حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اندروید ۱۲ گوگل با سبک طراحی و حریم خصوصی کاملا جدید رسما معرفی شد

پس از ماه ها جستجو در پیش نمایش نسخه توسعه دهندگان اندروید ۱۲، برای دریافت ایده ای از آنچه که ممکن است به این سیستم عامل اضافه شود، گوگل سرانجام نسخه بتا اندروید 12 را در کنفرانس توسعه دهندگان خود (Google I/O 2021) معرفی کرد. این پلتفرم با سبک طراحی بصری کاملا جدید و از نو بازسازی شده به همراه ویژگی های تازه پیرامون حفظ حریم خصوصی همراه شده است.

اندروید ۱۲ گوگل

گوگل Material You 

گوگل Material You

گوگل برای تأکید بر تمرکز بر کاربر، آخرین زبان طراحی خود را “Material You” می نامد. به همین دلیل است که یکی از اولین مواردی که در مورد اندروید ۱۲ مشاهده خواهید کرد، موضوع کاملاً جدیدی در سطح سیستم است که در اکثر جنبه های سیستم عامل از جمله صفحه قفل، گسترش می یابد. اندروید ۱۲ می تواند رنگ غالب را از والپیپر شما “استخراج” کرده تا یک طرح رنگی منطبق، من جمله تم های رایگان را به آن اعمال کند.

این سیستم تم جدید، در برنامه های اصلی گوگل مانند Gboard، ماشین حساب، تنظیم صدا و موارد دیگر گسترش خواهد یافت؛ و در صورتی که به دلخواه شما نیست، همیشه و در هر زمان می توانید رنگ های آن را تغییر دهید.

تم ها در اندروید ۱۲

تم ها در اندروید ۱۲

بسیاری از عناصر اندروید ۱۲ نیز بزرگ تر شده اند، از ساعت قفل صفحه گرفته تا تنظیمات سریع. در حالتی که پنل تنظیمات سریع متراکم می شود، فقط چهار دکمه قابل مشاهده است که در صورت باز شدن، به هشت دکمه می رسد. میزان صدا و روشنایی نیز بسیار واضح تر هستند، همچنین ضامنی برای گسترش بخش اعلان ها در نظر گرفته شده است. هنگام پیمایش در منو ها، متوجه خواهید شد که بنر های منو بسیار بزرگتر شده و رابط کاربری برای دسترسی آسانتر به پایین فراخوانده می شود (بر خلاف One UI سامسونگ).

انیمیشن ها نیز به لطف بهبود های سیستم عامل، اکنون روان تر هستند. اندروید ۱۲ همراه با کاهش ۱۲ درصدی استفاده از هسته های قدرتمندتر، میزان استفاده از پردازنده مرکزی سیستم را تا ۲۲ درصد کاهش داده است. این باید نحوه نمایش انیمیشن ها و انتقال ها در سیستم عامل را “نرم تر” کند، همانطور که در پیش نمایش اولیه توسعه دهندگان ذکر شده است. این حالت، مواردی مانند باز کردن قفل گوشی، دسترسی به اعلان ها و سایر تعاملات را شامل می شود.

نحوه تعیین تم اندروید ۱۲ گوگل

نحوه تعیین تم اندروید ۱۲ گوگل

همچنین ویژگی های جدید دیگری مانند ویجت جدید مکالمات وجود دارد که در نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان به آن اشاره شده بود. همچنین تصاویر اسکرول بومی، ویژگی های قابلیت دسترسی بیشتر و دسترسی به دستیار صوتی Google Assistant از طریق دکمه روشن/خاموش نیز، از جمله تغییرات جدید این سیستم عامل می باشد. علاوه بر این، گوگل دسترسی و استفاده از فروشگاه های برنامه شخص ثالث را آسان تر می کند، چیزی که سال گذشته نیز وعده آن را داده بود.

حریم خصوصی

پاک کردن تاریخچه جستجو گوگل

پاک کردن تاریخچه جستجو گوگل

گوگل همچنین به شما امکان کنترل بیشتر حریم خصوصی را می دهد. اندروید ۱۲ داشبورد حریم خصوصی جدیدی را معرفی می کند که نگاهی دقیق تر به مجوز های برنامه ها را به شما می دهد. این مورد به شما اطلاعاتی را در مورد زمان استفاده از سنسور های خاص و مدت زمان ارائه می دهد. می توانید ببینید چه برنامه هایی به دوربین، داده های موقعیت مکانی، میکروفون و موارد دیگر دسترسی پیدا می کنند و همچنین می توانید دسترسی از این صفحه را لغو کنید.

بنابراین، شما دائماً از مدت زمان استفاده از وسایل جانبی خاص مطلع هستید. اندروید ۱۲ دارای یک نشانگر کوچک در سمت راست بالای صفحه نمایش است. از اینجا، می توانید به سرعت بررسی کنید که چه چیزی استفاده می شود و توسط چه برنامه ای است. برای ساده تر کردن کارها، می توانید در پنل تنظیمات سریع به ضامن های جدید در سطح سیستم دسترسی پیدا کنید که به شما امکان لغو دسترسی به دوربین و میکروفون را از کل سیستم می دهد.

کنترل بر دوربین و صدا در اپلیکیشن ها

کنترل بر دوربین و صدا در اپلیکیشن ها

دسترسی به موقعیت مکانی نیز با تغییراتی روبرو شده است. وقتی برنامه ای اجازه استفاده از مکان شما را درخواست می کند، می توانید به آن اجازه دسترسی به داده های دقیق یا تقریبی را بدهید. به این ترتیب، نیازی نیست داده های دقیق موقعیت مکانی را به برنامه هایی که لزوماً به آن نیازی ندارند، مانند برنامه های هواشناسی ارائه دهید.

گوگل همچنین Android Private Compute Core را معرفی کرده است که به شما در ایمن سازی پردازش هوش مصنوعی روی دستگاه، مانند زیرنویس های زنده، پخش زنده و پاسخ هوشمند کمک می کند. گوگل اظهار داشت که این امر به این شرکت امکان می دهد ویژگی های جدیدی را در اندروید ۱۲ ایجاد کند که “که بر اساس حریم خصوصی طراحی شده اند” ، به خصوص که Private Compute Core متن باز است.

نسخه بتا اندروید ۱۲

اندروید ۱۲ بتا، از هم اکنون در دستگاه هایی مانند گوگل پیکسل ۵ و برخی از بهترین گوشی های هوشمند اندرویدی، در دسترس است. اگرچه امکان استفاده از آن، به سازنده گوشی شما نیز مربوط می شود. از آنجا که این، نسخه بتا است، باید بسیار پایدارتر از پیش نمایش توسعه دهندگان باشد، اما از آنجا که اولین بتا است، احتمال دارد هنوز باگ هایی در آن وجو داشته باشد، بنابراین بهتر است گوشی هوشمند اصلی خودتان را به آن ارتقا ندهید و منتظر انتشار نسخه رسمی توسط گوگل باشید.

تیزر رسمی Material You : طراحی جدید گوگل برای اندروید ۱۲ و دیگر محصولاتش

نظر شما راجع به اندروید ۱۲ گوگل و معرفی سبک جدیدی از طراحی سیستم عامل و همچنین ویژگی های جدید حریم خصوصی چیست؟ آیا تصمیم به دریافت نسخه بتا دارید؟ همانطور که انتظار داشتیم، بالاخره و پس از سال ها، شاهد ارتقای جلوه های بصری این سیستم عامل از طرف گوگل هستیم که حقیقتا ظاهر این نسخه را بسیار جذاب و چشم نواز کرده است.

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

جالب شده 😊😊
ولی روی گوشی ها هیچوقت تغیراتی نمی بینم من چرا😂😂

ali_s

هنوز رو ده موندیم

صدرا مخملی

جالبه گوگل بصورت رسمی اندروید 12 رو معرفی کرده اما جناب شیائومی هنوز هم از برنامه خیلی عقبه و به خیلی گوشی ها اندروید 11 رو نداده یا اگه داده طرف اگه آپدیت نکرده باشه دوباره بیاد میبینه آپدیت رفته دوستان شیائومی دار عزیز در جریان هستند

Nmnm

شیایومی دیگه اون شیای قدیمی نیست آپدیت های منظم و تغییر های جالب الان فقط به فکر تولید گوشی است با این روند سامسونگ با آپدیت های منظم و طولانی شیایومی را عقب میزند من که خودم اگر بتونم a72 را زیر نظر دارم

ببین به نظر من A72 نگیر.
یکم بودجتو افزایش بده S20 FE 5G بگیر.

الان دیگه کم کم شرکتا باید رابط کاربری منطبق با اندروید ۱۲ رو درست کنن مثل One UI4 سامسونگ و …
چه عجب بالاخره میبینیم که تو اندروید تو زمینه بهینه سازی یه پیشرفت بزرگ داشته.
بقیه زمینه هاهم که عالی بوده ببینیم بقیه چی میشه.

Tanha122

البته چند ویژگیش رو هم از وان یو ای سامسونگ گرفته

Farcry

امتیاز آنتوتو آیپد پرو ۲۰۲۱ که پردازنده m1 داره هم اومده که شده یک میلیون صد و ده هزار.
البته بازهم میگم این امتیاز به خاطر متفاوت بودن زبان برنامه نویسی و فاکتور های بنچمارک گرافیکی در نسخه آنتوتو ios و اندروید که خود آنتوتو هم توی وبسایتش زده نباید باهم مقایسه بشه .
با مقایسه سایر بنچمارک هایی که مولتی پلتفرم هستن (مثل گیگ بنچ برای پردازنده مرکزی و gfx becnh برای پردازنده گرافیکی) میشه گفت که چیپست های سری A و A X و جدیدا سری M اپل تفاوت زیادی با پردازنده های ARM اندرویدی دارن (فقط توی یه مورد A12X که روی آیپد پرو ۲۰۲۰ بوده توی بنچمارک گرافیکی gfx becnh دوبرابر بیشتر از گلکسی تب اس ۷ پلاس سامسونگ با پردازنده اسنپ ۸۶۵ پلاس فریم میده)
همین m1 که روی مک بوک پرو هم هست بازی گرافیک بالا توم رایدر رو با کیفیت فول اچ دی و high setting اجرا میکنه که خب توی چیپست های میتنی بر آرم و کلا چیپست هایی که پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی مجتمع و کنار هم دارن بهترین عملکرد به حساب میاد.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی