حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

معرفی رسمی One UI 4 سامسونگ در ۲ ویدیو جدید

رابط کاربری شخصی سازی شده در دنیای اندروید یک موضوع شناخته شده است. این از ابتدای ارایه اندروید حضور داشت و حالا برای برخی برندها کم رنگ شده است اما برخی برندها به شدت به آن بها می دهند. سامسونگ هم همینطور است. رابط کاربری One UI 4 این شرکت برای ارایه روی اندروید ۱۲ آماده شده است. سیستم عامل Android 12 تغییرات بصری زیادی دارد و نحوه اعمال آن در دیگر رابط کاربری شخص ثالث جالب است. با معرفی رسمی One UI 4 سامسونگ در ۲ ویدیو جدید می بینیم که Samsung چطور می خواهد این ویژگی را روی موبایل های خود ارایه کند. همچنین ویژگی های جدید این رابط کاربری را هم می بینیم.

معرفی رسمی One UI 4 سامسونگ

پیش از پرداختن به محتوای این ۲ ویدیو، اجازه بدهید با هم آن ها را تماشا کنیم:

 

 

 

یکی از تغییرات اصلی بصری در Android 12 را بدون شک می توان پالت های رنگی دانست. پالت های رنگی که بر اساس تصویر زمینه شناسایی شده و در تمام قالب گرافیکی موبایل شما تاثیر خواهد گذاشت، حتی در آیکون های آن (البته بیشتر آیکون های سازگار و سیستمی). خب سامسونگ این موضوع را به One UI 4 هم آورده است اما به صورت انتخابی. یعنی سامسونگ ترجیح داده تا آیکون ها تغییر رنگ نداشته باشند اما پالت رنگی کلی رابط کاربری بر اساس رنگ های غالب در تصویر زمینه تنظیم می شود و حتی به انتخاب شما خواهد بود.

پالت های رنگی در One UI 4

پالت های رنگی در One UI 4

پالت های رنگی در One UI 4

پالت های رنگی در One UI 4

پالت های رنگی در One UI 4

پالت های رنگی در One UI 4

پالت های رنگی در One UI 4

پالت های رنگی در One UI 4

این موضوع به نظر من جذاب است و روح خاصی به دستگاه می دهد. خب البته اگر خیلی اهل تغییر تصویر زمینه باشید، من که نیستم! با این حال پالت های رنگی بر اساس تصویر زمینه شما و به دلخواه شما هم اینجا قابل تغییر است.

همچنین سامسونگ می گوید در کل رابط کاربری تلاش کرده تا گزینه های رنگی معنایی مشابه داشته باشد. یعنی مثلا رنگ قرمز همه جا به معنی رد کردن یا حذف کردن باشد یا سبز به معنی تایید ظاهر شود.

ویجت ها در رابط کاربری One UI 4

“ویجت” یا ابزارک را می توان به عنوان DNA اندروید معرفی کرد. خب این بخش مدت زیادی دچار بی مهری شد. با توجه اپل به این بخش، کاربران اندروید و دنیای آن هم بیشتر به این سمت توجه می کنند. شخصا به جز ویجت آب و هوا و تاریخ شمسی، مورد مفید دیگری ندارم اما شاید کسی موارد بیشتری داشته باشد.

سامسونگ در رابط کاربری جدید خود به این موضوع توجه کرده است. گوشه های گرد در ویجت ها تلاش می کند تا با ظاهر جدید نمایشگر موبایل های جدید که گرد است و رابط کاربری کلی با همین طراحی، هم‌خوان باشد. همچنین دسته بندی مرتب تر برای دسترسی به آن ها اینجا وجود دارد که خیلی موضوع جدیدی برای سامسونگ نیست.

ویجت ها در One UI 4

ویجت ها در One UI 4

ویجت ها در One UI 4

ویجت ها در One UI 4

بهبود دارک مود در One UI 4

دارک مود رابط کاربری سامسونگ یکی از نمونه های موفق آن است. در حقیقت زمانی بود که تاچ ویز فقط مشکی بود، چون برای نمایشگر AMOLED محصولاتش بهتر بود ولی پس از تمرکز iOS بر رابط کاربری کاملا سفید دیدیم که اکثر رابط کاربری ها سفید شده و پس از مدتی دارک مود بازگشت.

سامسونگ برای ارایه دارک مود خوب ویژگی هایی مثل اعمال یک لایه تیره تر روی تصویر زمینه دارد. این ویژگی گسترش پیدا کرده و به یک لایه تیره روی آیکون ها هم می رسد. همچنین کاهش روشنایی بیشتر یا “Extra Dim” را هم اینجا داریم که اگر حداقل روشنایی نمایشگر در فضاهای تاریک برای شما کافی نیست، دست به دامن آن شوید. همچنین تم تاریک به ویجت ها هم اضافه شده است.

اعمال عمیق تر دارک مود در One UI 4

اعمال عمیق تر دارک مود در One UI 4

قابلیت Extra Dim برای کاهش بیشتر نور نمایشگر در One UI 4

قابلیت Extra Dim برای کاهش بیشتر نور نمایشگر در One UI 4

قابلیت Emoji Pairs

یک ویژگی کوچک جالب اما به نام قابلیت Emoji Pairs هم معرفی می شود. سامسونگ می گوید که ابتدا همه موارد مربوط به ارایه بصری احساسات (تصویر متحرک یا Gif، اموجی و …) را در یک تب ادغام کرده است. به جز آن ویژگی جفت کردن اموجی ها این است که مثلا ۲ اموجی را بهم مرتبط کرده و ارسال می کنید. جالب به نظر می رسد.

قابلیت Emoji Pairs

قابلیت Emoji Pairs

ویژگی های امنیتی One UI 4

مشخصا تمرکز بر امنیت کاربران موضوع مهمی است. این سال ها سیستم عامل ها و رابط کاربری های مختلف روی آن تمرکز دارند چرا که سواستفاده از اطلاعات کاربران در این روزها به حداکثر خود رسیده است و شاید تنها راه ممکن برای جلوگیری از آن را بتوان کنترل در سطح سیستم عامل و توسط خود کاربر دانست.

همانطور که پیش از این در iOS دیده بودیم، اینجا هم نمایش استفاده از دوربین بالای رابط کاربری در سطح سیستم عامل را شاهد هستیم. با تپ کردن روی ان می توانید به صورت آنی دسترسی نرم افزار مذکور را متوقف و ممنوع کنید.

نمایش استفاده از دوربین بالای رابط کاربری در سطح سیستم عامل

نمایش استفاده از دوربین بالای رابط کاربری در سطح سیستم عامل

ببینید، خیلی از سرویس ها فقط می خواهند به صورت کلی بدانند شما کجا هستید. مثلا نرم افزار آب و هوا یا خیلی از دسترسی های مکانی موقعیت محور نیازی ندارند دقیقا بدانند شما در کدام مختصات جغرافیایی یکتا هستید. آن ها می خواهند بدانند که مثلا شما در کدام شهر یا مثلا کدام منطقه شهر هستید. دانست موقعیت جغرافیایی دقیق یک کاربر خیلی معدود و توسط نرم افزارهای خاص مورد نیاز است. آن هم اگر خود کاربر مایل نباشد می تواند به صورت دستی اقدام به انتخاب موقعیت خود کند و به آن نرم افزار هم فقط موقعیت حدودی خود را نشان بدهد.

نمایش موقعیت مکانی به صورت حدودی به جای موقعیت دقیق

نمایش موقعیت مکانی به صورت حدودی به جای موقعیت دقیق

رابط کاربری One UI Book 4 برای ویندوز ۱۱

بله، به نظر می رسد سامسونگ می خواهد تجربه کاربری تمام محصولاتش را به یکدیگر نزدیک کند. همکاری تنگاتنگ مایکروسافت و سامسونگ بر کسی پوشیده نیست. این شرکت برای محصولات ویندوزی خود رابط کاربری One UI Book 4 را برای ویندوز ۱۱ معرفی کرده است.

البته نترسید، این یک رابط کاربری عمومی فراگیر نیست. در حقیقت با این موضوع شما چندین نرم افزار سامسونگ را روی ویندوز خواهید داشت که به کنترل موبایل شما کمک می کند. به نوعی همگام سازی عمیق تر در نرم افزار Your Phone می تواند باشد.

One UI Book 4

One UI Book 4

One UI Book 4

One UI Book 4

One UI Book 4

One UI Book 4

نظر شما درباره رابط کاربری جدید سامسونگ چیست؟ فکر می کنید این شرکت توانسته در این بخش موفق باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali.reza.9821

بهترین UI اندرویده …

parsa1234

بهترین ui اندروید اکسیژن او اس و miui هست
One ui پیش اینا مورچه هم حساب نمیشه

Auroro

miui??????!!!!!

parsa1234

تنها مشکل miui باگ هست
و گرنه از نظر قابلیت هرچی بخوای داره

tuberose

چه جوک مزخرفی گفتی شما🤣🤣🤣خواهر من شیا با اندروید یازده و رابط کاربری دوازده و نیم دستشه سامسونگ رو که دیده پشیمون که چرا سامسونگ نخریده!🤗

فعلا که مشخصات خوب و راضی کنندست
ولی علاوه بر اینا من منتظر اینم تا ببینم آیا اندروید تو جدیدترین نسخش آیا بهینه سازی هایی واسه سخت افزار انجام داده یا نه؟

تو بخش بهینه بودن منظورم هم شامل One UI هم میشد چون کلا وقتی یه پوسته به اندروید اضافه میشه به مرور زمان رابط کاربری هنگ میکنه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)