حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مایکروسافت ویندوز ۳۶۵ را به‌عنوان سیستم‌عامل ابری خود معرفی کرد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | Windows، مایکروسافت

همه ما بارها این جمله را شنیده‌ایم که “آینده محاسبات، در فضای ابری می‌باشد”. درحالی‌که تاکنون شاهد ارائه بسیاری از سرویس‌های ابری براساس این وعده بوده‌ایم، هنوز آنچه را که انتظارش را می‌کشیدیم محقق نشده بود: نسخه‌ای از ویندوز مبتنی بر ابر. با این حال اما، مایکروسافت به‌تازگی در کنفرانس Inspire خود رسماً از ویندوز ۳۶۵ رونمایی کرده است که به شما امکان می‌دهد از هر دستگاهی و در هرجایی که به اینترنت دسترسی دارید، بتوانید از طریق فضای ابری به سیستم‌عامل ویندوز خود وارد شوید.

مایکروسافت ویندوز ۳۶۵

ویندوز ۳۶۵ سرویس جدیدی است که به مشاغل اجازه دسترسی به رایانه‌های ابری را از هر مکانی می‌دهد و نسخه‌ای از ویندوز 10 یا ویندوز 11 را در مرورگر وب اجرا می‌کند. درحالی‌که بیش از یک دهه است که مجازی‌سازی و دسترسی از راه دور به کامپيترهای شخصی، در دستور کار شرکت‌ها قرار گرفته، مایکروسافت با ارائه ویندوز ۳۶۵، قصد دارد کامپیوترها را به‌صورت ابری در دسترس مشاغل قرار دهد؛ درست زمانی که آنها به سمت ترکیب کار اداری خود با دورکاری، سوق داده می‌شوند.

مایکروسافت ویندوز ۳۶۵

مایکروسافت ویندوز ۳۶۵

ویندوز ۳۶۵ بر روی تمامی مرورگرهای وب و یا از طریق برنامه Microsoft’s Remote Desktop اجرا شده و به کاربران امکان می‌دهد از طریق دستگاه‌های مختلف به Cloud PC خود دسترسی پیدا کنند.

Wangui McKelvey، مدیر مسئول مایکروسافت ۳۶۵ دراین‌باره بیان کرده است:

“ویندوز ۳۶۵ یک تجربه اجرای فوری را فراهم می‌کند. این دسترسی فوری به کارمندان امکان می‌دهد جلسه خود را با همه برنامه‌ها، ابزارها، داده‌ها و تنظیمات مختص به‌خود در Mac ،iPad، دستگاه‌های مبتنی‌بر Linux و دستگاه‌های اندرویدی اجرا کنند. همچنین شما می‌توانید درست در جایی از ویندوز که متوقف شده بودید، به کار خود ادامه دهید؛ زیرا حالت Cloud PC حتی در هنگام تعویض دستگاه نیز ثابت می‌ماند.”

ویندوز ۳۶۵ از تاریخ ۱۱ مرداد و با هزینه اشتراک ماهیانه فقط برای کاربری مشاغل اداری در دسترس خواهد بود. مایکروسافت جزئیات دقیق قیمت را تا زمان انتشار این سرویس در ماه آینده توضیح نخواهد داد، اما ویندوز ۳۶۵ برای مشاغل یک نفره تا شرکت‌هایی با هزاران کارمند طراحی شده است.

اجرای ویندوز ۳۶۵ در مرورگر وب

اجرای ویندوز ۳۶۵ در مرورگر وب

نسخه‌های متفاوت از ویندوز ۳۶۵ مایکروسافت

ویندوز ۳۶۵ دارای دو نسخه می‌باشد: Business و Enterprise. هر دو توسط Azure Virtual Desktop تغذیه می‌شوند و کامپیوترهای شخصی ابری را می‌توان در سطح پایین و با یک CPU تک هسته‌ای واحد، 2 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی تا سطح بالا و CPU هشت هسته‌ای، 32 گیگابایت رم و 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی پیکربندی کرد. مایکروسافت، 12 پیکربندی مختلف را برای Windows 365 Business و Enterprise ارائه داده است و مشاغل قادر خواهند بود تا قدرت پردازش را براساس نیاز خود مقیاس‌بندی کنند، بنابراین گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

از نظر فنی، مایکروسافت با ارائه ویندوز در فضای ابری، تفاوت چندانی با موارد زیادی که درحال‌حاضر مشاغل برای مجازی‌سازی از آنها استفاده می‌کنند، ندارد. مایکروسافت قبلاً فناوری مشابهی را با Azure Virtual Desktop ارائه داده بود و Citrix نیز سال‌هاست که کامپیوترهای شخصی رومیزی میزبان فضای ابری را ارائه می‌دهد. البته قسمتی که مایکروسافت در تلاش است تا در آن تمایز ایجاد کند، مدیریت و استفاده آسان از این قابلیت می‌باشد.

McKelvey اضافه می‌کند:

“ویندوز ۳۶۵ تغییر بزرگی را برای سازمان‌هایی ایجاد خواهد کرد که به‌دلایل مختلف درنظر داشتند تا مجازی‌سازی را وارد حوزه کاری خود کرده، اما این کار را نمی‌کردند؛ شاید دلیل آن پرهزینه بودن، پیچیده بودن و یا حتی عدم داشتن تخصص کافی در این زمینه بوده باشد.”

مشاغل قادر خواهند بود کامپیوترهای ابری خود را در عرض چند دقیقه ایجاد کرده و آنها را به کارمندان خود اختصاص دهند، بدون این که نیاز به سخت‌افزار فیزیکی اختصاصی داشته باشند. این مورد به‌ویژه برای بسیاری از مشاغل که نیاز به استخدام کارمندان از راه دور یا حتی کارمندان قراردادی موقت برای دسترسی ایمن به یک شبکه شرکتی دارند، می‌تواند جذاب باشد. از آنجا که کل کامپیوترهای ویندوز شما در فضای ابری قرار دارند، کارمندان نیازی به استفاده از VPN یا نگرانی در مورد امنیت دستگاه‌های شخصی خود نخواهند داشت.

صفحه مدیریت ویندوز ۳۶۵

صفحه مدیریت ویندوز ۳۶۵

مایکروسافت سال‌هاست که بر روی ارائه این نسخه کار می‌کند

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد ویندوز ۳۶۵ برای مشاغلی که به دنبال مقابله با پیچیدگی‌های دورکاری هستند، کاملاً مناسب باشد، مایکروسافت اعلام کرده است که سال‌هاست که روی این سرویس کار می‌کند. پیش از این، گروه سیستم‌عامل‌های مایکروسافت درحال کار بر روی پروژه‌ای با نام رمز “Arcadia“، سرویسی برای پخش بازی‌های ویدیویی در فضای ابری، بوده‌اند. این اقدام در مجازی‌سازی اولیه، منجر به توسعه ویندوز ۳۶۵ و تمرکز بر ساخت آن به‌جهت رضایت‌مندی مشتری شد.

Scott Manchester، مسئول مدیریت پروژه مایکروسافت ۳۶۵ می‌افزاید:

“هنگامی‌که این تیم را تشکیل دادیم، چند نفر از مدیرانی را که تجربه مجازی‌سازی داشتند، به‌کار گرفتیم؛ اما در بیشتر موارد افرادی را که تجربیاتی در زمینه ویندوز و به‌عنوان مصرف‌کننده داشتند را، به این پروژه آوردیم؛ چراکه این همان مسیر مورد انتظار ما بود.”

رابط کاربری ویندوز ۳۶۵

رابط کاربری ویندوز ۳۶۵

همه‌گیری کرونا، تمرکز گسترده مایکروسافت بر روی کار ترکیبی و ارائه‌ی ویندوز ۳۶۵ را تسریع کرد. این شرکت طی سالیان گذشته به‌طور مداوم در حال بهبود قابلیت جدید Microsoft Teams بوده است و چشم‌انداز خود را برای آینده جلسات، دورکاری و موارد دیگر در آن ترسیم می‌کند.

درحالی‌که ویندوز ۳۶۵ درحال‌حاضر فقط برای مشاغل ارائه خواهد شد، تصور آینده‌ای که مایکروسافت می‌تواند کامپویترهای شخصی قدرتمندتری را مستقیماً و در مرورگر به کاربران ارائه دهد، بسیار آسان است. استارتاپی به نام Mighty تنها با پرداخت ۳۰ دلار به‌صورت ماهانه، فضای ابری‌ای را در مرورگر برای شما به‌اجرا درمی‌آورد که برای ارائه تجربه وب بهتر در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی قدیمی طراحی شده است. ویندوز 365 ممکن است فقط اولین گام مهم به سوی آینده‌ای باشد که برای استفاده از سیستم‌عامل ویندوز، به یک PC اختصاصی به‌منظور اجرای آن، نیاز نداشته باشید.

در نهایت نظر شما راجع به نسخه جدید ویندوز ۳۶۵ مایکروسافت به‌عنوان کامپیوتر برپایه سرویس‌های ابری این شرکت چیست؟ آیا از ایده غول نرم‌افزاری در این زمینه استقبال می‌کنید؟ اگرچه این مورد درحال‌حاضر تنها منحصر به مشاغل می‌باشد، اما به‌شخصه برای ارائه‌ي آن به‌صورت استفاده فردی در آینده‌ای نه‌چندان دور، به‌شدت هیجان زده‌ام.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی