانه شخصی را احساس کرده است.

گزارش بخش کنسول بازی و سرگرمی

تقریباً یک سال از عرضه کنسول‌های Xbox Series X و Series S مایکروسافت به بازار می‌گذرد و آن‌ها در ماه‌های اخیر به‌طور مداوم درآمد سخت‌افزاری ایکس باکس را افزایش داده‌اند. به‌لطف تقاضای مداوم برای کنسول‌های Xbox Series X و Series S، درآمد سخت‌افزاری در این سه‌ماهه، ۱۶۶ درصد افزایش یافته است.

هود می‌گوید که مایکروسافت «توانست بیش‌ازحد انتظار کنسول‌های Xbox Series X و S را عرضه کند، حتی اگر تقاضا همچنان از عرضه بیشتر باشد». مشخص نیست که این عرضه بهتر از حد انتظار، تا سه‌ماهه دوم ادامه خواهد داشت یا خیر. با این حال، رئیس بخش ایکس باکس مایکروسافت، فیل اسپنسر، پیش‌تر هشدار داده بود که محدودیت‌های عرضه تا سال 2022 ادامه خواهد داشت.

درآمد کلی مایکروسافت از بازی‌ها نیز 16 درصد افزایش یافته است و به تقریباً 3.6 میلیارد دلار برای این سه‌ماهه رسیده که رکورد جدیدی در کسب سود سه‌ماهه اول در این حوزه برای ایکس باکس نیز می‌باشد. اما درآمد محتوا و خدمات Xbox تنها 2 درصد افزایش را تجربه کرده است. مایکروسافت می‌گوید «رشد در اشتراک‌های Xbox Game Pass» وجود داشته، اما این شرکت رقم جدیدی برای تعداد مشترکان خود ذکر نکرده است. آخرین موردی که به‌صورت عمومی فاش شد، 18 میلیون مشترک Xbox Game Pass در ژانویه 2021 بود.

زمانی‌که Forza Horizon 5 و Halo Infinite بر تعداد مشترکین تأثیر بگذارند، می‌توانیم بروزرسانی مشترکین جدید Xbox Game Pass را دریافت کنیم. هود می‌گوید که مایکروسافت انتظار دارد به‌لطف نسخه‌های پشتیبان Xbox Game Pass، درآمد محتوای ایکس‌باکس و خدمات آن برای سه‌ماهه دوم افزایش یابد.

درآمد فضای ابری در گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ مایکروسافت

مثل همیشه، این رشد فضای ابری است که برای درآمدهای مایکروسافت چشمگیر بوده؛ به‌ویژه زمانی که کسب‌وکارها خود را با کارهای ترکیبی سازگار می‌کنند. درآمد در ابر هوشمند سالانه 31 درصد افزایش یافته است؛ ازجمله رشد درآمد 50 درصدی Azure و سایر خدمات ابری.

آفیس همچنین یک سه‌ماهه قوی را در اختیار داشته؛ به‌طوری‌که درآمد محصولات مصرفی آفیس و خدمات ابری 10 درصد افزایش یافته است و مشترکان مصرف‌کننده مایکروسافت 365 با افزایش 19 درصدی به 54.1 میلیون درمجموع رسیده‌اند.

گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ مایکروسافت در بخش ابری

گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ مایکروسافت در بخش ابری

نسخه‌های تجاری آفیس مایکروسافت و سرویس‌های ابری مرتبط با آن نیز 18 درصد ازنظر درآمد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و درآمد تجاری آفیس 365 نیز 23 درصد افزایش یافته است. اگر نمی‌دانید که آیا کسب‌وکارها به سمت فضای ابری حرکت می‌کنند، درآمد محصولات تجاری آفیس به‌لطف تغییر مداوم به خدمات ابری، سالانه 13 درصد کاهش یافته است.

درحالی‌که سه بخش اصلی کسب‌وکار مایکروسافت هنوز ازنظر درآمد متعادل هستند، کسب‌وکار ابری هوشمند به‌تدریج از بین می‌رود. بهره‌وری و فرآیندهای کسب‌وکار که شامل آفیس، لینکدین و داینامیک می‌شود، حدود 33 درصد از درآمد مایکروسافت را تشکیل می‌دهند. Intelligent Cloud که شامل Auzre، محصولات سرور و خدمات ابری می‌شود، اکنون 38 درصد از درآمد مایکروسافت را شامل شده است. این باعث می‌شود که دستگاه‌های شخصی بیشتری که شامل Xbox ،Windows و Surface می‌شوند نیز، حدود 29 درصد از درآمد کلی مایکروسافت را به خود اختصاص دهند.

دیدگاه شما پیرامون گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ مایکروسافت و رشد درآمد بخش‌های ویندوز، خدمات ابری و ایکس باکس و کاهش درآمد بخش سرفیس این شرکت چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی