حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکست تراشه گوگل Tensor از Apple A15 Bionic در بخش یادگیری ماشینی

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، بنچمارک، پردازشگرها، تست، گوگل

گوگل امسال قدم‌های مختلف و رو به جلویی برداشت. از ارائه یکی از جذاب‌ترین نسل‌های اندروید تا معرفی جدیدترین پرچمداران پیکسل، همگی ما را هیجان زده کردند. تراشه Tensor، یکی از محصولات جدید گوگل است که خیلی عملکرد آن مشخص نبوده است. حال، ما شاهد شکست تراشه گوگل Tensor توسط Apple A15 Bionic در بخش دیگری هستیم.

شکست تراشه گوگل Tensor از رقیب کوپرتینویی آن هم با وجود ادعای زیاد گوگل

تراشه Tensor در مراسم معرفی سری Pixel 6، رسماً معرفی شد. این تراشه، با لیتوگرافی ۵ نانومتری سامسونگ ساخته شده است.

 

تراشه Tensor گوگل معرفی شد: امنیت بالا در کنار لیتوگرافی ۵ نانومتری سامسونگ

 

به گفته Gizmochina، تراشه Tensor گوگل، بیش از هر چیزی در سری Pixel 6 مورد بحث قرار گرفته است. به گفته گوگل، این تراشه پیشرفت بسیار زیادی نسبت به نسل‌های قبلی گوشی‌های پیکسل را در بخش‌های یادگیری ماشینی، تأمین انرژی، پردازش تصویر و پردازش‌های مختلف به ارمغان می‌آورد. اما مشخص شد که این تراشه، قدرتی در حد رقبای خود ندارد. اما طرفداران این تراشه، حداقل توانستند با تصور قدرت بالای یادگیری ماشینی در Tensor، خود را آرام کنند. اگر نمی‌دانستید، باید بگوییم که تراشه Tensor حرفی برای گفتن در برابر رقبای خود ندارد و از اسنپدراگون ٨٨٨، Exynos 2200، اپل A15 Bionic و حتی Apple A14 Bionic نیز ضعیف‌تر است.

اما یک آزمایش دیگر از این تراشه به اشتراک گذاشته شده است که مقایسه قدرت یادگیری ماشینی آن را در برابر Apple A15 Bionic نشان می‌دهد. در نتیجه این تست، مشخص شد که حتی در این بخش نیز گوگل Tensor شکست می‌خورد! برای این که وارد جزئیات شویم، باید بگوییم که تست‌های مذکور بر روی پلتفرم گیک بنچ ML صورت گرفته‌اند. این پلتفرم، یک بنچمارک اختصاصی برای اندازه گیری میزان قدرت یادگیری ماشینی در یک تراشه است.

خب، تراشه گوگل Tensor موفق شد تا امتیاز ۳٠٧ را کسب کند. این کم‌تر از یک سوم امتیاز ٩٣٩ است که Apple A15 Bionic کسب کرده است! امتیاز Apple A15 Bionic، بسیار خوب است. اما همچنان امتیاز Tensor وحشتناک نیست و در حد قابل قبولی قرار دارد. اما این امتیازات، نشان می‌دهند که ادعای گوگل مبنی بر قدرت بسیار بالای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در Tensor، بی اساس هستند.

اگرچه که این آزمون، تنها به مورد ذکر شده ختم نمی‌شود. امتیاز تراشه پرچمدار جدید اپل در بخش شتاب دهنده عصبی، معادل ٢,٧٢٧ است. در مقابل، رقیب جدید این تراشه یعنی Tensor، امتیاز ١,٧٢٠ را به دست آورده است. اگر در بخش GPU این تست را انجام دهید، اختلاف بیشتر می‌شود و Tensor امتیاز ١,۴٢٨ را به دست می‌آورد. در مجموع، امتیاز اعطا شده به اپل A15 Bionic در این تست، به ۵,٩٣۴ می‌رسد. با این وجود، Tensor امتیاز ٣,۴۵۵ را کسب کرده است.

بر اساس این امتیازات، شکست تراشه گوگل Tensor را شاهد هستیم. اگر بخواهیم نسبت گیری کنیم، اپل A15 Bionic تا ٧١ درصد در بخش یادگیری ماشینی از Tensor قدرتمندتر است. البته در نظر داشته باشید که ممکن است نتایج در تست‌های دنیای واقعی، متفاوت باشند. اما به هر حال، ما خیلی مطمئن نیستیم که چنین اتفاقی حتی در بدترین شرایط رخ بدهد. با توجه به این که Tensor اولین تراشه اختصاصی گوگل است، ما می‌توانیم توقعات خود را تا حدودی کاهش دهیم. این نتایج برای اولین تراشه گوگل، قابل توجه هستند. علاوه بر این‌ها، در یک بخش یعنی GPU، این تراشه توانسته است دیگر تراشه‌ها مانند Kirin 9000، اسنپدراگون ٨٨٨ و Exynos 2100 را از پای در بیاورد. از سوی دیگر، اپل مدت زیادی است که تراشه‌های اختصاصی خود را دارد.

نظر شما در مورد این امتیازات چیست؟ آیا شما عملکرد گوگل را در اولین تراشه اختصاصی این کمپانی تحسین می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️